En ymmärrä. miten sinun ajatusmaailmasi ja vakaumuksesi vaikuttaa siihen oliko Pekurinen Häyhää kovempi kaveri? Riippuuko muka jonkun ihmisen kovuus jonkun toisen ihmisen vakaumuksesta? Entäs jos joku kaveri onkin sellainen, että hänen vakaumustaan ei ole kenelläkään muulla, niin eikö hän silloin voi olla kova jätkä vaikka pelastaisi koko maailman iso-Arskan tyyliin?Pekurinen, ihan jo oman ajatusmaailmani ja vakaumuksien takia
Lähde? En Pekurisesta sen enempää tiedä, mutta Wikipediasta saa sen kuvan kyse oli juuri aseeseen tarttumisesta.Hänelle tarjottiin käytännössä aseetonta palvelua, joka ei kelvannut.
Kovempi aika jatka? Häyhälle toki aani. Pekuriselle kavi sikali hyvin, etta hanelle ei annettu mahdollisuutta nauttia vapaan maan anneista. Sen sen maan, joka hanelle oli toissijainen seikka omaan vakaamukseen verrattuna.
Hattu paasta veteraaneille!
SergeiK; kirjoitti:Lähde? En Pekurisesta sen enempää tiedä, mutta Wikipediasta saa sen kuvan kyse oli juuri aseeseen tarttumisesta.
Sinänsä melko provosoivaa edes aloittaa tälläistä vertailua Kiitoshupparien luvatussa foorumissa Jatkoajassa.
Oma mielipiteeni on, että Pekurinen oli idealisti. Jos Pekurisia olisi tarpeeksi ei olisi sotia. Mutta jos Pekurisia olisi enemmän, mutta ei tarpeeksi, niin Suomi ei olisi itsenäinen. Tämä realistisena näkemyksenä.
Mutta kysymys olikin kumpi oli rohkeampi. Jos lasketaan esimerkiksi Talvisodan tappioiden mukaan, niin sodassa kuoli joka kymmenes sinne lähtijä. Todennäköisyys kuolla oli siis n.10% luokkaa, kun taas teloituskomppanjan edessä seisoneiden kuolleisuusprosentti lähenteli sataa. Täten päättelen, että kivesten täytyi olla Pekurisella isommat.
Toki ymmärrän analogian, että Venäjän vallan alla meillä tuskin olisi ollut mitään siviilipalvelusta, mutta minun laskuoppini mukaan 70 vuotta sitten oli vuosi 1937 ja silloin oli vielä voimassa siviilipalveluslaki (astui voimaan 1931).Veteraanien ansiosta Suomi on nykyään tilanteessa jossa voidaan tarjota mahdollisuus palvella maataan siviilipalveluksessa. Näin ei ollut 70v sitten.
Pekurisen jääräpäisyys siinä, ettei hän halunnut tehdä mitään mikä saattoi edistää sotilaallista toimintaa oli minusta paitsi järjetöntä myös kohtuutonta. Ei siis kelvannut palokunta eikä sairaalatyö, jos se liittyi puolustusvoimiin.
Toki ymmärrän analogian, että Venäjän vallan alla meillä tuskin olisi ollut mitään siviilipalvelusta, mutta minun laskuoppini mukaan 70 vuotta sitten oli vuosi 1937 ja silloin oli vielä voimassa siviilipalveluslaki (astui voimaan 1931).
Kysyisin arvoisilta Jatkoajan keskustelijoilta seuraavan kysymyksen:
Kumpi on mielestänne ns. 'kovempi jätkä'...
Perusteluja mielipiteille olisi suotavaa kirjoittaa.
Pekurinen, ihan jo oman ajatusmaailmani ja vakaumuksien takia
En ymmärrä. miten sinun ajatusmaailmasi ja vakaumuksesi vaikuttaa siihen oliko Pekurinen Häyhää kovempi kaveri? Riippuuko muka jonkun ihmisen kovuus jonkun toisen ihmisen vakaumuksesta? Entäs jos joku kaveri onkin sellainen, että hänen vakaumustaan ei ole kenelläkään muulla, niin eikö hän silloin voi olla kova jätkä vaikka pelastaisi koko maailman iso-Arskan tyyliin
Häyhä on sankari, punikit taas kuuluvat kuopan reunalle. Kysyttävää?
Häyhä on sankari, punikit taas kuuluvat kuopan reunalle. Kysyttävää?
Joistakin aluepoliittisista syistä syyttömien ihmisten joukkolahtaaminen organoidusti ei kestä minkäänlaista tervettä ajattelua.
Ja jos näitä kahta annettua pitää jotenkin verrata, täytyy sanoa, että kuka vaan uskaltaa toisia ampua, mutta menepä itse ammuttavaksi, kokeile jos et usko.
Solomon; kirjoitti:Vannoutuneena rauhan miehenä pidän kyllä ase kädessä samoamista ihan missä tilanteessa tahansa lähtökohtaisesti kohtuuttomana, mutta yhtä kaikki aktivistien sidotaan itsemme puihin -mentaliteetti vierastuttaa keskenkasvuisuudellaan.
Solomon; kirjoitti:En tiedä kuinka tyylikäs pasifisti Pekurinen oli, mutta toiminta ylittää kohtuullisuuden rajat tasan sen verran, minkä kuuluu hengeltään tuohon jälkimmäiseen ryhmään, jos kuuluu.
Solomon; kirjoitti:Hiukka kärjistäen stoalaisen seesteiset filosofit kerää tässä sympatiaa, jotkut alemmuudentunnon kuorimat katkerat modernit Jeesukset taas ei.