Sikainfluenssarokotus - juu vai ei?

  • 26 448
  • 159

Aiotko ottaa sikainfluenssa rokotteen?


  • Äänestäjiä
    339

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep. Ilman rokotetta tauti kestää viikon ja rokotteella vain 7 seitsemän päivää.


Eikö ole aika hassua, että sitä yhteiskunnallista näkökulmaa ei ajatella vaan jätetään koko työtätekevä kansanosa rokottamatta. Jos rokotteen saaneista 80 prosenttia sairastuu, niin kuin Ruotsissa niin ihan hyvä, ettei työikäisiä rokoteta.

Jos joskus keksitään piikki, jolla saa lukutaidon itselleen, niin kehotan harkitsemaan vakavasti.

Mielestäni on hieman eri asia saada rokotuksen seurauksena influenssan kaltaisia oireita mahdollisesti jopa vuorokaudeksi, kuin olla kovassa influenssassa viikon verran.

Tosiaan influenssan 1. aallon huippu on varmastikin ohi jo koko maassa, kun normaaliväestöllä on mahdollisuus saada rokotus, joten sinänsä äänestys on hieman epärelevantti, tai ainakin vastausvaihtoehdot ovat hyvin suppeat.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ei aio ottaa, ja kehotan muitankin ainakin miettimään vakavasti jo ihan sillä perusteella, että rokote on tehty lyvin lyhytjänteisen tutkimuksen perusteella. Rokote on myös tehty elinvoimaisesta H1N1-viruksesta. Lisäksi rokote sisältää toistakymmentä muuta ainesosaa, kuten elohopeaa, joka aiheuttaa hermosto-oireita. Kukaan ei tiedä sikainfluensarokotteen pitkäaikaisia haittavaikutuksia.

Itse olen useana vuonna kylläkin ottanut kausi-influensarokotteen. Enää en ota sitäkään.

Villimmän teorian mukaan koko H1N1-kampanja (rokotuksineen) on ensiaskel biosalaliitossa maan asukasluvun pienentämiseksi vuoteen 2050 mennessä. Jokainen miettiköön taholtaan. Itse en tiedä, mutta jos maailmankaikkeus tämän sallii niin minkäs sille mahtaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Mielestäni on hieman eri asia saada rokotuksen seurauksena influenssan kaltaisia oireita mahdollisesti jopa vuorokaudeksi, kuin olla kovassa influenssassa viikon verran.

Minun mielestäni puhutaan melkoisesta ongelmasta, jos 80 prosenttia rokotetuista työntekijöistä on sairaslomalla 1-2 päivää. Varsinkin, kun ei ole mitään näyttöä siitä, että se lenssu iskisi koko työväestöön yhtään sen enempää kuin syyslenssutkaan.

Tämä tarkottaisi myös siis käytännössä sitä, että taudin pitäisi tarttua ja sairastuttaa työväestöstä 40 prosenttia 2-4 päiväksi, ennen kuin tästä rokotuksesta olisi taloudellista hyötyä. Ei taida toteutua...

Tosiaan influenssan 1. aallon huippu on varmastikin ohi jo koko maassa, kun normaaliväestöllä on mahdollisuus saada rokotus, joten sinänsä äänestys on hieman epärelevantti, tai ainakin vastausvaihtoehdot ovat hyvin suppeat.

Mitäs, eikö tällä rokotteella nyt saatukaan suojaa sille toiselle aallolle?

Toinen aalto on tulossa ja se on todennäköisesti myös tappavampi. Silloin siihen rokotuksen ottamiseen on varmasti jo jotain perusteitakin terveillä ja hyväkuntoisilla ihmisillä.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei aio ottaa, ja kehotan muitankin ainakin miettimään vakavasti jo ihan sillä perusteella, että rokote on tehty lyvin lyhytjänteisen tutkimuksen perusteella.
THL:n sivuilta voi itse kukin lukea tietoa rokotteesta lisää. Jos tuntuu siltä, että kannattaa odotella vaikka 20 vuotta tietääkseen varmasti rokotteen kaikki vaikutukset, niin siitä vaan. Kannattaa myös odotella pitkän ajan tutkimustuloksia kännykän säteilyvaaroista sekä sosiaalisen median vaikutuksista ihmisten käyttäytymiseen ennen kuin menee moisia asioita käyttämään. Eihän sitä koskaan tiedä mikä pahan ilmentymä näitä kaikkia keksii ihan vaan piruuttaan tai rahan ahneuttaan.
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei aio ottaa, ja kehotan muitankin ainakin miettimään vakavasti jo ihan sillä perusteella, että rokote on tehty lyvin lyhytjänteisen tutkimuksen perusteella. Rokote on myös tehty elinvoimaisesta H1N1-viruksesta. Lisäksi rokote sisältää toistakymmentä muuta ainesosaa, kuten elohopeaa, joka aiheuttaa hermosto-oireita. Kukaan ei tiedä sikainfluensarokotteen pitkäaikaisia haittavaikutuksia.

Itse olen useana vuonna kylläkin ottanut kausi-influensarokotteen. Enää en ota sitäkään.

Villimmän teorian mukaan koko H1N1-kampanja (rokotuksineen) on ensiaskel biosalaliitossa maan asukasluvun pienentämiseksi vuoteen 2050 mennessä. Jokainen miettiköön taholtaan. Itse en tiedä, mutta jos maailmankaikkeus tämän sallii niin minkäs sille mahtaa.

Oikeasti alkaa olemaan hihat liekeissä kun kaikkien rokotushysteerikkojen, Rauni-Leenojen sun muiden foliopipojen fantasioinnit niellään sellaisenaan eikä kukaan jaksa tarkistaa väitteiden oikeellisuutta. Ja tuo tarkistaminenhan onkin hankalaa koskapa joko viitteitä ei tarjota tai koko väite on fantasiaa alunperinkin.

Ihan nyt tuosta rokotteen elohopeasta. Rokotteessa on etyylielohopeaa joka ei varastoidu ihmisen elimistöön. Jos joku on sitä mieltä että "elohopea kuin elohope ei se yhdisteestä ole kiinni" niin jättää jatkossa sitten myös suolan lisäämättä kalasoppaan kun siinä on natriumia joka reagoi räjähtävällä reaktiolla veden kanssa eikä yritä sammuttaa paloa vedellä koska vesi koostuu herkästi palavasta vedystä ja hapesta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos tuntuu siltä, että kannattaa odotella vaikka 20 vuotta tietääkseen varmasti rokotteen kaikki vaikutukset, niin siitä vaan. Kannattaa myös odotella pitkän ajan tutkimustuloksia kännykän säteilyvaaroista sekä sosiaalisen median vaikutuksista ihmisten käyttäytymiseen ennen kuin menee moisia asioita käyttämään.

Niin ja ennenkaikkea meidän täytyy odottaa rokotteen valmistajan puolelta viimeisimpiä tuloksisa rokotteen totuudenmukaisesta tehosta. Tutkimukset kun ovat vielä kesken eli katsotaan mitä populaatiossa tapahtuu.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun mielestäni puhutaan melkoisesta ongelmasta, jos 80 prosenttia rokotetuista työntekijöistä on sairaslomalla 1-2 päivää. Varsinkin, kun ei ole mitään näyttöä siitä, että se lenssu iskisi koko työväestöön yhtään sen enempää kuin syyslenssutkaan.

Sinun mielestä siis se, että rokotetuilla on ollut käsi vähän kipeä ja turvonnut, ja osa sairastuneista joutui jopa jäämään töistä pois, ja oireet kestivät enimmilään vuorokauden = 80 prosenttia rokotetuista työntekijöistä on sairaslomalla 1-2 päivää.

Tähän ei liene mitään lisättävää.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Juu ei. Kun ilmeisesti minun ikäinen ei sitä saa, vaikka haluaisikin. Ja fyysisesti olen sen verran terve että tuskin mokoma tauti hautaan asti vie. Ja jos vie, niin ei se siellä enää ketuta.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
THL:n sivuilta voi itse kukin lukea tietoa rokotteesta lisää. Jos tuntuu siltä, että kannattaa odotella vaikka 20 vuotta tietääkseen varmasti rokotteen kaikki vaikutukset, niin siitä vaan.

Eivätkös kaikki kausi-influenssoja varten tehdyt rokotteet ole "kertakäyttötuotteita"? Ne tehdään kunakin vuonna kyseistä tautia varten lyhyessä ajassa.

Aikaisemmin influenssarokotteiden saaminen on ollut etuoikeus ja niistä on maksettu. On niihin kaiketi jokunen kuollutkin, mutta silti hysteriaa ei ole syntynyt. Niin ikään muihinkin rokotteisiin on kuoltu, mutta silti nykyinen terveydellinen hyvinvointi perustuu hyvin suurelta kansat kattaviin rokotusohjelmiin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä kun on näitä experttejä ja Darvinisteja tämän rokotteen kautta niin vaatiiko tuo jonkinlaisen tehosterokotteen parin viikon kuluttua...ja jos vaatii niin miksi...ja mille ryhmille?

Haluaisin tähän vastauksen nimimerkeiltä ernestiposti tai tahtookirjoittaa.

En todellakaan tiedä kun en ole lääkäri. Tähän pandemiaan ja kyseiseen rokotteeseen en ole perehtynyt. Kuten sanoin, niin luotan enemmän WHO:n asiantunteviin suosituksiin kuin jonkun nuuskahuulipalstan nettiskeptikoihin.

darwinistiselta kannalta jokaiselle pitäisi tarjota syanidi-pilleri ja lappu missä lukee "syö tämä jos olet uskovainen tai demari"
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juu ei. Kun ilmeisesti minun ikäinen ei sitä saa, vaikka haluaisikin. Ja fyysisesti olen sen verran terve että tuskin mokoma tauti hautaan asti vie. Ja jos vie, niin ei se siellä enää ketuta.

Kaikkiaan rokotetta tullaan tilaamaan Suomeen yli 5 miljoonaa kappaletta, joten teoriassa sitä riittää kaikille kansalaisille mutta riskiryhmien ulkopuolelle jäävät (eli käytännöss se ryhmä, jota ei ole luetteloitu) saavat rokotteen ymmärtääkseni vasta viimeisessä vaiheessa jos epidemia leviää todella laajaksi. Rokotuksessa edetään ennalta laaditun ohjelman mukaan riskiryhmästä toiseen ja lopulta tietty ne ryhmät, joiden kohda riski on vähäinen/olematon. Todellisuus sitten lopulta näyttää se kuinka laajoihin rokotusohjelmiin on turvauduttava, rokotetaanko kaikki vai vain riskiryhmiin kuuluvat. Jo riskiryhmiin kuuluvien rokottaminen vähentää olennaisella tapaa taudin leviämistä kansalaisten keskuudessa.

Huomioitavaa on myös se, että rokotus ei ole pakollinen, jokainen voi kieltäytyä siitä - tosin vanhemmilla on vastuu lapsista, mikä varmasti panee miettimään sen mikä on lasten kannalta turvallisin tapa toimia.

vlad.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Oikeasti alkaa olemaan hihat liekeissä kun kaikkien rokotushysteerikkojen, Rauni-Leenojen sun muiden foliopipojen fantasioinnit niellään sellaisenaan eikä kukaan jaksa tarkistaa väitteiden oikeellisuutta.

Mistä sinä käsitit minun olevan hysteerikko? En minä rummuta sen puolesta enkä vastaan. Päätän olla ottamatta, koska olen huolestunut rokotteen mahdollisista pitkäaikaisista sivuvaikutuksista, johtuen vähäisestä testauksesta. Tässä tilanteessa mennään pitkälle vaiston varassa, koska pitävää evidenssiä on tavallisen kansalaisen vaikea saada.

Käänteisenä esittäisin sinulle kuitenkin kysymyksen: Tiedätkö itse rokotteen jokaisen aineosan vaikutukset elimistössä? Entä mitä syitä sinulla on uskoa esim. WHO:n tietävän mikä meille pienille ihmisille on parhaaksi? Mielelläni kuulisin näkemyksesi tästä asiasta.

Mitä "foliopipoisuuteen" tulee, uskon itsekin olevan kätevämpiä, nopeampia ja ennenkaikkea hienovaraisempia keinoja tappaa suuri joukko ihmisiä kuin kehittämällä tappajavirus ja rokottamalla suuri osa väestöstä kuoleman ruiskeella pandemiapelon varjolla. Itseasiassa rokotuksesta kieltäytyminen ei tuskin paljon lisäaikaa toisi. Ei meillä ole keinoja suojautua, mikäli meidät todella haluttaisiin hengiltä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Käänteisenä esittäisin sinulle kuitenkin kysymyksen: Tiedätkö itse rokotteen jokaisen aineosan vaikutukset elimistössä? Entä mitä syitä sinulla on uskoa esim. WHO:n tietävän mikä meille pienille ihmisille on parhaaksi? Mielelläni kuulisin näkemyksesi tästä asiasta.

Loppujen lopuksi kysehän on nyt oikesti lenssurokotteesta. Jos kyseessä olisi rokotus tappavaa tautia vastaan, ihmiset jonottaisivat tällä hetkellä rokotukseen ja maassa olisi mellakoita rokotusten viivästymisen takia. Eivätkä ihmiset kyselisi rokotteen hintaa tai koostumusta.

Minut on rokotettu yleisen rokotusohjelman mukaisten rokotusten lisäksi, keltakuumetta ja A+B-hepatiittia vastaan ja olen syönyt parit malaria-kuurit. Kysehän on siitä, mitä ihmiset pitävät vaarallisena.

Minä pidän possunuhaa tällä hetkellä terveelle ihmiselle harmittomana syyslenssuna, johon ei tarvitse rokotetta. Katsotaan mitä se toinen aalto sitten tuo tullesssaan. Mikäli se alkaa tappamaan länsimaissa terveitä ihmisiä, niin sitä rokotetta voi alkaa miettimään.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Minä pidän possunuhaa tällä hetkellä terveelle ihmiselle harmittomana syyslenssuna, johon ei tarvitse rokotetta. Katsotaan mitä se toinen aalto sitten tuo tullesssaan. Mikäli se alkaa tappamaan länsimaissa terveitä ihmisiä, niin sitä rokotetta voi alkaa miettimään.
Norjassa tähän vitsaukseen on kuollut 10 ihmistä, joista 2 ns. perustervettä normaalikansaa. Eli ei tämä välttämättä ihan vaaraton kulkutauti ole.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Norjassa tähän vitsaukseen on kuollut 10 ihmistä, joista 2 ns. perustervettä normaalikansaa. Eli ei tämä välttämättä ihan vaaraton kulkutauti ole.

Vaikeita tapauksia, joista pitäisi tietää taustat ja esim. hoitoon hakeutumisen ajankohta. Missä kohtaa esim. tanskalainen rekkakuski on mahtanut Norjan-reissullaan hakeutua hoitoon tai lopettaa edes ajamistaan.

Mutta tässä toimintaohjeet, jos epäilette jonkun sairastuneen.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Huomioitavaa on myös se, että rokotus ei ole pakollinen, jokainen voi kieltäytyä siitä - tosin vanhemmilla on vastuu lapsista, mikä varmasti panee miettimään sen mikä on lasten kannalta turvallisin tapa toimia.

Tähän liittyen on jopa huvittavaa miten lasten keskuudessa huhut leviävät. 9-vuotias tyttäreni ilmoitti eilen tomerasti, että hänhän ei sitten rokoteta ota, koska siitä saa itse taudin. Lupasi vielä varoittaa kavereitaankiin asiasta. No, hänhän ei tietenkään asiaa päätä, mutta saadaanpahan pientä vääntöä asiasta, jota ei yhtään auta sekava asiasta tiedottaminen julkisuudessa sekä mitä ihmeellisempien huhujen leviäminen. Eilen IL vihjaisi pääkirjoituksessaan, että sairaalahenkilökunta saattaa tietää jotain mitä ei muille kerrota kieltäytyessään rokotuksista. Just joo.
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistä sinä käsitit minun olevan hysteerikko? En minä rummuta sen puolesta enkä vastaan. Päätän olla ottamatta, koska olen huolestunut rokotteen mahdollisista pitkäaikaisista sivuvaikutuksista, johtuen vähäisestä testauksesta. Tässä tilanteessa mennään pitkälle vaiston varassa, koska pitävää evidenssiä on tavallisen kansalaisen vaikea saada.

Heti kärkeen pahoittelut, ei kannattaisi kirjoittaa ikinä mitään ennenkuin rauhoittuu.

En käsittänyt sinun olevan hysteerikko vaan tiedonlähteet joista tätä rokotusten vastaista hysteriaa lietsotaan.
Ja ihan THL:n sivuilta löytyy tietoa jota ei jostain syystä kukaan (mukaan lukien iltapäivälehtien toimittajat) lue:

THL kirjoitti:
4. Voiko rokotteella olla vakavia sivuvaikutuksia? Mistä tiedetään, että niitä ei tule?

Sikainfluenssarokotteella on samanlaisia haittavaikutuksia kuin kausi-influenssarokotella. Sikainfluenssarokote aiheuttaa tosin kausi-influenssarokotetta selvästi enemmän paikallisia reaktioita, kuten pistoskohdan punotusta, kuumotusta, turvotusta tai paikallista kipua. Tämä johtuu todennäköisesti tehosteaineen avustamasta rokotteen paikallisesta vaikutusmekanismista.

Lisäksi yli 10 prosenttia rokotetuista on saanut influenssan kaltaisia oireita, kuten lihas- ja nivelkipuja, päänsärkyä ja kuumetta. Nämä oireet menevät ohi parissa päivässä ja niitä voi hoitaa tavallisilla kuume- ja kipulääkkeillä. Hyvin harvoin esiintyvät haitat tulevat esiin kun rokotuksia käytetään laajasti.

Rokotteen koostumuksen ja vaikutusmekanismin vuoksi harvinaisten haittojen odotetaan olevan samat kuin kausi-influenssarokotusten yhteydessä raportoidut harvinaiset haittavaikutukset. Vakavia haittavaikutuksia rokotteesta ei odoteta tulevan. Voimakkaasti kanamunalle allergiset voivat saada allergiaoireita, ja rokotusta kannattaa harkita tarkemmin.

Ja sivuhan on siis:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen


Käänteisenä esittäisin sinulle kuitenkin kysymyksen: Tiedätkö itse rokotteen jokaisen aineosan vaikutukset elimistössä? Entä mitä syitä sinulla on uskoa esim. WHO:n tietävän mikä meille pienille ihmisille on parhaaksi? Mielelläni kuulisin näkemyksesi tästä asiasta.

Minulla ei ole pienintäkään syytä epäillä enkä edes keksi syytä epäillä WHO:n pahasuopuuteen "pientä ihmistä" kohtaan.
Tässä kohtaa foliopiporeaktio olisi "haa, et pysty osoittamaan ettei salaliittoa ole!". Salaliitot joiden keskeisin todiste on se että niistä ei ole varsinaisia todisteita ollenkaan mutta jostain syystä Rauni-Leena Luukkainen-Kilde&kumppanit ovat niistä tietoisia voisi jättää omaan rauhaansa mieluummin heti.

Asiassa on minusta yksi moraalinen ongelma ja se on lääketeollisuuteen liittyvä ja kuuluu;"Onko oikein että teollisuudenhaara ja lähinnä sen osakkeita omistavat tahot hyötyvät ihmisten sairauksista?"
Toisinaan jopa ajattelen että lääketeollisuuden voisi sosialisoida/kansallistaa mutta kun sillä tavalla tuppaa innovointi loppumaan. Jos jollakulla on helppo ja simppeli vastaus kysymykseen kuulisin sen mielelläni.

Mitä "foliopipoisuuteen" tulee, uskon itsekin olevan kätevämpiä, nopeampia ja ennenkaikkea hienovaraisempia keinoja tappaa suuri joukko ihmisiä kuin kehittämällä tappajavirus ja rokottamalla suuri osa väestöstä kuoleman ruiskeella pandemiapelon varjolla. Itseasiassa rokotuksesta kieltäytyminen ei tuskin paljon lisäaikaa toisi. Ei meillä ole keinoja suojautua, mikäli meidät todella haluttaisiin hengiltä.

Nimenomaan.

edit:korjattu quote ja krijotusvihre
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä! Ehdottomasti otan rokotuksen heti kun se on mahdollista.
Monet tuntuvat unohtavan sen tosi asian, että keväällä tulee myös sikainfluenssan toinen aalto. Se tulee olemaan suurella todennäköisyydellä merkittävästi vaarallisempi ja tuhoisampi ja mitä enemmän ihmisiä kevääseen mennessä on rokotettu, sen huomaamattomampi se tulee olemaan.

Puhut suuresta todennäköisyydestä, mutta mihin perustat väitteesi? Asiantuntijat ovat puhuneet minusta tästä viruksesta näin, etteivät he tiedä, mihin suuntaan virus tulee muuttumaan, vai tuleeko se ylipäätään muuttumaan. Suuri todennäköisyys on minusta siksi jonkin verran harhaanjohtava termi.

Johtuuko tämä väitteesi siitä, että espanjantaudissakin toinen aalto oli tappavin? Ja koska virus oli siinäkin H1N1, näin tulisi käymään sikainfluenssankin kohdalla?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pandemian_vakavuusasteikko

Tuosta linkistä näkee, miten sikainfluenssan vakavuutta on luokiteltu. Tällä hetkellä sikainfluenssa on samalla tasolla (2) hongkongilaisen ja aasialaisen kanssa. Espanjantauti oli tasolla 5.

Kuten tuonne toiseen ketjuun kirjoitin, H1N1 ei tarkoita sitä, että virukset olisivat samoja. Kausi-influenssoistakin suurin osa on H1N1-tyyppiä. Espanjantauti vain sattui olemaan poikkeuksellisen paha sellainen.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Maanantaina kuume nousi noin 38.5 ja melkoiset kurkku ja lihaskivut. Eilinen oli aika tuskaista,nyt kuume laskenut 37.5 ja lihaskivutkin hellittäneet, tosin ibumaxia tullut vedettyä aika huolella. Ehkäpä tämä tästä.


Puhut suuresta todennäköisyydestä, mutta mihin perustat väitteesi? Asiantuntijat ovat puhuneet minusta tästä viruksesta näin, etteivät he tiedä, mihin suuntaan virus tulee muuttumaan, vai tuleeko se ylipäätään muuttumaan.

Ainakin Husin infektiosairauksien ylilääkäri Ville Valtonen Tiede lehdessä (6/09):
Uudet virukset tulevat yleensä kolmessa aallossa. Jos H1N1 käyttäytyy ennusteiden mukaan, ensimmäistä aaltoa seuraa noin puolen vuoden päästä toinen, joka on tähänastisista pandemioista ollut vaikein. Kolmas on lievin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin Husin infektiosairauksien ylilääkäri Ville Valtonen Tiede lehdessä (6/09):

Kiitos lähteestä, itse en ollut tuota lukenut. Olen taas törmännyt itse sellaisiin tietoihin, joiden mukaan esim. hongkongilaisessa ja aasialaisessa ei olisi ollut mitään eroa aaltojen välillä.

Aloin miettiä, että johtuuko tämä toisen aallon vakavuus sitten siitä, että virus muuttuu vakavammaksi vai siitä, että aalto sairastuttaa vaan enemmän? Jos kyse on ensimmäisestä, niin mahtaako nykyinen rokotus enää suojata muuntuneelta virukselta? Ei välttämättä.

Sellainenkin osui jokunen aika sitten silmiin, että Amerikassa olisi nyt tavallaan jo toinen sikainfluenssa-aalto käynnissä. Ensimmäinen olisi ollut kesällä. En vaan kuollaksenikaan muista, missä näin mainittiin.

edit: GooGle löysi seuraavan linkin (Lääkärilehti), jonka mukaan Iso-Britanniassa on jo toinen aalto rullaamassa: http://www.laakarilehti.fi/uutinen....influenssan+toinen+aalto+alkanut+Britanniassa

Eli kohta saataneen tilastoa siitä, onko virus kakkos-aallossa tappavampi, kuin ensimmäisessä. Voihan se tappavammaksi muuntuminen tulla myöhemminkin.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Eilen vastasin galluppiin, että otan kun saan ja tänään otin. Vielä ainakaan elohopea ei ole sulattanut aivojani, käteni ei ole turvonnut ja kuumettakaan ei ole.

Lupaan kertoa, jos on jotain kerrottavaa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Lähetän viestin sitten ufojen kautta kaukaiselta planeetalta, missä folio ei ole kiusanamme.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Maanantaina kuume nousi noin 38.5 ja melkoiset kurkku ja lihaskivut. Eilinen oli aika tuskaista,nyt kuume laskenut 37.5 ja lihaskivutkin hellittäneet, tosin ibumaxia tullut vedettyä aika huolella. Ehkäpä tämä tästä.

Onko tuo nyt todettu possunuhaksi vai podetko vaan normilenssua?
Tässähän pitää kohta alkaa tarkistelemaan Macin virustorjuntaa, jos Jatkoaikalaisllakin alkaa olemaan jo possunuhaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tähän liittyen on jopa huvittavaa miten lasten keskuudessa huhut leviävät. 9-vuotias tyttäreni ilmoitti eilen tomerasti, että hänhän ei sitten rokoteta ota, koska siitä saa itse taudin. Lupasi vielä varoittaa kavereitaankiin asiasta. No, hänhän ei tietenkään asiaa päätä, mutta saadaanpahan pientä vääntöä asiasta, jota ei yhtään auta sekava asiasta tiedottaminen julkisuudessa sekä mitä ihmeellisempien huhujen leviäminen. Eilen IL vihjaisi pääkirjoituksessaan, että sairaalahenkilökunta saattaa tietää jotain mitä ei muille kerrota kieltäytyessään rokotuksista. Just joo.

Sepä eräänä ongelmana onkin kun tiedottaminen on edelleen mitä on - tämä jos mikä ruokkii huhuja, joita sitten roskalehdistö suurentelee entisestään. Missä vastuu? Ei missään koska eiväthän kyseiset lehdet tunne sellaista sanaa.

Toinen ongelma onkin sitten eri kuntien suhtautuminen esim. päiväkotien henkilökunnan rokottamiseen. Tiedän, että kotikunnassani kaupunki kustantaa työharjoittelussa oleville th-alan oppilaille rokotuksen sikainfluenssaa vastaan mutta samaisten yksiköiden vakituinen henkilökunta ei kuitenkaan saa rokotetta tässä vaiheessa. Voidaankin kysyä, että mikä järki siinä on, että lapset saavat rokotteen, opiskelijat/harjoittelijat saavat sen mutta vakihenkilökunta ei saa... Mennäänkö nyt perse edellä puuhun?

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös