Sijoitusvinkkejä?

  • 1 080 835
  • 6 068
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, täysi vääryyshän oli että Nokian kurssi romahti kun tuli selkäsauna matkapuhelinbisneksessä. Kapitalismissa kun ei ole ilmeisesti voittajia ja häviäjiä. Aina sitä oppii uutta.

No tuolla sinun yli-yksinkertaistetulla logiikallasi talous ei kasvaisi koskaan. Jonkun menestys ei taloudessa tarkoita että se olisi automaattisesti jostain muualta pois. Kysymys ei ole nollasummapelistä, kuten @dana77 jo sanoi.

Se, että voiko mikään kasvaa loputtomiin tai onko jonkun yksittäisen yrityksen arvostuksessa kuplaa on sitten eri asia.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En oikeastaan väittänyt Teslan olleen kuplassa (mitä se saattaa toki olla). Viestini koski oikeastaan automarkkinan arvostusta laajemmin. Esim. kun Apple nousi, niin Nokian oli tultava alas.
Kyllä se on niin yksinkertaista. Jos joku / jotkut voittaa ylivoimaisesti, niin jonkun täytyy hävitä. Toki ilmeisesti tällä kertaa kaikki on toisin.
Otin Applen esimerkiksi juuri siksi, että Applen markkinaosuus on pienentynyt 10v aikana. "Voittajia" tässä ovat olleet aasialaiset Android-valmistajat, kuten Samsung, Huawei ja Xiaomi. Toki absoluuttiset myyntimäärät ovat Applella yli tuplaantuneet 10v aikana, mutta vuonna 2015 myyntimäärienkin kasvu loppui, jonka jälkeen kurssi noussut yli 4x. Älypuhelinmarkkinoilla voittajia ovat olleet kaikki (paitsi Nokia, kun ei halunnut markkinoille).


Minunkin pointti oli se, että markkinoiden arvo voi kasvaa ilman volyymin kasvua tai merkittävästi volyymin kasvua enemmän.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No tuolla sinun yli-yksinkertaistetulla logiikallasi talous ei kasvaisi koskaan. Jonkun menestys ei taloudessa tarkoita että se olisi automaattisesti jostain muualta pois. Kysymys ei ole nollasummapelistä, kuten @dana77 jo sanoi.

Se, että voiko mikään kasvaa loputtomiin tai onko jonkun yksittäisen yrityksen arvostuksessa kuplaa on sitten eri asia.

Ei tietenkään tarkoita, jos autoalan kokonaismarkkina kasvaa pitkässä juoksussa hyvin voimakkaasti. Minun lähtökohtani on tässä se, että se ei kasva kuin hyvin maltillisesti pitkässä juoksussa.

Otin Applen esimerkiksi juuri siksi, että Applen markkinaosuus on pienentynyt 10v aikana.

Applen liikevaihto ja -voitto on kasvanut tasaiseen tahtiin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bilot käy hurjaa rallia pörssissä. Viikon sisään vajaa 40% nousu ja ainoa syy nousulle taitaa olla Seppo Saarion promo:


Taitaa olla tilaajille ko. artikkeli, mutta Bilot on nostettu siellä jalustalle. Bilot onkin ainoa anti johon olen osallistunut ja nyt 65% kokonaistuotto. Kiitos siis Sepolle! Sharevillessä ollaan innokkaana jo myymässä, minä kun olen pelkuri niin en tee mitään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jahas, enpäs tajunnut ettei Nordnetissä voi tehdä reaalitalletusta klo 23.00-07.00 välisenä aikana, vaan tuolloin tehdyt siirrot menevät viitesiirtona ja sen kesto on 1-3 pankkipäivää.

Onko muilla kokemusta tästä, kannattaako melkein tehdä niin että siirrän huomenna aamulla uudestaan haluamani summan tuonne ja tarvittaessa nostan tuon alunperin siirtämäni summan takaisin käyttötilille, vai onko mahdollista että nuo rahat näkyisi vaikka huomenna tuolla niin pääsen käyttämään rahoja jo huomenna? Lähinnä sitä mietin että miten nopeasti nuo siirrot tuolla tapahtuvat.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Perinteiset autonvalmistajat ovat keskittyneet tekemään toiminnasta mahdollisimman standardia ja jäykkää. Voi kuvitella että softan tekemisestä siltä pohjalta ei tule juuri mitään. Sen sijaan Tesla on ketterä softatalo jo alkujaan. Juuri itseohjautuvan auton tekemisessä Tesla on varmasti muita reilusti edellä. Ehkä muiden osaksi jää lisensioida softa esim. Googlelta?
Itse pitäisin teslan vahvuutena juurikin tuota, että on ilmeisesti reilusti edellä itseohjautuvissa autoissa. Jos tuossa tulee suurikin läpimurto, voi autojen määrä romahtaa reilusti, ja se jolla on toimiva softa voi myydä isoimman osan autoista. Tai lisensioida sitä softaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Teslaa sijoituskohteiksi miettiviltä tai huonona pitäviltä kysyisin näkemyksiä, että miten he suhtautuvat siihen että Tesla on avannut patenttinsa muille vapaasti käyttöön? Onko tarkoituksena edistää sähköautoilun asiaa niin paljon, että se ei ole enää se oleellinen kysymys vaan päästään kilpailemaan nimenomaan tuosta itseohjautuvuudesta ja muusta, joka oikeasti voi mullistaa maailman.

Miettikää nyt tilannetta, että jossain on pooli tesloja, jotka voidaan tilata paikalle kuin uberit, mutta joissa ei ole kuskia. Ne hakevat ja vievät ihan oven eteen ja osaavat ruuhkan ja liikennevalojen perusteella tai olemalla yhteydessä muihin autoihin sähköisesti laskea sekunnilleen milloin niiden pitää olla paikalla. Niiden ei tarvitse koskaan etsiä kalliita parkkipaikkoja tai autotalleja, ne voivat olla töissä 24/7 jolloin käyttöasteet ovat ihan toista luokkaa ja ne käyvät itsestään lataamassa akkunsa kun on aikaa ja tarvitaan eli yön edullisina ja hiljaisina tunteina, josta ne tulevat huudeille, joista tekoälynsä avulla tietävät että niitä todennäköisimmin tarvitaan. Toki joku autojen siivous voi vielä olla ongelma, mutta jos videokuva valvoo että jokainen jättää auton siihen kuntoon kuin edellytetään tai saa sakot, niin eiköhän sekin hoidu. Ne voivat kuljettaa lapset kouluun, toimittaa ostokset tai pizzat, viedä paketit postiin jne jne.
 
Viimeksi muokattu:

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Teslaan sijoituskohteiksi miettiviltä tai huonona pitäviltä kysyisin näkemyksiä, että miten he suhtautuvat siihen että Tesla on avannut patenttinsa muille vapaasti käyttöön? Onko tarkoituksena edistää sähköautoilun asiaa niin paljon, että se ei ole enää se oleellinen kysymys vaan päästään kilpailemaan nimenomaan tuosta itseohjautuvuudesta ja muusta, joka oikeasti voi mullistaa maailman.

Miettikää nyt tilannetta, että jossain on pooli tesloja, jotka voidaan tilata paikalle kuin uberit, mutta joissa ei ole kuskia. Ne hakevat ja vievät ihan oven eteen ja osaavat ruuhkan ja liikennevalojen perusteella tai olemalla yhteydessä muihin autoihin sähköisesti laskea sekunnilleen milloin niiden pitää olla paikalla. Niiden ei tarvitse koskaan etsiä kalliita parkkipaikkoja tai autotalleja, ne voivat olla töissä 24/7 jolloin käyttöasteet ovat ihan toista luokkaa ja ne käyvät itsestään lataamassa akkunsa kun on aikaa ja tarvitaan eli yön edullisina ja hiljaisina tunteina, josta ne tulevat huudeille, joista tekoälynsä avulla tietävät että niitä todennäköisimmin tarvitaan. Toki joku autojen siivous voi vielä olla ongelma, mutta jos videokuva valvoo että jokainen jättää auton siihen kuntoon kuin edellytetään tai saa sakot, niin eiköhän sekin hoidu. Ne voivat kuljettaa lapset kouluun, toimittaa ostokset tai pizzat, viedä paketit postiin jne jne.

Tämähän taitaa olla suurin argumentti teslan hinnalle. Ihmeenä pitäisin, jos joku yhtiö onnistuu tuossa teknologiassa monopolin saamaan. Niin monella taholla sitä kehitellään, enkä tiedä sitten miten iso se teslan etumatka tässä on, onko heillä joku yksittäinen ominaisuus itsenäisessä ajossa mitä kellään muulla ei? Toki laajimmassa käytössä varmasti heidän autonomiset ominaisuutensa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämähän taitaa olla suurin argumentti teslan hinnalle. Ihmeenä pitäisin, jos joku yhtiö onnistuu tuossa teknologiassa monopolin saamaan. Niin monella taholla sitä kehitellään, enkä tiedä sitten miten iso se teslan etumatka tässä on, onko heillä joku yksittäinen ominaisuus itsenäisessä ajossa mitä kellään muulla ei? Toki laajimmassa käytössä varmasti heidän autonomiset ominaisuutensa.
Entä jos pointti ei ole tekninen ylivoima tai monopoli, vaan yhteinen alusta? Kun yllä kuvasin skenaarion, niin eihän kaikkien ekosysteemiin kuuluvien autojen tarvitse siinä olla tesloja. Muut autot voidaan tilata ja ladata samalla systeemillä kunhan ne noudattaa alustan standardeja. Onko patentit pikkusormi, jonka valmistajat sidotaan/houkutellaan samaan alustaan?

Jokainen tietää että Facebookin ja Fordin evaluaatiot lasketaan ihan eri periaatteilla. Onko Tesla siirtymässä autonvalmistajasta alustayhtiöksi?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Teslaan sijoituskohteiksi miettiviltä tai huonona pitäviltä kysyisin näkemyksiä, että miten he suhtautuvat siihen että Tesla on avannut patenttinsa muille vapaasti käyttöön? Onko tarkoituksena edistää sähköautoilun asiaa niin paljon, että se ei ole enää se oleellinen kysymys vaan päästään kilpailemaan nimenomaan tuosta itseohjautuvuudesta ja muusta, joka oikeasti voi mullistaa maailman.

Miettikää nyt tilannetta, että jossain on pooli tesloja, jotka voidaan tilata paikalle kuin uberit, mutta joissa ei ole kuskia. Ne hakevat ja vievät ihan oven eteen ja osaavat ruuhkan ja liikennevalojen perusteella tai olemalla yhteydessä muihin autoihin sähköisesti laskea sekunnilleen milloin niiden pitää olla paikalla. Niiden ei tarvitse koskaan etsiä kalliita parkkipaikkoja tai autotalleja, ne voivat olla töissä 24/7 jolloin käyttöasteet ovat ihan toista luokkaa ja ne käyvät itsestään lataamassa akkunsa kun on aikaa ja tarvitaan eli yön edullisina ja hiljaisina tunteina, josta ne tulevat huudeille, joista tekoälynsä avulla tietävät että niitä todennäköisimmin tarvitaan. Toki joku autojen siivous voi vielä olla ongelma, mutta jos videokuva valvoo että jokainen jättää auton siihen kuntoon kuin edellytetään tai saa sakot, niin eiköhän sekin hoidu. Ne voivat kuljettaa lapset kouluun, toimittaa ostokset tai pizzat, viedä paketit postiin jne jne.
Mielenkiintoista pohdintaa. Minulle heräsi niin monta kysymystä tuohon alempaan kappaleeseen liittyen, etten edes tiedä mistä lähtisi aloittamaan tai kokonaisuutta hahmottamaan. Minusta asia on vielä niin hypoteettinen (ei kuitenkaan epärealistinen), että on täysin mahdotonta sanoa, onko Tesla se avain tulevaisuuden liikkumiseen. Ehkä tämän pohjalta en millään pysty ymmärtämään nykyarvostusta. Enhän minä toki ymmärrä muutenkaan kaikista sijoituskohteistani kaikkea.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mielenkiintoista pohdintaa. Minulle heräsi niin monta kysymystä tuohon alempaan kappaleeseen liittyen, etten edes tiedä mistä lähtisi aloittamaan tai kokonaisuutta hahmottamaan. Minusta asia on vielä niin hypoteettinen (ei kuitenkaan epärealistinen), että on täysin mahdotonta sanoa, onko Tesla se avain tulevaisuuden liikkumiseen. Ehkä tämän pohjalta en millään pysty ymmärtämään nykyarvostusta. Enhän minä toki ymmärrä muutenkaan kaikista sijoituskohteistani kaikkea.
Pitää nyt sanoa että tämä ei ollut ollenkaan kaikilta osilta omaa pohdintaa vaan mm Hararin tulevaisuuspohdinnat on luettu.

Ja kun nyt tunnistamaan aletaan, niin mistä minä noista tiedän, eli ihan oikealta sijoittajilta noista pitäisi kysyä. Kunhan täältä kuntosalilta kuntopyörän päällä jotain maalailen, kun telco loppui eikä tässä nyt mitään vastakkaisen sukupuolen pyöreitä ruumionosia ole silmien ulottuvilla näin päiväsaikaan.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Entä jos pointti ei ole tekninen ylivoima tai monopoli, vaan yhteinen alusta? Kun yllä kuvasin skenaarion, niin eihän kaikkien ekosysteemiin kuuluvien autojen tarvitse siinä olla tesloja. Muut autot voidaan tilata ja ladata samalla systeemillä kunhan ne noudattaa alustan standardeja. Onko patentit pikkusormi, jonka valmistajat sidotaan/houkutellaan samaan alustaan?

Jokainen tietää että Facebookin ja Fordin evaluaatiot lasketaan ihan eri periaatteilla. Onko Tesla siirtymässä autonvalmistajasta alustayhtiöksi?

En sano skenaariota missään nimessä mahdottomaksi, mutta mielestäni jos matkaa tuollaiseksi alustayhtiöksi, missä kaiki toimii teslan alustalla, muuttumiseen mitataan nollasta sataan niin tällä hetkellä tesla on ehkä kohdassa viisi, ja sille on annettu markkinoilla 800 miljardin valuaatio. JOS kaikki positiiviset skenaariot toteutuu, niin kyllähän yhtiö voi tulevaisuudessa tuon arvoinen olla, omasta mielestäni tällä hetkellä ei olla lähelläkään. Jos tuollainen alustayhtiö skenaario ei toimi, niin autoyhtiönä oikeampi markkina-arvo olisi 800 miljardin sijaan ehkä 80 miljardia. Mutta kuten sijoittamisessa aina, varma ei kukaan voi olla ja tulevaisuus näyttää miten teslalla menee. Nythän anneilla tesla pystyy tekemään ison läjän rahaa kassaan tarvittaessa nykyisellä valuaatiolla, eli siinä mielessä eräänlainen itseään vahvistava kupla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En sano skenaariota missään nimessä mahdottomaksi, mutta mielestäni jos matkaa tuollaiseksi alustayhtiöksi, missä kaiki toimii teslan alustalla, muuttumiseen mitataan nollasta sataan niin tällä hetkellä tesla on ehkä kohdassa viisi, ja sille on annettu markkinoilla 800 miljardin valuaatio. JOS kaikki positiiviset skenaariot toteutuu, niin kyllähän yhtiö voi tulevaisuudessa tuon arvoinen olla, omasta mielestäni tällä hetkellä ei olla lähelläkään. Jos tuollainen alustayhtiö skenaario ei toimi, niin autoyhtiönä oikeampi markkina-arvo olisi 800 miljardin sijaan ehkä 80 miljardia. Mutta kuten sijoittamisessa aina, varma ei kukaan voi olla ja tulevaisuus näyttää miten teslalla menee. Nythän anneilla tesla pystyy tekemään ison läjän rahaa kassaan tarvittaessa nykyisellä valuaatiolla, eli siinä mielessä eräänlainen itseään vahvistava kupla.
Samaa mieltä valuaatiosta ja ehkä itsekin antaisin arvioksi todennäköisyydelle 15 (kun ei liikaa tuijoteta sanaa "kaikki". Kuitenkin kilpailijat ovat samalla mittarilla lukemassa 1-2. Toinen juttu on, että en lyö vetoa muuttamista asioista, joista yksi on Muskin väärässäolo. Minulle Steve Jobs on yhdentekevä pikkuporvari, mutta se että salama on osunut PayPaliin, SpaceX:ään, Teslaan plus SolarCityyn ja siihen karttapalveluun mistä Elon ekat kymppimiljoonat teki, on sellainen näyttö, että se on oikeasti vaikuttavaa.

Jos joku asiaa miettii niin en omista tai ole ostamassa Teslaa.
 
Entä jos pointti ei ole tekninen ylivoima tai monopoli, vaan yhteinen alusta? Kun yllä kuvasin skenaarion, niin eihän kaikkien ekosysteemiin kuuluvien autojen tarvitse siinä olla tesloja. Muut autot voidaan tilata ja ladata samalla systeemillä kunhan ne noudattaa alustan standardeja. Onko patentit pikkusormi, jonka valmistajat sidotaan/houkutellaan samaan alustaan?

Jokainen tietää että Facebookin ja Fordin evaluaatiot lasketaan ihan eri periaatteilla. Onko Tesla siirtymässä autonvalmistajasta alustayhtiöksi?
Tässähän on mielenkiintoinen "kilpajuoksu" menossa. Blackberry ja Amazon Web Services rupesi yhdessä kehittämään yhteistä alustaa älyautojen liikkumiseen, koska sellainen oikeastaan on järkevää olla. Ainakin siellä on osaamista ja rahaa taustalla tämän projektin tuottamiseen, joten on mielenkiintoista nähdä, lähteekö Tesla tähän kilpailemaan vai hyppääkö mukaan. Alla linkki BB:n ja AWS:n yhteistyöhön.


Blackberryä tuli ostettua joulukuussa tuon uutisen innoittamana, ja nyt harmittaa kun en laittanut enempää fyrkkaa kiinni. Toki onhan se edelleen vielä mahdollista, BB:n osake on mielestäni vieläkin aliarvostettu vaikkakin on noussut kuukaudessa sen yli 50%. Siinäpä sijoitusvinkkiä ketjun otsikon mukaisesti.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samaa mieltä valuaatiosta ja ehkä itsekin antaisin arvioksi todennäköisyydelle 15 (kun ei liikaa tuijoteta sanaa "kaikki". Kuitenkin kilpailijat ovat samalla mittarilla lukemassa 1-2. Toinen juttu on, että en lyö vetoa muuttamista asioista, joista yksi on Muskin väärässäolo. Minulle Steve Jobs on yhdentekevä pikkuporvari, mutta se että salama on osunut PayPaliin, SpaceX:ään, Teslaan plus SolarCityyn ja siihen karttapalveluun mistä Elon ekat kymppimiljoonat teki, on sellainen näyttö, että se on oikeasti vaikuttavaa.

Joo, Musk faniksi tunnustaudun myös itsekin. Toki Elon taisi twiitata Teslan olevan yliarvostettu joskus kesällä kun kurssi oli 30% nykyisestä, tiedä sitten miten kieli poskessa sillä kertaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässähän on mielenkiintoinen "kilpajuoksu" menossa. Blackberry ja Amazon Web Services rupesi yhdessä kehittämään yhteistä alustaa älyautojen liikkumiseen, koska sellainen oikeastaan on järkevää olla. Ainakin siellä on osaamista ja rahaa taustalla tämän projektin tuottamiseen, joten on mielenkiintoista nähdä, lähteekö Tesla tähän kilpailemaan vai hyppääkö mukaan. Alla linkki BB:n ja AWS:n yhteistyöhön.
En edelleenkään asiasta tiedä, mutta olen ymmärtänyt että Musk ja Bezos eivät oikein toimeen tule johtuen mm kilpailevista avaruusbusineksistään. Toinen juttu on että Musk tuntuu olevan minä itse -miehiä kun tuollaisia konsortiomiehiä.
 
En edelleenkään asiasta tiedä, mutta olen ymmärtänyt että Musk ja Bezos eivät oikein toimeen tule johtuen mm kilpailevista avaruusbusineksistään. Toinen juttu on että Musk tuntuu olevan minä itse -miehiä kun tuollaisia konsortiomiehiä.
Juurikin näin, sen takia mainitsinkin tuon kilpajuoksun, koska mielestäni Tesla ja BB+AWS on ne potentiaaliset alustan tekijät autonomiseen liikkumiseen, koska raha ja tietotaito. Musk ei siis ole ainakaan tietääkseni julkisuuteen tuonut vielä konkreettista esitystä kyseisenomaisen alustan kehittämisestä, mutta voihan se olla että siellä on jo pitkällekkin vietyjä toteutuksia alustan tiimoilta.

Se mikä varmastikkin osaltaan määrää suunnan, on suurien autonvalmistajien (Toyota, GM, Ford, Volkswagen etc.) liikkeet asian suhteen. Mitään järkeähän heidän ei ole omia alustoja kehittää autonomiseen liikenteeseen, koska jos kaikilla on eri alustat, niin yhteensovittaminen voi tuottaa monenlaisia haasteita. Jos isot valmistajat hyppää vaikka AWS+BB:n kyytiin, niin ei varmastikkaan ole järkevää Teslan kehittää enää erillistä alustaa liikkumiseen, vaan myydä patentteja toiselle yhtiölle. Tai sama toisinpäin.

Itse laitoin rahat likoon tuohon BB+AWS kombinaatioon, koska jo tällä hetkellä BlackBerryn softaa on käytössä 175 miljoonassa ajoneuvossa joihin kuuluu; Audi, BMW, Ford, GM, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, KIA, Maserati, Mercedes-Benz, Porsche, Toyota, ja Volkswagen, joten sieltä päästä ovi on jo auki. Tesla kuitenkin pääosin nähdään autoteollisuudessa kilpailijana, joten kaikki yritykset ei mielellään lähtisi antamaan kilpailijalle niin suurta monopoliasemaa tuon alustan suhteen. Mutta sen aika näyttää, aika mutuiluahan tämä on osaltani.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Minulla on normaalilla arvo-osuustilillä Sampoa, Tietoevryä ja Titaniumia yhteensä reilu 3k eur verran. Tästä tuottoa näissä arvonnousuna vajaa 800eur. Jos/kun avaa osakesäästötilin niin onko se kuinka järkevää myydä nuo voitolliset pois ja siirtää summa OST:lle. Verojahan tuosta hieman menee, mutta pitkässä juoksussa taitaa olla järkevämpi ratkaisu siirtää OST:lle? Myynti tapahtuisi varmaan keväällä osingonmaksujen jälkeen.

On muuten taas aikamoinen tammiralli pörssissä tällä hetkellä. Varsin kummallinen anomalia joka tuntuu toistuvan.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Minulla on normaalilla arvo-osuustilillä Sampoa, Tietoevryä ja Titaniumia yhteensä reilu 3k eur verran. Tästä tuottoa näissä arvonnousuna vajaa 800eur. Jos/kun avaa osakesäästötilin niin onko se kuinka järkevää myydä nuo voitolliset pois ja siirtää summa OST:lle. Verojahan tuosta hieman menee, mutta pitkässä juoksussa taitaa olla järkevämpi ratkaisu siirtää OST:lle? Myynti tapahtuisi varmaan keväällä osingonmaksujen jälkeen.

Riippuu varmasti paljon pitoajoista ym., mutta äkkiseltään voitollisten osakkeiden myynti vain sillä perusteella, että ne ostaa heti OST:lle takaisin ei kuulosta perustellulta. Itse olen tavannut tehdä uudet hankinnat OST:lle (pl. ulkomaiset osinko-osakkeet) vanhojen ollessa edelleen AOT:lla.

Ketjun aiheeseen liittyen: Netflixin avattua tuloskausi tuli lisättyä Amazonin osuutta salkussa. Kurssikäyrähän näyttää viimeiseltä 6kk:lta tasaiselta (samoin kun NFLX:lläkin oli), pidän kuitenkin mahdollisena että jatkunut kotoilu ja loppuvuoden kulutusjuhlat ovat voineet tehdä hyvää Amazonillekin - jopa jo valmiiksi korkeisiin odotuksiin suhteutettuna. Ostos menee OST:lle, joten tästä erästä luopuminen voisi tulla nopeastikin kyseeseen, jos ottaisi hyvän pompun. AOT:lta tätä jo löytyykin ja on tämän ostoksen jälkeen suurimpia yksittäisiä omistuksiani.

Vaikka Amazon ei ole arvo-osake olekaan, niin tasapainottaa kyllä omaa salkkuani, johon on menneen vuoden aikana kertynyt melko spekulatiivisiakin kohteita (NIO, HUYA, Hexagon Composites/Purus, Clear Blue Technologies). Markkinoillahan puhutaan taas paljon kuplautumisesta sekä trendin vaihtumisesta kasvuosakkeista arvo-osakkeisiin. Monestihan parhaat tuotot tulevat juuri ennen puhkeamista, joten ei tässä ole itsellä vielä kevennyksiä tullut mietittyä. Lähinnä varaudun siten, että kasvattelen käteiskassaa säännöllisten tulojen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HPK
Riippuu varmasti paljon pitoajoista ym., mutta äkkiseltään voitollisten osakkeiden myynti vain sillä perusteella, että ne ostaa heti OST:lle takaisin ei kuulosta perustellulta. Itse olen tavannut tehdä uudet hankinnat OST:lle (pl. ulkomaiset osinko-osakkeet) vanhojen ollessa edelleen AOT:lla.

En usko, että ostaisin samoja lappuja takaisin ainakaan tällä hetkellä. Pidossa nuo ovat olleet noin puoli vuotta.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Minulla on normaalilla arvo-osuustilillä Sampoa, Tietoevryä ja Titaniumia yhteensä reilu 3k eur verran. Tästä tuottoa näissä arvonnousuna vajaa 800eur. Jos/kun avaa osakesäästötilin niin onko se kuinka järkevää myydä nuo voitolliset pois ja siirtää summa OST:lle. Verojahan tuosta hieman menee, mutta pitkässä juoksussa taitaa olla järkevämpi ratkaisu siirtää OST:lle? Myynti tapahtuisi varmaan keväällä osingonmaksujen jälkeen.

On muuten taas aikamoinen tammiralli pörssissä tällä hetkellä. Varsin kummallinen anomalia joka tuntuu toistuvan.

Riippuu vähän kaikesta. Jos myyt, niin 800 eurosta maksat verot. Itse en lähtisi tuota tekemään, jos kyseiset osakkeet on tarkoitus pitää. Jatkossa tekisin ostot ost:lle. Jos on vaihtamassa heppaa, niin samallahan se menee. Ost:n hyödyt on muutenkin rajalliset, niin pitkällä pitoajallakaan tuossa tuskin häviää. Varsinkaan jos pitää yli 10 vuotta ja voi hyödytää hankintameno-olettamaa.


Itse en pysty ymmärtämään tätä fanituskulttuuria. Oli se sitten Musk, Jobs, Bezos tai kuka tahansa. Onnistumisia on alla, mutta silti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Koitin taas lauantaita käyttää pohtiessa minne saisin allokoitua nämä omaisuusmassat mitkä ovat palkasta kertyneet kun Sanna ei päästä niitä tuhlaamaan. Oma näkemykseni on, että osakkeiden arvostustasot alkavat olevan kautta linjan niin korkeilla, että mitään kummoisia osinkotuottoja ei ole löydettävissä suhteessa osakkeiden hintaan. Katselin siis kotimaata.

Jos jotain pitkään salkkuun pitäisi ostaa, niin sykliset yhtiöt olisivat edullisia ja Sampo. Itseasiassa jos S-ryhmä olisi listattuna, niin ostaisin sitä, sillä nyt kun tammikuun jälkeen ravintolat alkavat kaatua ja korona hellittää, niin S ottaa markkinaosuutta omilla ketjuillaan. Mark my words ,br #77. (Keskon valikoima on surkea).
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikamoisia manian merkkejä ilmassa. Iltapäivälehdissä on joka viikko jotain "siivooja rikastui sijoittamalla"-stooreja, ja suunnilleen kaupan kassaltakin saa kuitin ohessa sijoitusvinkkejä. Kaikki IPOt ostetaan hullunkiilto silmissä, ja sijoituspalstoilla saat nynnyn maineen, jos et ole tammikuun aikana vetänyt jo +40% EV-osakkeilla. Kryptoja en jaksa edes mainita. Melkein toivoisi jotain korjausliikettä tai "normalisoitumista" tähän meininkiin.

Jotenkin tämä ajan henki kiteytyi siihen, että pörssissä yli 10 vuotta mörnineestä Tikkurilasta tehtiin ostotarjous melkein 70% preemiolla. Mukava joululahja! Laitoin tietysti laput laitaan, koska eihän nyt kukaan tuota enempää maksa maltillisen kannattavuuden yhtiöstä, jonka liiketoiminta ei ole vuosikausiin kehittynyt juuri mihinkään suuntaan. No enpä arvannut, että siitäkin tulee vielä vähintään kaksi ostotarjousta, joiden jälkeen yhtiön arvo pörssissä on yli kaksinkertaistunut.

Nyt kun joulu-, tammi- ja muut rallit on kohta huristeltu, niin oma taktiikka alkaa painottumaan enemmän käteiseen. Markkinalta kokonaan poistuminen ei tule kysymykseen, mutta ainakin on ammuksia, jos/kun jossain vaiheessa arvostuksia korjataan alaspäin.

Ja onneksi siellä on edelleen se Sampo, johon ei syystä tai toisesta nousukuume tunnu tarttuvan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koitin taas lauantaita käyttää pohtiessa minne saisin allokoitua nämä omaisuusmassat mitkä ovat palkasta kertyneet kun Sanna ei päästä niitä tuhlaamaan. Oma näkemykseni on, että osakkeiden arvostustasot alkavat olevan kautta linjan niin korkeilla, että mitään kummoisia osinkotuottoja ei ole löydettävissä suhteessa osakkeiden hintaan. Katselin siis kotimaata.

Jos jotain pitkään salkkuun pitäisi ostaa, niin sykliset yhtiöt olisivat edullisia ja Sampo. Itseasiassa jos S-ryhmä olisi listattuna, niin ostaisin sitä, sillä nyt kun tammikuun jälkeen ravintolat alkavat kaatua ja korona hellittää, niin S ottaa markkinaosuutta omilla ketjuillaan. Mark my words ,br #77. (Keskon valikoima on surkea).

Alkaa kyllä Helsingin pörssi olla melkoisen arvokkaasti hinnoiteltu. Omalla seurantalistallani olevista osakkeista näen nykyhinnan kohtuulliseksi vielä Tokmannilla, Nordealla ja mediayhtiö Ilkalla. Myös Sotkamo Silver ja Enersense ovat kohtuullisesti arvostettuja. Ei Sampokaan missään nimessä kallis ole, mutta ei minusta erityisen halpakaan.

Tokmanni ja Nordea löytyvät noista minulta salkusta. En kuitenkaan tällä hetkellä ostaisi omien marginaali-vaatimusteni vuoksi noista mitään, vaan jäisin kyttäämään parempia ostopaikkoja.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Facebookkia hain kun 250$ tason alla kävi. Myös airbnb:tä tuli ostettua heti listautumispäivänä. Myös Disneytä tullut lisäiltyä aiemmin salkkuun. Tämän lisäksi erääseen start up alustayhtiöön sijoittanut. Muuten käteiskassaa paisutellaan ja odotellaan mahdollista kuplan puhkeamista.
Kaikilla mittareilla tässä todistellaan sellaista osakekuplaa mitä ei olla nähty sitten IT-kuplan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös