Sijoitusvinkkejä?

  • 1 085 519
  • 6 080

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jokin tämänkaltainen jako kiinnostaisi itseänikin, mutta jotenkin tuo Nordnet vaikuttaa noissa sekavalta. En vain meinaa löytää haluamiani rahastoja sitten millään tuolta.

Olen itse ajatellut sijoittaa 40% Eurooppaan. Ajattelin hoitaa hajautuksen ostamalla kaikkia neljää superrahastoa. Luulisi, että noilla saa melko tehokkaan hajautuksen, joka ei turhan paljoa poikkea Euroopan yleisindeksistä.

Seuraavaksi sitten 40% P-Amerikkaan. 50/50 jako small/large capeihin kuullostaa mielenkiintoiselta, mutta miten tuolta uskaltaa mitään lähteä ostamaan? Ensinnäkin kasvuosuus pitäisi onnistua hankkimaan. Lisäksi tulisi varmistua kuluista, onko kk-säästämisessä muuten ylipäätään merkintäpalkkioita ikinä?

Lopuilla 20% sitten puoliksi Aasiaa/Japania sekä kehittyviä markkinoita.

Tällä hetkellä sijoitukset ovat Seligsonilla juuri selkeyden takia, mutta kulujen vuoksi tekisi mieli vaihtaa Nordnetille. Tästä olen pariinkin kertaan tainnut tässä ketjussa mainita. Toisaalta yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto saattaisi olla vain noihin superrahastoihin hajauttaminen. En tiedä voiko sellaista nykymaailmassa käydä, että esim. S&P500 -indeksi porskuttaa ylöspäin samaan aikaan kuin Eurooppa laskee?


E: No nyt tarkempaan tutkittua alkoi löytyä vähän selkoa. Tällä hetkellä ajatuksissa olisi kaikkiin neljään superrahastoihin sijoittaminen siten, että niistä tulisi 40%, S&500 -indeksistä toinen 40%, sitten vielä kehittyviä markkinoita, mutta onkohan 20% niistä liikaa? Vai olisiko järkevämpää ottaa Japania 10% ja kehittyviä sillä toisella 10%?

Sitten pitäisi saada vielä nuo kaikki Seligsonin osakkeet siirrettyä Nordnetille. Onnistuu ilmeisesti kuitenkin ilmaiseksi siten, että vaihdan vain kuukausittaisen säästösumman vähän suuremmaksi, jolloin saan nuo kaikki köntässä siirrettyä.

Omat ETF-rahastot löytyy Nordnetissa (ja googlestakin) näillä lyhenteillä SXR8 (Sp500), IS3N (kehittyvät), DX2J (Euro Small), DXET (Euro large), EUNN(japani) ja ZPRV(jenkit small). Kaikki kasvuosuuksia, kaikki euroissa ja ZPRV:tä lukuunottamatta saa kuukausisäästettyä. Ainakin vahvasti uskon näin. Ostot noihin muihin aina kk-säästön kautta, koska silloin ei merkintäpalkkiota ollenkaan ja joka kuukausi voi aina ostaa kuinka paljon haluaa ja mitä haluaa. Jenkkien Small Cappia tulee sitten ainakin toistaiseksi osteltua kerran vuoteen. Tosin kuukausisäästö rajoitettu 4 ETF:n/salkku, mutta salkut on ilmaisia, eikä määrää rajoitettu. Itse vain vuorottelen kuukausittain säästökohteita, niin mahtuu yhteen salkkuun. Suosittelen itse varsinkin SXR8 ja IS3N. Löytyy melkeinpä jokaisen ETF-indeksisijoittajan salkusta.

Sijoittaminenkin sellainen asia, että kysymyksiin löytyy usein yhtä monta vastausta kuin vastaajaa. Yleisin ohje lienee 60% jenkit, 30% Eurooppa ja 10% kehittyvät. Kyllähän se tilanne sellainen on, että jenkit kiskoo kaikki alas mennessään itse alaspäin, mutta Euroopalla on sitten vielä omatkin ongelmansa, mutta pitkälti menevät kyllä käsi kädessä. Luotto vain yleensä jenkkeihin kovempi ja vastaa paremmin MSCI world indeksin jakoa.

Itsellä tosiaan Eurooppa hoidettu Superrahastoilla ja sitten noilla DX2J ja DXET ETF:llä. DXET kattaa vain euromaat, mutta DX2J:n osalta on vähän sitten euron ulkopuolista ja UK:ta. Tiedän kyllä niitäkin, jotka ovat hoitaneet superrahastoilla koko Euroopan, joten ei kai se huonokaan idea ole. Oma salkku lievästi ylihajautettu, että vähemmälläkin selviäisi kyllä. SXR8+superit+IS3N on jo ihan riittävä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jokin tämänkaltainen jako kiinnostaisi itseänikin, mutta jotenkin tuo Nordnet vaikuttaa noissa sekavalta. En vain meinaa löytää haluamiani rahastoja sitten millään tuolta.

Kannattaa myös tutustua Nordnetin blogiin alla olevasta linkistä. Siellä on tuon alla olevan ETF artikkelin lisäksi myös muita hyvin havainnollisia kirjoituksia aiheesta.

Maailman parhaat ETF-rahastot? - Nordnet Blogi

Myös esimerkiksi Morningstar – Independent Investment Research saitilta (linkki) ETF välilehdeltä löytyy hyvin kattavasti tietoa kuluista, sijoitusstrategiasta, performancesta, osinkojen takaisin sijoittamisesta jne jne....
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Omat ETF-rahastot löytyy Nordnetissa (ja googlestakin) näillä lyhenteillä SXR8 (Sp500), IS3N (kehittyvät), DX2J (Euro Small), DXET (Euro large), EUNN(japani) ja ZPRV(jenkit small). Kaikki kasvuosuuksia, kaikki euroissa ja ZPRV:tä lukuunottamatta saa kuukausisäästettyä. Ainakin vahvasti uskon näin. Ostot noihin muihin aina kk-säästön kautta, koska silloin ei merkintäpalkkiota ollenkaan ja joka kuukausi voi aina ostaa kuinka paljon haluaa ja mitä haluaa. Jenkkien Small Cappia tulee sitten ainakin toistaiseksi osteltua kerran vuoteen. Tosin kuukausisäästö rajoitettu 4 ETF:n/salkku, mutta salkut on ilmaisia, eikä määrää rajoitettu. Itse vain vuorottelen kuukausittain säästökohteita, niin mahtuu yhteen salkkuun. Suosittelen itse varsinkin SXR8 ja IS3N. Löytyy melkeinpä jokaisen ETF-indeksisijoittajan salkusta.

Sijoittaminenkin sellainen asia, että kysymyksiin löytyy usein yhtä monta vastausta kuin vastaajaa. Yleisin ohje lienee 60% jenkit, 30% Eurooppa ja 10% kehittyvät. Kyllähän se tilanne sellainen on, että jenkit kiskoo kaikki alas mennessään itse alaspäin, mutta Euroopalla on sitten vielä omatkin ongelmansa, mutta pitkälti menevät kyllä käsi kädessä. Luotto vain yleensä jenkkeihin kovempi ja vastaa paremmin MSCI world indeksin jakoa.

Itsellä tosiaan Eurooppa hoidettu Superrahastoilla ja sitten noilla DX2J ja DXET ETF:llä. DXET kattaa vain euromaat, mutta DX2J:n osalta on vähän sitten euron ulkopuolista ja UK:ta. Tiedän kyllä niitäkin, jotka ovat hoitaneet superrahastoilla koko Euroopan, joten ei kai se huonokaan idea ole. Oma salkku lievästi ylihajautettu, että vähemmälläkin selviäisi kyllä. SXR8+superit+IS3N on jo ihan riittävä.
Kiitos tästä! Auttoi todella paljon.

Kiitokset myös @Hartza ! Paasin ja Luukkosen vetämää Nordnetin Rahapodia on tullut kuunneltua lähes jokainen jakso, mutta en tuota blogia muistanutkaan, vaikka Paasi siitä muutamaan kertaan onkin maininnut.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yhdellä yksinkertaisella kikalla on tosin vuosikymmenestä riippumatta päihittänyt indeksin pitkässä juoksussa yleensä reilusti - olemalla mukana markkinoilla vain talvella ja olemalla kesällä kokonaan cashina.
Olen 99% varma, että tämä ei pidä paikkaansa. Ei ole kauaa kuin luin artikkelin jossa käsiteltiin kuukausikohtaisia indeksituottoja, mikään kuukausi ei ollut miinuksella. Lisäksi kun ottaa huomioon myynneistä aiheutuvat verovaikutukset ja välityskulut niin uskallan väittää että Sell in may on raskaasti tappiollinen pitkässä juoksussa holdaamiseen ympäri vuoden verrattuna.
Kauppalehtikin on kirjoittanut vuodenaikaisstrategiasta. Juttu on varattu tilaajille, mutta graafista jo näkee oleellisen; indeksin tuoton on saanut viimeisten 25 vuoden otannalla tuplattua olemalla markkinoilla vain talvella. Toki voi olla, että myyntien aiheuttama nopeammin realisoituva verotus keskimäärin syö ylituotosta vähintään valtaosan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Nokia teki aiempaa paremman tuloksen, nosti 0,02€ osinkoesitystään ja romahti 15%

"Verkkolaitevalmistaja Nokian tulos oli ylämäessä kolmannella neljänneksellä ja oli markkinaodotuksia parempi. Vahvan tuloksen ansiosta yhtiö suunnittelee kasvattavansa osinkoa."
"Bruttokate kasvoi tämän vuoden kolmannella neljänneksellä lukemiin 39,7 prosenttia. Vuosi sitten vastaava luku oli 37,9 prosenttia"
"Nokian oikaistu liikevoitto oli heinä-syyskuussa 668 miljoonaa euroa. Se on 20 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten."

Tässä pari lainaista taloussanomien uutisesta. Näillä tiedoin oma suositukseni on, OSTA.

Olen näiden Nokiamonttujen kanssa aika tasan kaksinkertaistanut sijoitusteni arvon. Joku osaa sijoittamisen paremmin, koska olen pelkkä harrastelija. Voisiko se joku nyt kertoa mikä oli tuo -15% romahduksen syy, muu kuin otsikon "Nokian liikevaihto laski"
 
F

Flonaldo

Voisiko se joku nyt kertoa mikä oli tuo -15% romahduksen syy, muu kuin otsikon "Nokian liikevaihto laski"
Osakkeiden arvostus pääosin perustuu tulevaan, ei menneeseen. Ja tulevan osalta Nokia muutti ohjeistustaan merkittävästi, eli ensi vuodesta tulossa haastava ja markkina kutistuu. Samanaikaisesti esim. Kiinassa oli ilmeisesti menetetty markkinaosuutta Ericssonille.

Useat analyytikot olivat aliarvioineet LG-diilin vaikutusta, mikä nyt sitten kertaluonteisesti näkyi Q3-tuloksessa isona ylityksenä. Toisaalta taas siis ydinliiketoiminnan luvut olivat arvioitua vielä heikommat.

Kaiken negan keskeltä jos positiivista pitäisi poimia, niin Suri kertoi että patenttiliiketoiminnan voi odottaa tuovan viivan alle hyvää niin 2018 kuin siitä eteenpäinkin.

Syy pudotukseen oli noin konkreettisesti se, että ensi vuoden ja sitä seuraavien vuosien tulosodotuksia pudotettiin jokaisessa niitä laskevassa putiikissa - ja sen myötä Excel näyttää, että osakkeen hinta tulee olla selvästi alhaisempi.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Osakkeiden arvostus pääosin perustuu tulevaan, ei menneeseen. Ja tulevan osalta Nokia muutti ohjeistustaan merkittävästi, eli ensi vuodesta tulossa haastava ja markkina kutistuu. Samanaikaisesti esim. Kiinassa oli ilmeisesti menetetty markkinaosuutta Ericssonille.

Useat analyytikot olivat aliarvioineet LG-diilin vaikutusta, mikä nyt sitten kertaluonteisesti näkyi Q3-tuloksessa isona ylityksenä. Toisaalta taas siis ydinliiketoiminnan luvut olivat arvioitua vielä heikommat.

Kaiken negan keskeltä jos positiivista pitäisi poimia, niin Suri kertoi että patenttiliiketoiminnan voi odottaa tuovan viivan alle hyvää niin 2018 kuin siitä eteenpäinkin.

Syy pudotukseen oli noin konkreettisesti se, että ensi vuoden ja sitä seuraavien vuosien tulosodotuksia pudotettiin jokaisessa niitä laskevassa putiikissa - ja sen myötä Excel näyttää, että osakkeen hinta tulee olla selvästi alhaisempi.

Noni. Kiitti. Luotan silti omaan näkemykseeni ja tankkaan Nokialaista.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Flonaldon viestiin liittyen, jossa asiantuntevasti kommentoitiin yleisesti osakemarkkinoita ja nokiaa, kuvataan hyvin osakkeen päivän arvostus. Markkinat ja suhdanteet muuttuvat ja analyytikkojen kurssiennustukset myös muuttuvat siinä mukana jatkuvasti.

Eli tässä tapauksessa nokian kurssin pudotus itselleni oli oston paikka. Huipulla en osaa myydä, mutta laskevista kursseista osakkeita on ollut helpompi ostaa. Pitkässä juoksussa tälläiselle holdarille tämä taktiikka on tuntunut toimivan veivaamista paremmin. Mielestäni paras taktiikka on luottaa omaan näkemykseen ja pelata semisti markkinoita vastaan sekä välttää ”kansan osakkeita“.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mielestäni paras taktiikka on luottaa omaan näkemykseen ja pelata semisti markkinoita vastaan sekä välttää ”kansan osakkeita“.

Kylhän uusikin Nokia on edelleen vahvasti kansan osake. Kyllä itsekin ostaisin nyt, jos olis paukkuja, mutta kun ei.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Joo, ja minä tein sen persesuoritteen että ostin aamulla Nokiaa ja äsken tein uuden kehotteen huomiseksi. Eli en malttanut mutta en minä mikään maagio olekaan.
Maltoin onneksi parissa eurossa ostaa isoimman eräni ja kun tänään laskin osingot mukaan niin kaikki henkilökohtaiset suorat osakeostot (siis kaikkiin odakkeisiin) ovat tuottaneet noin 40%. (Olen kirjoittanut tuolla aiemmin väärin, en ole tuplannut sijoituksia, Nokialaiset aika liki tosin) Se vaan että kun olen vähän tyyppiä 'en myy' niin eihän nuo arvonnousut konkretisoidu ellei niitä realisoi.
Pakkasella on vain Sotkamo Silver jota ostin eräänlaisen inside tiedon pohjalta.
Tosin tänään sain vihiä että kohta sekin tuote siirtyy vihreälle. Saa nähdä.
Mikään valmis sijoitustuote ei minulle ole tuottanut yhtä hyvin kuin suorat osakehankinnat.
Nordeassa on yksi kapitalisaatiosoppari ja siellä eri rahastoja, pääasiassa osakerahastoja. Tuolta tuotto on 3,5% vuosiluokkaa ja kesällä avasin LähiTapiolalle sellaisen Suomiosakesijoituksen kun se on pienempikuluinen. Se on toistaiseksi heinäkuulta alkaen +4% eli ihan hyvässä vuosivauhdissa kyllä.
Viimeisin on kuukausittainen säästö Nordnetin kautta sen kuluttomiin superrahastoihin. Kyllä siellä on kuukaudessa 100€ muuttunut 102€:ksi hehe. Kannattaa.
Mutta olen ihan helvetin laiskasijoittaja. Ymmärrän kyllä markkintaloutta aika hyvin mutta sijoittaminen on tuollaista silloin kun siltä tuntuu hommaa. Suosin myös nöitä dippejä mutta en ole koskaan myynyt tai purkanut pennin jeesusta sijoituksistani. En edes niitä verottomia tonneja kapitaalista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Nokian osakkeen kurssiliikkeet ovat jo useamman kerran minulle olleet käsittämättömiä. Olen ikiteekkari, joten ehkä rakastan liikaa tekniikkaa, ideoita, ja kyllä myös sitä niin valitettavaa moneen duunariin osuvaa tuotannon säätöä. Mielestäni parempaan suuntaan on menty mutta mikään ei tunnu ns. markkinoille riittävän. Ovatko jenkkisijoittajat kärsimättömiä vai fiksuja? Ketkä omistavat Nokiaa eniten, amerikkalaiset eläkerahastotko?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Pakkasella on vain Sotkamo Silver jota ostin eräänlaisen inside tiedon pohjalta.
Tosin tänään sain vihiä että kohta sekin tuote siirtyy vihreälle. Saa nähdä.
Mikään valmis sijoitustuote ei minulle ole tuottanut yhtä hyvin kuin suorat osakehankinnat.
...

Mielenkiintoinen vihi tuo Silverin nousu-odotus, sopii minullekin. Kauppalehden keskustelupalstalta ei varmaankaan ole peräisin.
Minulla on mennyt osakkeiden osalta loppuvuosi päin persettä, mutta harmittavan marginaalinen Nordnetin kuluton Suomi-rahastoni on takonut tasaisesti pennejä, senttejä.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuli aloitettua sijoittamisharrastus tuossa hiljattain. Toki helmikuusta lähtien on käyttötililtäni siirtynyt automaattisesti 50 e/kk OP-Varovainen -rahastoon (kertaalleen kotiuttanutkin sieltä rahaa takaisinpäin) mutta tuota en vielä laskisi varsinaisesti sijoittamiseksi varsinkin kun rahastosäästäminen alkoi pankkivirkailijan suosituksesta. Tämän kuukauden aikana olen laittanut kympin OP-Kiina -rahastoon sekä kympin OP-Eurooppa Osinkoyhtiöt -rahastoon.

Voisiko joku vääntää aloittelijalle rautalangasta, mitä nuo palkkiot käytännössä tarkoittavat? Esim. OP-Kiinassa on merkintäpalkkio 0,75 % vuosittainen hallinnointipalkkio 2,5 % sekä lunastuspalkkio 0,75 % Missä vaiheessa, minkä toimenpiteiden jälkeen ja millä tavalla noita palkkioita sitten peritään minulta?

Perjantaina puolestaan aloitin osakesäästämisen Nordnetillä. Ensin hankin viisi Nokian osaketta, tämä siis kurssin romahtamisen jälkeen. Nokian kurssi oli ostohetkellä 4,22. Eilen yritin ostaa F-Securen osakkeita 11 kpl kurssilla 4,36. Tuo tapahtuma näkyy Nordnetillä edelleen avoimena toimeksiantona, joten onko niin, että osakkeet eivät kulje viikonloppuisin vai eikö vain ole löytynyt ketään joka olisi myymässä ko osakkeita?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voisiko joku vääntää aloittelijalle rautalangasta, mitä nuo palkkiot käytännössä tarkoittavat?
Se tarkoittaa sitä että pankin johtajilla on hienot autot ja sinulla ei ole.
lyhyesti sanottuna älä helvetissä mihinkään osuuspankin rahoistoihin sijoita, vaan osta sijoitustuotteet oikeilta investointipankeilta.
Kyse on samasta asiasta kun että viikonlopun ruokaostoksia ei kannata ostaa R-kioskilta.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Se tarkoittaa sitä että pankin johtajilla on hienot autot ja sinulla ei ole.
lyhyesti sanottuna älä helvetissä mihinkään osuuspankin rahoistoihin sijoita, vaan osta sijoitustuotteet oikeilta investointipankeilta.
Kyse on samasta asiasta kun että viikonlopun ruokaostoksia ei kannata ostaa R-kioskilta.
Ok, kiitos, tämä vastaus selvensi kaiken mitä halusinkin tietää palvelumaksuista. Enää ei jäänyt kysyttävää siitä aiheesta.

Kiitos myös tästä perusteellisesta brieffistä koskien oikeita investointipankkeja. Nimeltään nuo eivät olleet minulle tuttuja, mutta ehkäpä niistä joku voisi soveltua juuri minulle hyvin. Mikä mainitsemistasi oikeista investointipankeista soveltuisi parhaiten aloittelijalle?
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisiko joku vääntää aloittelijalle rautalangasta, mitä nuo palkkiot käytännössä tarkoittavat? Esim. OP-Kiinassa on merkintäpalkkio 0,75 % vuosittainen hallinnointipalkkio 2,5 % sekä lunastuspalkkio 0,75 % Missä vaiheessa, minkä toimenpiteiden jälkeen ja millä tavalla noita palkkioita sitten peritään minulta?

Perjantaina puolestaan aloitin osakesäästämisen Nordnetillä. Ensin hankin viisi Nokian osaketta, tämä siis kurssin romahtamisen jälkeen. Nokian kurssi oli ostohetkellä 4,22. Eilen yritin ostaa F-Securen osakkeita 11 kpl kurssilla 4,36. Tuo tapahtuma näkyy Nordnetillä edelleen avoimena toimeksiantona, joten onko niin, että osakkeet eivät kulje viikonloppuisin vai eikö vain ole löytynyt ketään joka olisi myymässä ko osakkeita?
0,75 % merkintäpalkkio tarkoittaa, että jos sijoitat tonnin niin välittäjä vie 7,5€ ja lunastuspalkkiossa sama homma. Hallinointipalkkio viedään suoraan rahastosta, joten sitä ei niin helposti huomaa, mutta joka vuosi tuossa tapauksessä häviää 2,5% rahaston arvosta. Juoksevat kulut muuten tuossa OP-Kiinassa tasoa aseelinen ryöstö, jonka pitäisi olla kaikinpuolin laitonta. Rahastoissakin vuosikulut yli 0,5% on jo aika korkeat.

Pörssit ei auki viikonloppuisin ja arkena riippuu pörssistä. Nordnetissä Pörssien aukioloajat - Nordnet tuossa eri pörsien aukioloajat.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Perjantaina puolestaan aloitin osakesäästämisen Nordnetillä. Ensin hankin viisi Nokian osaketta, tämä siis kurssin romahtamisen jälkeen. Nokian kurssi oli ostohetkellä 4,22. Eilen yritin ostaa F-Securen osakkeita 11 kpl kurssilla 4,36.
Jos käyt osakekauppaa läheskään näin pienillä summilla suosittelisin välittäjäksi Nordeaa, jolla kaupankäyntikulut ovat maksimissaan 1 % kaupan arvosta. Nordnetillä maksat näistä kaupoista kaupankäyntiaktiivisuuden mukaan 3-9 € laaki. Jos et ole edellisen kuukauden aikana käynyt kauppaa niin sitten tuon 9 €. Vielä ehtii peruuttaa F-Securen ostotarjouksen.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Pankit myös ottavat välityspalkkiota osakekaupoista, joten ihan pieniä eriä ei kannata ostaa. Mielestäni järkevä alaraja on jotain 1000 euron luokka. Viimeisimmässä itse tekemässäni kaupassa OP otti välityspalkkiota 8 euroa.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Pankit myös ottavat välityspalkkiota osakekaupoista, joten ihan pieniä eriä ei kannata ostaa. Mielestäni järkevä alaraja on jotain 1000 euron luokka. Viimeisimmässä itse tekemässäni kaupassa OP otti välityspalkkiota 8 euroa.

Nordealla prosentin katto välityspalkkioiden osalta, kun kaupat alle 800€ ja säilytys ilmaista, kun teet ainakin yhden kaupan per vuosineljännes. Pienet kaupat kannattaa keskittää Nordealle.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ongelma on siinä, että juuri alkuvuodesta siirryin Nordealta OP:n asiakkaaksi jolloin Nordean tilini lopetettiin enkä enää jaksaisi siirtyä takaisin Nordealle,
 
F

Flonaldo

Tämän kuukauden aikana olen laittanut kympin OP-Kiina -rahastoon sekä kympin OP-Eurooppa Osinkoyhtiöt -rahastoon.

Voisiko joku vääntää aloittelijalle rautalangasta, mitä nuo palkkiot käytännössä tarkoittavat? Esim. OP-Kiinassa on merkintäpalkkio 0,75 % vuosittainen hallinnointipalkkio 2,5 % sekä lunastuspalkkio 0,75 % Missä vaiheessa, minkä toimenpiteiden jälkeen ja millä tavalla noita palkkioita sitten peritään minulta?
Kuten todettiinkin niin tuollaiset hallintapalkkiot ovat ihan puhdasta ryöstöä. Voit ostaa esim. iSharesin ETF:stä osuuksia, mikä sijoittaa tismalleen samoihin osakkeisiin. Siellä vaan vuosittainen maksu on 0,6 %, eikä 2,5 %.

Konkreettisesti tätä voi havainnollistaa, että olet ostanut satasella tuota OP:n rahastoa. Jos se vaikka viiden vuoden ajan olisi tasaisesti tuottanut 5 % vuodessa, vuosittaisten rahastokulujen jälkeen osuutesi arvo olisi jotain 112,50 euroa. Jos taas olisit ostanut ETF:ää, se voisi olla 123 euroa. Samat osakkeet, ja päinvastoin OP:n geelitukat näyttäisivät omilla toimillaan syöneen rahaston tuottoa historiallisesti. Toisessa sitten vaan tuotto on puolet heikompi - ja mitä pidempi aikaväli sijoittamisessa niin ero vain kasvaa.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Sohaistaan ampiaispesään isolla lapiolla.

Onko sekin ryöstöä, ettei huomaa joka vuosi sijoittaa tulojaan säännöllisesti? Sanoisin mutulla että yhtä kymmenestä säästäjästä kiinnostaa riittävästi osakesäästäminen, mikä tuottaa käytännön tasolla rahastosäästämistä enemmän. Jonain vuotena niitä rahoja jää makaamaan tilille ja siinä on äkkiä tämä tee-se-itse -hyöty nollilla. Varsinkin jos rahan kanssa tekee jossain kohti tiukkaa, niin alkaa pikkusen rakoilla kiinnostus säästämisen suhteen. Kaikista suurimmat erot on siinä pitkällä tähtäimellä, laitatko keskimäärin säästöön kuussa esim 300€ vai 400€. Teoriassa kaikki toki menee kuten täällä on kirjoiteltu.

e. Eeih. Nyt oli tullut näköjään niin paha häiriö päässäni että poistetaan lainaus.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kuten todettiinkin niin tuollaiset hallintapalkkiot ovat ihan puhdasta ryöstöä. Voit ostaa esim. iSharesin ETF:stä osuuksia, mikä sijoittaa tismalleen samoihin osakkeisiin. Siellä vaan vuosittainen maksu on 0,6 %, eikä 2,5 %.

Konkreettisesti tätä voi havainnollistaa, että olet ostanut satasella tuota OP:n rahastoa. Jos se vaikka viiden vuoden ajan olisi tasaisesti tuottanut 5 % vuodessa, vuosittaisten rahastokulujen jälkeen osuutesi arvo olisi jotain 112,50 euroa. Jos taas olisit ostanut ETF:ää, se voisi olla 123 euroa. Samat osakkeet, ja päinvastoin OP:n geelitukat näyttäisivät omilla toimillaan syöneen rahaston tuottoa historiallisesti. Toisessa sitten vaan tuotto on puolet heikompi - ja mitä pidempi aikaväli sijoittamisessa niin ero vain kasvaa.
Ja kannattaa tosiaan ihan vaikka excelillä pyöritellä korkoa korolle laskelmia, niin näkee kuinka huima ero pitkällä aikavälillä on siinä, onko vuotuinen tuotto 2,5% vai 5,0%.

Sohaistaan ampiaispesään isolla lapiolla.

Onko sekin ryöstöä, ettei huomaa joka vuosi sijoittaa tulojaan säännöllisesti? Sanoisin mutulla että yhtä kymmenestä säästäjästä kiinnostaa riittävästi osakesäästäminen, mikä tuottaa käytännön tasolla rahastosäästämistä enemmän. Jonain vuotena niitä rahoja jää makaamaan tilille ja siinä on äkkiä tämä tee-se-itse -hyöty nollilla. Varsinkin jos rahan kanssa tekee jossain kohti tiukkaa, niin alkaa pikkusen rakoilla kiinnostus säästämisen suhteen. Kaikista suurimmat erot on siinä pitkällä tähtäimellä, laitatko keskimäärin säästöön kuussa esim 300€ vai 400€. Teoriassa kaikki toki menee kuten täällä on kirjoiteltu.
Mikä estää tekemästä kuukausisäästösopimusta, joka "pakottaa" sijoittamaan kuukausittain. Summa kannattaa pitää maltillisena, jotta kiusaus lopettaa säästämistä ei lakkaa. Eihän pankkien "ryöstörahastohinkaan" kukaan pakota sijoittamaan. Kyllä ne syyt löytyy ihan omasta peilistä jos itsekuri pitkäjänteiseen säästämiseen ei riitä.

Eikä siinä, jostainhan pankkienkin on katteet otettava, mutta kun käytännössä täysin samoja rahastoja saa muualta puoleen hintaan niin en itse näe juuri mitään järkeä sijoittaa esim. OP:n kalliisiin rahastoihin. Vaikka siellä myyntimiehet puhuisivat kuinka pehmoisia rahaston tuotoista, niin fakta on se että todennäköisemmin parempaan tuottoon (kulujen jälkeen) pääsee vastaavalla indeksirahastolla.
 

Tuamas

Jäsen
Sohaistaan ampiaispesään isolla lapiolla.

Onko sekin ryöstöä, ettei huomaa joka vuosi sijoittaa tulojaan säännöllisesti? Sanoisin mutulla että yhtä kymmenestä säästäjästä kiinnostaa riittävästi osakesäästäminen, mikä tuottaa käytännön tasolla rahastosäästämistä enemmän. Jonain vuotena niitä rahoja jää makaamaan tilille ja siinä on äkkiä tämä tee-se-itse -hyöty nollilla. Varsinkin jos rahan kanssa tekee jossain kohti tiukkaa, niin alkaa pikkusen rakoilla kiinnostus säästämisen suhteen. Kaikista suurimmat erot on siinä pitkällä tähtäimellä, laitatko keskimäärin säästöön kuussa esim 300€ vai 400€. Teoriassa kaikki toki menee kuten täällä on kirjoiteltu.

Kerrotko miten tämä liittyy lainaamasi viestiin?

Haisee ihan OP:n geelitukan puolustuspuheelta ryöstöhinnoittelulle.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Nordnetillä maksat näistä kaupoista kaupankäyntiaktiivisuuden mukaan 3-9 € laaki. Jos et ole edellisen kuukauden aikana käynyt kauppaa niin sitten tuon 9 €. Vielä ehtii peruuttaa F-Securen ostotarjouksen.
Nordnetillä taitaa olla uusien käyttäjien tervetuliaisbonuksena ensimmäinen kuukausi parhaassa asiakkuusluokassa. Voisi arvata Rixan olevan tällaisessa tilanteessa. Ei silti kannata noin pieniä eriä ostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös