Nyt täytyykin tosissaan pohtia, että mitä tekisi. Vuokralainen on mahdollisesti lähdössä, ja veikkaan jopa, että tuo on todennäköistä. Jotenkin tuntuu, että vuokraisäntänä toimiminen ei ole se "oma juttuni". Stressaan asiasta liikaa - en tämän vuokralaisen vuoksi - vaan muista syistä. Nyt pitäisi vain itse pohtia, että mitä asian kanssa tekee. Laittaisiko asunnon myyntiin, vai jatkaisiko "riistoporvarina" toimimista.
Jatkamisen puolesta puhuu sijoitusten hajauttaminen. Vuokratuotto on kohtuullinen, muttei kuitenkaan mikään täysin optimi. Jos tuon myy, niin sitten rahasta menee toki osa jäljellä olevan lainan (hieman alle neljännes arvioidusta myyntihinnasta) maksamiseen, ja mahdollisesti nykyiseenkin asuntoon pitää joku lyhennys tehdä, kun tuo asunto on ollut osin tämänkin vakuutena. Myynnin jälkeen pitäisi keksiä varoille joku vaihtoehtoinen sijoituskohde. Osakesalkkuun toki vielä mahtuu, ja ETF:t ovat myös hyvä vaihtoehto, ja hajautusta voi hakea maantieteellisesti. Tuossa vaan ajallisesta hajauttamisesta johtuen joutuu pitämään hetken varsin isoa käteispositiota. Mutta eipä maailma siihenkään kaadu.
No, täytyy miettiä. Isot päätökset pitää harkita tarkasti.
No niin, tämä varmistui. Vuokralainen lähtee. Ja minä pistän asunnon myyntiin. Tuntuu siltä, että asuntosijoittajan elämä ei oikein sovi minulle. Kehitän ylimääräistä stressiä asioista, jotka todennäköisesti menevät kuitenkin ihan hyvin. Siksi ratkaisu on tämä. Toki sitten seuraavat kaksi vuotta stressaan siitä, että ostaja haluaa purkaa kaupan jonkun yllätyksen takia. :)
Olin yhteyksissä kiinteistönvälittäjään, jolta ostin tuon itsekin aikoinaan. Kyseisellä välittäjälle on hyvä maine tuolla alueella, joten valinta on tehty sen pohjalta. En koe kilpailuttamista tässä kohtaa edes järkeväksi.