Mainos

Sijoitusvinkkejä?

  • 1 156 171
  • 6 337

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Nordnetin kautta pääsisi nyt Volvon henkilöautojen omistajaksi pikkurahalla (minimimerkintä n. 600e). Mitä ajatuksia kiinalaisten yhtiöstä suuren vetovoimamurroksen kynnyksellä? Hyvinhän etupainotteisesti Volvo on sähköistämiseen lähtenyt ja varsinkin se että saksalaiset jäivät nieleskelemään pölyjä alkuun, hämmästytti itseä. No, nyt markkina on tasoittunut jo huomattavasti. V60:n omistajana ja jokapäiväisenä käyttäjänä hieman himottaisi ottaa laukkuun jonkin verran.

Lähtökohtainen perstuntuma on, että suhteellisen halvalla lappua on nyt tarjolla. Ajattelin kyllä listautumiseen osallistua, ettei nyt ainakaan pikavoitosta jää paitsi. En ole vielä kovin tarkasti kuitenkaan miettinyt asiaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lähtökohtainen perstuntuma on, että suhteellisen halvalla lappua on nyt tarjolla. Ajattelin kyllä listautumiseen osallistua, ettei nyt ainakaan pikavoitosta jää paitsi. En ole vielä kovin tarkasti kuitenkaan miettinyt asiaa.
Ehkä vähän uuno kysymys, mutta voiko noin ison market capin omaava firma ihan hirveästi raketoida edes avauspäivänä? Mielellään toki poimisi tästä pikavoiton (kuten muistakin tämän vuoden listautumisista), mutta jotenkin pelottaa tämän kokoluokan pulju, varsinkin jos taas jää käteen vain hiluja annista.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Vaikea sanoa. Pitää hieman tutustua aiheeseen enemmän illalla, mutta tosiaan oma perstuntumani on, että tuo ~5,30€ per osake on sopuhinta tämän luokan osakkeesta. Todennäköisesti tämäkin anti tulee ylimerkittyä, joten ei tässä nyt isoilla rahoilla taaskaan pelata.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Juu, ei oo vinkkejä. Tulin vaan tunnustamaan, että olen totaali-boomer näiden "uuden ajan yritysten" suhteen. Facebook, Google, Tesla ym. menneet kaikki aikanaan ohi, kun en ole liiketoimintaansa uskonut. Ei vain oma ajatus pysty näköjään havaitsemaan tällaista rahantekomallia, mikä näillä somefirmoilla on, vaikka ollaan jo parikymmentä vuotta tätäkin todellisuutta eletty. Teslalla nyt liiketoiminta on selkeää, mutta sen firman arvoa nyt en vieläkään pysty ymmärtämään. Aivan kuin koko sähköautobisneksen tuleva markkina olisi arvotettu vain yhdelle firmalle.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu, ei oo vinkkejä. Tulin vaan tunnustamaan, että olen totaali-boomer näiden "uuden ajan yritysten" suhteen. Facebook, Google, Tesla ym. menneet kaikki aikanaan ohi, kun en ole liiketoimintaansa uskonut. Ei vain oma ajatus pysty näköjään havaitsemaan tällaista rahantekomallia, mikä näillä somefirmoilla on, vaikka ollaan jo parikymmentä vuotta tätäkin todellisuutta eletty. Teslalla nyt liiketoiminta on selkeää, mutta sen firman arvoa nyt en vieläkään pysty ymmärtämään. Aivan kuin koko sähköautobisneksen tuleva markkina olisi arvotettu vain yhdelle firmalle.
Teslassa on käsittääkseni taustalla (kaiken muun lisäksi) valtavat massat Reddit-jengiä ym. uskovaisia, ketkä tuota pumppaa hulluna ylöspäin. Ei siis varsinaisesti vertaudu muihin mainitsemiisi yrityksiin, ainakaan oman ymmärryksen mukaan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teslassa on käsittääkseni taustalla (kaiken muun lisäksi) valtavat massat Reddit-jengiä ym. uskovaisia, ketkä tuota pumppaa hulluna ylöspäin. Ei siis varsinaisesti vertaudu muihin mainitsemiisi yrityksiin, ainakaan oman ymmärryksen mukaan.
Joo, Tesla ei ole samanlainen "winner takes it all" -tyylinen yritys kuin vaikkapa Facebook tai Google. Mihin tahansa sähköautomarkkina sitten lopulta asettuukaan ja mitkä firmat potin korjaa, niin eiköhän siinä hommassa vanhoilla autojäteillä ole sanansa sanottavana, vaikka kuinka Teslan edelläkävijyyteen ja (tuotto)potentiaaliin uskoisikin.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo, Tesla ei ole samanlainen "winner takes it all" -tyylinen yritys kuin vaikkapa Facebook tai Google. Mihin tahansa sähköautomarkkina sitten lopulta asettuukaan ja mitkä firmat potin korjaa, niin eiköhän siinä hommassa vanhoilla autojäteillä ole sanansa sanottavana, vaikka kuinka Teslan edelläkävijyyteen ja (tuotto)potentiaaliin uskoisikin.
Olen kuullut autoalaa (erityisesti softapuolta) enemmän seuraavilta tuttaviltani, että Tesla pyrkii maailman johtavaksi valmistajaksi autonomisessa ajamisessa - ei niinkään puhtaasti sähköautojen valmistuksessa. Tesla on ilmeisesti kerännyt jo tähän mennessä ylivertaisesti suurimman määrän dataa ajamiseen liittyen (myös tilanteissa, joihin ei liity autonomista ajamista, vaan laajemmin ajamisesta, liikenteesestä ja liikennevirroista). Tavoiteena sillä siis lienee jonkinlainen dominoiva asetelma jossain vaiheessa autonomisen ajamisen tulevaisuutta.

Ja ei, en itsekään usko, että se on mahdollista Facebookin tai Googlen tavoin. Johtava asema, ja edelläkävijyys kyllä. Kuten itse mainitsitkin, autoalan perinteiset jätit pystyvät ehkä ottamaan etumatkan kiinni, tai ainakin tulemaan riittävän lähellä perässä, että Tesla ei pääse missään vaiheessa ottamaan markkinoita haltuunsa haluamallaan tavalla. Silloin osakkeen nykyinen hinnoittelu ei tosiaan näytä perustellulta...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin yhteyksissä kiinteistönvälittäjään, jolta ostin tuon itsekin aikoinaan. Kyseisellä välittäjälle on hyvä maine tuolla alueella, joten valinta on tehty sen pohjalta. En koe kilpailuttamista tässä kohtaa edes järkeväksi.

Välittäjä osoittautui loistavaksi. Itse olin määrittänyt tietyn tavoitehinnan, mutta välittäjä oli sitä mieltä, että lähdetään kauppaamaan tuota hieman korkeammalla (hieman alle +4%) hinnalla. Ensimmäisessä näytössä oli jo useampikin katsoja ja sain kolme tarjousta. Yksi oli "kepillä jäätä" -tyylinen ja alakanttiin. Toinen oli suoraan tavoitehintani ja kolmas tavoite- ja pyyntihintojen puoliväliin. Olisihan tuota voinut vielä yrittää jatkaa, mutta totesin, että kun menee heti ja oma tavoite ylittyy, niin se saa riittää. Olen enemmän kuin tyytyväinen.

Asuntosijoittaminen taitaa olla tällä hetkellä ihan hyvä sijoitusmuoto, kun inflaatio lähtee nousuun. Mutta itselleni se ei tosiaan sopinut. Osakkeisiin ja rahastoihin sijoittaminen on taas tällä hetkellä haasteellista, kun arvostustasot ovat korkealla, joten saattaa olla niin, että hetken aikaa joutuu pitämään käteispositiota hieman isompana. Tosin osalle rahoista on myös ihan käyttöä parin investoinnin muodossa - itseensä sijoittamista siis...
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Osakkeisiin ja rahastoihin sijoittaminen on taas tällä hetkellä haasteellista, kun arvostustasot ovat korkealla, joten saattaa olla niin, että hetken aikaa joutuu pitämään käteispositiota hieman isompana. Tosin osalle rahoista on myös ihan käyttöä parin investoinnin muodossa - itseensä sijoittamista siis...

Onhan se tavallaan näinkin, mutta jos sijoitusaika on pitkä (10-20 vuotta) niin eipä niitä dippejä kannata jäädä metsästämään, varsinkaan indeksirahastoon sijoitettaessa. Yliarvostusta esiintyy, mutta suurempi huolenaihe minusta on sijoitusten velkavivutus, joka usein korostuu näin kriisiajan rahaelvytyksessä. Mutta silti näissä rahastoissakin on runsaasti kiinni vakavaraisten ja hyvää tulosta tekevien yritysten osakkeita. Pitkällä aikavälillä en siis olisi kovin huolissani edes siitä yliarvostuksesta. Mutta koskaanhan ei kaikkia varoja kannata sitoa oikein mihinkään sijoitukseen. Inflaatio on se pankkitilin riski, ja taas lyhyellä aikavälillä se riski on kuitenkin pieni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se tavallaan näinkin, mutta jos sijoitusaika on pitkä (10-20 vuotta) niin eipä niitä dippejä kannata jäädä metsästämään, varsinkaan indeksirahastoon sijoitettaessa. Yliarvostusta esiintyy, mutta suurempi huolenaihe minusta on sijoitusten velkavivutus, joka usein korostuu näin kriisiajan rahaelvytyksessä. Mutta silti näissä rahastoissakin on runsaasti kiinni vakavaraisten ja hyvää tulosta tekevien yritysten osakkeita. Pitkällä aikavälillä en siis olisi kovin huolissani edes siitä yliarvostuksesta. Mutta koskaanhan ei kaikkia varoja kannata sitoa oikein mihinkään sijoitukseen. Inflaatio on se pankkitilin riski, ja taas lyhyellä aikavälillä se riski on kuitenkin pieni.

Näin on. Ajallisesti nuo on joka tapauksessa hajautettava, ja silloin tuossa tulee väkisinkin alkuun käteisposition kasvua. Mutta todella typerää olisi nyt tällä arvostustasolla ja riskillä ryhtyä kaikkea tai edes suurinta osaa laittamaan välittömästi kiinni. Nyt se inflaatioriski on osin otettava pankkitilillä.

Missään nimessä pohjia ei kannata yrittää metsästää, koska se on mahdotonta. Minulla on useampikin arvostus- ja riskimittari, ja tällä hetkellä seurantalistallani olevista osakkeista vain muutama näyttäisi "hailakkaa vihreää" sijoitukselle, ja niistäkin melkein kaikki ovat jo salkussa. Hajautusmielessä on järkevämpää odottaa, että joku muu (tai sitten joku näistä nykyisistä) menisi selkeämmin vihreälle.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Volvosta sain noin 25% siitä määrästä mitä halusin. Katellaan nyt mitä noilla sitten tekis.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Volvosta sain noin 25% siitä määrästä mitä halusin. Katellaan nyt mitä noilla sitten tekis.
Mä ostin vielä vähän lisää osakesäästötilille. Odottelen ainakin alkuvuoteen, jolloin tuon pitäisi nousta pohjoismaisten indeksirahastojen ostolistalle ja sitä myötä saada lisänostetta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mä ostin vielä vähän lisää osakesäästötilille. Odottelen ainakin alkuvuoteen, jolloin tuon pitäisi nousta pohjoismaisten indeksirahastojen ostolistalle ja sitä myötä saada lisänostetta.
Minimimäärällä mukana. Mietinkin tuossa, että missä vaiheessa olisi hyvä myydä. Itse siirsin toissa vuonna Nordeaan Nordnetistä kaikki osakkeet ja nyt jouduin tämän annin myötä tulemaan Nordnettiin takaisin. Eipä tuo nyt sinänsä haittaa muuta kuin, että joutuu kahta alustaa pyörittämään. Yleensä omassa sijoitustoiminnassa olen pitkän aikavälin sijoittaja, mutta mikäli tämä nousee nopeasti ja paljon niin sitten pitää jo harkita myymistä. Tai sitten unohtaa ja katsella muutaman vuoden kuluttua uudestaan.

Oli muuten ensimmäinen anti mihinkä tulin mukaan. Töiden puolesta olen Volvon kanssa tekemisessä ja itse ainakin uskon, että Volvon henkilöauto puoli tulee vielä lyömään kovemmin läpi. Kunnianhimoiset tavoitteet on ainakin autojen sähköistymisessä. Tuotekin on kunnossa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mulla on omassa pankissa osakesäästötili ja myös arvo-osuustili. Nordnettiin tuli joskus perustettua myös tili lähinnä listautumisanteihin osallistumisen helppouden vuoksi. Nyt tuo Nordnet on alkanut vähän arveluttamaan sen yksinkertaisen kirjautumisen vuoksi, sillä en haluaisi pitää isompia rahoja pelkän käyttäjätunnuksen ja salasanan takana. Kotimaiset osakkeet saa ilmeisesti siirrettyä helposti oikeaan pankkiin, mutta ulkomaiset kannattanee myydä ensin pois ettei mene turhia siirtomaksuja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on omassa pankissa osakesäästötili ja myös arvo-osuustili. Nordnettiin tuli joskus perustettua myös tili lähinnä listautumisanteihin osallistumisen helppouden vuoksi. Nyt tuo Nordnet on alkanut vähän arveluttamaan sen yksinkertaisen kirjautumisen vuoksi, sillä en haluaisi pitää isompia rahoja pelkän käyttäjätunnuksen ja salasanan takana. Kotimaiset osakkeet saa ilmeisesti siirrettyä helposti oikeaan pankkiin, mutta ulkomaiset kannattanee myydä ensin pois ettei mene turhia siirtomaksuja.

Nordnetiin saa kirjautumisen myös mobiilivarmenteen taakse.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@aalto:

Sen verran voisin vielä lisätä, että joskus harvoin mobiilivarmenne on jumittanut, ja ei meinaa päästää millään kirjautumaan. Mutta tämä on ollut todella harvinaista. Toki se sillä hetkellä kun haluaisi hyödyntää hyvän osto- tai myyntipaikan voi hieman harmittaa...

Tuo on siis hyvä tiedostaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vain 20% tarjouksestani sain Volvon listautumisannissa. Ensimmäisen päivän nousu ainakin viestitti etteivät ruotsalaiset ja norjalaiset (ja muutama suomalainen siinä ohessa) olleet liian innokkaina kuittamaan pikavoittoja. Hyvä niin. Volvo nousee tällä arvolla selkeästi Tukholman pörssin 30:n indeksiin mikä mahdollistaa isojen rahastojen hankkivan sitä. Nousupainetta on odotettavissa sitä kautta. Jäänpä siis odottelemaan ja ostan Degiron kautta lisää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Humoristisen pienen määrän tosiaan siitä Volvolta sai, oliko 115 osaketta. Ajattelin ne pitää, kun eipä jollain sadan euron bruttovoitolla kovin paljon mitään tee.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Joo vähän nyt pöljäksi mennyt tää listautumisten pikavoittokeräily, mutta minkäs teet. Eihän tollasta alle tonnin positiota ole piensijoittajan oikein järkevää pitää ja lisää saa vain ostamalla kalliilla. Nyt kun oli vähän isompi pulju, niin nousu kesti hetken pidempään, kun isot pojat osteli asemat tiettyyn rajaan asti ja sitten alkoi pikavoittojen napsiminen. Vielä se on 15% plussalla.

No, Volvon keississä aattelin kyllä itsekin ottaa vähän lisää jos nyt menis alle 60 SEK. Liipasimella oli, muttei tainnut ihan laueta.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Olen kuullut autoalaa (erityisesti softapuolta) enemmän seuraavilta tuttaviltani, että Tesla pyrkii maailman johtavaksi valmistajaksi autonomisessa ajamisessa - ei niinkään puhtaasti sähköautojen valmistuksessa. Tesla on ilmeisesti kerännyt jo tähän mennessä ylivertaisesti suurimman määrän dataa ajamiseen liittyen (myös tilanteissa, joihin ei liity autonomista ajamista, vaan laajemmin ajamisesta, liikenteesestä ja liikennevirroista). Tavoiteena sillä siis lienee jonkinlainen dominoiva asetelma jossain vaiheessa autonomisen ajamisen tulevaisuutta.
Miksi Tesla mahdollisesti menestyy:

1. Softa. Tesla on myös ytimeltään ketterä softatalo. Muut autonvalmistajat painivat vanhan legacyn kanssa ja keskittyvät parsimaan auton softajärjestelmät kasaan tuhannesta palasesta. Teslalla posiviivinen skenenaario on sama mikä tapahtui puhelimissa, kun painopiste liikahta raudasta softaan ja Nokialle kävi miten kävi. Autonomisen ajamisen toteutus on tuon softaosaamisen mahdollistamaa, kuten sanoit. Muut autonvalmistajat tulevat käyttämään Googlen alustaa tai jotain muuta ulkopuolista?

2. Akut ja infra. Tesla on jo pitkään panostanut akkutehtaisiin ja niitä tuottavaan infraan. Mikäli sähköautoistuminen oikeasti tapahtuu, saattaa akuista tulla yhtäkkiä huutava pula. Tesla on tähän mahdollisesti varautunut paremmin mitä kukaan muu. Omistiko ne jopa omia kaivoksia akkumineraaleja varten? Muu autoteollisuus on tottunut siihen että käytetään laajoja alihankintaketjuja, niin autonvalmistajilla ei ole tullut mieleenkään tehdä itse akkuja.

3. Innovatiivisuus. Varsinaisessa auton valmistuksessakin Tesla on ainakin innovatiivinen. Muistelen nähneeni jonkun twiitin jossa mainittiin Volkswageninkin väen katselevan kateellisena kun uusi Tesla rakennetaan murto-osassa siitä ajasta mitä uuden Volkswagenin valmistus vie. Tämä johtuu jättimäisistä prässeistä joilla koko Teslan alumiinikori painetaan hetkessä ja koko auto saadaan tehtyä valmiiksi murto-osalla siitä osa-määrästä mitä muilla.

4. Brändi. Jenkit ostavat mielellään kotimaista autoa. Mikä menestyy siellä, menestyy muuallakin.

5. Elon Musk. Musk on onnistunut tyyliin kaikessa mitä tekee. Enpä olisi välttämättä halukas lyömään vetoa epäonnistumisen puolesta nytkään. Kuten yllä olevat esimerkit osoittavat Teslalla on pelattu pitkän tähtäimen peliä, vaikka toki hurjalla riskillä. Tavallaan Musk on vain integraattori olemassa olevan teknologisen osaamisen ja pääomasijoittajien välillä, sekä loistava tarinan kertoja. Nasan rakettitekniikkahan oli peräisin 70 luvulta ja tietotekniikka on hieman kehittynyt sen jälkeen. Lisäksi ainakin rakettimoottori guru Tom Mueller on tärkeä SpaceX:lle. Tom alkoi jo reilun kymmenen vuoden iässä rakentamaan omia raketteja. Sähköautojen suhteen taas yksinkertainen havainto että kuluttaja elektroniikan akut ovat kehittyneet riittävän hyviksi liikuttamaan autoa mikäli niitä vain kytketään sarjaan ja rinnan tarpeeksi oli mahdollistaja. Tämä yhdistettynä Kalifornian nyrkkipajojen insinööreihin, etenkin JB Straubeliin joka oli omatoimisesti jo rakentanut sähköauton olivat olosuhteet mistä päästiin liikkeelle. Mutta yksityisen avaruuslentoyhtiön läpilyönti ja nyt sähköautoilun edistäminen ovat asioita, jotka nostavat Muskin jo nyt suuria muutoksia ihmiskunnalle aikaansaaneeksi henkilöksi ja neroksi Nikolai Teslojen ja Thomas Edisonien rinnalle.

Miksi Tesla ei menesty:

1. Lopulta sähköauton valmistaminen on itseasiassa yksinkertaista. Menee hetki ja akkuja ja sähkömoottoreita osaavat tuottaa ihan kaikki. Varsinaisessa insinöörityössä Tesla on tietenkin jäljessä kaikkia muita, jotka ovat optimoineet prosessejaan jo vuosien ajan. Mekaanisesti autot on aika kehnoja?

2. Sähkö ei ole lopulta voittava teknologia vaan vety, kaasu tai joku muu osoittautuu paremmaksi.

Tämä viesti ei perustu tietoon.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tämähän ei ole nyt sijoitusvinkki mutta kertokaapas miten onnistuu kahden OST tilin vahingossa avaaminen.
Sattui vaan silmään tuommoinen uutinen jossa oli mainintaa kulujen kohtuullistamisesta.
Jos on oikeasti niin tyhmä niin ei kannata sijoittaa ja sietääkin maksaa sanktiot.

Ite avasin OSTn joskus keväällä sellaiseksi kymppitonnin pelitiliksi. Sitä avatessa kysyttiin ainakin kolme kertaa että eihän ole toista tiliä avattu mihinkään ja kerrottiin tavutarkasti mitä siitä seuraisi.
Ok, avasin tuon tilin puhelimessa muita sijoitusasioita hoitaessa, eli oli ihan ihminen kertomassa. Tosin en usko että misään saa avattua tiliä ilman että tuosta veroseuraamuksesta olisi kerrottu. Vai antaako joku avata kysymättä onko jo olemassa olevaa OST tiliä?

Ihan vaan purkautuminen ja ihmisten tyhmyyteen turhautuminen, ei tässä muuta. Toki kannustaisin jatkossakin kaikkia sijoittamaan, mutta myös lukemaan ja selvittämään asioita ennen kuin sijoittaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän ei ole nyt sijoitusvinkki mutta kertokaapas miten onnistuu kahden OST tilin vahingossa avaaminen.
Ainakin se julkisuudessa ollut juttu meni jotenkin niin että henkilö rekisteröi ensin tilin Nordnettiin ja joitakin päiviä myöhemmin Nordean luullen että ne ovat sama juttu.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tuo ost menee juurikin niin, että avattu jonnekin ja sitten sen kummempia ajattelematta toiselle toimijalle. Ihan hyvä antaa anteeksi niille, joilla toinen ost tyhjä. Muuten sitten sääntöjen mukainen rangaistus.

Joskus koronakuopassahan täällä oli puhetta tai ainakin osakkeen ostoista Spgstä ja sehän on nyt tässä kivasti noussut. Ei toki yksittäisen osakkeen menestyksellä kannata juhlia. Varsinkin kun viime aikoina siirtynyt itse enemmän indekseihin, varovaisesti Kiina techeihin ja muutamaan perusvarmaa tuottoa tuottavaan. Toki jotain gamblelappuja kulkee mukana. Osa isollakin painolla.

Itse sijoittamiseen siis kovin vähän. Asunnon osto edessä ja jotain varmaan pitäisi realisoida. Toisaalta aika selvä marssijärjestys on olemassa, vaikka myyntiin menevätkin ovat vähän sellaisia, että kurssin olettaisi nousevan jatkossa, mutta niistä luopuu kivuttomimmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös