Miten perustelit itsellesi nuo arvostustasot, lähinnä mitä metodeja käyttäen ja minkälaisella aikajänteellä? Kysyn mielenkiinnosta, koska olen myös itse koittanut ymmärtää Qt:n arvostusta ja viimeisimmän laskun myötä pohtinut mahdollista ostoa, mutta tuntuu aika hankalalta perustella itselle tilannetta esim. yli 5 vuoden päähän. Teen sijoituspäätökset pääosin perustuen seuraaviin 2-3 vuoteen + yrityksen laatuun, mutta näissä kasvukeisseissä aikajänne menee väkisin aika pitkälle ja ainakin oma luotto ennusteisiin kärsii.
Tässä arvioin asiaa alkuun tunnuslukujen kautta. Laskin PEG-kertoimet Inderesin ennusteen kautta tämän vuoden P/E-luvun ja vuoteen 2023 ennustetun kasvuvauhdin perusteella. Qt:lle sain 1.63, tuolle, jonka myin, 1.24. Eli tuon tunnusluvun mukaan mentiin huonompaan suuntaan. Toisaalta ei tuo toinenkaan ihan optimi ollut, kun alle 1 taitaa olla tavoite.
Tämän jälkeen arvion lyhyen tähtäimen tuotto-odotuksia konsensusennusteiden kautta. Qt:llä se oli marginaalit huomioiden +20%, tällä toisella alle 5%.
Lopuksi sitten pohdin puhtaasti liiketoimintaa ja sen näkymiä. Qt:n kohdalla hype on minusta perusteltua. Tuo toisen kohdalla myös kasvunäkymät ovat hyvät, mutta jotenkin tuntuu, että kasvunäkymät on jo pitkälti hinnoiteltu kurssiin. No, tämä on aina näitä kuuluisia viimeisiä sanoja...
Qt:n kohdalla ostokohteeksi joutuminen on myös selvästi todennäköisempää kuin tuolla toisella.
No, kai minä voin paljastaa, että mistä luovuin. Enersensestä.