Minulla on yksi tarina(monien joukossa), joka liittyy moottoripyöräilyyn ja tyhmyyteen.
Eräällä moottoripyöräajelulla syksyisenä päivänä ystäväni kanssa päädyimme erääseen hiljaiseen kalasatamaan, ihan vain kävimme katsastamassa, mitä tien päästä löytyi.
Ystäväni, > 40v., halusi kokeilla moottoripyörällä ajamista, kun ei ollut siihen mennessä vielä ajanut muilla kaksipyöräisillä kuin polkupyörällä ja mopolla, minulla taasen oli jo kymmenien vuosien kokemus moottoripyöristä.
Hiljainen kalasataman asfalttipiha/laituri, fiilis korkealla, joten totesin, jotta: "Mikä ettei!". Hän kiipesi kuskinpukille ja minä kyytiin opastamaan kytkimen ja kaasun käyttöä ja ennen kuin ehdin paljoa varoitella, kytkin nousi ylös ja kaasu vääntyi pohjaan.
Pyörän eturengas pomppasi ylös ja se suuntautui viettoviivan suuntaisesti kohti merta ja vauhti vain kiihtyi, kun kuski kouristuksenomaisesti puristi kahvoja osaamatta tehdä mitään muuta. Törmäsimme laiturin reunalla sen ainoaan pollariin kymmenien metrien matkalla ja pyörä linkosi meidät kuin katapultista arviolta lähes kymmenen metrin päähän mereen lentäen myös itse veteen.
Muistan vain, kuinka kaikki tuntui niin kovin hiljaiselta ja epätodelliselta siinä ilmalennon aikana ennen kuin kylmä syksyinen merivesi herätti minut todellisuuteen rajulla tavalla. Ponnistelin pintaan ja epätoivoisesti etsin näköyhteyttä ystävääni, joka lähes samalla pulahti pintaan muutaman metrin päästä. Lähdimme uimaan kohti laituria kaikki ajokamppeet, kypärät, ym. päällä, mutta betoninen laiturin seinä ei tarjonnut edes pientä otetta kädelle. Ajattelin apaattisena ja voimakasta syyllisyyttä tuntien: "Oliks tää nyt tässä?" ja tunsin kuinka helppo oli vajota pinnan alle...
Ystäväni töni minua ja huusi kypäränsä sisältä vaimeasti, että meidän pitäisi uida kauempana sivussa olevalle sorarannalle. Uin kömpelösti ja raskaasti jonkin matkan päässä olevalle laituriin kiinnitetyn veneen luo ja totesin, että joko pääsen kipuamaan sen päälle tai hukun ja jotenkin lopulta pääsin kiinnitysköyden avulla puisen kalastajaveneen kannelle ja sain vielä vedettyä ystävänikin sille. Siitä pääsimme lopulta ryömimään laiturille, jossa voimat loppuivat - eikä ketään muuta edelleenkään ollut mailla eikä halmeilla.
Lopulta, märät kamppeet riisuttuani, lähdin katsomaan kalahalliin, olisiko siellä hieman lämpimämpää, jolloin "löysin" kolme työntekijää, jotka olivat hallin sisällä toimistossa täysin tietämättömänä koko episodista - hämmästys oli melkoinen, kun läpimärkä, puolialaston, sekava mies käveli heidän luokseen. Heidän, trukin ja liinojen avulla saimme lopulta nostettua pyöränikin ylös merestä, joka taasen löytyi sen avulla, että toinen takavilkku vielä iski silmää syvyydestä kertoen pyöräni olinpaikan.
Kysyi muuten jonkin verran sinniä sukeltaa takaisin hyiseen mereen ja pujottaa nostoliina pyöräni takarenkaan läpi...
Pyörä oli melkoisesti kärsinyt törmäyksestä ja meni lunastukseen ja kun vakuutusyhtiössä rouva luki onnettomuusselostustani silmät pyöreänä, hän totesi: "Täähän on kuin jostakin elokuvasta..." Silloin jaksoin jo naurahtaa ja myöntää näin olevan.
Minulta meni pitkä aika toipua henkisesti ko. tapauksesta, fyysisiä vammoja olivat vain mojovat mustelmat ja lihaskivut. Asiaa ei yhtään helpottanut, että siinä oli vähällä tulla yhteensä viidestä lapsesta orpoja tuon minun harkitsemattoman toimintani takia. Heräsin alkuun useasti yöllä uneen/tunteeseen, että olin hukkumaisillani.
Eli - kyllä kuumotti ja pitkään - vielä nytkin, kun tätä kirjoitan, tunnen ahdistusta tapahtuneesta...
Kerrottakoon vielä, että ao. ystävälläni on nykyisin oma moottoripyörä, jonka hän hankki omien sanojensa mukaan "terapeuttisista syistä".