Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 725
  • 6 084

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Ei arvoa tuottamaton tarkoita, etteikö luettelemastani tuotteista voisi saada euroja tilille. Eurojackpotista joku saa jopa 90 miljoonaa euron sijoituksella.

Pointtini on, että itse en ole koskaan osallistunut enkä koe järkeväksi osallistua ns. nolla tai miinussumma arpajaisiin. Ei ole mitään muuta syytä kuin "greater fools theory" miksi ko. tuotteista saisi tulevaisuudessa tuottoa.
Niin niin, eli meinaat että kosahtaa koko kryptovaluuttatouhu. En itsekään sokeasti ole noihin kaikkea syytämässä, vaan taktiikka on sijoittaa 80% "turvallisesti" ja sitten 20 pinnan kanssa ottaa pientä gambleä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Aika paljon kiinnosti ämpärit Suomalaisia. Yli 21 000 uutta omistajaa Orthexille.
Pitäisi nämä vähimmäismäärät annissa olla suurempia, 60 osakkeella ei tee mitään. Toivottavasti mahdollisimman moni myy, että voisin ostaa suunnittelemmallani summalla.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Pitäisi nämä vähimmäismäärät annissa olla suurempia, 60 osakkeella ei tee mitään. Toivottavasti mahdollisimman moni myy, että voisin ostaa suunnittelemmallani summalla.
Varmasti liikkuu osake paljon ensimmäisenä kauppapäivänä, esimerkiksi itse ostin vain ensimmäisen kaupankäyntipäivän kurssinousun toivossa. Harmittavan pieneksi kyllä jäi määrät.

Sanokaapa viisaammat mitä tarkoittaa kaupankäynnin alkaminen prelistalla? Voinko normaalisti Nordean Investorissa käydä kauppaa jo huomenna Orthexilla vai vasta 29.3. kun kaupankäynti alkaa päälistalla?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja jäi sitten myös Orthexin lappumäärä torsoksi. Voisi tällä kertaa sitten yrittää ottaa heti aamusta ulos +30% voitolla, muuten jää taas käteen hautumaan.
 

Kyle

Jäsen
Pointtini on, että itse en ole koskaan osallistunut enkä koe järkeväksi osallistua ns. nolla tai miinussumma arpajaisiin. Ei ole mitään muuta syytä kuin "greater fools theory" miksi ko. tuotteista saisi tulevaisuudessa tuottoa.

Vaikka Kryptovaluutta on uusi juttu, niin niiden potentiaalin tiedostamatta jättäminen on yhtä tyhmää kuin tiedostaminen. "miksi ko. tuotteista saisi tulevaisuudesta tuottoa" on yhtä tyhmästi sanottu, kuin sanoisi "miksi esim VW:n osakkeista saisi tulevaisuudessa tuottoa". Ei kyprovaluutan tuotosta ole mitään varmuutta, mutta samat riskit lienevät kaikessa sijoittamisessa. Tällä hetkellä on kuitenkin nähtävissä, että varsinkin nuoret ikäluokat uskovat vahvasti virtuaalivaluuttoihin ja niiden tulevaisuuteen. Siinä missä keskiluokkalainen kansalainen ajaa jatkossakin VW:llä.

Olen seurannut sosiaalisessa mediassa virtuaalivaluuttoihin liittyviä keskusteluita ja ne painottuvat pitkälti kolmeen kategoriaan. Joko niitä hyljeksitään tai sitten niihen uskotaan sokeasti. Kolmas lähestymistapa on mielestäni @Consumed tapa, että halutaan olla varovasti mukana tiedostaen riskit.

Ei kukaan uskonut viisi vuotta takaperin kuinka isoksi Bitcoin voi kasvaa. Vaikka tuon junan suurin kasvu meni jo, niin käsittääkseni Bitcoinia ei pidetä parhaana kryptona ja moni pitää oletuksena, että ns. vielä paremmat kryptot ovat vasta tulossa. Itselleni tuo Bitcoinin nousi nykyiseen asemaan vain kertoo, että sillä sektorilla (virtuaalivaluutat) on potentiaalia ja olisi "tyhmää" jos ei edes sivusilmällä seuraa tätäkin alaa. Itse pidän juuri tuollaista maltillista alle 20% kassaa virtuaalivalintoihin suht järkevänä lähestymistapana.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka Kryptovaluutta on uusi juttu, niin niiden potentiaalin tiedostamatta jättäminen on yhtä tyhmää kuin tiedostaminen. "miksi ko. tuotteista saisi tulevaisuudesta tuottoa" on yhtä tyhmästi sanottu, kuin sanoisi "miksi esim VW:n osakkeista saisi tulevaisuudessa tuottoa". Ei kyprovaluutan tuotosta ole mitään varmuutta, mutta samat riskit lienevät kaikessa sijoittamisessa.

Onhan tuo nyt täysin, siis täysin eri asia. Volkswagenilla on tuottavaa liiketoimintaa jonka pohjalta voidaan yritykselle määrittää arvo. Bitcoinin arvo on koska se on.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kukaan uskonut viisi vuotta takaperin kuinka isoksi Bitcoin voi kasvaa. Vaikka tuon junan suurin kasvu meni jo, niin käsittääkseni Bitcoinia ei pidetä parhaana kryptona ja moni pitää oletuksena, että ns. vielä paremmat kryptot ovat vasta tulossa.
Toistan kysymyksen. Miten yksi kryptovaluutta on parempi kuin toinen? Mitä eroja niissä on? En kysy tätä ärsyttääkseni, vaan yritän ymmärtää.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En ole koskaan ajtellut, miksi nuo yleisöannit tehdään niin pieniksi, kun aina ylimerkitään rutkasti. Halutaanko siinä alkuun hyvää pörssinousua ja vaihtoa? Luulisi yrityksillä olevan käyttöä saatavalle rahalle. Ovatko yritykset liian kunnianhimottomia? Halutaanko taata institutionaalisille sijoittajille suuri prosenttiosuus osakkeista? Onko ymmärräys jäänyt siihen aikaan kun sijoitettiin vain muutamia satoja markkoja osakkeisiin kerrallaan?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toistan kysymyksen. Miten yksi kryptovaluutta on parempi kuin toinen? Mitä eroja niissä on? En kysy tätä ärsyttääkseni, vaan yritän ymmärtää.
Ymmärryksen puute estää itselläkin sijoittamisen kryptoihin. En minä nyt kaikista osakeostoistanikaan kaikkea tiedä, mutta kryptoissa en oikeasti ole ollenkaan kärryillä siitä, miksi arvo nousee. Olen yrittänyt ymmärtää, en ymmärrä.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Vaikka Kryptovaluutta on uusi juttu, niin niiden potentiaalin tiedostamatta jättäminen on yhtä tyhmää kuin tiedostaminen. "miksi ko. tuotteista saisi tulevaisuudesta tuottoa" on yhtä tyhmästi sanottu, kuin sanoisi "miksi esim VW:n osakkeista saisi tulevaisuudessa tuottoa". Ei kyprovaluutan tuotosta ole mitään varmuutta, mutta samat riskit lienevät kaikessa sijoittamisessa. Tällä hetkellä on kuitenkin nähtävissä, että varsinkin nuoret ikäluokat uskovat vahvasti virtuaalivaluuttoihin ja niiden tulevaisuuteen. Siinä missä keskiluokkalainen kansalainen ajaa jatkossakin VW:llä.

Olen seurannut sosiaalisessa mediassa virtuaalivaluuttoihin liittyviä keskusteluita ja ne painottuvat pitkälti kolmeen kategoriaan. Joko niitä hyljeksitään tai sitten niihen uskotaan sokeasti. Kolmas lähestymistapa on mielestäni @Consumed tapa, että halutaan olla varovasti mukana tiedostaen riskit.

Ei kukaan uskonut viisi vuotta takaperin kuinka isoksi Bitcoin voi kasvaa. Vaikka tuon junan suurin kasvu meni jo, niin käsittääkseni Bitcoinia ei pidetä parhaana kryptona ja moni pitää oletuksena, että ns. vielä paremmat kryptot ovat vasta tulossa. Itselleni tuo Bitcoinin nousi nykyiseen asemaan vain kertoo, että sillä sektorilla (virtuaalivaluutat) on potentiaalia ja olisi "tyhmää" jos ei edes sivusilmällä seuraa tätäkin alaa. Itse pidän juuri tuollaista maltillista alle 20% kassaa virtuaalivalintoihin suht järkevänä lähestymistapana.
Kuinka paljon kryptot maksavat osinkoja tästä hetkestä ikuisuuteen?
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka Kryptovaluutta on uusi juttu, niin niiden potentiaalin tiedostamatta jättäminen on yhtä tyhmää kuin tiedostaminen. "miksi ko. tuotteista saisi tulevaisuudesta tuottoa" on yhtä tyhmästi sanottu, kuin sanoisi "miksi esim VW:n osakkeista saisi tulevaisuudessa tuottoa".
Kryptovaluuttaan sijoittamista ei pitäisi missään nimessä verrata osakesijoituksiin, vaan parempia verrokkeja ovat muut valuutat ja jalometallit, sekä esimerkiksi taide tai muut keräilyharvinaisuudet. Näille kaikille yhteistä on se, että arvo perustuu täysin kysyntään, ja tarjonta on rajallista. Osakkeen tämän hetken hinta perustuu toki myös kysyntään ja tarjontaan, mutta pitkällä aikavälillä osakkeen arvo määräytyy kuitenkin yrityksen liiketoiminnan tuottaman kassavirran perusteella. Valuutoilla, fyysisellä kullalla, Rembrandtin tauluilla tai kryptoilla ei ole omaa liiketoimintaa, eikä kassavirtaa. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö kyseisillä asioilla olisi arvoa, joskus jopa kasvavaa sellaista. Kryptot voivat olla hyvä sijoitus. Mutta on hyvä tiedostaa, että sen sijoituksen tuotto perustuu täysin siihen, onko joku tulevaisuudessa the greater fool, joka on valmis maksamaan samasta asiasta enemmän kuin sinä maksoit.
 

Kyle

Jäsen
Sanotaan nyt sen verran, että en ole mikään virtuaalivaluutan ihannoija. Lähinnä pidän sitä tämän hetken trendinä, mitä ei kannata sivuuttaa. Itse en voisi suorilta käsiltä sitä tuomita tämän hetken näyttöjen perusteella. Ihmiset sijoittavat siihen ja siellä on viime vuosina nähty aikamoisia nousuja.

Oman tulkintani mukaan esimerkiksi Bitcoinin "vastenmielisyys" perustuu pitkälti siihen, että aikanaan kun joskus vuonna 2010 Bitcoin-valuutta luotiin. Saattoi joku 30-vuotias elämäntyö nörtti omistaa esim 1000 bitcoinia jonka arvot olivat noin sentin kappale tai ainakin suurusluokka oli sitä. Tekemättä päivääkään töitä, kyseinen nörtti on saattanut realisoida nämä 1000 bitcoinia useaksi kymmeneksi miljoonaksi euroksi. Tämänhetken kurssin mukaisesti 1 bitcoin = n. 50 000€.

Onhan tälläinen äkkirikastuminen ihan perseennäyttö niihin sijoittajiin jotka ovat tehneet pitkän päivätyön ja sijoittanut pitkäjänteisesti 30-vuotta 7 % vuosituotolla.

Onhan tuo nyt täysin, siis täysin eri asia. Volkswagenilla on tuottavaa liiketoimintaa jonka pohjalta voidaan yritykselle määrittää arvo. Bitcoinin arvo on koska se on.

Loppujen lopuksi molempien arvo perustuu siihen, kuinka paljon ihmiset sijoittavat näihin. Sitä hain esimerkillä.

Osakesijoittumisessa painotetaan sijoittajille sitä, että sijoita vain sen verran mitä olet valmis menettämään. Oskesijoittajat tuntuvat unohtavan tämän kun keskustelu vaihtuu virtuaalivaluuttoihin. Vaikka vastuulliselle osakeyhtiölle määritetään arvo, niin ei niistä voida poimia yritystä x ja x, jotka tuottavat sijoittajalle "varmaa tuloa". En minä osaa määrittää Bitcoinin arvoa. Sen sijaan huomion sen, että ne ovat tämän hetken sijoitusmaailman ehkä suurin trendi ja edelleen kyllä niitä kannattaa edes sivusilmällä seurata.

Toistan kysymyksen. Miten yksi kryptovaluutta on parempi kuin toinen? Mitä eroja niissä on? En kysy tätä ärsyttääkseni, vaan yritän ymmärtää.

Itse olen täysin noviisi näissä ja omat tietoni perustuvat lähinnä siitä mitä niistä kirjoitetaan. Olen tosin osakesijoituksissakin täysin noviisi ja niissäkin seuraan lähinnä alanasiantuntijoiden vinkkejä.

Itse koen, että kryptovaluutat ovat kuin osakkeet pörssissä. Sieltä jotkut nousevat ja toiset laskevat. Nyt on ollut pidempään aikaan trendi, että suuriosa nousee ehkä juuri muutaman isoimman kryptovaluutan siivellä. Ylipäätänsä kryptojen kohdalla itse koen hajautuksen samalla tavalla järkeväksi, kuten osakesijoituksissa.

Itse koen että Bitcoin juna on mennyt jo ja siihen en enään sijoittaisi. Ehkä sen arvo voi vielä nousta, mutta kyllä itse koen että potentiaalisimmat ovat vasta tulossa. Esimerkiksi sellainen krypto kuin IOTA on tällähetkellä sellainen, joilla on paljon virityksiä ns. reaalimailman kanssa ja siitä kannattaa lähteä tietoa etsimään jos aihe kiinnostaa.

Kuinka paljon kryptot maksavat osinkoja tästä hetkestä ikuisuuteen?

En osaa vastata, mutta tällä hetkellä ja tod. näk tulevaisuudessa osakemarkkinoilta löytynee parhaat osingonmaksajat.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Mihin Bitcoinin arvon nousu perustuu?
Samaan mekanismiin kuin tulppaaneissa aikoinaan. Bitcoin itsessään ei tuota mitään. Arvonnousu perustuu ainoastaan siihen spekulatiiviseen seikkaan, että joku on valmis maksamaan huomenna enemmän kuin sinä tänään.

Ei toki poista sitä mahdollisuutta, että Bitcoinin arvo ylittäisi vaikkapa miljoonandollarin rajan joku päivä, mutta tämä on täysin spekulatiivista.

Tässä on suuri ero suhteessa osakkeisiin, joiden arvo on käytännössä tulevien osinkojen diskontattu nykyarvo.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on varmaan nykymaailman sijoittamisessa jo unohtunut, mutta joskus muinoin kuin sijoittamisessakin oli jotain järkeä, niin tehtiin selvä ero sijoitusten ja spekuloinnin välillä. Bitcoin on spekulatiivinen sijoituskohde, kuten ovat esimerkiksi valuutat ja kultakin. Näihin ei voi sijoittaa, koska niillä ei ole sijoitusmielessä arvoa. Ne eivät tuota mitään, vaan osto on spekulointia sillä, että joku tulevaisuudessa haluaa maksaa samasta enemmän. Kilo kultaa on 10 vuoden päästä kilo kultaa.

Osakkeiden arvo perustuu liiketoiminnan tuottamaan tulokseen. Kun omistat osaketta, omistat yhtiötä, jonka perusteella osa yhtiön tekemästä voitosta kuuluu sinulle. Tällä perusteella yhtiölle voi laskea arvon, mikä olisi tehokkaissa markkinoissa myös yhtiön hinta pörssissä.

Spekuloinnissa ei ole mitään väärää ja näkemyksen ottaminen voi olla järkevää. Kyse ei vain ole sijoittamisesta sanan varsinaisessa merkityksessä.

E: Mitä tulee kryptoihin ja niiden lukumäärään, niin lohkoketjuilla voi olla eri tehtäviä. Näiltä osin suosittelisin tutustumaan esim. Ethereumiin ja mitä kaikkea se mahdollistaa. Lohkoketjuteknologia on muutakin kuin vain kryptot.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Onkohan tuossa bitcoinissa yllättänyt lopulta laskentatehon hidas kehitys? Lohkoketjujen laskennan hitaus on esteenä sen käytölle maksuvälineenä.
 

Kyle

Jäsen
Samaan mekanismiin kuin tulppaaneissa aikoinaan. Bitcoin itsessään ei tuota mitään. Arvonnousu perustuu ainoastaan siihen spekulatiiviseen seikkaan, että joku on valmis maksamaan huomenna enemmän kuin sinä tänään.

Ei toki poista sitä mahdollisuutta, että Bitcoinin arvo ylittäisi vaikkapa miljoonandollarin rajan joku päivä, mutta tämä on täysin spekulatiivista.

Tässä on suuri ero suhteessa osakkeisiin, joiden arvo on käytännössä tulevien osinkojen diskontattu nykyarvo.

Perjaatteessa näin, mutta ei mielestäni ihan kuitenkaan. Kuten olen sanonut, niin itse en suosi Bitcoinia koska itse koen että sen juna meni jo. Se teki monesta rikkaita, nyt se voi enään "moninkertaistaa jonkun sijoitukset" mutta senkin suhteen olen skeptinen.

Tämä keskustelu lähti liikkeelle siitä, että kuinka jengi suosii kyproja. Ei pelkästään Bitcoineja. Oletko siis näkemässä tulppaani-ilmiötä nimenomaan Bitcoinin suhteen vai koko virtuaalivaluutta käsitteen suhteen? Itse voin jotenkin allekirjoittaa tuon tulppaani näkökulman Bitcoinin kohdalla, moni on asiantuntijakin puhunut että juuri Bitcoinissa on paljon epäkohtia ja se ei ole toimivin krypto, mutta loistaa, koska oli ns. ensimmäisiä virtuaalivaluuttoja joka löi läpi. Itselle Bitcoin ei ole tällähetkellä mikään sijoituskohde, vaan suunnannäyttäjä että virtuaalivaluutat ovat ottamassa omaa jalansijaansa ja tässä ainakin itse olen pienellä prosentilla itse mukana. Koen että niissä on vieläkin hurjasti kasvupotenttiaalia.

Omasta mielestäni vuonna 2021 ei voi suoraa sanoa, että virtuaalivaluutalla ei ole tulevaisuutta tai ettei niihin kannata sijoittaa. Okei niiden arvo on vain spekulaatiota, mutta niin yleensä on monen muunkin uuden innovaation kohdalla.

Ja sanotaan vielä loppuun, että VW:n osakkeen esimerkiksi siitä syystä, että siihen olen itse sijoittanut eniten pääomaa omassa sijoituksistani.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virtuaalivaluutathan ovat erittäin potentiaalinen juttu nimenomaan valuuttana eli vaihdannan välineenä eli maksuvälineenä. Minulle on ihan sama tuleeko palkka tilille euroina vai kryptovaluuttana kunhan sillä pystyy ostamaan leipää kaupasta. Se että joku on niillä tienannut ja ehkä tienaa jatkossakin, ei tee niistä ensisijaisesti sijoituskohteita, vaan niiden tarkoitus ja pointti on kaiketi ihan toinen.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Bitcoin ei koskaan tule olemaan maksuväline prisman kassalla. Tämä tulee ensimmäisenä asiana tiedostaa harkittaessa bitcoiniin sijoittamista. Se mikä tekee bitcoinista arvokkaan on jokaisen itse selvitettävä. Sen verran sanoisin, että muutama vuosi sitten samasta asiasta jauhettiin melkoisesti. Tähän jauhamiseen liittyen aika satumaisen hyvin ns. OG:t, ketkä laittoivat rahaa sinne mistä puhuivat ovat pärjänneet.

Pelkkän spottitreidauksen volyymi pelkällä btc:llä pyörii yhdessä päivässä 60B usd luokassa, joten se saa aika monet pörssit näyttämään kääpiöiltä. Sen verran esittäisin näkemystä, että nämä lotto ja tulppaani vertaukset alkavat vaikuttamaan sivuutettavilta. Btc puolestaan alkaa olemaan jo sellaisessa asemassa, ettei sitä kovinkaan moni enää sivuuta.

Tuohon spekulaatioseikkaan liittyen aika monen osakkeen arvo perustuu pelkkään spekulaatioon tulevasta arvosta ja markkinoidenpsykologiaan nousun ruokkiessa nousua.

Ajoitukseen liityen suuret kurssivaihtelut aiheutuvat jättimäisestä vaihdosta ja historiallisesti kaikissa kryptovaluutoissa paras hetki laittaa rahaa sisään on ollut silloin, kun keskustelu niistä on hiljaista ja äänessä ovat pääasiallisesti kryptokarhut pätemässä tulppaani ja lotto vertauksillaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kyle

Jäsen
Virtuaalivaluutathan ovat erittäin potentiaalinen juttu nimenomaan valuuttana eli vaihdannan välineenä eli maksuvälineenä. Minulle on ihan sama tuleeko palkka tilille euroina vai kryptovaluuttana kunhan sillä pystyy ostamaan leipää kaupasta. Se että joku on niillä tienannut ja ehkä tienaa jatkossakin, ei tee niistä ensisijaisesti sijoituskohteita, vaan niiden tarkoitus ja pointti on kaiketi ihan toinen.

No jos kuvittelet että tänään yhdellä kryptovaluutan x arvo on yksi euro ja viikon päästä yhden kryptonvaluutan x arvo onkin kaksi euroa, niin on sillä vähän väliä kummalla tilillä säästöjäsi pidät. Sama tilanne toki voi olla toisinpäin.

Kai se lasketaan sijoittamiseksi säilytätkö varallisuuttasi kryptolompakossa, siinä missä rahastotilit tai osakesäästötilitkin.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Bitcoin ei koskaan tule olemaan maksuväline prisman kassalla. Tämä tulee ensimmäisenä asiana tiedostaa harkittaessa bitcoiniin sijoittamista. Se mikä tekee bitcoinista arvokkaan on jokaisen itse selvitettävä. Sen verran sanoisin, että muutama vuosi sitten samasta asiasta jauhettiin melkoisesti. Tähän jauhamiseen liittyen aika satumaisen hyvin ns. OG:t, ketkä laittoivat rahaa sinne mistä puhuivat ovat pärjänneet.

Pelkkän spottitreidauksen volyymi pelkällä btc:llä pyörii yhdessä päivässä 60B usd luokassa, joten se saa aika monet pörssit näyttämään kääpiöiltä. Sen verran esittäisin näkemystä, että nämä lotto ja tulppaani vertaukset alkavat vaikuttamaan sivuutettavilta. Btc puolestaan alkaa olemaan jo sellaisessa asemassa, ettei sitä kovinkaan moni enää sivuuta.

Tuohon spekulaatioseikkaan liittyen aika monen osakkeen arvo perustuu pelkkään spekulaatioon tulevasta arvosta ja markkinoidenpsykologiaan nousun ruokkiessa nousua.

Ajoitukseen liityen suuret kurssivaihtelut aiheutuvat jättimäisestä vaihdosta ja historiallisesti kaikissa kryptovaluutoissa paras hetki laittaa rahaa sisään on ollut silloin, kun keskustelu niistä on hiljaista ja äänessä ovat pääasiallisesti kryptokarhut pätemässä tulppaani ja lotto vertauksillaan.
Itselläni nyt ei ollut tarkoitus verrata tuppaaneihin muutoin kuin siinä mielessä, ettei kumpikaan näistä asseteista tuota mitään vrt esimerkiksi osakkeet, jotka pohjaavat tuottonsa yritysten tuloskasvuun pitkässä juoksussa. Olisin toki voinut käyttää esimerkissäni vaikkapa kultaa, josko se olisi mennyt näsäviisastelijoillekin paremmin perille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itselläni nyt ei ollut tarkoitus verrata tuppaaneihin muutoin kuin siinä mielessä, ettei kumpikaan näistä asseteista tuota mitään vrt esimerkiksi osakkeet, jotka pohjaavat tuottonsa yritysten tuloskasvuun pitkässä juoksussa. Olisin toki voinut käyttää esimerkissäni vaikkapa kultaa, josko se olisi mennyt näsäviisastelijoillekin paremmin perille.
Kulta on erinomainen raaka-aine puolijohteena ja hampaiden palkkauksessa ja sipuleita voi istuttaa ja niistä saada lisää sipuleita, mitä sillä syödäkin. Voi toki olla lohkoketjuille joskus käyttöä keksitään.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onko Nordeasta mitään ajatuksia? Ostin kuukausi sitten ja reilut kymmenen prosenttia tullut nousua. Osingon jako tosin lykkääntyy EKP:n suosituksen myötä, mutta omien osakkeiden hankinta voi jatkaa tuota kurssin nousua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös