Mainos

Sijoitusvinkkejä?

  • 1 156 667
  • 6 337

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän omituinen fiilis sijoittamisesta. Tuntuu, että ihan sama mitä tekee, niin kaikki käyrät osoittaa ylöspäin. Melkein harmittaa, jos joku alle vuoden takainen sijoitus on noussut vain pahaiset 10%. Pistää miettimään.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Jollain alkanut ihan hyvin osakesäästötilisijoittaminen, kun arvo on 330 keuroa. Siinä voi taputttaa jo itseään selkään.

Näiden seuraaminen tulee olemaan taas vuosittainen uutinen ja joku niitä vielä lukee. 99%n todennäköisyydellä salkku on jonkun, joka lähtenyt liikkeelle max riskillä. Jos on tullut tappiota, myynyt kaikki ja sulkenut tilin ja aloittanut alusta. Aiheena yhteenä kiinnostava, kun jonkun random henkilön hehkutus yksittäisen osakkeen tuottokehityksestä.

Edit. Ja toki tuo on tuolle tilille optimi toimintatapa. Varsinkin jos kassa kestää noita 50k laakeja sen verran, että onnistuu.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Näiden seuraaminen tulee olemaan taas vuosittainen uutinen ja joku niitä vielä lukee. 99%n todennäköisyydellä salkku on jonkun, joka lähtenyt liikkeelle max riskillä. Jos on tullut tappiota, myynyt kaikki ja sulkenut tilin ja aloittanut alusta. Aiheena yhteenä kiinnostava, kun jonkun random henkilön hehkutus yksittäisen osakkeen tuottokehityksestä.

Edit. Ja toki tuo on tuolle tilille optimi toimintatapa. Varsinkin jos kassa kestää noita 50k laakeja sen verran, että onnistuu.

Eiköhän tuossa ole joku leipaissut 50k Teslaan joskus alkuvuodesta.

Edit: Meinas tulla aamukahvit nenästä kun näki tämän videon.



 
Viimeksi muokattu:

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Videon kaltaisia sijoittajia alkaa olla facebookin sijoitusryhmät täynnä. Jopa hesarissa joku pokerinpelaaja kertoo kuinka törkeän alihintainen tesla on edelleen.
Varmaan Fiilismies. Poltti muistaakseni näpit Tesla-shorteilla aikoja sitten, tutkiskeli asiaa ja lopulta tais laittaa aika ison läjän rahojaan kiinni. Positio taitaa kyllä nykyään herralla olla pitkälti 8-numeroinen, että mitäpä minä olen arvioimaan.

Joskus aikoja sitten katsoin Fiilismiehen perusteluja Teslalle. Olihan niissä järkeäkin, mutta olen vain eri mieltä, etteikö 100 vuoden autovalmistamisella saisi mitään osaamista sähköautojen valmistamiseen. Mielestäni Teslan tuotteista paistaa aika hyvin, ettei siellä autoja osata oikein rakentaa. Bemareissakin takapuskurit pysyy usein kyydissä, vaikka ajaisi sateella.
 
Viimeksi muokattu:

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmaan Fiilismies. Poltti muistaakseni näpit Tesla-shorteilla aikoja sitten, tutkiskeli asiaa ja lopulta tais laittaa aika ison läjän rahojaan kiinni. Positio taitaa kyllä nykyään herralla olla pitkälti 8-numeroinen, että mitäpä minä olen arvioimaan.

Voittaahan sitä joku lotossakin, mutta harhaista sanoa, että osasi vuosi sitten arvioida teslan oikeaksi hinnaksi 10x sen hetkisen arvon.

Se sijoituskeskusteluissa hieman närästää, että tätä harhaa aika harva tunnistaa, vaan kuvittelee omalla asiantuntemuksellaan voittaneensa kaikki muut. Samoin nyt on joka tuutti täynnä jengiä kertomassa, miten hienosti osasivat bitcoinin nousun ennustaa ja olihan se päivänselvää.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Varmaan Fiilismies. Poltti muistaakseni näpit Tesla-shorteilla aikoja sitten, tutkiskeli asiaa ja lopulta tais laittaa aika ison läjän rahojaan kiinni. Positio taitaa kyllä nykyään herralla olla pitkälti 8-numeroinen, että mitäpä minä olen arvioimaan.

Eikös tuo miljoonan lyönyt kiinni Teslaan joskus kesällä? Mikäs siinä jos perse kestää.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Joo kyllä näitä Tesla- ja bitcoin-miljonäärejä alkaa löytyä. Varmaan noin muutenkin sijoittajat, jotka ovat aloittaneet harrastuksen 2010-luvulla (joita on muuten hurja määrä), kokevat olevansa keskimääräistä parempia kun tuotot ovat melko hyviä olkoon ne sijoitettu lähes mihin hyvänsä. Aikalaillahan nuo on veikkaamista, koska mistä tuo fiilismies esim voi tietää milloin joku suurista autonvalmistajista julkistaa jotain suurta sähköautoihin liittyen, joka näkyy väkisinkin Teslan kurssissa. Bitcoin sitten on jo todella suuresti veikkaushommaa.

On tässä itse viime vuosina oppinut sen, että näitä uusia innovaatioita ja "järjettömyyksiä" ei kannata kuitenkaan ylenkatsoa. Kun katsoo miten bitcoinin arvo on kehittynyt taikka miten Tubettajat tienaavat nykyään, niin kyllä varhaisessa vaiheessa mukaan hyppäävät ovat aika hyvissä asetelmissa kun muutama vuosi on mennyt.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ihmettelen suuresti tuollaista asennetta, että suuria tuottoja saavuttaneet pitäisivät itseään jotenkin parempina sijoittajina. Varmasti jollain Plug, greenlane, tesla yms onnistumiset nousevat hattuun, mutta ylipäätään mitä merkitystä sillä on, kuinka hyvä sijoittaja tuottomittarilla on. Tuskin täällä kovin montaa ammattilaista on muutenkaan.

Tähän liittyen monilla tuntuu tässä keskustelussa olevan hirveän tärkeää hakea hyväksyntää mahdollisimman oikeaoppisella sijoittamisella. Tesloille , vedyille, bitcoinille yms. naureskellaan, kunnes kurssi on koilisessa. Sitten kaivetaan lottokortti esiin seuraavana liikkeenä.

Ehkä tääläkin kannattaisi enemmän keskittyä omaan tekemiseen. Ei muiden pärjääminen tai pärjäämättä jääminen ole itseltä pois eikä tämä ole mitään kilpailua. Parashan se olisi, jos kaikki piensijoittajat täälä pärjäisivät hyvin.
 
4

444

Ihmettelen suuresti tuollaista asennetta, että suuria tuottoja saavuttaneet pitäisivät itseään jotenkin parempina sijoittajina. Varmasti jollain Plug, greenlane, tesla yms onnistumiset nousevat hattuun, mutta ylipäätään mitä merkitystä sillä on, kuinka hyvä sijoittaja tuottomittarilla on. Tuskin täällä kovin montaa ammattilaista on muutenkaan.

Tähän liittyen monilla tuntuu tässä keskustelussa olevan hirveän tärkeää hakea hyväksyntää mahdollisimman oikeaoppisella sijoittamisella. Tesloille , vedyille, bitcoinille yms. naureskellaan, kunnes kurssi on koilisessa. Sitten kaivetaan lottokortti esiin seuraavana liikkeenä.

Ehkä tääläkin kannattaisi enemmän keskittyä omaan tekemiseen. Ei muiden pärjääminen tai pärjäämättä jääminen ole itseltä pois eikä tämä ole mitään kilpailua. Parashan se olisi, jos kaikki piensijoittajat täälä pärjäisivät hyvin.
Ehkä tässä yritetään vähän tuoda esille sitä, että mahdollisimman moni osaisi katsoa muutakin kuin yksittäisen sijoittajan yhden ponin varaan rakentamaa salkkua. Nyt osui hyvin, mutta entä ennen sitä tai entä seuraava sijoitus? Ei todellakaan ole minulta pois, jos jollain on ollut mahdollisuus ja uskallus heittää miljoona Teslan osakkeisiin viime kesänä. Todella hienoa heille, että onnistuivat. Jos joku kuitenkin päättää nyt tammikuussa lähteä seuraamaan tällaisen sijoituksia täysin noviisina ja mitään kyseenalaistamatta, niin jälki voi olla rumaa. Se voi olla myös kannattavaa, mutta helvetin isolla riskillä vedetään. Jokainen on tietenkin itse vastuussa siitä, mihin ja milloin sijoittaa, mutta sitäkin tässä yritetään tuoda esille. Minulle kelpaisi paremmin kuin hyvin, että mahdollisimman moni onnistuisi. Siksi toivoisin, että mahdollisimman moni opettelisi sijoitustoimintaa mahdollisimman paljon ja tutustuisi mahdollisimman moneen erilaiseen mallisalkkuun myös pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Pikavoittojen etsijät ovat oma lukunsa, mutta yllättävän monelle tulee silti täysin yllätyksenä, että tänään sijoitettu tonni voi olla huomenna myös sata euroa. Jos tappiot eivät tunnu missään ja pääomaa riittää, niin antaa mennä vaan.

Silti nämä kuplalta näyttävät osakkeet tulevat jossain vaiheessa puhkeamaan. Silloin kannattaa olla valmiina.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelen suuresti tuollaista asennetta, että suuria tuottoja saavuttaneet pitäisivät itseään jotenkin parempina sijoittajina. Varmasti jollain Plug, greenlane, tesla yms onnistumiset nousevat hattuun, mutta ylipäätään mitä merkitystä sillä on, kuinka hyvä sijoittaja tuottomittarilla on. Tuskin täällä kovin montaa ammattilaista on muutenkaan.

Tähän liittyen monilla tuntuu tässä keskustelussa olevan hirveän tärkeää hakea hyväksyntää mahdollisimman oikeaoppisella sijoittamisella. Tesloille , vedyille, bitcoinille yms. naureskellaan, kunnes kurssi on koilisessa. Sitten kaivetaan lottokortti esiin seuraavana liikkeenä.

Ehkä tääläkin kannattaisi enemmän keskittyä omaan tekemiseen. Ei muiden pärjääminen tai pärjäämättä jääminen ole itseltä pois eikä tämä ole mitään kilpailua. Parashan se olisi, jos kaikki piensijoittajat täälä pärjäisivät hyvin.

Niin, tässä nyt ehkä koitetaan tuodaan esille, että hypekuplat (bitcoinin ja teslojen tapaiset sijoituskohteet) voivat yhtä hyvin myös puhjeta, eli vola voi mennä sen 1000% ylöspäin lisäksi 90% alaspäin, jolloin sijoittajalle jääkin 10% pääomasta käteen. Volatiiliin hypeosakkeeseen tai virtuaalivaluuttaan sijoittamalla voi tuurilla painaa sen 1000% voiton, mutta pitkässä juoksussa kovin järkevää sijoittamista tuollainen "koko salkku teslaan" toiminta ei ole, ja tuhoisaa jos tuo kannustaa jonkun koko elinikäisiä säästöjään sijoittavan seuraamaan mallia.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tesla on arvokkaampi kuin joku 10 seuraavaa suurta autovalmistajaa yhteensä. Markkinoilla Teslan odotetaan siis pyyhkivän lattiaa näillä autovalmistajilla ja nappaavansa täyden dominanssin alalla. Kuitenkin näiden seuraavien 10 suuren autovalmistajan osakekurssit ovat keskimääräisesti nousseet myös maltillisesti, sen lisäksi että markkinoille on tullut lukuisia kiinalaisia ym. muita autovalmistajia joiden markkinat-arvot ovat miljardeja tai jopa kymmeniä miljardeja - siltikin, että osa näistä valmistajista ei ole myynyt vielä autoakaan. Jokin tässä nyt ei täsmää, vai tuleeko maailman myydyt automäärät nopealla aikataululla moninkertaistumaan ?
 
Viimeksi muokattu:

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tesla on arvokkaampi kuin joku 10 seuraavaa suurta autovalmistajaa yhteensä. Markkinoilla Teslan odotetaan siis pyyhkivän lattiaa näillä autovalmistajilla ja nappaavansa täyden dominanssin alalla. Kuitenkin näiden seuraavien 10 suuren autovalmistajan osakekurssit ovat keskimääräisesti nousseet myös maltillisesti, sen lisäksi että markkinoille on tullut lukuisia kiinalaisia ym. autovalmistajia joiden markkinat-arvot ovat miljardeja tai jopa kymmeniä miljardeja - siltikin, että osa näistä valmistajista ei ole myynyt vielä autoakaan. Jokin tässä nyt ei täsmää, vai tuleeko maailman myydyt automäärät nopealla aikataululla moninkertaistumaan ?
Olin pitkään samaa mieltä ja totesin jo aikoja sitten, että Tesla arvostetaan kuin se myisi kaikki tulevaisuuden autot (eli silloin kuin Tesla oli paljon arvottomampi kuin nyt). Olen saattanut tännekin asiasta mainita.

Totuus on, että ne järkevämmät Tesla-bullit ovat menneet huomaamaan, että autoista tulee kovaa tahtia älykkäitä. Joku voi käydä katsomassa, miten puhelinmarkkinoille kävi, kun joku älysi laittaa järkeä niihin ja myymään sovelluksia/vetämään välistä, kun omistavat ainoan sovellusten markkinapaikan. Applekin on tenbäggeröinyt, vaikka ei myy maailman kaikkia puhelimia ja kiinalaiset tulleet markkinoille.

Teslan arvostus perustuu siis todennäköisemmin teknologia- ja softapuoleen eikä sen raudan valmistamiseen. Musk panostaa jo nyt älyttömästi kaikkeen kivaan siihen keskikonsoliin, jos ja kun joskus autopilotit tulevat oikeasti voimaan, niin voi olla mielenkiintoista. Siellä se raha todennäköisesti piilee tulevaisuudessa ja marginaalit on aika paljon kivemmat kuin automyynnissä.

Itse en tosin ole tutkinut, että paljon pitäisi autoja/softaa myydä, että Tesla olisi nykyhinnalla järkevä. En sijoittaisi kuitenkaan. Todennäköisesti yhtiö on kuplassa tällä hetkellä. Ei poista sitä tosiasiaa, että pidän kyllä vanhaa arviotani yhtiöstä jo nykytiedon valossa vääränä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Olin pitkään samaa mieltä ja totesin jo aikoja sitten, että Tesla arvostetaan kuin se myisi kaikki tulevaisuuden autot (eli silloin kuin Tesla oli paljon arvottomampi kuin nyt). Olen saattanut tännekin asiasta mainita.

Totuus on, että ne järkevämmät Tesla-bullit ovat menneet huomaamaan, että autoista tulee kovaa tahtia älykkäitä. Joku voi käydä katsomassa, miten puhelinmarkkinoille kävi, kun joku älysi laittaa järkeä niihin ja myymään sovelluksia/vetämään välistä, kun omistavat ainoan sovellusten markkinapaikan. Applekin on tenbäggeröinyt, vaikka ei myy maailman kaikkia puhelimia ja kiinalaiset tulleet markkinoille.

Teslan arvostus perustuu siis todennäköisemmin teknologia- ja softapuoleen eikä sen raudan valmistamiseen. Musk panostaa jo nyt älyttömästi kaikkeen kivaan siihen keskikonsoliin, jos ja kun joskus autopilotit tulevat oikeasti voimaan, niin voi olla mielenkiintoista. Siellä se raha todennäköisesti piilee tulevaisuudessa ja marginaalit on aika paljon kivemmat kuin automyynnissä.

Itse en tosin ole tutkinut, että paljon pitäisi autoja/softaa myydä, että Tesla olisi nykyhinnalla järkevä. En sijoittaisi kuitenkaan. Todennäköisesti yhtiö on kuplassa tällä hetkellä. Ei poista sitä tosiasiaa, että pidän kyllä vanhaa arviotani yhtiöstä jo nykytiedon valossa vääränä.

En oikeastaan väittänyt Teslan olleen kuplassa (mitä se saattaa toki olla). Viestini koski oikeastaan automarkkinan arvostusta laajemmin. Esim. kun Apple nousi, niin Nokian oli tultava alas.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En oikeastaan väittänyt Teslan olleen kuplassa (mitä se saattaa toki olla). Viestini koski oikeastaan automarkkinan arvostusta laajemmin. Esim. kun Apple nousi, niin Nokian oli tultava alas.
Ei tuo ihan näinkään yksinkertaista ole. Ei pelkkä liikevaihto & markkinaosuus riitä arvostuksen määrittämiseen, vaan pitää huomioda myös tuloksentekokyky & potentiaali.
Jos vaihtoehtoina on 10 isoa tekee nollatulosta tai 9 tekee nollatulosta, mutta yksi tekee 33% tulosta, niin ei noiden nollatulosta tekevien arvostukseen vaikuta se, että yksi tekee hommaa kannattavasti.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen välillä Twitterissä törmännyt ns. Tesla-uskovaisiin (pidän nämä erillään sijoittajista). Tässä porukassa kytee jonkinlainen usko, että Tesla tulee valmistamaan ja myymään karkeasti sanottuna kaiken teknologiaan liittyvän tulevaisuudessa. Eli autot on jo vähän kuin taka-alalla mielessä.

Tätä tiettyä porukkaa ei mielestäni pidä sekoittaa muihin Tesla-sijoittajiin, jotka ymmärtävät hirvittävät arvostukset, mutta jossain määrin tietävät mitä tekevät. Vähän kuten Bitcoinin kohdalla, järkiperäiset syyt ovat jääneet matkasta.

Bitcoiniin liittyen: ei kai kukaan ole pitkään aikaan lottomaisesti rikastunut Bitcoinilla? Mukaanhan olisi pitänyt lähteä joskus 2017 korvilla tai mielellään ennen, jotta olisi päässyt satumaisiin lottotuottoihin. Tällä tarkoitan tuhansien ja tuhansien prosenttien tuotoista. Kyllähän tuolla parina viime vuonnakin on voinut tehdä hyvin tiliä, mutta niin on myös esimerkiksi Marimekon tai Revenion osakkeella.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Niin, tässä nyt ehkä koitetaan tuodaan esille, että hypekuplat (bitcoinin ja teslojen tapaiset sijoituskohteet) voivat yhtä hyvin myös puhjeta, eli vola voi mennä sen 1000% ylöspäin lisäksi 90% alaspäin, jolloin sijoittajalle jääkin 10% pääomasta käteen. Volatiiliin hypeosakkeeseen tai virtuaalivaluuttaan sijoittamalla voi tuurilla painaa sen 1000% voiton, mutta pitkässä juoksussa kovin järkevää sijoittamista tuollainen "koko salkku teslaan" toiminta ei ole, ja tuhoisaa jos tuo kannustaa jonkun koko elinikäisiä säästöjään sijoittavan seuraamaan mallia.
Siitä ei pääse mihinkään, että Teslaan olisi kannattanut laittaa rahaa vielä kurssin kivutessa 1000 usd rajaan (splitattu 200 usd). Näissä keskusteluissa aikaisemminkin on vedetty useasti tämä all-in kortti myös esiin. Sinällään tuo havaintosi on ihan fiksu, mutta mielestäni se on vähän yliampuva. Onhan niitä all-in tyyppejä myös, mutta varmasti suurin osa teslaan sijoittaneista on ihan tolkku positiolla liikenteessä.

Jos aina vain päivittelee nousuosakkeiden korkeita arvostuskertoimia, jäävät nämä kovat nousijat aina löytämättä.

Sekin täytyy huomioida, minkälaisella kassalla on liikenteessä. Jos kassa on jo merkittävän kokoinen, tuottovaatimus ei tarvitse olla kovinkaan iso, jotta tuotto on kuitenkin merkittävän suuruinen. Tällöin kassan pienentymisellä sen 50% on huomattavasti tuntuvampi merkitys, kuin kassan kasvulla 50%.

Bitcoiniin ja muihin kryptovaluuttoihin liittyen onhan niitä hyviä ostopaikkoja ollut suunnilleen reilut puolet 2017 vuoden jälkeisestä ajanjaksosta.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Teslan arvostus perustuu siis todennäköisemmin teknologia- ja softapuoleen eikä sen raudan valmistamiseen. Musk panostaa jo nyt älyttömästi kaikkeen kivaan siihen keskikonsoliin, jos ja kun joskus autopilotit tulevat oikeasti voimaan, niin voi olla mielenkiintoista. Siellä se raha todennäköisesti piilee tulevaisuudessa ja marginaalit on aika paljon kivemmat kuin automyynnissä.

Itse en tosin ole tutkinut, että paljon pitäisi autoja/softaa myydä, että Tesla olisi nykyhinnalla järkevä. En sijoittaisi kuitenkaan. Todennäköisesti yhtiö on kuplassa tällä hetkellä. Ei poista sitä tosiasiaa, että pidän kyllä vanhaa arviotani yhtiöstä jo nykytiedon valossa vääränä.
Perinteiset autonvalmistajat ovat keskittyneet tekemään toiminnasta mahdollisimman standardia ja jäykkää. Voi kuvitella että softan tekemisestä siltä pohjalta ei tule juuri mitään. Sen sijaan Tesla on ketterä softatalo jo alkujaan. Juuri itseohjautuvan auton tekemisessä Tesla on varmasti muita reilusti edellä. Ehkä muiden osaksi jää lisensioida softa esim. Googlelta?

Toinen vahvuus Teslalla ovat omat akkutehtaat ja jopa kaivokset. Mikäli suuri osa autokannasta aiotaan sähköistää on selvää että akuista ja etenkin niihin tarvittavista mineraaleista tulee huutava pula. Muiden ollessa riippuvaisia ulkopuolisesta toimittajasta hoitaa Tesla nämä itse. Tämän Musk on tajunnut etukäteen vuosia ennen kuin ongelma kärjistyy.

Arvostus on kyllä ihan hullu. Sähköauton tekeminen on itsessään ihan helppoa, mutta tuossa minusta asiat joissa Teslalla voi olla vallihauta, joita monta kertaa isompien valmistajienkaan voi olla vaikea murtaa. En omista itse Teslaa, Teslan osakkeita, enkä aio nykyhinnalla ostaa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ei tuo ihan näinkään yksinkertaista ole. Ei pelkkä liikevaihto & markkinaosuus riitä arvostuksen määrittämiseen, vaan pitää huomioda myös tuloksentekokyky & potentiaali.
Jos vaihtoehtoina on 10 isoa tekee nollatulosta tai 9 tekee nollatulosta, mutta yksi tekee 33% tulosta, niin ei noiden nollatulosta tekevien arvostukseen vaikuta se, että yksi tekee hommaa kannattavasti.

Kyllä se on niin yksinkertaista. Jos joku / jotkut voittaa ylivoimaisesti, niin jonkun täytyy hävitä. Konsensus on, että liikenne tulee sähköistymään. Sitä tietoa ei vain vielä markkinoilla taida olla, mitkä yhtiöt ovat tämän murroksen Nokia, Motorola ja Sony Ericsson Mobile Communications. Kaikki ei voita tälläkään kertaa. Ellei sitten tällä kertaa kaikki ole toisin.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä se on niin yksinkertaista. Jos joku / jotkut voittaa ylivoimaisesti, niin jonkun täytyy hävitä. Toki ilmeisesti tällä kertaa kaikki on toisin.
Vaikka Tarja Halonen olisi sitä mieltä, että talous on nollasummapeliä, niin ei se ole. Ei ole ollut ennenkään eikä nytkään tilanne ole toisin.
 
Viimeksi muokattu:

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Vaikka Tarja Halonen olisi sitä mieltä, että talous on nollasummapeliä, niin ei se ole. Ei ole ollut enmenkään eikä nytkään tilanne ole toisin.

Jep, täysi vääryyshän oli että Nokian kurssi romahti kun tuli selkäsauna matkapuhelinbisneksessä. Kapitalismissa kun ei ole ilmeisesti voittajia ja häviäjiä. Aina sitä oppii uutta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, täysi vääryyshän oli että Nokian kurssi romahti kun tuli selkäsauna matkapuhelinbisneksessä. Kapitalismissa kun ei ole ilmeisesti voittajia ja häviäjiä. Aina sitä oppii uutta.

No tuolla sinun yli-yksinkertaistetulla logiikallasi talous ei kasvaisi koskaan. Jonkun menestys ei taloudessa tarkoita että se olisi automaattisesti jostain muualta pois. Kysymys ei ole nollasummapelistä, kuten @dana77 jo sanoi.

Se, että voiko mikään kasvaa loputtomiin tai onko jonkun yksittäisen yrityksen arvostuksessa kuplaa on sitten eri asia.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En oikeastaan väittänyt Teslan olleen kuplassa (mitä se saattaa toki olla). Viestini koski oikeastaan automarkkinan arvostusta laajemmin. Esim. kun Apple nousi, niin Nokian oli tultava alas.
Kyllä se on niin yksinkertaista. Jos joku / jotkut voittaa ylivoimaisesti, niin jonkun täytyy hävitä. Toki ilmeisesti tällä kertaa kaikki on toisin.
Otin Applen esimerkiksi juuri siksi, että Applen markkinaosuus on pienentynyt 10v aikana. "Voittajia" tässä ovat olleet aasialaiset Android-valmistajat, kuten Samsung, Huawei ja Xiaomi. Toki absoluuttiset myyntimäärät ovat Applella yli tuplaantuneet 10v aikana, mutta vuonna 2015 myyntimäärienkin kasvu loppui, jonka jälkeen kurssi noussut yli 4x. Älypuhelinmarkkinoilla voittajia ovat olleet kaikki (paitsi Nokia, kun ei halunnut markkinoille).


Minunkin pointti oli se, että markkinoiden arvo voi kasvaa ilman volyymin kasvua tai merkittävästi volyymin kasvua enemmän.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No tuolla sinun yli-yksinkertaistetulla logiikallasi talous ei kasvaisi koskaan. Jonkun menestys ei taloudessa tarkoita että se olisi automaattisesti jostain muualta pois. Kysymys ei ole nollasummapelistä, kuten @dana77 jo sanoi.

Se, että voiko mikään kasvaa loputtomiin tai onko jonkun yksittäisen yrityksen arvostuksessa kuplaa on sitten eri asia.

Ei tietenkään tarkoita, jos autoalan kokonaismarkkina kasvaa pitkässä juoksussa hyvin voimakkaasti. Minun lähtökohtani on tässä se, että se ei kasva kuin hyvin maltillisesti pitkässä juoksussa.

Otin Applen esimerkiksi juuri siksi, että Applen markkinaosuus on pienentynyt 10v aikana.

Applen liikevaihto ja -voitto on kasvanut tasaiseen tahtiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös