Olen kuullut autoalaa (erityisesti softapuolta) enemmän seuraavilta tuttaviltani, että Tesla pyrkii maailman johtavaksi valmistajaksi autonomisessa ajamisessa - ei niinkään puhtaasti sähköautojen valmistuksessa. Tesla on ilmeisesti kerännyt jo tähän mennessä ylivertaisesti suurimman määrän dataa ajamiseen liittyen (myös tilanteissa, joihin ei liity autonomista ajamista, vaan laajemmin ajamisesta, liikenteesestä ja liikennevirroista). Tavoiteena sillä siis lienee jonkinlainen dominoiva asetelma jossain vaiheessa autonomisen ajamisen tulevaisuutta.
Miksi Tesla mahdollisesti menestyy:
1. Softa. Tesla on myös ytimeltään ketterä softatalo. Muut autonvalmistajat painivat vanhan legacyn kanssa ja keskittyvät parsimaan auton softajärjestelmät kasaan tuhannesta palasesta. Teslalla posiviivinen skenenaario on sama mikä tapahtui puhelimissa, kun painopiste liikahta raudasta softaan ja Nokialle kävi miten kävi. Autonomisen ajamisen toteutus on tuon softaosaamisen mahdollistamaa, kuten sanoit. Muut autonvalmistajat tulevat käyttämään Googlen alustaa tai jotain muuta ulkopuolista?
2. Akut ja infra. Tesla on jo pitkään panostanut akkutehtaisiin ja niitä tuottavaan infraan. Mikäli sähköautoistuminen oikeasti tapahtuu, saattaa akuista tulla yhtäkkiä huutava pula. Tesla on tähän mahdollisesti varautunut paremmin mitä kukaan muu. Omistiko ne jopa omia kaivoksia akkumineraaleja varten? Muu autoteollisuus on tottunut siihen että käytetään laajoja alihankintaketjuja, niin autonvalmistajilla ei ole tullut mieleenkään tehdä itse akkuja.
3. Innovatiivisuus. Varsinaisessa auton valmistuksessakin Tesla on ainakin innovatiivinen. Muistelen nähneeni jonkun twiitin jossa mainittiin Volkswageninkin väen katselevan kateellisena kun uusi Tesla rakennetaan murto-osassa siitä ajasta mitä uuden Volkswagenin valmistus vie. Tämä johtuu jättimäisistä prässeistä joilla koko Teslan alumiinikori painetaan hetkessä ja koko auto saadaan tehtyä valmiiksi murto-osalla siitä osa-määrästä mitä muilla.
4. Brändi. Jenkit ostavat mielellään kotimaista autoa. Mikä menestyy siellä, menestyy muuallakin.
5. Elon Musk. Musk on onnistunut tyyliin kaikessa mitä tekee. Enpä olisi välttämättä halukas lyömään vetoa epäonnistumisen puolesta nytkään. Kuten yllä olevat esimerkit osoittavat Teslalla on pelattu pitkän tähtäimen peliä, vaikka toki hurjalla riskillä. Tavallaan Musk on vain integraattori olemassa olevan teknologisen osaamisen ja pääomasijoittajien välillä, sekä loistava tarinan kertoja. Nasan rakettitekniikkahan oli peräisin 70 luvulta ja tietotekniikka on hieman kehittynyt sen jälkeen. Lisäksi ainakin rakettimoottori guru Tom Mueller on tärkeä SpaceX:lle. Tom alkoi jo reilun kymmenen vuoden iässä rakentamaan omia raketteja. Sähköautojen suhteen taas yksinkertainen havainto että kuluttaja elektroniikan akut ovat kehittyneet riittävän hyviksi liikuttamaan autoa mikäli niitä vain kytketään sarjaan ja rinnan tarpeeksi oli mahdollistaja. Tämä yhdistettynä Kalifornian nyrkkipajojen insinööreihin, etenkin JB Straubeliin joka oli omatoimisesti jo rakentanut sähköauton olivat olosuhteet mistä päästiin liikkeelle. Mutta yksityisen avaruuslentoyhtiön läpilyönti ja nyt sähköautoilun edistäminen ovat asioita, jotka nostavat Muskin jo nyt suuria muutoksia ihmiskunnalle aikaansaaneeksi henkilöksi ja neroksi Nikolai Teslojen ja Thomas Edisonien rinnalle.
Miksi Tesla ei menesty:
1. Lopulta sähköauton valmistaminen on itseasiassa yksinkertaista. Menee hetki ja akkuja ja sähkömoottoreita osaavat tuottaa ihan kaikki. Varsinaisessa insinöörityössä Tesla on tietenkin jäljessä kaikkia muita, jotka ovat optimoineet prosessejaan jo vuosien ajan. Mekaanisesti autot on aika kehnoja?
2. Sähkö ei ole lopulta voittava teknologia vaan vety, kaasu tai joku muu osoittautuu paremmaksi.
Tämä viesti ei perustu tietoon.