Olin pitkään samaa mieltä ja totesin jo aikoja sitten, että Tesla arvostetaan kuin se myisi kaikki tulevaisuuden autot (eli silloin kuin Tesla oli paljon arvottomampi kuin nyt). Olen saattanut tännekin asiasta mainita.
Totuus on, että ne järkevämmät Tesla-bullit ovat menneet huomaamaan, että autoista tulee kovaa tahtia älykkäitä. Joku voi käydä katsomassa, miten puhelinmarkkinoille kävi, kun joku älysi laittaa järkeä niihin ja myymään sovelluksia/vetämään välistä, kun omistavat ainoan sovellusten markkinapaikan. Applekin on tenbäggeröinyt, vaikka ei myy maailman kaikkia puhelimia ja kiinalaiset tulleet markkinoille.
Teslan arvostus perustuu siis todennäköisemmin teknologia- ja softapuoleen eikä sen raudan valmistamiseen. Musk panostaa jo nyt älyttömästi kaikkeen kivaan siihen keskikonsoliin, jos ja kun joskus autopilotit tulevat oikeasti voimaan, niin voi olla mielenkiintoista. Siellä se raha todennäköisesti piilee tulevaisuudessa ja marginaalit on aika paljon kivemmat kuin automyynnissä.
Itse en tosin ole tutkinut, että paljon pitäisi autoja/softaa myydä, että Tesla olisi nykyhinnalla järkevä. En sijoittaisi kuitenkaan. Todennäköisesti yhtiö on kuplassa tällä hetkellä. Ei poista sitä tosiasiaa, että pidän kyllä vanhaa arviotani yhtiöstä jo nykytiedon valossa vääränä.