Sikainfluenssarokotus - juu vai ei?

  • 26 443
  • 159

Aiotko ottaa sikainfluenssa rokotteen?


  • Äänestäjiä
    339

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
En ymmärrä tätä puhetta rokotteen testaamattomuudesta. Vastaavia influenssarokotteitahan on annettu maailman sivu. Käytännössä pitkästi yli 90% aineosista on käytössä muissa influenssarokotteissa. Tässä vaan eri taudinaiheuttaja (eri virus), jota vastaan suojaa haetaan. Vaikka just tätä kobinaatiota ei ole ennen rokotuskampanjaa hirveästi testattu, niin eiköhän asia ole aivan selvä. Nythän on sitä paitsi maailmanlaajuisesti viime aikoina rokotettu kymmeniä miljoonia ihmisä, joten mitään hälyttävää ei ole ilmennyt, muuten siitä oltaisiin jo kuultu.

Itse en ole vielä piikkiä saanut, perusterve kun olen, mutta vaimo sen sai viime viikolla. Kaksi vuorokautta oli hänellä tuntuvan kipeänä rokotettu käsi, mutta muita sivuvaikutuksia ei tullut. Toivottavasti sai suojan.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Millaisen suojan rokote antaa viikon kuluessa rokotuksesta (7päivää ) ?
Vai meneekö se niin, että vasta 2-viikon kuluttua alkaa suoja itse tautia vastaan ? Itse otin maanantaina ja ensi viikon perjantaina ei vaan saisi olla sairaana. Toiveissa olisi että rokotuksella olisi jokin teho jo viikon kuluttua.
Sairaanhoitaja eilen kertoi, että viikon päästä pitäisi olla noin 40-50 prosentin suoja ja kahden viikon kuluttua 80-90 prosentin suoja. Sataprossasta tosta ei saa millään. Eli jätä vielä ne ovenkahvat nuolematta.

Eilen illalla sain piikin käteen ja pientä arkuutta tuntui pistoskohdassa ennen nukkumaan menoa. Tänään ei aamulla sitten tarvinnut vasenta kättä käyttää hiuksia pestessä. Jos käsivartta joutuu nostamaan niin kipu on melko voimakas, mutta ei muuten kipuile lainkaan. Pari tuntia sitten tuntui siltä, että alkaisi kuume nousemaan. Nyt mittasin ja elohopea kipusi 37,5 asteeseen. Toivottavasti ei tuota korkeammalla nouse, pitäisi vielä pari tuntia töissä väijyä ja huomennakin olisi suotavaa päästä toimistolle. Jonotusaika oli huikeat 20 minuuttia, kun saavuin paikalle puoli tuntia ennen rokotusten päättymistä siltä päivältä. Jonotusnumeroiden ansiosta tuonkin ajan saattoi viettää ulkona työasioita hoitaen. Päivällä oli kuulemma ollut pahimmillaan parin tunnin jonot, mutta vartijat juttelivat kaiken menneen hyvässä järjestyksessä, eikä kenenkään ollut tarvinnut jonotella pihalla. Savolaiset ne vaan ei osaa...

edit. Mikäli en kuuluisi riskiryhmään, niin en tiedä olisinko hakenut rokotusta, en ainakaan olisi jonottanut sen saamista tuntitolkulla. Rasitusastma vaivaa, joka flunssan iskiessä äityy varsin kettumaiseksi vaivaksi...
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Nyt on piikki haettu. Kuume nousee, mutta käsi toimii vielä.

Helsingissä Malmin terveysasemalla oli hyvin hoirettu rokotukset ja ei tarvinu kuin parikytä minuuttia jonottaa vaikka ovella mummo pelotteli neljän tunnin keikalla.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Lauantaina kävin ottamassa piikin käteen.

Sivuoireina tuli päänsärkyä joka kestikin sitten useamman tunnin. Oksensinkin pari kertaa tuon päänsäryn takia. Muuten ei sitten oikeastaan merkittäviä oireita tullut. Pistoskohta on vähän arka ja käsi oli lauantaina kipeä, mutta ei muuta.

Kyllähän tää on jo median osalta aika yliampuvaa hommaa ja heikkohermoiset ihmiset on ihan paniikissa tän takia. Itse tuskin toista kertaa rokotetta otan, jos sitä nyt joskus jaetaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
13-vuotias poikani sai tänään piikin. Käsi hieman turta mutta ei mitään kummepaa.

Kaupungilta tuli lappu, jossa tästä rokotuksesta kerrottiin hyvin tarkaan jne. Lapussa luki myös, että meikäläisen ikäryhmä (-68 syntynyt) saa rokotuksen jos valtio katsoo sen tarpeelliseksi.

Nyt pitää kysyä näiltä palstan H1N1-fanaatikoilta, että mitä te tähän sanotte? Ovatko edelleen ne ihmiset kusipäitä, jotka eivät rokotusta ota? Vaikka ei tähän ole kuitenkaan mahdollisuutta.

Kommentteja...
 

Anfortas

Jäsen
Nyt pitää kysyä näiltä palstan H1N1-fanaatikoilta, että mitä te tähän sanotte? Ovatko edelleen ne ihmiset kusipäitä, jotka eivät rokotusta ota? Vaikka ei tähän ole kuitenkaan mahdollisuutta.

Kommentteja...
En ole fanaatikko, mutta vastaan silti. Itsehän en rokotusta aio ottaa. Vain kuolleen ruumiini yli, kutsukoot vaikka poliisit apuun. Pieni piikkikammo siis on, mutta yleensäottaen olen niin terve, ettei piikkejä ole tarvetta ottaa. Siis no hätä. Työkavereille olen jo (pilke silmäkulmassa) ilmoittanut, että - mokoma vitsaus - ei koske minua.

Nykyisessä työpaikassa olen ollut jo/vasta 3,5 vuotta ja yhden ainoan päivän olen ollut poissa.

Ja vastaus kysymykseen; terveet ei tarvitse piikkejä. Sairaat saavat rauhassa sairastaa
 

katinka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiprusoffin veljekset
Aion rokotteen ottaa, kun vuoroni tulee. Olen kerran sairastanut keuhkokuumeen, eikä uudelleenkokeminen houkuta. Muutenkin on taipumusta kovaan kuumeiluun, jos jokin tartunta on iskenyt.

Jotkut kovasti kammoavat rokotteen sivuvaikutuksia, etenkin täällä syrjäkylillä pohjoisessa. 13-vuotias veljeni sai rokotteen ja oli kovin epätavallisen väsynyt pari päivää, ei kummempia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jotkut kovasti kammoavat rokotteen sivuvaikutuksia, etenkin täällä syrjäkylillä pohjoisessa. 13-vuotias veljeni sai rokotteen ja oli kovin epätavallisen väsynyt pari päivää, ei kummempia.

Oma 13-vuotias poikani oli vuorokauden hieman nuutunut ja huonovointinen sekä käsi oli jotenkin "outo"...ei kuitenkaan kovin kipeä. Pieniä olivat sivuvaikutukset.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Sain työn puolesta rokotteen pari viikkoa sitten eikä siitä tullut mitään oireita. Toki piikityskohdassa oli pientä jäykkyyttä päivän tai kaksi.

Uusi rokotus pitänee ottaa puolen vuoden kuluttua. Sairastuneille taas loppuiän suoja.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Uusi rokotus pitänee ottaa puolen vuoden kuluttua. Sairastuneille taas loppuiän suoja.

Se on se rokutuksen tarkoitus. Valitettavasti se sikalenssu muuttaa muotoaan, joten se "loppuiän suoja" ei suojaa siltä muuttuneelta virukselta. Älä nyt kuitenkaan menetä yöuniasi tämän faktan takia, kyllä me kaikki kuollaan loppujen lopuksi kuitenkin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Muutamia päiviä sitten otin rokotteen. Käsi ollut kipeä nyt pari päivää ja piikityksestä seuraavana päivänä oli hieman flunssainen olo.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Se on se rokutuksen tarkoitus. Valitettavasti se sikalenssu muuttaa muotoaan, joten se "loppuiän suoja" ei suojaa siltä muuttuneelta virukselta. Älä nyt kuitenkaan menetä yöuniasi tämän faktan takia, kyllä me kaikki kuollaan loppujen lopuksi kuitenkin.

Niin? Pointti oli lähinnä siinä, että ottaako rokotuksen ja kärsii mahdollisista sivuoireista vai ottaako riskin ja kärsiä mahdollisesti taudin tai välttyä miltään oireilta. Toki virus voi muuttua ja tulla ns. toinen aalto sitten keväällä.

En osaa sanoa mikä on paras vaihtoehto, mutta ei tässä terveen ihmisen hirveästi tarvitse jännittää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Niin? Pointti oli lähinnä siinä, että ottaako rokotuksen ja kärsii mahdollisista sivuoireista vai ottaako riskin ja kärsiä mahdollisesti taudin tai välttyä miltään oireilta. Toki virus voi muuttua ja tulla ns. toinen aalto sitten keväällä.

En osaa sanoa mikä on paras vaihtoehto, mutta ei tässä terveen ihmisen hirveästi tarvitse jännittää.

"Loppuiän suoja" vaan otti silmään. Itse olen todennäköisesti jo sikalenssun sairastanut, mutta vitustako sitä tietää, vaikka tässä vielä alkuvuodesta saisi sen muuttuneen sikalenssun.

Possunuhan ja lintunuhan yhdistyminen menisi sitten jo vähän kauhukomedian puolelle ja päästäisiin ilmeisesti vitun Linkolastakin jo pikku hiljaa eroon.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin sikatoipilaana pistää miettimään, että kannattaako tämä ottaa vaikka on todistetusti sairastanut? Entä lapset, maanantaina olisi koulussa rokotus, mutta molemmilla on Tamiflu vielä päällä, haittaako? Molemmilla siis myös todettu sika ihan testillä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oma 13-vuotias poikani oli vuorokauden hieman nuutunut ja huonovointinen sekä käsi oli jotenkin "outo"...ei kuitenkaan kovin kipeä. Pieniä olivat sivuvaikutukset.

No niin...nyt on pojalla todella paska olo ja yskii epätavallisen paljon. Huomenna pitää viedä lekuriin jos jatkuu. Pari hänen kaveriaan ovat myös rokotteen jälkeen olleet samassa hapessa ja tänään pois koulusta. Perjantaina saivat piikin.

Katsotaan mitä tuleman pitää...
 
Kuulemma tuo rokote saattaa vähän edesauttaa sitä normaalia kausiflunssaa, jos sellainen pöpö jo on. Monella puhkesi kuulemma normiflunssa heti rokotuksen jälkeen.

Itse olen vielä kahden vaiheilla otanko vai enkö..
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
No niin...nyt on pojalla todella paska olo ja yskii epätavallisen paljon. Huomenna pitää viedä lekuriin jos jatkuu. Pari hänen kaveriaan ovat myös rokotteen jälkeen olleet samassa hapessa ja tänään pois koulusta. Perjantaina saivat piikin.

Meillä tyttö ja poika saivat rokotteen keskiviikkona. Tytöllä käteen "hirvee pahka", poika saanut käsiään edes liikutettua itkemättä. Pojalla seuraavana päivänä kuumetta ja tytöllä sitten perjantaina. Tässä nyt on yskitty ja taas kuumeet nousee ja eiku huonemma lekurille.

Voi vitun vittu jos tää kaikki johtuu tuosta rokotteesta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Voi vitun vittu jos tää kaikki johtuu tuosta rokotteesta.

Ei voi johtua koska täällä Jatkoajassakin on niin moni asiantuntija vakuuttanut rokotteen turvallisuutta...;)

Tuota kuitenkin itsekin hieman pelkään. No, asia selviää lähiaikoina. Voimia perheellesi!
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Eilen otin rokotteen ns. puolivahingossa. Olin muksun ja vaimon kanssa neuvolassa juuri ennen sulkemisaikaa ja siellä oli ylimääräisiä rokotteita jäänyt siltä päivältä. Olisivat heittäneet roskiin, mutta otin sitten yhden ettei kaikkea tarvi roskiinkaan heittää.

Käsi ei ole kipeä ollenkaan. Pikkuisen koskettaessa tuntuu. Mitään muutakaan oiretta ei ole. Ei minulla eikä vaimolla, joka rokotteen otti joskus kuukausi sitten.

Oireet tulee ihmisille vaikka pelkästä veden juonnista, jos niille uskottelee sen aiheuttavan pahaa oloa.

Tosin koko H1N1 on menossa jo ohi koko Suomesta, joten sinänsä turha rokotus, mutta ei siitä haittaakaan ole. Koko tautia on myllytetty sen verran mediassa, että sen vuoksi ihmiset ovat hysteerisiä.

Kuinka monta ihmistä on sairastanut tavallisen kausi-influenssan ja kuinka moni siihen on tänä vuonna kuollut? Miksei siitä ole mitään tilastoa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Katsotaan mitä tuleman pitää...

Ja H1N1 sieltä sitten tuli. Tänään lääkäri diagnosoi ja Tamiflu-lääkitys päälle. Pojalla kuumetta melkein 40 astetta ja ihmellistä yskää, joka ei tunnut taukoavan laisinkaan.

Perjantaina sai rokotteen mutta ei tuo kai siitä johdu. Kävi vaan paska tuuri. Lekuri ohjeisti aika hyvin ja melko tiukasti sanoi, että jos hiemankin olo pahenee niin välittömästi takaisin iltapäivystykseen. Ei lääkäri ainakaan täällä Loimaalla ollut "hälläväliä"- asenteella.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juuri äsken tuli tieto, että kaikki suomalaiset saavat halutessaan rokotteen. Viimeisenä järjestyksessä ovat yli 24-vuotiaat perusterveet aikuiset. Homma käynnistyy vuodenvaihteessa.

Itse kävin tiistaina ottamassa kausi-influenssapiikin, mutta kai tuo sika-sellainenkin kannattaa ottaa jos kerran mahdollisuus on.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä aio käydä ottamassa rokotetta. En pelkää neuloja tai roketteen mahdollisia negatiivisia vaikutuksia. Itseäni nyt vaan ei huvita lompsia jonnekin terveyskeskukseen, on parempaakin tekemistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehdottoman hyvä uutinen. Otan rokotteen heti kun sen vaan saan. Ei sillä, että tautia nyt pahemmi pelkäisin, mutta en halua sitä sairastaa. Ja toisaalta, jos nyt haluaa lähteä vaikkapa reissaamaan, ei tarvitse pelätä sitä, että joutuu jossain päin maailmaa karanteeniin influenssaepäilyn takia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, rokotus on tekniikkana tunnettu jo parisataa vuotta, ja kun viimeksi katsoin niin kovasti oli kuolleisuus pienentynyt näissä ennen vanhaa ihmiskuntaa iloisesesti niittäneissä kulkutaudeissa, joita vastaan on kehitetty rokotuksia. Moniko nyt sitten jättäisi isorokko-rokotteen ottamatta, koska siinä on elohopeaa ja lääketeollisuus on sen tuottanut? Ai niin, eihän isorokkoa enää olekaan. Anyway, olin tyytyväinen kun omat lapset lopulta rokotteen saivat vaikka tauti ei kovin paha olekaan - edes normi-influenssa ei ole kovin suurta herkkua pienillä lapsilla, eikä aina vaaratonkaan. Oma tilanne sitten riippuu aikatauluista, mutta jos sopiva väli tulee niin voihan sen hakea. En kyllä ikinä ole kunnon influenssaan sairastunut mutta kertahan se olisi ensimmäinenkin.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
En tiedä ottaisiko sen vai ei. Tuntuu hieman ylihypetyltä koko possuflunssa ja vaikka sairastuisi perusterveen jätkän pitäisi selvitä siitä lievin oirein.

Terveitä mun ikäisiä ihmisiä rokotetaan ilmeisesti tammikuun puolella. Aika kauan saa odottaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös