Raksatyömaat ovat kyllä sellaisia paikkoja, että kuumotussavukkeet on aina hyvä pitää mukana, vaikka ei polttaisikaan.
Kyllä.
Työmaaonnettomuus on tapahtunut minullekin. Eristin pystysuuntaista ilmastointikanavaa remontoitavan toimistotalon 9. kerroksessa (sisätiloissa) tikapuilla. 8. ja 9. kerroksen välillä oli reikä ilmastointikanavan asentamista ja eristämistä varten. 7. ja 8. kerroksen väliseen vastaavaan reikään oli asennettu palosuojaeristys ja se oli päältä kevyesti betonoitu. Eli se reikä oli jo sulki, muttei erityisen kestävä. Tikkaitteni alla oli tietysti pysyvä välikatto, mutta se petti tikkaideni alta, koska viereisen reiän piikkaus oli heikentänyt valua reunalta.
Putosin siis 7. kerroksen lattialla olevan kevyesti betonoidun palosuojaeristyksen päälle tikkaineen päivineen.
Saatana.
Olin mennessäni kolhinut käsivarsiani ilmastointikanavan saumoihin ja selälteen suoritetussa alastulossa purrut huuleni paskaksi. Ilmat lähti pihalle. Ensireaktio oli raivokas nousu jaloilleen, istuminen alas ja rööki huuleen. Adrenaliinipuuska oli niin raivoisa, ettei sattunut mihinkään ollenkaan.
Pelästyneelle silminnäkijälle kiistin tarvitsevani ambulanssia. Tietenkin silminnäkijä ambulanssin silti soitti.
Vähitellen tapahtuneen alkoi tajuamaan, kipu tuntumaan ja pelästyksestä johtuva hengenahdistus iski.
Sairaalassa avohaavat paikattiin, sisäelimien ja luuston kunto tarkistettiin ja keho turrutettiin särkylääkkeillä. Selvisin yhdellä yöpymisellä - seuraavana iltapäivänä minut kotiutettiin.
Poliisin raportin mukaan putoamismatka oli ollut kaikenkaikkiaan 5,2 metriä. Minut pelasti se, että vaistomaisesti olin hidastanut putoamisvauhtia yrittämällä tarttua käsilläni ilmastointikanaviin (eristeet olin repinyt mukanani). Tuplatuuri kävi myös siinä, että alempien kerroksien väliin oli asennettu palosuojalevy, joka kesti iskun vain siksi, että se oli ohuesti päältä betonoitu. Levy jousti ja pehmitti näin iskua - ei kuitenkaan pettänyt ja siten en pudonnut vielä yhtä / useampaa kerrosta alemmaksi.
Vartalo oli iskusta totaalijumissa, mutta vammat jäivät muutamaan tikattuun haavaan. Selvisin siis tikeillä ja muutaman päivän sairaslomalla ja särkylääkekuurilla. Jälkikäteen olen myös miettinyt, että raivokas jaloilleen nousu olisi saattanut olla se liike, joka vie liikuntakykyni loppuiäksi, mikäli selkä tai niskanikamat olisi olleet vaurioituneet (sitä ei siinä tilanteessa oikein osannut ajatella rationaalisesti).
Käsittämätön tuuri.