Sijoitusvinkkejä?

  • 1 085 773
  • 6 080

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Lähestymistavassa, miten käsittelee rajut nousut, ei liene yhtä ainoaa tapaa. Nousevaa osaketta, jolla on edellytykset ja odotukset jatkaa nousuaan, ei kannata myydä. Toisaalta, jos markkina on yliostettu RSI:n ollessa pilvissä, kurssi on väkisinkin yliarvostettu ja sillä on painetta purkaantua alaspäin.

Ei kai siinä ole mitään yksittäistä totuutta olemassa kumpi olisi parempi näkökulma. Tosin ei mitään talvivaaraakaan kannata jäättää hautumaan salkkuun. Ehkä toinen kirjoittaja käsitteli enemmän markkinaa kokonaisuudessaan ja toinen yksittäistä osaketta. Yksi näkökulma voisi olla päivän ja viikon macd:n seuraaminen ja sen osto sekä myynti signaalien orjallinen noudattaminen. Varsinkin indeksien kohdalla historian valossa tämä strategia ei liene niitä paskimpia vaihtoehtoja. Sinällään, jos tuo esimerkki olisi autuaaksi tekevä, kaikki olisi liian helppoa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanokaas nyt sitten vielä sellainenkin asia tyhmälle, että miksi ETF:ää ostaessa tuo kurssi pitää itse määritellä ainakin Nordnetin palvelussa? Ja mihin ihmeeseen minä sen asetan? Onko tässä nyt joku tekninen juttu, jota en tajua vai olenko vain muuten tyhmä tai kujalla?
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanokaas nyt sitten vielä sellainenkin asia tyhmälle, että miksi ETF:ää ostaessa tuo kurssi pitää itse määritellä ainakin Nordnetin palvelussa? Ja mihin ihmeeseen minä sen asetan? Onko tässä nyt joku tekninen juttu, jota en tajua vai olenko vain muuten tyhmä tai kujalla?

Itse en ole ETF:iä ostanut, mutta ne ovat arvopapereita siinä missä osakkeetkin. Tällöin voit määrittää toimeksiannolle kurssin ylärajan. Eli ostoa ei tehdä osakkeen hinnan olessa asettamaasi rajaa korkeampi. Sama toimii myös myynnissä eli myytäville arvopapereille voi asettaa alarajan eikä kohdetta myydä jos sen kurssi painuu alle asettamasi alarajan.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Sanokaas nyt sitten vielä sellainenkin asia tyhmälle, että miksi ETF:ää ostaessa tuo kurssi pitää itse määritellä ainakin Nordnetin palvelussa? Ja mihin ihmeeseen minä sen asetan? Onko tässä nyt joku tekninen juttu, jota en tajua vai olenko vain muuten tyhmä tai kujalla?

ETF:t ( exchange-traded fund) ovat pörssinoteerattuja rahasto-osuuksia, joita myydään ja ostetaan pörssissä samalla tavalla kuin yhtiöidenkin osakkeita. Sen sijaan että ostaisit jonkun yhtiön osakkeen, ostat osuuden rahastosta samalla tavalla.

Etuina tavallisiin rahastoihin on se, että kulut ovat normaalisti paljon pienempiä, eikä noiden kanssa ole sidottu mihinkään pankkiin/rahoituslaitokseen ja noista pääsee helposti eroon. Toisaalta sitten noihin on hinnan vaihtelun takia vaikeampi sijoittaa samaa summaa kuukausittain, eikä pysty ostamaan osittaisia osuuksia, kuten jossain perinteisissä osakerahastoissa.

Wikipedian suomenkielinen artikkeli kertoo aika hyvin ETF:ien ominaisuuksista:
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ETF:t ( exchange-traded fund) ovat pörssinoteerattuja rahasto-osuuksia, joita myydään ja ostetaan pörssissä samalla tavalla kuin yhtiöidenkin osakkeita. Sen sijaan että ostaisit jonkun yhtiön osakkeen, ostat osuuden rahastosta samalla tavalla.

Etuina tavallisiin rahastoihin on se, että kulut ovat normaalisti paljon pienempiä, eikä noiden kanssa ole sidottu mihinkään pankkiin/rahoituslaitokseen ja noista pääsee helposti eroon. Toisaalta sitten noihin on hinnan vaihtelun takia vaikeampi sijoittaa samaa summaa kuukausittain, eikä pysty ostamaan osittaisia osuuksia, kuten jossain perinteisissä osakerahastoissa.

Wikipedian suomenkielinen artikkeli kertoo aika hyvin ETF:ien ominaisuuksista:

Tämä kaikki on tiedossa. Mutta kun menen Nordnetin palvelussa ostamaan ko. tuotetta, niin kurssin kohdalle ei tule näkyviin mitään, toisin kuin esim osakkeissa, vaan se ostokurssi pitää siihen itse asettaa, mikä tuntuu vähän hämmentävältä. Kauppahan kaiketi tehdään jollain käyvällä kurssilla, mutta miten tämä ostaminen tuon osalta ihan käytännössä toimii?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä kaikki on tiedossa. Mutta kun menen Nordnetin palvelussa ostamaan ko. tuotetta, niin kurssin kohdalle ei tule näkyviin mitään, toisin kuin esim osakkeissa, vaan se ostokurssi pitää siihen itse asettaa, mikä tuntuu vähän hämmentävältä. Kauppahan kaiketi tehdään jollain käyvällä kurssilla, mutta miten tämä ostaminen tuon osalta ihan käytännössä toimii?
Jos kyse on kk-säästämisestä niin sinä ilmoitat sinne summan millä haluat ko. Etfää ostaa ja viides päivä kun kauppa toteutuu niin ratkeaa kuin monta osaketta sillä summalla saa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta jos haluan ostaa tietyllä summalla kertarysäyksellä?
Ei se silloin poikkea osakkeiden ostosta tai ostotarjouksen tekemisestä millään tavoin. Syötät haluamasi lukumäärän ja hinnan. Toki jos nyt illalla teet kun pörssi on kiinni, niin voit jättää vain tarjouksen sisään odottaa kaupankäynnin alkua.
 
Tutkin OP:n hinnastoja, ja noissa palvelutaso "Säästäjä" on edullisin, 2,80 e/kk. Lisäksi OP:lla lukee: "Kaikki palvelupaketit sisältävät yhden säilytyksen kotimaisille osakkeille. Useammista säilytyksistä ja kansainvälisistä osakkeista peritään erillinen hinnastonmukainen maksu. Säilytysmaksut ovat 1,60 - 2,80 euroa kuukaudessa. Kansainvälisten osakkeiden (Ruotsi + muut markkinat) säilytyspalkkio on 0,10 %:a vuodessa omistusten keskimääräisestä markkina-arvosta, säilytysmaksu peritään kuukausittain. Valuutanvaihtokulu on 0,30 % kauppasummasta."

Nordnetillä jos laitan 50 e/kk menemään indeksirahastoon, niin tuosta ei tule kuukausi-, säilytys-, eikä hallinnointimaksuja?

Lyhyellä matematiikalla näillä rahasummilla ei ole mitään järkeä sijoittaa muualle kuin indeksirahastoon? Saa osakkeiden kurssit nousta melko paljon verrattuna indeksiin, että erotus kattaa kuukausi-, säilytys- ja hallinnointimaksut palvelussa kuin palvelussa?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tutkin OP:n hinnastoja, ja noissa palvelutaso "Säästäjä" on edullisin, 2,80 e/kk. Lisäksi OP:lla lukee: "Kaikki palvelupaketit sisältävät yhden säilytyksen kotimaisille osakkeille. Useammista säilytyksistä ja kansainvälisistä osakkeista peritään erillinen hinnastonmukainen maksu. Säilytysmaksut ovat 1,60 - 2,80 euroa kuukaudessa. Kansainvälisten osakkeiden (Ruotsi + muut markkinat) säilytyspalkkio on 0,10 %:a vuodessa omistusten keskimääräisestä markkina-arvosta, säilytysmaksu peritään kuukausittain. Valuutanvaihtokulu on 0,30 % kauppasummasta."

Nordnetillä jos laitan 50 e/kk menemään indeksirahastoon, niin tuosta ei tule kuukausi-, säilytys-, eikä hallinnointimaksuja?

Lyhyellä matematiikalla näillä rahasummilla ei ole mitään järkeä sijoittaa muualle kuin indeksirahastoon? Saa osakkeiden kurssit nousta melko paljon verrattuna indeksiin, että erotus kattaa kuukausi-, säilytys- ja hallinnointimaksut palvelussa kuin palvelussa?
Nordnetillä ei ole säilytysmaksuja. Toisaalta heillä on pienillä summilla sijoittaville aika kovat välityspalkkiot.

Voit tehdä myös niin, että keskität sijoitukset vaikka puolen vuoden mittaisille jaksoille. Eli toisin sanoen siirrät rahat osaketilille, mutta teet toimeksiannon vasta kun rahaa on vaikkapa 400€. Tässä toki häviät jonkin verran, kun raha ei ole poikimassa.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
OP asiakas pystyy käyttämään noihin säilytysmaksuihin bonuksia. Kaupankäyntikuluihin bonuksia ei kuitenkaan voi käyttää. Eli käytännössä jos sinulla on asuntolainaa riiittäväsi niin bonuksia tulee sen verran että tuo kk-maksu menee nollille. (Suorista osakeomistuksista ei kerry bonusta.)

Mulla oli muutama vuosi osakkeet Nordnetissa mutta halusin selkiyttää omia säästöjä ja siirsin OPlle ja lähipankkiin. Kun lainat ja kortitkin on siellä. Palvelu on ainakin mulla toiminut OPn kanssa hyvin ja kulut lienevät aika samaa luokkaa Nordnetin kanssa. Ulkomaille sijoittaminen on hankalampaa kuin Nordnetissa mutta onko se nyt oikeasti niin tärkeää olla joka ulkomaan pörssissä mukana?

OP bonuslaskurilla voi laskea teoreettista bonuskertymää.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nordnetillä jos laitan 50 e/kk menemään indeksirahastoon, niin tuosta ei tule kuukausi-, säilytys-, eikä hallinnointimaksuja?

Lyhyellä matematiikalla näillä rahasummilla ei ole mitään järkeä sijoittaa muualle kuin indeksirahastoon? Saa osakkeiden kurssit nousta melko paljon verrattuna indeksiin, että erotus kattaa kuukausi-, säilytys- ja hallinnointimaksut palvelussa kuin palvelussa?
Sijoittaisin indeksiin. Esimerkiksi Nordnetiltä riittää Indeksirahasto Maailma, jota voi ostaa ilman välityspalkkiota. Hallinnointipalkkiota menee 0,3 % vuodessa, mutta sillä saa sitten kattavan maantieteellisen hajautuksen. Indeksirahasto Suomessa ei sitten ole hallinnointipalkkiotakaan, mutta silloin jää maantieteellinen hajautus kokonaan pois.

Tämä toki vain oma mielipiteeni ja saa olla eri mieltä. @Walrus21 ajatus puolivuosittaisista ostoista on myös toki hyvä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ulkomaille sijoittaminen on hankalampaa kuin Nordnetissa mutta onko se nyt oikeasti niin tärkeää olla joka ulkomaan pörssissä mukana?
Ei teoriassa. Osittain harhaanjohtavaa ajatella, että esim. Helsingin pörssistä sijoitetaan Suomeen. Kone, Nokia, UPM ja kumppanit ovat kuitenkin kansainvälisiä yhtiöitä, jotka nyt sattuvat olemaan suomalaisia. Nokiaa tuskin haittaa suuresti, jos suomalaiset yhtiöt lakkaavat palveluita ostamasta. Toki varallisuuden sitominen Suomen talouteen on riski, koska jos Suomen talous sakkaa lujaa, niin voi herkästi sijoitukset kyykätä kovasti, kun saa vaikka potkut tai joutuu lomautetuksi. Mutta globaali talous jne., joten tuskin Suomen talous yksin kyykkäisi.

Tosin kyllähän se sijoitusmahdollisuuksia rajoittaa, jos ei lähde merta edemmäs kalaan. Suomesta ei saa läheskään yhtä hyvää maantieteellistä tai toimialakohtaista hajautusta. Tosin ihan yhtä hyvin voi hoitaa ulkomaiden hajautuksen rahastoilla ja tehdä poiminnat Suomesta. Noin itse tein alkuun.

Itsellä tosin tällä hetkellä varmaan puolet sijoituksista kotimaan pörssissä, koska jo suomen kielen osaaminen antaa edgeä ulkomaalaisiin sijoittajiin nähden.
 
OP asiakas pystyy käyttämään noihin säilytysmaksuihin bonuksia. Kaupankäyntikuluihin bonuksia ei kuitenkaan voi käyttää. Eli käytännössä jos sinulla on asuntolainaa riiittäväsi niin bonuksia tulee sen verran että tuo kk-maksu menee nollille. (Suorista osakeomistuksista ei kerry bonusta.)

Mulla oli muutama vuosi osakkeet Nordnetissa mutta halusin selkiyttää omia säästöjä ja siirsin OPlle ja lähipankkiin. Kun lainat ja kortitkin on siellä. Palvelu on ainakin mulla toiminut OPn kanssa hyvin ja kulut lienevät aika samaa luokkaa Nordnetin kanssa. Ulkomaille sijoittaminen on hankalampaa kuin Nordnetissa mutta onko se nyt oikeasti niin tärkeää olla joka ulkomaan pörssissä mukana?

OP bonuslaskurilla voi laskea teoreettista bonuskertymää.

Bonuksia minulle kyllä kertyy asuntolainasta. Noitahan käytetään jo vakuutuksiin yms, joten ei paljoa riittäisi enää säilytyspalkkioihin.

Taidan sijoittaa indeksiin, kuten @Tadu yllä mainitsi. Katsellaan sitten muita vaihtoehtoja kun käytössä on enemmän rahaa.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Sijoittaisin indeksiin. Esimerkiksi Nordnetiltä riittää Indeksirahasto Maailma, jota voi ostaa ilman välityspalkkiota. Hallinnointipalkkiota menee 0,3 % vuodessa, mutta sillä saa sitten kattavan maantieteellisen hajautuksen. Indeksirahasto Suomessa ei sitten ole hallinnointipalkkiotakaan, mutta silloin jää maantieteellinen hajautus kokonaan pois.

Tämä toki vain oma mielipiteeni ja saa olla eri mieltä. @Walrus21 ajatus puolivuosittaisista ostoista on myös toki hyvä.
Voihan sen 50€ myös jakaa kahteen tai kolmeen indeksiin, koska niissä ei ole välityspalkkioita. Esimerkiksi 15€ Suomeen ja 35€ maailmaan. Itse ostan lapsille noita kaikkia kahdeksaa 15 eurolla kutakin eli siitä tulee suunnilleen lapsilisän verran kuussa. Sanotaan nyt vielä etten todellakaan ole mikään asiantuntija.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millaisen vakuusarvon pankit antavat nykyään sijoituksille mahdollista asuntolainaa hakiessa?
Salkussani on ETF:iä sekä ns tavallisia indeksirahastoja (ETF:t n.2/3 ja rahastot n.1/3) hyvin hajautettuna.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millaisen vakuusarvon pankit antavat nykyään sijoituksille mahdollista asuntolainaa hakiessa?
Salkussani on ETF:iä sekä ns tavallisia indeksirahastoja (ETF:t n.2/3 ja rahastot n.1/3) hyvin hajautettuna.

Nordeassa oli käsittääkseni pankin omille rahastoille ja kotimaisille osakkeille 65%, ja ulkomaisille osakkeille 0%.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tein paluun osakemarkkinoille parilla peliliikkeellä. Lammas kun olen, niin päätin luottaa Inderesin jannuihin, sillä noilla ilmaisilla vinkeillä on aiemminkin tehty tiliä. Salkkuun Sievi Capitalia, Wulff Groupia ja Taaleria.

Kylläpä harmitti, kun selasi tarjontaa. Olisi pitänyt todella paljon isommalla kädellä rysäyttää ostoja siellä pahimmassa koronapaniikissa. Pari hyvää poimintaa (mm. Fortum) kääntää vuoden reippaasti positiiviseksi, mutta olisihan tuossa pitänyt riipaista enemmän.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millaisen vakuusarvon pankit antavat nykyään sijoituksille mahdollista asuntolainaa hakiessa?
Salkussani on ETF:iä sekä ns tavallisia indeksirahastoja (ETF:t n.2/3 ja rahastot n.1/3) hyvin hajautettuna.
Minulla osakkeet yms. Mandatumissa, OP eikä omasp antanut niille vakuusarvoa ollenkaan.
Pelkästään reaaliomaisuus ( talo, kesämökki ) yms. kävivät.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tein paluun osakemarkkinoille parilla peliliikkeellä. Lammas kun olen, niin päätin luottaa Inderesin jannuihin, sillä noilla ilmaisilla vinkeillä on aiemminkin tehty tiliä. Salkkuun Sievi Capitalia, Wulff Groupia ja Taaleria.

Kylläpä harmitti, kun selasi tarjontaa. Olisi pitänyt todella paljon isommalla kädellä rysäyttää ostoja siellä pahimmassa koronapaniikissa. Pari hyvää poimintaa (mm. Fortum) kääntää vuoden reippaasti positiiviseksi, mutta olisihan tuossa pitänyt riipaista enemmän.

Itse menin muka kokeneena sijoittajana ostamaan Fortumia heti alussa, muistaakseni ~19€ kurssilla. Huomasin tietysti aika nopeasti että metsään meni, enkä sitten v-tuspäissäni ostanut enää yhtään mitään koko kriisin aikana. Toki kk-sijoitus meni koko ajan johonkin ETF:iin.

Sijoittajan vaistoilla elämisen hankaluus on siinä että onnistumiset ja epäonnistumiset pitäisi osata jättää taakse. Onko nyt oikea hetki ostaa vai odottaako? Jos ei tee mitään niin ei menetä mitään eikä saavuta mitään. Sen mitä tässä opin on että kuukausittaiset ETF -sijoitukset taitavat sopia parhaiten omaan sijoitusprofiiliini. Itseäni ainakin harmituttaa katsella osakekurssikäppyröitä ja ajatella "silloin kun olisin ostanut".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saattaa olla, että kasvatan Golarissa osuuttani, koska tuo business näyttää kiinnostavalta. Alaa seuraava suomalainen sijoittaja Twitter-tilillään maalaili niinkin rohkeaa skenaariota, että osakkeen hinta saattaisi kymmenkertaistua muutaman vuoden aikana. Itse en ihan tällaista odota, mutta vähintään tuplaantumisen pitäisi ehdottomasti olla mahdollista.

No niin. Tuli hyödynnettyä tuo Nordnetin viime perjantain Jenkki-pörssin tarjous ja lisättyä Golar LNG:tä. Vähän pohdin, että olisiko vielä saatavilla halvemmalla, mutta ajattelin, että tuollakin hinnalla on vielä hyvä tuotto-odotus. No, tänään olisi saanut huomattavasti halvemmalla. Ilmoittivat eilen pienimuotoisesta suunnatusta osakeannista, joka laskee osakkeiden arvoa nyt noin 10%.

Joskus tässä tilanteessa saattaisi olla fiksua lähteä lätkimään, mutta onneksi pari alaa seuraavaa analyytikkoa jo julkaisi päivityksen, jossa pitivät tätä hyvänä järjestelynä, joka kasvattaa moninkertaisesti todennäköisyyttä, että osake tuplaa kurssinsa lähivuosina. Ei tuo tietenkään mikään tae ole, mutta itse pidän tätä casena, jossa kannattaa nyt olla mukana.

Mutta tulipa säästettyä 15€ Black Fridayna. Nyt olisi saanut vaan aika paljon isommalla säästöllä. No, ehkä vuoden päästä tätä ei enää muista. Ja eipä tämä nyt suoranaisesti edes harmita. Oikeastaan naurattaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hitaasti liikkuu Nordnetin rahastot. Laitoin viime sunnuntaina jo toimeksiannon läpimädästä Smart-rahastosta johon pitkän aikaa sijoitin, eikä vieläkään ole tullut rahoja. Nordnetin mukaan pitäisi vaihtua rahaksi 1-3 päivässä.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Kertokaas hölmölle, että jos mulla on rahastoissa 22k, josta 20k sijoitettua pääomaa ja 2k tuottoa, niin paljonko maksan veroja kun myyn ja kotiutan tuolta 5k?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kertokaas hölmölle, että jos mulla on rahastoissa 22k, josta 20k sijoitettua pääomaa ja 2k tuottoa, niin paljonko maksan veroja kun myyn ja kotiutan tuolta 5k?

Maksat tuosta 2k:sta 30 %, eli 600 €. Veroprosentti on 30 000 € asti 30 % ja siitä ylöspäin 34 %.

Ei missään nimessä näin.

Jos nostat 5000€, siitä on voittoa 5000*(2000/22000) eli 454€, josta menee 30% veroa, eli 136€.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös