Sikainfluenssarokotus - juu vai ei?

  • 26 443
  • 159

Aiotko ottaa sikainfluenssa rokotteen?


  • Äänestäjiä
    339

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jouduin myös venailemaan 15 minuuttia odotushuoneessa rokotuksen jälkeen ja tuli mieleen, että onko kaikissa rokotuksissa sama toimenpide?

Enpä ole kyllä itsekään tämmöiseen ennen törmännyt.

Rokotus tuli otettua tuossa viime viikolla, ja eipä tuosta ainakaan itselle mitään täälläkin peloteltua tautia tullut, olkavarsi oli tuosta rokotuskohdasta arka muutaman päivän ja siinä kaikki.

Eli ei kyllä kaduta pätkääkään että tuli rokotus otettua, voin ainakin nauraa räkäisesti 39:n asteen kuumeessa voihkiville kavereilleni :)
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Jouduin myös venailemaan 15 minuuttia odotushuoneessa rokotuksen jälkeen ja tuli mieleen, että onko kaikissa rokotuksissa sama toimenpide?

Meidän Terveysasemalla joutui odottelemaan kymmenen minuuttia rokotteen jälkeen. Tämä kuulemma ihan varotoimenpiteenä, että jos sattuukin saamaan jonkun kohtauksen tms. rokotteen ansiosta.

Ihan järkevähän toimenpide tuo on. Etenkin jos joissain paikoissa porukka on alkanut jotenkin ei-arvattavasti oireilemaan.
 

Carcillo13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Jouduin myös venailemaan 15 minuuttia odotushuoneessa rokotuksen jälkeen ja tuli mieleen, että onko kaikissa rokotuksissa sama toimenpide?

En tiedä onko kaikissa rokotteissa sama homma, mutta itsekkin jouduin tuon vartin venailemaan rokotuksen jälkeen. Varmasti ihan tarpeellinen varatoimenpide, koska kaveri oli pyörtynyt tuon rokotuksen jälkeen ihan suorilta jaloilta, mutta oltiin kuitenkin saatu ennen lattiaa kiinni. Ihmiset varmasti reagoivat hyvin eri tavalla tähän heikennettyyn tautiin, mutta mikä sitten loppujen lopuksi on se perimmäinen syy, että heti rokotuksen jälkeen pyörtyy? Tuskin kuitenkaan aikuinen mies silleen piikkiä pelkää?

Tänään tosiaan itsekkin sain piikin ja nyt olkapää aika hellänä, muttei vielä mitään muuta. Olkapäässä sellainen fiilis, että olisi vain iso mustelma.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Jouduin myös venailemaan 15 minuuttia odotushuoneessa rokotuksen jälkeen ja tuli mieleen, että onko kaikissa rokotuksissa sama toimenpide?
Muutama vuosi sitten uusin jäykkäkouristusrokoituksen ja tuolloin terveydenhoitaja neuvoi odottamaan kymmenisen minuuttia odotushuoneessa mahdollisen huonovointisuuden tai muiden oireiden varalta.
 

Mrcy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit & ManU
Tänään tuli piikki haettua, vaikka hiukan aikaa mietinkin, että onkohan tuo nyt niin tarpeellinen. Vielä ei ainakaan ole sen suurempia oireita ilmennyt, mitä nyt pistoskohta välillä ilmoittaa olemassaolostaan pienellä kivulla.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Alunperin ajattelin että en ota mutta torstaina sitten oppilaitos tarjosi tähän mahdollisuuden joten otin sitten kuitenkin. Tuntuu että moni sai kaikenlaisia sivuoireita piikin jälkeen, itselle nousi ihan pieni lämpö (37.4) ja kädessä esiintyi vähän jäykkyyttä, ei sen kummempaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään sen sitten kävin ottamassa kun oppilaitoksen puolesta sain ilmaiseksi - hyvä näin koska muutoin se olisi jäänyt tyystin ottamatta.

Tällä hetkellä piikin ottamisesta on kulunut aikaa muutama tunti eikä minkään sortin oireita ole havaittavissa. Ei turvotusta, ei arkuutta tai kipua kädessä, ei huimausta - mikä on ollut joillakuilla oireena tms.

vlad.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään kävin sitten possupiikin ottamassa. Mitään oireita ei ole tähän mennessä ilmennyt, enkä usko, että tulee ilmenemäänkään. Itsellekin lääkäri sanoi, että odota siinä odotushuoneessa 20 minuuttia rokotteen jälkeen. No en kyllä odottanut kuin muutaman minuutin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin eilen ottamassa loppujen lopuksi sen rokotuksen. Muita oireita ei tullut paitsi vasen (rokotettu) käsi on vielä varsin arka eikä sitä saa kunnolla ylöspäin nostettua.

Oli muuten hyvä käydä näin kaiken kohun laskettua, koska Vallilan terveysasemalla oli kolme ihmistä itseäni edellä ja 5 minuuttia jouduin odottamaan vuoroani. Toki siinä sitten meni kauemmin kuin kuvittelin, kun 20 minuuttia piti istua terveysasemalla rokotuksen jälkeen mahdollisten allergisten reaktioiden takia.

Alunperin en aatellut koko roketetta ottaa, mutta kun ei se tauti suostunut tässä syksyllä tarttumaan niin en halua sitä sairastaa ensi keväänä vaihdon aikana, niin pitihän se suoja hakea.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin eilen ottamassa loppujen lopuksi sen rokotuksen. Muita oireita ei tullut paitsi vasen (rokotettu) käsi on vielä varsin arka eikä sitä saa kunnolla ylöspäin nostettua.
Keskiviikkona kävin ottamassa rokotuksen. Vasen käsi on edelleenkin vähän kipeä ja en pysty nukkumaan vasemmalla kyljelläni. Lisäksi kurottelu vasemmalla kädellä tekee vähän kipeätä. Flunssan oireita oli rokotuksen jälkeen illalla ja seuraavana aamuna, mutta ei tullutkaan flunssaa.

Alunperin en aatellut koko roketetta ottaa, mutta kun ei se tauti suostunut tässä syksyllä tarttumaan niin en halua sitä sairastaa ensi keväänä vaihdon aikana, niin pitihän se suoja hakea.
Itsellänikin oli vähän siinä ja siinä, että otanko rokotuksen, mutta tammikuun alussa lähden matkalle, niin ajattelin, että olisi parempi ottaa sikainfluenssarokotus ennen sitä. Toisaalta tässä on enää muutama viikko, ennen kuin täytän 25 vuotta, joten enää ei olisi voinut hirveästi kuluttaa aikaa pähkäilyyn. Rokotuksen sain kätevästi opiskelupaikan terveydenhoitajalta tai itse asiassa joltain hänen avustajaltaan. Olen tyytyväinen, että otin rokotuksen.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kyllä, otin rokotteen. En tiedä, auttaako ja mitä sivuvaikutuksia ilmenee (tosin nyt jo vasen käsivarsi kipeänä). Flunssan oireita on ollut jo ennen rokotusta, toivottavasti eivät pahene..Parempi katsoa kuin katua..
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsekin kävin eilen piikin ottamassa. Vasen käsi kipeytyi jonkin verran, muttei mitenkään häiritsevässä määrin. Muita oireita ei ole vielä ilmaantunut.
 

Oatker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, RMA, Philadelphia Eagles
Itse olen kahden vaiheilla. Pitäiskö kuitenkin hakea piikki? Tiedä sit kuinka rankkoja kevään toka tai syksyn mahdollinen kolmas aalto tulee olemaan...Tähän asti olen pitänyt itseäni suhteellisen vastustuskykyisenä kaiken maailman pöpöille....
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Marraskuussa tuli sairastettua joku vitunmoinen lenssu ja pari viikkoa sitten toinen samanlainen. Eilen kävin sitten ottamassa piikin, jos sillä saisi jäämään edes yhden lenssun välistä.

Yöllä tuli käsi vähän kipeäksi, mutta ei muita oireita.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näköjään yllättävän moni aikoo ottaa tuon rokotuksen. Mä vähän veikkaan, että jossakin maalla tai muuten vaan pienellä paikkakunnalla otetaan enemmän noita rokotteita kuin kaupungeissa, joissa yleensä tiedetään asioista enemmän, paitsi potunnostosta ja saatanan suomuuraimen kukinnasta. Ainakin muutamilla sukulaisillani, jotka asuvat Keski-Suomessa, tuntui olevan lähestulkoon syksyn suurin puheenaihe tuo koko sikainfluenssa.

Joo itse olin syksyllä viitisen päivää kipeänä. Muija oli kanssa, ja sillä alkoi oireet kolme päivää mua aikaisemmin. Muijan parilla kaverilla, joiden kanssa tuo muija oli ollut läheisissä tekemisissä muutamaa päivää aiemmin, todettiin ihan lääkärin toimesta tuo sikainfluenssa. En sitten osaa sanoa oliko mulla tuota tautia, ei välttämättä. Sinänsä se oli aika hassu tapaus, kun ne ensimmäiset oireet ilmestyivät melko myöhään illalla, ja seuraavana aamuna aikaisin lähdin yksin Tallinnaan kolmeksi päiväksi ryyppäämään. Baareihin en viitsinyt mennä, mutta siellä hostellihuoneessa kyllä tinttasin kaljaa melko reilustikin. Sukulaisille en viitsinyt noista oireista kertoa mitään ja kännykkääkin pidän yleensä suljettuna kun oon reissussa. Sängyllä vaan istuin ja join kaljaa.

Mutta tuota rokotusta en ole edes harkinnut ottavani. Mä olen vähän käsittänyt, että eikös sitä ota enemmänkin jotkut vanhukset ja pienet lapset.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Näköjään yllättävän moni aikoo ottaa tuon rokotuksen. Mä vähän veikkaan, että jossakin maalla tai muuten vaan pienellä paikkakunnalla otetaan enemmän noita rokotteita kuin kaupungeissa, joissa yleensä tiedetään asioista enemmän, paitsi potunnostosta ja saatanan suomuuraimen kukinnasta. Ainakin muutamilla sukulaisillani, jotka asuvat Keski-Suomessa, tuntui olevan lähestulkoon syksyn suurin puheenaihe tuo koko sikainfluenssa.

En kyllä ihan tajua mikä oli viestisi alun pointti? Kuitenkin riski sairastua lienee hyvinkin paljon suurempi juurikin kaupungeissa. Mitä asioita niissä kaupungeissa sitten tiedetään enemmän?

Rokotetta en ole vielä ottanut, mutta harkitsen edelleen. Poika rokotettiin jo viime vuoden puolella ensimmäisten joukossa.
 

Nakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa (+Kalpa), Leijonat sukupuoleen katsomatta
En kyllä ihan tajua mikä oli viestisi alun pointti? Kuitenkin riski sairastua lienee hyvinkin paljon suurempi juurikin kaupungeissa. Mitä asioita niissä kaupungeissa sitten tiedetään enemmän?

Noh, Helsingissä toki tiedetään aina niin paljon enemmän kuin muualla, koska muualla ei ole nettiyhteyksiä, televisioita tai lehtiä. Hyvä, jos ihmiset osaavat lukea muualla Suomessa. Sentraali-Sandrat meille maalaisille kertovat viimeisimmät juorut ja luovat hysteriaa. Tästä syystä täällä meilläkin kirmataan kilpaa hevoskärryillä ja traktoreilla piikkejä hakemaan.

Rokotetta en ole vielä ottanut, mutta harkitsen edelleen. Poika rokotettiin jo viime vuoden puolella ensimmäisten joukossa.

Meillä oltiin ensin ehdottomasti rokotuksia vastaan, koska emme olleet tutustuneet aiheeseen tarpeeksi ja oli vaikka mitä ennakkoluuloja. Ajateltiin, ettei anneta lastakaan rokottaa. Sitten luin aiheesta vähän enemmän ja tajusin, että pelko oli turha. Tyttö on rokotettu ja itsekin kävin hakemassa piikin tällä viikolla ihan sen takia, että jäisi edes yksi tauti sairastamatta. Hain viime vuonna myös influenssapiikin, vaikka yleensä olen kaikkea ylilääkitsemistä ja -piikittelyä vastaan. Jatkuva sairastelu on aika rasittavaa, ja siitä johtuen olen nyt pyörtänyt kantani noiden suhteen. Mieheni ei aio ottaa possupiikkiä edelleenkään. Tosin hän on paljon paremmassa kunnossa kuin minä eikä yleensä sairastu hirveän herkästi, joten aika ymmärrettävä päätös.

NK

LISÄYS: Mitään erityisiä oireita ei ole vielä tullut, jos ei rokotuskohdan arkuutta oteta huomioon. Tästä olin yllättänyt. Minulle ku nousee lämpö jo siitä, että ajattelen flunssaa.
 
Viimeksi muokattu:

James_M

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser, Jari Viuhkolan paluu, Kärpät
Tulihan se rokote haettua pari viikkoa sitten. Heti aluksi pieni käden liike, esim. sormien liikutteleminen sai olkapään särkemään. Sitten pariin tuntiin ei mitään oireita, kunnes samana iltana iski nivelsärky. Saattoi johtua lätkämatsissa tehdyistä taputuksista. Yöllä heräsin sitten ties kuinka monta kertaa ja koko ajan oli pakottava tunne kääntyä sille kyljelle, johon rokotus otettiin. Ei ole aiemmin moista tunnetta ollut. No eihän siitä tullut mitään, kun olkapää oli mennyt niin helläksi. Seuraava päivä meni kuumeen oireita (mutta ei kuumetta) kärsien, välillä hikoilutti niin pirusti ja kohta paleli. Ärsyttävintä oli kuitenkin nivelsärky. Seuraavana päivänä koko olkapäätä alkoi kutittamaan todella paljon, hammasta purren päätin olla raapimatta kutinaa pois. Kuitenkin olkapäähän tuli ihottumaa jonkin verran, vaikka mitään en tehnyt. Kaiken kaikkiaan oireet kestivät noin kuusi päivää-lauantaina piikki ja torstaina kaikki ok.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä ihan tajua mikä oli viestisi alun pointti? Kuitenkin riski sairastua lienee hyvinkin paljon suurempi juurikin kaupungeissa. Mitä asioita niissä kaupungeissa sitten tiedetään enemmän?
Noh, tässä ketjussa yllättävän moni kirjoittaa, että aikoo ottaa rokotteen tai että on jo ottanut sen, niin sitä hieman ihmettelin. Mutta toisaalta nuo kirjoitukset selittyvät ainakin osaksi silläkin, että näihin ketjuihin kirjoittelee enemmänkin ne, joita tämä koko asia eniten koskee ja kiinnostaa, eli luultavasti ne, jotka ovat tästä koko sikainfluenssasta eniten peloissaan. Tai en mä tiedä.

Ja tuosta kaupunki-jutusta. Itse asun Helsingissä, enkä ole tuolla kaupungilla kuullut sen kummemmin puhuttavan tuosta sikainfluenssasta. Mitä nyt jotkut ovat nauraneet tuolle taudille ja sille, miten paljon lehdet siitä kirjoittavat ja sille, miten jotkut ihmiset ovat siitä oikeasti peloissaan. Käsittääkseni kukaan täällä asuvista kavereistani ei ole hankkinut tuota rokotetta. Muutamat sukulaiseni ja tuttuni asuvat maalla, ja he tuntuivat varsinkin silloin loppusyksystä puhuvan todella paljon tuosta taudista. Niille se oli suurinpiirtein syksyn ykköspuheenaihe. Ja maallahan muutenkin on tunnetusti pienet piirit ja juoruillaan paljon. Ja muutenkin asiat paisuvat suuremmiksi mitä enemmän ihmiset niistä puhuvat. Mä vähän veikkaan, että asukaslukuun suhteutettuna pienillä paikkakunnilla otetaan eniten noita rokotuksia. Onkohan jossakin jotain tilastoja?

Epäilisin, että maalla ihmiset eivät matkustele ulkomailla ihan niin paljoa, joten heidän maailmankuvansa on hieman suppeampi. Tämä siis noin yleisesti ottaen. Ainakin itseäni ärsyttää maalla asuvien tuttujen monet mielipiteet, esimerkiksi että kyllä se Valion maito on maailman parasta maitoa. Ja kyllä se Atrian makkara on maailman parasta makkaraa. Ja kyllä se Fazerin suklaa on maailman parasta suklaata. Ja kyllä se Finnair on maailman paras lentoyhtiö. Ja että on oikein lottovoitto syntyä tänne syrjäiseen, kylmään ja pimeään Suomeen, jossa vittumaiset ihmiset juovat tuulipuvussaan ylihintaista viinaa ja hakkaavat kilpaa toisiaan Lordin öristessä taustalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Epäilisin, että maalla ihmiset eivät matkustele ulkomailla ihan niin paljoa, joten heidän maailmankuvansa on hieman suppeampi. Tämä siis noin yleisesti ottaen.

Itse ainakin otan sikainfluenssarokotteen sen takia, että matkustelen ulkomailla jokusen kerran joka vuosi, ja en halua ottaa riskiä siitä, että tauti puhkeaisi voimakkaana esim. ihan Itä-Euroopassa. Vaikka EU:ssa oltaisiinkin, ei terveydenhuollon taso ole välttämättä riittävää.

En tosin sitten ota kantaa siihen, olenko tamperelaisena maalainen. Minusta voitaisiin todeta, että jokainen suomalainen on maalainen, kun ei täällä ole yhtäkään miljoonakaupunkia.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Epäilisin, että maalla ihmiset eivät matkustele ulkomailla ihan niin paljoa, joten heidän maailmankuvansa on hieman suppeampi. Tämä siis noin yleisesti ottaen. Ainakin itseäni ärsyttää maalla asuvien tuttujen monet mielipiteet, esimerkiksi että kyllä se Valion maito on maailman parasta maitoa. Ja kyllä se Atrian makkara on maailman parasta makkaraa. Ja kyllä se Fazerin suklaa on maailman parasta suklaata. Ja kyllä se Finnair on maailman paras lentoyhtiö. Ja että on oikein lottovoitto syntyä tänne syrjäiseen, kylmään ja pimeään Suomeen, jossa vittumaiset ihmiset juovat tuulipuvussaan ylihintaista viinaa ja hakkaavat kilpaa toisiaan Lordin öristessä taustalla.

Täysi ot nyt:

Valion maito ei ole maailman parasta, Satamaito on.

Atrian makkara on täyttä tuubaa, Kivikylän makkara on parasta.

Fazerin suklaa on tosiaan hyvää, mutta niin on Pandankin. Maailman parhaita ovat.

Finnair on ihan ok, mutta parempiakin löytyy.

Ihan hyvä maa tämä itselleni ainakin on. Paljon on pahempiakin paikkoja maailmassa. Viinaan ja olueen ovat omat rahani ainakin aina riittäneet. Alkoholin hinnasta kitisevät ovat joko köyhiä tai pihejä. Tuulipuku on paikassaan ihan hyvä asuste ja Lordista tuntuivat tykkäävän muutkin Eurooppalaiset.

Nämä mielipiteet ovat mielestäni ihan normaalia isänmaallisuutta, joka voi puolestani ihan vapaasti ärsyttää kaupunkilaisia maailmankansalaisia. ;)

Kyllä ne maalaiset matkustelevat ihan siinä missä kaupunkilaisetkin, jos totta puhutaan.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Epäilisin, että maalla ihmiset eivät matkustele ulkomailla ihan niin paljoa, joten heidän maailmankuvansa on hieman suppeampi.
Minä epäilen, että helsinkiläiset eivät matkustele kotimaassaan kehä 3:n ulkopuolella kovinkaan paljoa, joten heidän Suomi-kuvansa on hieman suppeampi.

Rokotteen otin viime viikolla. Nyt järjestelyt oli hoidettu vimpan päälle, jonotin ehkä vajaan minuutin. Tavallista rokotusta suurempia oireita ei ainakaan minulle tullut, ts. käsivarressa kyllä tuntui että pistos on saatu, mutta ei sen kummempaa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hain aamulla ja nyt on käsi niin saatanan kipeä, ettei yhtään kärsi liikuttaa. Ehkä tuo kipu ensi yönä kaikkoaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös