Sanotaan nyt sen verran, että en ole mikään virtuaalivaluutan ihannoija. Lähinnä pidän sitä tämän hetken trendinä, mitä ei kannata sivuuttaa. Itse en voisi suorilta käsiltä sitä tuomita tämän hetken näyttöjen perusteella. Ihmiset sijoittavat siihen ja siellä on viime vuosina nähty aikamoisia nousuja.
Oman tulkintani mukaan esimerkiksi Bitcoinin "vastenmielisyys" perustuu pitkälti siihen, että aikanaan kun joskus vuonna 2010 Bitcoin-valuutta luotiin. Saattoi joku 30-vuotias elämäntyö nörtti omistaa esim 1000 bitcoinia jonka arvot olivat noin sentin kappale tai ainakin suurusluokka oli sitä. Tekemättä päivääkään töitä, kyseinen nörtti on saattanut realisoida nämä 1000 bitcoinia useaksi kymmeneksi miljoonaksi euroksi. Tämänhetken kurssin mukaisesti 1 bitcoin = n. 50 000€.
Onhan tälläinen äkkirikastuminen ihan perseennäyttö niihin sijoittajiin jotka ovat tehneet pitkän päivätyön ja sijoittanut pitkäjänteisesti 30-vuotta 7 % vuosituotolla.
Onhan tuo nyt täysin, siis täysin eri asia. Volkswagenilla on tuottavaa liiketoimintaa jonka pohjalta voidaan yritykselle määrittää arvo. Bitcoinin arvo on koska se on.
Loppujen lopuksi molempien arvo perustuu siihen, kuinka paljon ihmiset sijoittavat näihin. Sitä hain esimerkillä.
Osakesijoittumisessa painotetaan sijoittajille sitä, että sijoita vain sen verran mitä olet valmis menettämään. Oskesijoittajat tuntuvat unohtavan tämän kun keskustelu vaihtuu virtuaalivaluuttoihin. Vaikka vastuulliselle osakeyhtiölle määritetään arvo, niin ei niistä voida poimia yritystä x ja x, jotka tuottavat sijoittajalle "varmaa tuloa". En minä osaa määrittää Bitcoinin arvoa. Sen sijaan huomion sen, että ne ovat tämän hetken sijoitusmaailman ehkä suurin trendi ja edelleen kyllä niitä kannattaa edes sivusilmällä seurata.
Toistan kysymyksen. Miten yksi kryptovaluutta on parempi kuin toinen? Mitä eroja niissä on? En kysy tätä ärsyttääkseni, vaan yritän ymmärtää.
Itse olen täysin noviisi näissä ja omat tietoni perustuvat lähinnä siitä mitä niistä kirjoitetaan. Olen tosin osakesijoituksissakin täysin noviisi ja niissäkin seuraan lähinnä alanasiantuntijoiden vinkkejä.
Itse koen, että kryptovaluutat ovat kuin osakkeet pörssissä. Sieltä jotkut nousevat ja toiset laskevat. Nyt on ollut pidempään aikaan trendi, että suuriosa nousee ehkä juuri muutaman isoimman kryptovaluutan siivellä. Ylipäätänsä kryptojen kohdalla itse koen hajautuksen samalla tavalla järkeväksi, kuten osakesijoituksissa.
Itse koen että Bitcoin juna on mennyt jo ja siihen en enään sijoittaisi. Ehkä sen arvo voi vielä nousta, mutta kyllä itse koen että potentiaalisimmat ovat vasta tulossa. Esimerkiksi sellainen krypto kuin IOTA on tällähetkellä sellainen, joilla on paljon virityksiä ns. reaalimailman kanssa ja siitä kannattaa lähteä tietoa etsimään jos aihe kiinnostaa.
Kuinka paljon kryptot maksavat osinkoja tästä hetkestä ikuisuuteen?
En osaa vastata, mutta tällä hetkellä ja tod. näk tulevaisuudessa osakemarkkinoilta löytynee parhaat osingonmaksajat.