Sijoitusvinkkejä?

  • 1 091 229
  • 6 087

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hei!

Olen miettinyt sijoittamista pitkään rahastoihin. Tutkinut tässä asioita netistä ja S-Pankin sijoitusneuvojalta myös. Koska absoluuttinen totuus on täällä Jatkoajassa, niin kysyisin myös teiltä vinkkejä. Mihin tällaisen vasta-alkajan kannattaisi sijoittaa? Okei, kysymykseen on varmasti hankala yksiselitteisesti vastata, mutta jotain vinkkejä tässä kaipaisi. Ja kannattaako vasta-alkajan sijoittaa vain yhteen vähäriskiseen rahastoon vai uskaltaisko sitä sijoittaa myös toiseen ennakolta vähän tuottosempaan rahastoon. Osakesijoittaminen on minulle täyttö utopiaa.

Tämä sijoittaminen tullut nyt ajankohtaiseksi, kun elämäntilanteen takia tulee nyt muutto omistusasunnosta vuokralle. Summaltaan tässä puhutaan max. 7k eurosta. Kaikki vinkit ja apu otetaan vastaan niin tässä keskustelussa kuin myös yv:llä.

Pari nostoa, jotka kannattaa huomioida kun asiaa mietit.

1. Rahastojen kulut vaihtelevat valtavasti. Pyri siis valitsemaan mahdollisimman vähäkuluinen rahasto. Tutkimustuloksissa aktiivisen salkunhoidon ei ole toidettu voittavan passiivista, eli allekirjoittaneen mielestä on täysin turha maksaa salkunhoitajalle työstä, joka todellisuudessa ei tuota sinulle voittoa. Täältä esim. hyvä havainnollistus siitä, miten pitkässä juoksussa pieneltäkin tuntuva ero kuluissa vaikuttaa kertyvään tuottoon. Tai ei tuo 10v nyt edes niin pitkä juoksu ole, eli ero vain kasvaa jos lisätään vuosikymmeniä.

2. Hajautuksesta. Rahastohan itsessään sijoittaa moneen kohteeseen, joten välttämättä sinun ei tarvitse valita montaa rahastoa. Jos sijoitat rahastoon, joka hajoittaa sijoituksensa ympäri maailmaa, yksikin riittää vallan mainiosti. Ajallinen hajautus toki kannattaa, mikäli haluat pienentää riskiä, eli esim. kuukausisäästösopimuksella sijoittaa tuo summa useammassa erässä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Minulla on ollut jokunen raha kiinni rahastoissa kohta 10 vuotta, minkä jälkeen ei ole raha jaksanut kiinnostaa sen vertaa että jaksaisi vilkuilla tiliä. Mietin kuitenkin kun näiden WSB hässäköiden takia jaksanut seurailla kursseja lähinnä hupina, että voisi vaikka kympin pistää kiinni OP:n Kiinan rahastoon. Toki jos sinne olisi pistänyt rahojaan vuosi sitten kun naputtelivat kerrostalojen ovia säppiin ja pitivät tankkeja ulosmenoväylillä, olisi saanut ihan mukavaa tuottoa todella nopeasti, mutta melko varmaa on Kiinan nousu jatkossakin, taitaa 10 vuoden aikana olla arvo moninkertaistunut. Toki voisi eettisistä syistä pistää jonkun kilon myös hiilineutraaliuteen tms. keskittyneisiin rahastoihin, niistäkin osa on tehnyt ihan hyvää tuottoa ja olettaisi jossain vaiheessa nousevan isosti kun hiilineutraaliustavoitteet huomioi.

Toki halutessaan voisi pelata osakkeilla työkseen, mutta ei noita jaksa siinä aktiivisuudessa seurata mitä aktiivisijoittajuus vaatisi. OP:lla taitaa olla asiakkaille erittäin vähäkustannuksisia (esim. merkintäpalkkiottomia) ainakin osa rahastoista ja helppoahan semmoiseen olisi rahoja siirrellä kun toki kaiken hölmöintä niitä on nollakorkoisella käyttötilillä makuuttaa vaikkei niille niin käyttöä ole ollutkaan.
 

Äänetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Antakaa amatöörille vähän jeesiä. Olen tuolta OP-mobiilin kautta joskus ostellut jtn osakkeita, mutta eihän siellä ole kuin Tukholman, Kööpenhaminan ja Helsingin pörssit. Verkkopankin kautta näköjään onkin enemmän tarjolla, mutta riittääkö ne? Eli löytyykö Nordnetistä jotain tarvittavaa enenmän? Ja onko niin ettei salkkua voi olla kahdessa eri paikkaa, koska olin Nordnettiin avaamaasa joskus tiliä, mutta siellä sanottiin heti ettei muualla saa olla toista salkkua. Eli kumpaan kannattaa alkaa käyttämään? Lisäksi vielä että olen omistaja-asiakas OP:ssa
 

Filari

Jäsen
Antakaa amatöörille vähän jeesiä. Olen tuolta OP-mobiilin kautta joskus ostellut jtn osakkeita, mutta eihän siellä ole kuin Tukholman, Kööpenhaminan ja Helsingin pörssit. Verkkopankin kautta näköjään onkin enemmän tarjolla, mutta riittääkö ne? Eli löytyykö Nordnetistä jotain tarvittavaa enenmän? Ja onko niin ettei salkkua voi olla kahdessa eri paikkaa, koska olin Nordnettiin avaamaasa joskus tiliä, mutta siellä sanottiin heti ettei muualla saa olla toista salkkua. Eli kumpaan kannattaa alkaa käyttämään? Lisäksi vielä että olen omistaja-asiakas OP:ssa

Saa olla kaksi tiliä, mutta ei kahta osakesäästötiliä. OP:n valinnasta en tiedä sen suuremmin. Luulisi siellä olevan ihan ok:sti kohteita. Nordnetilla on kyllä ihan hyvä valikoima, mutta on kallis.

Itsellä käytössä Nordnet, Nordea Investor ja Degiro.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jotenkin minulle tulee mieleen tuosta pörssihulluttelusta, että siitä vuoden 2008 romahduksesta ei ole opittu mitään.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hei!

Olen miettinyt sijoittamista pitkään rahastoihin. Tutkinut tässä asioita netistä ja S-Pankin sijoitusneuvojalta myös. Koska absoluuttinen totuus on täällä Jatkoajassa, niin kysyisin myös teiltä vinkkejä. Mihin tällaisen vasta-alkajan kannattaisi sijoittaa? Okei, kysymykseen on varmasti hankala yksiselitteisesti vastata, mutta jotain vinkkejä tässä kaipaisi. Ja kannattaako vasta-alkajan sijoittaa vain yhteen vähäriskiseen rahastoon vai uskaltaisko sitä sijoittaa myös toiseen ennakolta vähän tuottosempaan rahastoon. Osakesijoittaminen on minulle täyttö utopiaa.

Esimerkiksi Seligsonilla on suht pienikuluisia ja laajoja osakerahastoja kuten Pohjois-Amerikka, Eurooppa ym.

Jos maanosan indeksituotto ei tyydytä, niin on heillä sitten aktiivisia rahastoja myös. Hieman isommilla kuluilla ja riskeillä toki. Phoebus-rahaston rahastonpitäjä pitää ihan mielenkiintoista blogia, jota lukemalla voi oppia jotain.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Jotenkin minulle tulee mieleen tuosta pörssihulluttelusta, että siitä vuoden 2008 romahduksesta ei ole opittu mitään.

Ei tietenkään ole. Tai se sen aikainen sukupolvi mikä meni mukaan esimerkiksi IT-kuplahullutteluun varmasti oppi tuosta, jos näin sukupolvesta voidaan kollektiivina tällä lailla puhua. Mutta, aina tulee uusi sukupolvi ja uudet hulluttelut.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Jotenkin minulle tulee mieleen tuosta pörssihulluttelusta, että siitä vuoden 2008 romahduksesta ei ole opittu mitään.

Ei tietenkään ole, kuten @Petri1981 tuossa totesi. "This time it's different" ja lisää lainaa taskuun!

Mielenkiinnolla ja pelonsekaisin tuntein seuraan miten tämä Koronan aiheuttama paskamyrsky puretaan. Pakko tässä kai on silti olla markkinoilla mukana, kun ei oikein uskalla poiskaan lähteä.
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hei!

Olen miettinyt sijoittamista pitkään rahastoihin. Tutkinut tässä asioita netistä ja S-Pankin sijoitusneuvojalta myös. Koska absoluuttinen totuus on täällä Jatkoajassa, niin kysyisin myös teiltä vinkkejä. Mihin tällaisen vasta-alkajan kannattaisi sijoittaa? Okei, kysymykseen on varmasti hankala yksiselitteisesti vastata, mutta jotain vinkkejä tässä kaipaisi. Ja kannattaako vasta-alkajan sijoittaa vain yhteen vähäriskiseen rahastoon vai uskaltaisko sitä sijoittaa myös toiseen ennakolta vähän tuottosempaan rahastoon. Osakesijoittaminen on minulle täyttö utopiaa.

Tämä sijoittaminen tullut nyt ajankohtaiseksi, kun elämäntilanteen takia tulee nyt muutto omistusasunnosta vuokralle. Summaltaan tässä puhutaan max. 7k eurosta. Kaikki vinkit ja apu otetaan vastaan niin tässä keskustelussa kuin myös yv:llä.

Tuossa @Linjatuomari mielestäni hyvin vastasikin. Tosiaan tuo kulupuoli on rahastoissa merkittävä seikka ja hyvä huomioida, että vaikka rahasto tekisi tappiota, raapaistaan siitä vielä hallinnointikulutkin pois, joten omilleen pääseminen on entistä työläämpää.

Jos tuleva "sijoitusprofiilisi" tulee olemaan maltillinen, suosittelisin valitsemaan tuolle seitsemälle kilolle 3-4 eri tyyppistä rahastoa tyyliin "pohjoismaat", "uusiutuva energia", "kehittyvät markkinat", jolloin saat jo aika hyvän hajautuksen heilahtelujen varalle. Samoin antaisin vinkin, että sijoita tuo raha vaikkapa kolmessa osassa niin, että tänään 3k, huhtikuussa 2k ja kesäkuussa 2k.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tuossa @Linjatuomari Samoin antaisin vinkin, että sijoita tuo raha vaikkapa kolmessa osassa niin, että tänään 3k, huhtikuussa 2k ja kesäkuussa 2k.
Tätä kuulee ja näkee paljon, mutta perusteluja ei aina hirveästi ole mukana. Eli onko syynä vain se, ettei tule ostaneeksi "huipulla" juuri ennen laskua, vai joku muu mikä? Historiallisesti mietittynä ei taida olla kuin ihan yksittäisiä hetkiä, kun on ollut tuoton kannalta järkevämpää sijoittaa myöhemmin ennemmim kuin aiemmin, kun rahastoista puhutaan. Vai onko ajalliselle hajauttamiselle muitakin syitä?
 

Johnnie

Jäsen
Minä en mistään mitään tiedä, mutta noi rahastot ovat syvältä. Kaikki. Suurin osa häviää indeksiin verrattuna ihan selkeästi. Etkä ikinä osaa tiedolla valita sitä rahastoa, joka indeksin voittaisi. Sijoita osakeindeksiin. Viisaammat osaavat täällä neuvoa, miten se tuolla pääomalla kannattaa fiksuimmin tehdä.

Aika erikoinen viesti, kun indeksiin sijoittaminen onnistuu parhaiten nimenomaan indeksirahastoilla tai indeksiin sijoittavilla ETF:illä, jotka siis myös rahastoja.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Noista rahastoista kysyjälle sen verran, että ainakin allekirjoittanut on ollut ihan tyytyväinen pariin OP:n reilumman riskin indeksirahastoon. Tarkoitus on pitää noita pitkän aikaa. Ihan aloittelija olen minäkin näissä hommissa.

Ja mitä noihin kuluihin tulee, niin OP:n omistaja-asiakkaana ne taisi mennä jo sen verran alas, että eivät ole ollenkaan pahoja verrokkeihinsa verrattuna.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen tuolta OP-mobiilin kautta joskus ostellut jtn osakkeita, mutta eihän siellä ole kuin Tukholman, Kööpenhaminan ja Helsingin pörssit. Verkkopankin kautta näköjään onkin enemmän tarjolla, mutta riittääkö ne? Eli löytyykö Nordnetistä jotain tarvittavaa enenmän?
Tähän ei vissiin ollut vielä vastattu. Nordentistä löytyy pohjosmaiden lisäksi saksa, usa ja kanada (isot ja pienet eli nysset, nasdaqit ja blow jonesit ja muut)
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tätä kuulee ja näkee paljon, mutta perusteluja ei aina hirveästi ole mukana. Eli onko syynä vain se, ettei tule ostaneeksi "huipulla" juuri ennen laskua, vai joku muu mikä? Historiallisesti mietittynä ei taida olla kuin ihan yksittäisiä hetkiä, kun on ollut tuoton kannalta järkevämpää sijoittaa myöhemmin ennemmim kuin aiemmin, kun rahastoista puhutaan. Vai onko ajalliselle hajauttamiselle muitakin syitä?

Itse en juurikaan ajallisesti tietoisesti sijoituksiani hajauta, mutta riskeiltä suojautumisestahan tuossa totta kai on kyse. Näkisin, että on huomattavasti mukavampi tilanne, jos hajauttamisen ansiosta salkku on miinuksella 20% sijaan vain 7% ostohetken hajauttamisen ansiosta. Luonnollisesti päätee siis myös kääntäen, mutta tuossa esimerkissä, jotta pääsee takaisin omilleen, täytyy 20% miinuksella olevan salkun nousta 25%, kun taas -7% salkun ainoastaan 7,5%. Ja tuon 25% nousun osuessa -7% salkulla ollaankin sitten jo reilusti plussalla.. Vallitsevilla markkinoiden volatiliteeteilla suosittelen kyllä vahvasti aloitteleville sijoittajille suht maltillista lähestymistapaa, jotta ei mennä ns. perse edellä puuhun.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä kuulee ja näkee paljon, mutta perusteluja ei aina hirveästi ole mukana. Eli onko syynä vain se, ettei tule ostaneeksi "huipulla" juuri ennen laskua, vai joku muu mikä? Historiallisesti mietittynä ei taida olla kuin ihan yksittäisiä hetkiä, kun on ollut tuoton kannalta järkevämpää sijoittaa myöhemmin ennemmim kuin aiemmin, kun rahastoista puhutaan. Vai onko ajalliselle hajauttamiselle muitakin syitä?

Tämähän se peruste on.

Ei ajallisella hajautuksella toki maksimituottoa haetakaan, vaan riskin pienentämistä. Pienempi riski taas luonnollisesti laskee myös tuottovaadetta.

Jokaisen omasta riskinsietokyvystä sitten toki kiinni, että lähteekö sijoittamaan summan kerralla, vai hajauttaako sijoituksen. Maksimivoitto jää varmasti saavuttamatta ajallisella hajautuksella, mutta niin jää myös suurin mahdollinen tappio. Jos sijoitussumma on omaan varallisuuteen nähden sellainen, että pieni heilunta ei haittaa, niin ei kertasijoituksessa mitään "väärää" ole.

Täältä löytyy ihan hyvää luettavaa ja tilastotietoa hajauttamiseen ja kertasijoittamiseen liittyen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Omat sijoitukseni ovat karkeasti 30% arvokelloissa, 20% käteistä tilillä, 40% osakkeissa ja 10% indeksirahastoissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tätä kuulee ja näkee paljon, mutta perusteluja ei aina hirveästi ole mukana. Eli onko syynä vain se, ettei tule ostaneeksi "huipulla" juuri ennen laskua, vai joku muu mikä? Historiallisesti mietittynä ei taida olla kuin ihan yksittäisiä hetkiä, kun on ollut tuoton kannalta järkevämpää sijoittaa myöhemmin ennemmim kuin aiemmin, kun rahastoista puhutaan. Vai onko ajalliselle hajauttamiselle muitakin syitä?
Jos summat on paria tonnia ja meinaa vielä hajauttaa sijoitukset edes muutamaan rahastoon tai osakkeeseen niin palvelumaksut on jo sitä luokkaa että varsin kyseesänalaista on että onko kuukauden tai kahden hajautuksen edut suuremmat kuin kustannukset.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän se peruste on.

Ei ajallisella hajautuksella toki maksimituottoa haetakaan, vaan riskin pienentämistä. Pienempi riski taas luonnollisesti laskee myös tuottovaadetta.

Jokaisen omasta riskinsietokyvystä sitten toki kiinni, että lähteekö sijoittamaan summan kerralla, vai hajauttaako sijoituksen. Maksimivoitto jää varmasti saavuttamatta ajallisella hajautuksella, mutta niin jää myös suurin mahdollinen tappio. Jos sijoitussumma on omaan varallisuuteen nähden sellainen, että pieni heilunta ei haittaa, niin ei kertasijoituksessa mitään "väärää" ole.

Täältä löytyy ihan hyvää luettavaa ja tilastotietoa hajauttamiseen ja kertasijoittamiseen liittyen.

Yksi merkittävä asia tässäkin on sijoittamisen kulut. Useimmiten hajauttaminen tulee kertasijoitusta kalliimmaksi. Ihan kovin moneen osaan ei kannata hajauttamista jakaa, mutta jonkinasteinen hajautus voi oman mielenrauhan turvaksi olla fiksua. Esim jos itse saisin jostain vaikka 100 000eur, niin varmaankin jakaisin kyseisen sijoituksen kahteen osaan, jossa laittaisin puolet kiinni nyt ja puolet joskus puolen vuoden päästä.



Kuukausisäästämisessä puolestaan ajallinen hajautus tulee usein samaan aikaan kuin tuoton maksimointi. Eli siis silloin kun raha laitetaan osakemarkkinoille aina kun sitä tulee (palkkapäivän jälkeen kerran kuussa)

Tuossa @badgeri n tapauksessa 7000 kannattanee laittaa kerralla johonkin (esim. muutamaan indeksirahastoon) ja pienentää ajoitusriskiä aloittamalla säännöllinen kuukausisäästäminen. Näin sijoitukselle saa sekä ajallisen hajauttamisen että maksimituoton (maksimituotto = se aika kun raha kasvaa korkoa markkinoilla)

Omassa salkussani on mm. seuraavia ETF:iä:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)
(SXR8) Kulut: 0,07%

iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc)
(2B76) Kulut 0,40%

iShares Digitalisation UCITS ETF USD (Acc)
(2B79) Kulut 0,40%

Lyxor NASDAQ-100 UCITS ETF - Acc
(LYMS) Kulut 0,22%
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi merkittävä asia tässäkin on sijoittamisen kulut. Useimmiten hajauttaminen tulee kertasijoitusta kalliimmaksi. Ihan kovin moneen osaan ei kannata hajauttamista jakaa, mutta jonkinasteinen hajautus voi oman mielenrauhan turvaksi olla fiksua.

Tämä on hyvä pointti. Itse olen ratkaissut ajallisen hajauttamisen sillä, että teen aina tilanteen mukaan uusia talletuksia Nordnetiin, ja sijoitan ne vasta sitten osakkeisiin, kun arvioimani tuotto-odotus on sijoitussuunnitelmani mukainen.

Kovin pienellä summalla ei tietysti kannata välityspalkkion vuoksi sijoittaa kerralla, joten siirrän rahaa sijoitettavaksi vasta silloin, kun tuo irroitettavissa oleva erä on sopivan kokoinen.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ollaanko kuplassa, kun facebookiin perustellaan ryhmiä, jonne minimivaatimus on 200% tuotto vuoden aikana tai 80% tuotto puoleen vuoteen? (Mielenkiintoiset kriteerit tuollaisina prosentteina)

Laskin huvikseni, että 10k alkupääomalla tekee tuon tuoton 18 vuotta putkeen niin ollaan päälle kahdessa miljardissa. Suomen tulevaisuus näyttää valoisalle, kun meillä on henkilöitä jotka taidolla tuollaisia tuottoja vetävät.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
No aika poikkeuksellinen vuosi on takana, joten ei 100% tai 200% tuotto ole tälläisenä poikkeuksellisena vuotena niin hämmästyttävä. Toki siitä voi raflaavia otsikoita repiä ja vety yms puolen nousua taivastella. Näiden voimakkaasti nousseiden sektorien nousun taivastelun sijaan saattaisi olla ihan tervettä myös miettiä, jos itse on onnistunut jäämään näistä ulkopuolelle.

Jos sijoittamisen kriteerinä on pelkät arvostuskertoimet, on turha haaveilla Teslojen, Plugien tai kryptojen kaltaisten artikkelien tarttumisesta koukkuun niin aikaisessa vaiheessa, jotta näistä useiden satojen prosenttien nousuista pääsisi nauttimaan. Kuplia ja vedonlyöntikorttia toki voi aina heilutella, mutta sillä tiellä myös tulevaisuuden "clean energy sektorin" nousut jäävät löytämättä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No aika poikkeuksellinen vuosi on takana, joten ei 100% tai 200% tuotto ole tälläisenä poikkeuksellisena vuotena niin hämmästyttävä. Toki siitä voi raflaavia otsikoita repiä ja vety yms puolen nousua taivastella. Näiden voimakkaasti nousseiden sektorien nousun taivastelun sijaan saattaisi olla ihan tervettä myös miettiä, jos itse on onnistunut jäämään näistä ulkopuolelle.

Jos sijoittamisen kriteerinä on pelkät arvostuskertoimet, on turha haaveilla Teslojen, Plugien tai kryptojen kaltaisten artikkelien tarttumisesta koukkuun niin aikaisessa vaiheessa, jotta näistä useiden satojen prosenttien nousuista pääsisi nauttimaan. Kuplia ja vedonlyöntikorttia toki voi aina heilutella, mutta sillä tiellä myös tulevaisuuden "clean energy sektorin" nousut jäävät löytämättä.

En varsinaisesti taivastele tuollaista nousua itsessään, täyttää oma salkkunikin kriteerin helposti koronapohjista ja jopa täällä jatkoajassa laitoin omat ostokseni ja niissä voi tuo 200%:kin mennä rikki. Lähinnä tuollainen "200% tuotto 12kk on vaatimus klubiin pääsylle" on se, mikä eniten sijoituskeskusteluissa itseäni häiritsee. Jokaisen kuuluisi ymmärtää, että tuollainen on seurausta vain tuurin ja riskinoton yhdistelmästä (joka ei ole toistettavissa useita kertoja), taidon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Muuten täällä olisi aika läjä miljardöörejä.

Ja itselläni oli laskuvirhe aiemmin, 10k alkupääomasta 200% 12kk tuotolla menee 11v, että sinulla on kasassa 1,7 miljardia.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Lähinnä tuollainen "200% tuotto 12kk on vaatimus klubiin pääsylle" on se, mikä eniten sijoituskeskusteluissa itseäni häiritsee. Jokaisen kuuluisi ymmärtää, että tuollainen on seurausta vain tuurin ja riskinoton yhdistelmästä (joka ei ole toistettavissa useita kertoja), taidon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Muuten täällä olisi aika läjä miljardöörejä.

Ja itselläni oli laskuvirhe aiemmin, 10k alkupääomasta 200% 12kk tuotolla menee 11v, että sinulla on kasassa 1,7 miljardia.
Tässä häiritsee taas tuo sijoitustaito. Eihän tuossa kukaan väitä, etteikö tuuria ja riskinottoa pitäisi olla mukana. Miksi tuo taito pitää aina kaivaa tähän mukaan? Onko se jotenkin väärin saatu kasvu, jos mukana on ollut tuuria ja riskinottoa? Olisiko tässä kyse siitä, että sinä et tajua muiden tajuavan sitä, että mukana on varmasti tuuria? Sillä nyt ei ole mitään merkitystä millä keinoin se tuotto on tullut. Sellaista taitoa ei olekkaan, jolla joka vuosi revitäisiin 100% tuottoja.

Mitä vihjaat tuolla laskelmallasi?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä häiritsee taas tuo sijoitustaito. Eihän tuossa kukaan väitä, etteikö tuuria ja riskinottoa pitäisi olla mukana. Miksi tuo taito pitää aina kaivaa tähän mukaan? Onko se jotenkin väärin saatu kasvu, jos mukana on ollut tuuria ja riskinottoa? Olisiko tässä kyse siitä, että sinä et tajua muiden tajuavan sitä, että mukana on varmasti tuuria? Sillä nyt ei ole mitään merkitystä millä keinoin se tuotto on tullut. Sellaista taitoa ei olekkaan, jolla joka vuosi revitäisiin 100% tuottoja.

Mitä vihjaat tuolla laskelmallasi?

Lähinnä sitä, että kyseessä on sama asia kuin se, että perustettaisi kerho niille, jotka ovat heittäneet noppaa 5 kertaa ja saaneet viimeisellä heitolla kutosen. Laskelma kertoo siitä, että jos tuollainen tuotto olisi taidolla tehtävissä, johtaisi se hyvin nopeasti maailman rikkaimmaksi ihmiseksi tulemiseen ts. sijoittamisessa tuurilla on valtavasti suurempi merkitys kuin vaikka pokerissa, jossa samat pelaajat ovat toistuvasti parhaita. Sijoittamisessa 2020 paras sijoittaja voi olla 2021-2030 paskin. Kyllä minä hiukan pelkään ja vahvasti uskonkin, että jopa melko harva tuolla tajuaa että kyseessä ei ole nyt 40v raksapenan ainutlaatuinen kyky tehdä 200% tuottoa vuodessa osakemarkkinoilla. Sitten se seuraava hevonen voikin olla monella koko kassa talvivaaraan tms.

Ei ole toki itseltä pois, mutta hajauttamisen merkitystä koitan itse aina tuoda esille näissä, sekä varsinkin sitä, että ihan sama mitä kuka vaan väittää, niin sellaista sijoittajaa ei olekaan ketä osaisi tai kykenisi etukäteen sanomaan, että tuolta tulee nyt 80% tuotto puoleen vuoteen. Tälläistä asennetta on nyt monella, kun monet (lähes kaikki) ovat menestyneet hienosti viimeisen 9kk aikana, ja toivon että kukaan ei ihan täydestä ota tällaisia henkilöitä tehdessään sijoituspäätöksiä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä häiritsee taas tuo sijoitustaito. Eihän tuossa kukaan väitä, etteikö tuuria ja riskinottoa pitäisi olla mukana. Miksi tuo taito pitää aina kaivaa tähän mukaan? Onko se jotenkin väärin saatu kasvu, jos mukana on ollut tuuria ja riskinottoa? Olisiko tässä kyse siitä, että sinä et tajua muiden tajuavan sitä, että mukana on varmasti tuuria? Sillä nyt ei ole mitään merkitystä millä keinoin se tuotto on tullut. Sellaista taitoa ei olekkaan, jolla joka vuosi revitäisiin 100% tuottoja.

Mitä vihjaat tuolla laskelmallasi?
Nyt on menossa sellainen vaihe, että joka puolella on näitä lottoajia, joille sijoittaminen on uhkapeliin verrannollista viihdettä. Moni myös ilmiselvästi kuvittelee, että sijoittamalla voi tehdä "helppoa rahaa".

Se mitä tuossa edellä kritisoidaan, on sokeus faktoille: ilmaisia lounaita ei ole, vaan äkkirikastuminen edellyttää aina riskinottoa.

Kuten WSB-tapauksessa nähtiin, suuri yleisö tuli mediaotsikoiden perusteella mukaan ja mitä todennäköisimmin hävisi suurimman osan pääomasta. Nämä henkilöt tuskin kommentoivat tappioitaan somessa, vaan ainoastaan ne pääsevät ääneen, jotka sattuivat ehtimään mukaan hyvissä ajoin. Heistäkin valtaosa lienee polttanut näppinsä, kun ahneus on estänyt kotiuttamasta voittoja.

Kokeneet sijoittajat ovat yleensä tietoisempia riskeistä, sillä heillä on kokemusta laskumarkkinoista ja isoistakin korjausliikkeitä. Eli he tietävät, miltä tuntuu menettää puolet pääomasta lyhyessä ajassa. Niinpä heillä on kaikenlaisia tylsiä suojausmekanismeja, kuten käteistä, arvometalleja, bondiosakkeita ja korkopapereita. Niissä on aika alhainen tuotto, joten em. porukka "häviää" riskisille vety- ja kasvusalkuille.

Noissa netin sijoitusryhmissä on aivan levoton meno päällä. Joka paikassa on salkun esittelijöitä ja krypto-, vety- tai Tesla-uskovaisia kertomassa, miten helppoa sijoittaminen on. Sen kuin laitat all in Teslalle ja istut käsien päällä. Sitten naureskellaan, että kuka fossiili sijoittaa johonkin Kemiraan, kun se ei edes raketoi. Teslalle taas arvuutellaan tavoitehintaa haarukalla 800-10 000.

Kaikesta näkee, että FOMO on vahva ja jokainen haluaa nyt ahneuksissaan päästä nauttimaan isoista tuotoista. Eikä siinä mitään, jokainen tekee rahoillaan mitä huvittaa. On sitä silti ärsyttävää seurata, ja melkein osaa jo odottaa, että seuraavan kunnon korjausliikkeen jälkeen sijoittaminen on taas mielikuvissa "hirveää riskinottoa", johon ei kannata kastaa pikkuvarvastakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös