Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 594
  • 6 084

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Sijoittiko joku Nightingaleen?

Toki, ei tullut ihan rakettirikastumista. Siitä tuli sitten ikuisuussijoitus, tuottaa joskus jos tuottaa tai sitten sulaa kaikki. No eipä noita tullut kun jollain 2,5 tonnin summalla otettua niin konkurssikaan ei maksa sen enempää kuin viikon reissu MM-lätkään.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Sijoittaminen on kohdallani täysin uutta ja vierasta. Omasta pankista soittelivat ja kertoivat rahastosijoittamisesta. Analyysien perusteella suosittelivat Säästöpankin Ryhti -rahastoa. Nyt kun olen googlaillut, niin juoksevien kulujen vuoksi suositellaan muita vaihtoehtoja Pankkien sijaan. Olen tosiaan täysin noviisi näissä asioissa. Ja vaikka internet on pullollaan ohjeita (liiankin pullollaan), niin ajattelin kysyä opastusta täältä.

Tavoitteeni on saada jonkunlaista voittoa. En siis tavoittele suuria, enkä nopeasti. Sijoittaa aion vähintään 5v. Työtä tämän eteen ei ole aikaa tehdä aivan kauheasti, joten tämäkin rajaa varmasti vaihtoehtoja. Olen ajatellut pelkästään rahastoja. Osakkeisiin en aio sijoittaa.

Mihin päin siis kannattaa kallistua näillä spekseillä? Pankin suuntaan, koska se on helppoa ja kalliimpaa. Nordnettiin, kun siellä on edulliset kulut. Vai johonkin muualle. Mitä kirjallisuutta/internet linkkejä kannattaisia lukea nimenomaan rahastosijoittamiseen liittyen?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sijoittaminen on kohdallani täysin uutta ja vierasta. Omasta pankista soittelivat ja kertoivat rahastosijoittamisesta. Analyysien perusteella suosittelivat Säästöpankin Ryhti -rahastoa. Nyt kun olen googlaillut, niin juoksevien kulujen vuoksi suositellaan muita vaihtoehtoja Pankkien sijaan. Olen tosiaan täysin noviisi näissä asioissa. Ja vaikka internet on pullollaan ohjeita (liiankin pullollaan), niin ajattelin kysyä opastusta täältä.

Tavoitteeni on saada jonkunlaista voittoa. En siis tavoittele suuria, enkä nopeasti. Sijoittaa aion vähintään 5v. Työtä tämän eteen ei ole aikaa tehdä aivan kauheasti, joten tämäkin rajaa varmasti vaihtoehtoja. Olen ajatellut pelkästään rahastoja. Osakkeisiin en aio sijoittaa.

Mihin päin siis kannattaa kallistua näillä spekseillä? Pankin suuntaan, koska se on helppoa ja kalliimpaa. Nordnettiin, kun siellä on edulliset kulut. Vai johonkin muualle. Mitä kirjallisuutta/internet linkkejä kannattaisia lukea nimenomaan rahastosijoittamiseen liittyen?
Passiiviset indeksirahastot joissa kulut 0,1-0,3 tasoa riippuen indeksistä kuulostaa fiksuimmalta. Nordet tarjoaa mutta on varmaan muitakin. Minusta riittävä hajautustaso on world.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti viittaat näihin rahastoihin Indeksirahasto - Nordnet Indeksirahastot kaikkialle maailmaan Mitä voisivat olla nämä muut vaihtoehdot? En tarvi pitkää listaa, mutta esimerkkinä voisi mainita jonkun, jotta pääsee alkuun.
Nuo ovat niitä parhaita helppoja valintoja.
Noiden lisäksi löytyy pohjoismaiden rahastoja ja jos ETFiin mennään niin vaihtoehtoja on satoja tai tuhansia. Voi sijoittaa tekoälyn, puhtaaseen teknologiaan, pieniin yrityksiin, biolääketieteeseen passiivisten indeksirahastojen muodossa. Usein kulut ovat jo sitten näissä 0,5 tason molemmilla puolin. Niissä on isompi riski ja isompi potentiaali. World on se riskittömin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Sijoittaminen on kohdallani täysin uutta ja vierasta. Omasta pankista soittelivat ja kertoivat rahastosijoittamisesta. Analyysien perusteella suosittelivat Säästöpankin Ryhti -rahastoa. Nyt kun olen googlaillut, niin juoksevien kulujen vuoksi suositellaan muita vaihtoehtoja Pankkien sijaan. Olen tosiaan täysin noviisi näissä asioissa. Ja vaikka internet on pullollaan ohjeita (liiankin pullollaan), niin ajattelin kysyä opastusta täältä.

Tavoitteeni on saada jonkunlaista voittoa. En siis tavoittele suuria, enkä nopeasti. Sijoittaa aion vähintään 5v. Työtä tämän eteen ei ole aikaa tehdä aivan kauheasti, joten tämäkin rajaa varmasti vaihtoehtoja. Olen ajatellut pelkästään rahastoja. Osakkeisiin en aio sijoittaa.

Mihin päin siis kannattaa kallistua näillä spekseillä? Pankin suuntaan, koska se on helppoa ja kalliimpaa. Nordnettiin, kun siellä on edulliset kulut. Vai johonkin muualle. Mitä kirjallisuutta/internet linkkejä kannattaisia lukea nimenomaan rahastosijoittamiseen liittyen?
Ensinnäkään, pankin rahastoihin en kääntyisi kuin ase ohimolla, jos silloinkaan. Vähän asioista selvää ottamalla saat käytännössä täysin samat tuotteet, mutta reilusti edullisemmin. Lisäksi, mikäli kääntyisit pankin puoleen ja kertoisit nuo speksit, sinulle todennäköisesti myytäisiin joku 50/50 -yhdistelmärahasto, joka sisältää siis puoliksi osakkeita ja puoliksi korkoja. Tämän hetken korkotilanne markkinoilla on se, että niiden osalta saisit toki riskin, mutta et tuottoa. Puolet tuosta rahastosta menisi siis täysin kankkulan kaivoon.

Toisekseen, on hyvä tiedostaa, että nimenomaan osakkeista ne rahastot koostuvat. Sinuna lukisin ensimmäisenä vaikkapa tämän artikkelin: Maailman parhaat ETF-rahastot ja alkaisin säästämään kuukausittain joko ylempänä ehdotettuun, koko maailman kattavaan ETF-rahastoon tai vaihtoehtoisesti pienellä kikkailulla mukaan vielä tuota kehittyville markkinoille sijoittavaa rahastoa, jossa tuottopotentiaali mahdollisesti voisi olla lähivuosille suurempi.

Tätä kun teet kuukausittain hetken aikaa, alat pikkuhiljaa ottamaan asioista selvää ja parin vuoden kuluessa huomaat, että rahastosäästäminen on itse asiassa melko tylsää ja alatkin sijoittamaan suoraan osakkeisiin :).
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Itse kaipaisin myös vinkkejä nimimerkin @seisnauraa tapaan. Vanha sijoitus poiki ihan mukavan tuoton ja tällä hetkellä olisi ylimääräistä pääomaa. Nykyisen asunnon päivitystä olen pohtinut, mutta markkinoilla ei ole oikein nyt sopivia.

Nordealta tarjosivat ilmaista varainhoitajaa, jonka kanssa jo käytiin vähän läpi mahdollisuuksia heidän kauttaan. Itse en tunne oikeastaan yhtään sijoitusmaailmaa, eikä oikeastaan kiinnosta käyttää siihen aikaakaan. Mahdollisimman vähällä vaivalla siis olisi tarkoitus mennä.

Ajatuksena myös että voisin sijoittaa melko isollakin riskillä, lähinnä siis osakkeisiin. Sijoitusaika voisi olla suunnilleen 5 vuotta.

Olisin kovin kiitollinen mistä tahansa ajatuksista/ideoista/ehdotuksista tähän liittyen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti viittaat näihin rahastoihin Indeksirahasto - Nordnet Indeksirahastot kaikkialle maailmaan Mitä voisivat olla nämä muut vaihtoehdot? En tarvi pitkää listaa, mutta esimerkkinä voisi mainita jonkun, jotta pääsee alkuun.

Minusta Seligsonilla on helposti ymmärrettäviä tuotteita, joissa on kohtuullisen pienet kulut. Ja mikä parasta, niitä eri rahastoja on niin maltillinen määrä, että valitseminen vaivatonta. Ei ole tosin yhtä halpa kuin nuo halvimmat indeksirahastot, mutta 0,4 % taitaa olla useimmissa, mikä on ihan kilpailukykyinen minusta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta Seligsonilla on helposti ymmärrettäviä tuotteita, joissa on kohtuullisen pienet kulut. Ja mikä parasta, niitä eri rahastoja on niin maltillinen määrä, että valitseminen vaivatonta. Ei ole tosin yhtä halpa kuin nuo halvimmat indeksirahastot, mutta 0,4 % taitaa olla useimmissa, mikä on ihan kilpailukykyinen minusta.
Komppaus Seligsonille, olen ollut erittäin tyytyväinen. Todella helppo ja selkeä, eikä tilin ja tilisiirtojen säätämisen jälkeen tarvitse tehdä mitään (moneen kymmeneen vuoteen). Hajautuksen saa helposti ja kulut erittäin siedettävät. Tuolta kun lyö esimerkiksi rahastot Pohjois-Amerikka, Kehittyvät markkinat ja Phoebus kuukausisäästölle niin ei tarvitse paljoa ihmetellä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kaipaisin myös vinkkejä nimimerkin @seisnauraa tapaan. Vanha sijoitus poiki ihan mukavan tuoton ja tällä hetkellä olisi ylimääräistä pääomaa. Nykyisen asunnon päivitystä olen pohtinut, mutta markkinoilla ei ole oikein nyt sopivia.

Nordealta tarjosivat ilmaista varainhoitajaa, jonka kanssa jo käytiin vähän läpi mahdollisuuksia heidän kauttaan. Itse en tunne oikeastaan yhtään sijoitusmaailmaa, eikä oikeastaan kiinnosta käyttää siihen aikaakaan. Mahdollisimman vähällä vaivalla siis olisi tarkoitus mennä.

Ajatuksena myös että voisin sijoittaa melko isollakin riskillä, lähinnä siis osakkeisiin. Sijoitusaika voisi olla suunnilleen 5 vuotta.

Olisin kovin kiitollinen mistä tahansa ajatuksista/ideoista/ehdotuksista tähän liittyen.

Lyhyesti:

Muutamaan hajautettuun ETF-rahastoon, joka ei jaa osinkoa vaan uudelleensijoittaa ne itseensä (acc./kasvu) ja jonka kulut (eli TER-luku + kaupankäyntikulut) mahdollisimman pienet. Kaupankäyntikuluja voi ainakin nordnetillä kikkailla alemmaksi asettamalla kk-säästösopimuksen päälle kuukaudeksi vaikka sijoittaisikin varat kerralla. Toki fiksuinta olisi jatkaa kk-säästöä alkuinvestoinnin jälkeenkin,

ETF on pörssissä kaupattava rahasto, joka sijoittaa (yleensä) osakkeisiin tietyn markkina-alueen/toimialan/aihepiirin yms mukaan.

Nordnetiltä tuli tässä aika hyvä listaus megatrendi-ETF:sta, jos haluat hieman enemmän riskiä kuin jossain koko maailman -indeksissä

Toki myös viiden vuoden sijoitusaika itsessään on kohtuu lyhyt joten siinä on jo riskiä itsessään.

Päihität tällä useimmiten suurimman osan kalliista hedge-rahastoista ja keskustelufoorumeilla viisastelevista osakepoimijoista ilman aikaavievää paneutumista osakemarkkinoihin.


Isolla riskillä sijoittaminen ilman että käytät osakkeiden tutkimiseen yhtään aikaa kuulostaa vaaralliselta yhdistelmältä. Silmät kiinni ja Bitcoiniin toki on vaihtoehto, mutta itse en sitä tekisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ajatuksena myös että voisin sijoittaa melko isollakin riskillä, lähinnä siis osakkeisiin. Sijoitusaika voisi olla suunnilleen 5 vuotta.

Olisin kovin kiitollinen mistä tahansa ajatuksista/ideoista/ehdotuksista tähän liittyen.
Tesla Bear x3 (ei ehkä oikeasti jos et tiedä mitä teet)
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Kiitos paljon vastauksista! Samansuuntaisia ohjeita löytyy tosiaan myös muualta, mutta esim. keskustelupalstojen taso on niin vaihteleva, että aina ei tiedä mihin luottaa, kun asia on itselle vieras. Lähden näillä vinkeillä katsomaan, mihin rahani laitan.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Komppaus Seligsonille, olen ollut erittäin tyytyväinen. Todella helppo ja selkeä, eikä tilin ja tilisiirtojen säätämisen jälkeen tarvitse tehdä mitään (moneen kymmeneen vuoteen). Hajautuksen saa helposti ja kulut erittäin siedettävät. Tuolta kun lyö esimerkiksi rahastot Pohjois-Amerikka, Kehittyvät markkinat ja Phoebus kuukausisäästölle niin ei tarvitse paljoa ihmetellä.
Tosin nämä tuotteet saa Nordnetin etf-rahastoilla yli puolet pienemmillä kustannuksilla.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tosin nämä tuotteet saa Nordnetin etf-rahastoilla yli puolet pienemmillä kustannuksilla.
Eikös Nordnetissa ole edelleen se 2,5€ per transaktio kuussa, kun ETF:iin kuukausisäästää? Tähän päälle ETF:n omat kulut. Aika hurjat summat saa mennä kerran kuussa, että pääsee siedettäviin kuluihin. Itsellä menee Seligsonille kaksi kertaa kuussa siirrot ilman kuluja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikös Nordnetissa ole edelleen se 2,5€ per transaktio kuussa, kun ETF:iin kuukausisäästää? Tähän päälle ETF:n omat kulut. Aika hurjat summat saa mennä kerran kuussa, että pääsee siedettäviin kuluihin. Itsellä menee Seligsonille kaksi kertaa kuussa siirrot ilman kuluja.
Tuo linkatut kolme tuotetta eivät leikisti ole ETF:iä vaan rahastoja. Niillä ei kk-maksua ole. Tämä on suht. uusi (ja hyvä) uutuus.
Oikeastihan ne ovat ihan täsmälleen samoja ETFiä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo linkatut kolme tuotetta eivät leikisti ole ETF:iä vaan rahastoja. Niillä ei kk-maksua ole. Tämä on suht. uusi (ja hyvä) uutuus.
Oikeastihan ne ovat ihan täsmälleen samoja ETFiä.
Nuo ovatkin minulta menneet ohi. Näemmä tosiaan ihan kilpailukykyiset hinnat, kulut asetettu karvan verran Seligsonin vastaavien alle (tosin kehittyviin markkinoihin keskittyvä on kalliimpi). Puolet halvempia noista ei kyllä saa.

Kannattaa myös muistaa Nordnetin bisnesmalli. Sisäänheittotuotteita riittää ja kun riittävä massa on hankittu, niin kuluja voidaan nostaa melko härskisti (ETF 2,5€ kulu). Minulle tämä oli signaali vaihtaa tarjoajaa rahastoissa. On tämä riski toki muuallakin, mutta Nordnetilla se on aika todellinen. Tämän takia en (enää) suosittele Nordnettiä sijoittamiseen, mikäli joku minulta erehtyy kysymään neuvoa.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Eikös Nordnetissa ole edelleen se 2,5€ per transaktio kuussa, kun ETF:iin kuukausisäästää? Tähän päälle ETF:n omat kulut. Aika hurjat summat saa mennä kerran kuussa, että pääsee siedettäviin kuluihin. Itsellä menee Seligsonille kaksi kertaa kuussa siirrot ilman kuluja.
En tätä enää muistanutkaan. Joskus, kun vielä ETF-tuotteisiin sijoitin, oli Jenkkeihin sijoittava etf kuluiltaan 0,07% luokkaa ja kehittyville markkinoille sijoittava about 0,20%. Tuolloin ei myöskään mitään kuukausittaisia kuluja juossut.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Mietin tässä että osallistuisin Orthexin antiin lyhyen aikavälin nousun toivossa. Onko kellään tietoa meneekö Nordeassa normaali 1% merkinnässä kun kyseessä on osakeanti? Yritän tässä miettiä että laitanko Nordean vai Nordnetin kautta, jälkimmäisessä merkintä 0€, mutta toki siellä myynnissä olisi se 9 e (minun vaihtomäärillä).
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tämän takia en (enää) suosittele Nordnettiä sijoittamiseen, mikäli joku minulta erehtyy kysymään neuvoa.
Ihminen onpi erehtyväinen, eli kysäisenpäs sinulta neuvoa!

Jos haluan sijoittaa muutamaan valitsemaani ETF:n, mielellään kuukausittain snadisti kerrallaan, mikä olisi suosittelemasi vaihtoehto? Nordnetilla mulla on kaikki muut arvopaperit, mutta käsittääkseni mikään ei estä niitä hankkimasta myös toisaalle. Sikäli ainoa syy Nordnetin asiakkuudelle on se, että siellä on oltu alusta asti ja kaikki on sujunut kuin tanssi - tuo ETF-kuukausisäästön täysin kohtuuton maksu kuitenkin poisti minut niiltä markkinoilta. Kaupankäyntikulut noissa ETF:ssä itse ostamalla on myös niin naurettavan korkeat meikäläisen asiakkuustasolla, ettei siinäkään ole järkeä ja toisaalta suorat ostot teen ennemmin osakemarkkinoilla.

Kiinnostaisi siis lykätä yhteensä joku tonni kuussa esim. new technologies, rare minerals ja tekoäly tms. ETF-härpäkkeisiin, sellaisella pitkän aikajänteen sijoitusstrategialla fire&forget-henkisesti. Kattelee sitten joskus 2040 mitä kävi ja tartteeko vielä tehä töitä.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun kiinnitetään huomiota liikaa sijoittamisen kuluihin ollaan mielestäni väärillä jäljillä. Kun aloitin suorilla osakkeilla minimikulu oli 100markkaa (n. 16€). Piti oikeasti miettiä mihin rahansa laittaa ja minkälaisissa erissä. Yleensä keräsin 3000 yhtä ostoa kohti.
Eipähän tullut joka päivä veivattua, eikä se olisi ollut mahdollistakaan kun ei ollut itsellä konetta kotona vaan kirjaston koneella kävin tekemässä toimeksiannot kun ehdin.
Nykyään kun tarjotaan jopa kulutonta kaupankäyntiä, johtaa se siihen että veivataan itsensä väsyksiin yrittäessä olla nokkelampi kuin markkina lyhyellä tähtäimellä. Sen sijaan pitäisi katsoa paljon pidemmälle ja tutkia mihin rahansa laittaa.

Kyllä, olen vanha mutten väsynyt setä ja elänyt osakkeilla jo vuosia.
Vanhoja totuuksia kannattaa välillä haastaa ja olla eri mieltä. Pitää vain pitää huoli ettei ole väärässä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihminen onpi erehtyväinen, eli kysäisenpäs sinulta neuvoa!

Jos haluan sijoittaa muutamaan valitsemaani ETF:n, mielellään kuukausittain snadisti kerrallaan, mikä olisi suosittelemasi vaihtoehto? Nordnetilla mulla on kaikki muut arvopaperit, mutta käsittääkseni mikään ei estä niitä hankkimasta myös toisaalle. Sikäli ainoa syy Nordnetin asiakkuudelle on se, että siellä on oltu alusta asti ja kaikki on sujunut kuin tanssi - tuo ETF-kuukausisäästön täysin kohtuuton maksu kuitenkin poisti minut niiltä markkinoilta. Kaupankäyntikulut noissa ETF:ssä itse ostamalla on myös niin naurettavan korkeat meikäläisen asiakkuustasolla, ettei siinäkään ole järkeä ja toisaalta suorat ostot teen ennemmin osakemarkkinoilla.

Kiinnostaisi siis lykätä yhteensä joku tonni kuussa esim. new technologies, rare minerals ja tekoäly tms. ETF-härpäkkeisiin, sellaisella pitkän aikajänteen sijoitusstrategialla fire&forget-henkisesti. Kattelee sitten joskus 2040 mitä kävi ja tartteeko vielä tehä töitä.
Olen hieman huono vastaamaan, sillä minun ETF-sijoittaminen jäi siihen, kun Nordnet tuon uudistuksen teki. Siirryin siis ihan puhtaasti vaan rahastoihin, sillä jotenkin tuo summan päättäminen itse sopii myös paremmin kuvioon. Haen myös ns. spesifimmät sijoitukset muuten sitten suorilla osakeostoilla, eli nuo Seligsonin rahastot kattavat itselläni markkinan kyydissä pysymisen. Hankkisin ETF:iä, niin kai se olisi sitten Nordnetin kuukausisäädöllä vensklaamalla esim. kolmen kuukauden välein isommalla summalla, jolloin kulut pysyy kurissa.

Kun kiinnitetään huomiota liikaa sijoittamisen kuluihin ollaan mielestäni väärillä jäljillä.
Riippuu vähän mistä puhutaan. Kun tekee suunnitelmaa systemaattiseen rahastosijoittamiseen, niin kyllä ne kulut kannattaa painaa alas kun siihen on mahdollisuus. Jos horisonttina on +30 vuotta, niin ylimääräinen puolikas prosentti tekee jo jonkinlaista tuhoa.

Osakeostoissa en niinkään liikaa kuluista murehtisi, toisin kuin ennen tein. Mikäli on hyvä paikka iskeä, niin vaikka sitten sillä Nordnetin 9€ kertalaakilla, sillä tuo summa helähtää helposti päivän kurssivaihteluun suuntaan tai toiseen.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Ihminen onpi erehtyväinen, eli kysäisenpäs sinulta neuvoa!

Jos haluan sijoittaa muutamaan valitsemaani ETF:n, mielellään kuukausittain snadisti kerrallaan, mikä olisi suosittelemasi vaihtoehto? Nordnetilla mulla on kaikki muut arvopaperit, mutta käsittääkseni mikään ei estä niitä hankkimasta myös toisaalle. Sikäli ainoa syy Nordnetin asiakkuudelle on se, että siellä on oltu alusta asti ja kaikki on sujunut kuin tanssi - tuo ETF-kuukausisäästön täysin kohtuuton maksu kuitenkin poisti minut niiltä markkinoilta. Kaupankäyntikulut noissa ETF:ssä itse ostamalla on myös niin naurettavan korkeat meikäläisen asiakkuustasolla, ettei siinäkään ole järkeä ja toisaalta suorat ostot teen ennemmin osakemarkkinoilla.

Kiinnostaisi siis lykätä yhteensä joku tonni kuussa esim. new technologies, rare minerals ja tekoäly tms. ETF-härpäkkeisiin, sellaisella pitkän aikajänteen sijoitusstrategialla fire&forget-henkisesti. Kattelee sitten joskus 2040 mitä kävi ja tartteeko vielä tehä töitä.

Onko tuo 2,5€:n kulu tosiaan mielestäsi kohtuuton, jos sijoitat kuitenkin nelinumeroisen luvun kuussa? Ymmärrän, että satasta ei kannata tuolla feellä laittaa, mutta tonnillakin palkkio on enää 0,25%.

Ylipäätään, jos haluaa NN:llä ETF kulut minimoida, niin kannatta kerätä kasaan isompi potti ja kertatoimeksiannon sijaan pyöräyttää se vaikka vain päiväksi voimaansaatetulla kk-säästösopimuksella noihin rahastoihin. Tietenkään sijoituspäivää ei tässä mallissa pääse itse valitsemaan (aina 5. päivä kutakin kuuta) ja rahastovalikoima ei ole rajaton, mutta nykyisellään kuitenkin varsin kattava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös