Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 017
  • 6 084

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kannattaa myös sitten huomioida kassaseuranta, varsinkin jos ei osta velattomasti, rahoitusvastikkeet kun menevät yleensä alkuun muutaman vuoden pelkillä koroilla.

Tämä on toki oleellinen juttu. Kyseinen talo on sellainen, että sijoittajat taitavat jäädä vähemmistöön, joten po-vastikkeita mahdollisesti rahastoidaan, ainakin jossain vaiheessa. Ensimmäistä sijoitusasuntoa olen hankkimassa, ja mietin millainen motivaatio tuolle rahastoinnille voisi olla uudiskohteen ollessa kyseessä?
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on toki oleellinen juttu. Kyseinen talo on sellainen, että sijoittajat taitavat jäädä vähemmistöön, joten po-vastikkeita mahdollisesti rahastoidaan, ainakin jossain vaiheessa. Ensimmäistä sijoitusasuntoa olen hankkimassa, ja mietin millainen motivaatio tuolle rahastoinnille voisi olla uudiskohteen ollessa kyseessä?

Nämä ovat kaksi erillistä asiaa.

Rahastoinnilla on verotuksellista vaikutusta, pääomavastikkeiden/rahoitusvastikkeiden osalta vaikutus on kassavirtaan (eli pääomavastikkeita yleensä maksetaan alkuun vain korkojen mukaan ts. alkuun lainoissa on lyhennysvapaata, sitten pääomavastikkeet nousevat selvästi, kun lainaa aletaan lyhentämäänkin).

Sijoitusasunnoissa tulee siis seurata kahta asiaa, ettei tule äitiä ikävä, eli tuottoa sekä kassavirtaa.

Kassavirta pyöreästi näin:
+ vuokra
+ muut tulot (esim. vesimaksut)
- hoitovastike
- (pääoma-/rahoitusvastike)
- ("oman" lainan korko ja lyhennys)
- muut menot (esim. vesimaksut, korjaukset jne.)

Tuossa monella voi mennä sormi suuhun, kun rahoitusvastike pompsahtaa vaikka kolminkertaiseksi, kun yhtiölainaa ruvetaan lyhentämään.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nämä ovat kaksi erillistä asiaa.

Rahastoinnilla on verotuksellista vaikutusta, pääomavastikkeiden/rahoitusvastikkeiden osalta vaikutus on kassavirtaan (eli pääomavastikkeita yleensä maksetaan alkuun vain korkojen mukaan ts. alkuun lainoissa on lyhennysvapaata, sitten pääomavastikkeet nousevat selvästi, kun lainaa aletaan lyhentämäänkin).

Sijoitusasunnoissa tulee siis seurata kahta asiaa, ettei tule äitiä ikävä, eli tuottoa sekä kassavirtaa.

Kassavirta pyöreästi näin:
+ vuokra
+ muut tulot (esim. vesimaksut)
- hoitovastike
- (pääoma-/rahoitusvastike)
- ("oman" lainan korko ja lyhennys)
- muut menot (esim. vesimaksut, korjaukset jne.)

Tuossa monella voi mennä sormi suuhun, kun rahoitusvastike pompsahtaa vaikka kolminkertaiseksi, kun yhtiölainaa ruvetaan lyhentämään.

Nämä toki selkeitä asioita, mutta kiitos kertauksesta! Sijoittajana toivoisin po-vastikkeen tuloutusta, että saisin vähentää po-vastikkeen maksut verotuksessa. Sitähän ei ennakkoon tiedä, kun päätetään vasta ensimmäisessä yhtiökokouksessa. Mietin tässä sitä, että kuinka tavallista uudiskohteissa on heti rahastoida po-vastikkeita?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Olen jotenkin kuvitellut, että kaksio olisi helpointa vuokrata... joko kahdelle opiskelijalle tai pariskunnalle. Ehkä olen väärässä.

Kyllä se yksiö on aina helpoiten vuokrattavissa, varsinkin Helsingin kantakaupungin alueella! Kuten @Tuamas tuossa jo yllä kertoikin, asuntosijoittaminen voi olla aika riskialtista puuhaa, kun noita muuttuvia ja ennalta-arvaamattomia kuluja voi tulla ja kokonaan ei voi (tai ei kannata) senkään varaan laskea, että vuokraa tulisi jokaiselta kuukaudelta (vuokralaiset vaihtuu jne..). Mutta huolellisesti opiskelemalla sekä ostokohteen tuntemalla voi toki onnistaa.

Jos minä olisin puhtaasti sijoitusasuntoa ostamassa, skaalaisin kaikki potentiaaliset kohteet läpi ja jättäisin hiukan alihintaista tarjousta vetämään. Eihän sinulla ole asian kanssa mikään tulenpalava kiire. Jos kämpän onnistuu saamaan kympitonnin halvemmalla normaaliin markkinahintaan nähden, niin sillä tekee jos ison tilin kun vertaa kuinka kauan saman summan kasaan saadakseen pitää vuokratuloista asunnon omistaa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä se yksiö on aina helpoiten vuokrattavissa, varsinkin Helsingin kantakaupungin alueella! Kuten @Tuamas tuossa jo yllä kertoikin, asuntosijoittaminen voi olla aika riskialtista puuhaa, kun noita muuttuvia ja ennalta-arvaamattomia kuluja voi tulla ja kokonaan ei voi (tai ei kannata) senkään varaan laskea, että vuokraa tulisi jokaiselta kuukaudelta (vuokralaiset vaihtuu jne..). Mutta huolellisesti opiskelemalla sekä ostokohteen tuntemalla voi toki onnistaa.

Jos minä olisin puhtaasti sijoitusasuntoa ostamassa, skaalaisin kaikki potentiaaliset kohteet läpi ja jättäisin hiukan alihintaista tarjousta vetämään. Eihän sinulla ole asian kanssa mikään tulenpalava kiire. Jos kämpän onnistuu saamaan kympitonnin halvemmalla normaaliin markkinahintaan nähden, niin sillä tekee jos ison tilin kun vertaa kuinka kauan saman summan kasaan saadakseen pitää vuokratuloista asunnon omistaa.

Isoista kaupungeista viedään tällä hetkellä kaikki potentiaaliset sijoitusasunnot ensimmäisellä näytöllä. Viimeksi paikalla noin 20 henkilöä ja välittäjä kertoi että vain yksi tarjouskierros. Oma tarjous hävisi ja kun kysyin mihin hintaan meni niin välittäjä kommentoi että tälläkin kertaa mentiin reilusti yli pyynnin.

Jos siis oikeasti normaalia, sijoituskäyttöön sopivaa kohdetta (hyvä sijainti kasvukeskuksesta, yksiö/pieni kaksio) etsii, niin tuolla "10k alle markkinahinnan ja katsotaan jos tärppää" ei tule nykyisessä markkinatilanteessa asuntoa saamaan.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
@Erkka Lapanen Olen luvattoman huonosti seurannut opintotuen/asumistuen uudistuksia, mutta yhden nuoren kanssa keskustelusta jäi mielikuva, että kaverin tulot vaikuttavat yhä useammin saatuihin tukiin. Tämä ajaa sekä yksinasumiseen, että suurempiin kimppakämppiin, ettei niin herkästi epäillä pariskunnaksi. Kaksioon on käytännössä löydettävä hiukan varakkaampi vuokralainen tai pariskunta. Eihän kaikki vuokralaisen tietenkään ole opiskelijoita, mutta toisaalta niitä pääkaupunkiseudulla riittää, eli ovat potentiaalinen asiakaskunta. Niin itse opiskelijana, kuin nykyään vuokraaja, olen pitänyt yksiötä halutuimpana kohteena. Tosin jos nyt ylimääräistä rahaa löytyisi, niin hankkisin varmaan ison keskusta-asunnon, johon voisi asuttaa 4-enemmän opiskelijoita.
 

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Sijoitusasunnoista pari omaa mielipidettä:
- Mitä pienempi, sitä parempi: vastikkeet ja remonttikulut lasketaan useimmiten neliöiden mukaan, mutta neliövuokrat eivät kuitenkaan nouse lineaarisesti, eli pienemmästä kämpästä saat kovempaa neliövuokraa matalammilla kuluilla
- Kovin vuokrakysyntä kohdistuu yksiöihin, eli ne on helpoin saada vuokrattua
- Mitkään alihintaiset tarjoukset eivät todellakaan mene läpi tässä markkinassa; kaikki hyvät kohteet viedään käsistä saman tien (itse olen omat kohteeni saanut maksamalla preemiota pyynnin päälle)
- Kallista on, suosittelen malttia ja varovaisuutta
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Isoista kaupungeista viedään tällä hetkellä kaikki potentiaaliset sijoitusasunnot ensimmäisellä näytöllä. Viimeksi paikalla noin 20 henkilöä ja välittäjä kertoi että vain yksi tarjouskierros. Oma tarjous hävisi ja kun kysyin mihin hintaan meni niin välittäjä kommentoi että tälläkin kertaa mentiin reilusti yli pyynnin.

Jos siis oikeasti normaalia, sijoituskäyttöön sopivaa kohdetta (hyvä sijainti kasvukeskuksesta, yksiö/pieni kaksio) etsii, niin tuolla "10k alle markkinahinnan ja katsotaan jos tärppää" ei tule nykyisessä markkinatilanteessa asuntoa saamaan.

No siinä tapauksessa kirjoitin vastoin parempaa (tai ainakin vanhentunutta) tietoa. Kaksi asuntoa olen (Suomesta) ostanut ja kummassakin kun ei tulenpalava kiire ollut, sain asunnon hankittua juuri kuvailemallani tavalla selvästi markkinahintaa edullisemmin. Viimeisimmästä on tosin jo vajaa kolme vuotta aikaa joten onhan markkinat ja ennenkaikkea kysyntä tuosta toki muuttuneet.

Tämä vuodenaika nyt on muutoinkin se kaikkein huonoin aika asunnon (pienen/sijoitusasunnon) ostolle varsinkin Helsingistä tai muilta isommilta opiskelijapaikkakunnilta, kun liikkeellä on paljon ostajia, jotka ovat hankkimassa jälkikasvulleen kattoa pään päälle alkavien opintojen johdosta.

Minä olen niin varovainen sijoittajana, että kavahdan vaistomaisesti markkinoita, jotka ovat niin kuumentuneet ettei kaupankäynnille ole aikaa/tilaa. Olen loivien peliliikkeiden mies, heh. Silti tällä varovaisemmalla tavallakin on jotenkin tullut eteenpäin rimpuiltua.

Sen tahdon vaatimattomana mielipiteenä vielä lopuksi sanoa, että ihmiset ovat yllättävänkin impulsiivisia asunnon ostamisessa. Tuntuu, että auton hankintaakin mietitään tarkemmin. Siinä ei kymppitonni paina mitään, kun vaimo "ihastuu" juuri kyseiseen kohteeseen, joka on pakko saada. Varmaan nämä hurjan pitkät laina-ajat myös hiukan sokeisevat ihmisten harkinta-kykyä, kun ei se 10-15 tuhatta niin paljon eroa tee 25 vuoden laina-ajassa mitattuna?

Niin ja itse lähtökohtaisesti katselinaikanaan noita vanhempia kohteita, joissa kämppä oli enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa, mutta itse taloyhtiö oli hyvin pidetty ja suuret rempat tehty. Pintaremontti (varsinkin jos sen itse kykenee tekemään) ei monta satasta/tonnia maksa riippuen mitä haluaa tehdä; maalia/tapettia seiniin, laminaatti muovilattian tilalle tai vanhan parketin hiominen ja uudelleen lakkaus, uusi jääkaappi ja liesi jne.. vanhat keittiön kaapistot uudelleen maalattua/hiukan modernisoitua ja asunto näyttää vähintään kertoluokkaa arvokkaammalta. Tosin sekin on ihan validi vaihtoehto, ettei tee asunnolle yhtään mitään varsinkin jos/kun kysyntää muutenkin riittää.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
@Erkka Lapanen Olen luvattoman huonosti seurannut opintotuen/asumistuen uudistuksia, mutta yhden nuoren kanssa keskustelusta jäi mielikuva, että kaverin tulot vaikuttavat yhä useammin saatuihin tukiin. Tämä ajaa sekä yksinasumiseen, että suurempiin kimppakämppiin, ettei niin herkästi epäillä pariskunnaksi. Kaksioon on käytännössä löydettävä hiukan varakkaampi vuokralainen tai pariskunta... Tosin jos nyt ylimääräistä rahaa löytyisi, niin hankkisin varmaan ison keskusta-asunnon, johon voisi asuttaa 4-enemmän opiskelijoita.

Mielenkiintoista luettavaa tämä kommentti. Olen sen verran pihalla Helsingin asuntomarkkinoista (kuten tuossa yllä tuli juuri todistettua) että olisi mielenkiintoista kuulla lisää, onko näiden kimppakämppien suosio viime vuosina kasvanut erityisesti Helsingissä ja kantakaupungin alueella? Tuollainen voisi olla varteenotettava seuraava sijoituskohde itsellenikin, 3-4h ja keittiö. Minulla olisi mahdollisuus pitää sitä vuokralla seuraavat 15 + vuotta ja sen jälkeen voisin muuttaa siihen itse sisään (kunhan sijainti ja kohde on hyvä) sitten kun olen Suomeen palaamassa!

Revitäänkö nämä isommatkin Helsingin kantakaupungin huoneistot käsistä vai onko siellä paremmin aikaa/mahdollisuutta neuvotella hinnasta?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sijoitusasunnoista pari omaa mielipidettä:
- Mitä pienempi, sitä parempi: vastikkeet ja remonttikulut lasketaan useimmiten neliöiden mukaan, mutta neliövuokrat eivät kuitenkaan nouse lineaarisesti, eli pienemmästä kämpästä saat kovempaa neliövuokraa matalammilla kuluilla
- Kovin vuokrakysyntä kohdistuu yksiöihin, eli ne on helpoin saada vuokrattua
Noista samaa mieltä, ehkä sillä lisäyksellä että pieni kaksio olisi mielestäni toinen järkevä vaihtoehto, juurikin vastikkeiden yms takia ja toiseksi siksi että niissä on käsitykseni mukaan hieman pienempi vuokralaisten vaihtuvuus kuin yksiössä. Tosin yksiön saa sitten helpommin uudelleen vuokrattua, varsinkin kasvukeskuksissa. Kolmiota tai isompaa en itse edes harkitsisi. Kun vastike pyörii siellä 4-5€/m^2 ja jos sattuisi vielä tulemaan isompi remppa, niin kulut ovat aika järkyttävän isot "tyhjiltä" kuukausilta.

Tietenkin jos aiempia sijoituskämppiä löytyy jo, niin riskit jakaantuvat ja silloin ei isompi kämppä olisi välttämättä niin huono.
 

hege

Jäsen
Isompien asuntojen ongelma, ainakin kantakaupungissa (Helsinki), lienee se että hinnat ovat varsin kovia. Luulen, että paljoa ei tarjontaa ole yli 90 neliön 4h ja 4h+ asunnoissa alta 650k€ eli oman rahan tarve kasvaa tässä äkkiä ja toisaalta rahoituskulut kasvavat myös. Toisaalta vuokraaminen useammalle ehkä pienentäisi riskiä.
 

Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #44,
Nämä toki selkeitä asioita, mutta kiitos kertauksesta! Sijoittajana toivoisin po-vastikkeen tuloutusta, että saisin vähentää po-vastikkeen maksut verotuksessa. Sitähän ei ennakkoon tiedä, kun päätetään vasta ensimmäisessä yhtiökokouksessa. Mietin tässä sitä, että kuinka tavallista uudiskohteissa on heti rahastoida po-vastikkeita?
Yleensä pääomavastikkeet tuloutetaan, jos kertasuoritukset rahastoidaan. Tämä jo yhdenvertaisuudenkin takia. Pääomavastiketuotot ovat niin pieniä, että tilikauden tuloksen suhteen sillä ei ole mitään merkitystä.
 

bftw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thiem
Onko kenelläkään kokemusta opintolainan sijoittamisesta ja siihen hyviä vinkkejä? Tarkoitus olisi saada rahan arvo säilymään ja kattaa ne lainan kulut, mitä syntyy opiskelujen aikana. Varsinaista tarvetta ei ole käyttää opintolainaa elämiseen, mutta kun valtio maksaa siitä päälle 6000 euroa takaisin, niin mikä jottei. Bank Norwegianilla taitaa olla paras talletuskorko (1,75%)? Mahdollisuuksia on miljoonia, mutta oikeen päätöstä en osaa tehdä ja olisi kiva kuulla, jos muilla on opintolainan kanssa vekslaamisesta kokemuksia.
 

Morgoth

Jäsen
Tarkoitus olisi aloitella (taas?) osakesijoittamista. Olen joskus todella kauan avannut sitten Nordnettiin arvo-osuustilin ja siellä ihan pieni määrä osakkeita, mutta itseasiassahan esim. Nordea taitaa olla nykyään halvempi? Heillä välityspalkkio on alle 800 € kaupoista vain 1 %. Nordnetillä se halvimmillaakin olisi 3 €, mutta tuolle tasolle päästäkseen pitäisi tehdä jo todella aktiivisesti kauppaa. Tarkoitus ja mahdollisuus olisi sijoitella kuitenkin vain muutamia satasia kuukaudessa jolloin jossakin 9 € välityspalkkiossa ei ole mitään mieltä. Ensi alkuun tarkoitus ostella ihan vain "mummo-osakkeita" eikä mitään hirveän aktiivista kauppaa tai kykyä pystyvänsä markkinoita parempaan tuottoon.

Lähinnä sitä ihmettelin, että käykö täällä joku kauppoja näillä warranteilla, futuureilla yms. ihmeellisyyksillä joista itselläni on vaikea ymmärtää lopulta mistä on edes kyse. Entä sijoitteleeko täällä joku lainarahalla? Nythän korot olisi ainakin alhaalla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarkoitus olisi aloitella (taas?) osakesijoittamista. Olen joskus todella kauan avannut sitten Nordnettiin arvo-osuustilin ja siellä ihan pieni määrä osakkeita, mutta itseasiassahan esim. Nordea taitaa olla nykyään halvempi? Heillä välityspalkkio on alle 800 € kaupoista vain 1 %. Nordnetillä se halvimmillaakin olisi 3 €, mutta tuolle tasolle päästäkseen pitäisi tehdä jo todella aktiivisesti kauppaa. Tarkoitus ja mahdollisuus olisi sijoitella kuitenkin vain muutamia satasia kuukaudessa jolloin jossakin 9 € välityspalkkiossa ei ole mitään mieltä. Ensi alkuun tarkoitus ostella ihan vain "mummo-osakkeita" eikä mitään hirveän aktiivista kauppaa tai kykyä pystyvänsä markkinoita parempaan tuottoon.

Lähinnä sitä ihmettelin, että käykö täällä joku kauppoja näillä warranteilla, futuureilla yms. ihmeellisyyksillä joista itselläni on vaikea ymmärtää lopulta mistä on edes kyse. Entä sijoitteleeko täällä joku lainarahalla? Nythän korot olisi ainakin alhaalla.

Nordnetin käyttöliittymä on Nordeaa huomattavasti parempi, mutta muuten Nordea taitaa olla halvempi. Itsellä on osakkeissa vajaa kymppi ja ostan Nordnetin kautta DB:n SP500 ETF:ää joka kuukausi 120€:lla. Tuosta palkkio on ymmärtääkseni 0,2%, jonka maksaminen ei harmita.

edit. Jätä ne warrantit suosiolla pois harkinnoista jos et niiden päälle ymmärrä... en itsekään, mutta käsittääkseni ns. vedonlyöntiä osakekurssin kehityksestä.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko kenelläkään kokemusta opintolainan sijoittamisesta ja siihen hyviä vinkkejä? Tarkoitus olisi saada rahan arvo säilymään ja kattaa ne lainan kulut, mitä syntyy opiskelujen aikana. Varsinaista tarvetta ei ole käyttää opintolainaa elämiseen, mutta kun valtio maksaa siitä päälle 6000 euroa takaisin, niin mikä jottei. Bank Norwegianilla taitaa olla paras talletuskorko (1,75%)? Mahdollisuuksia on miljoonia, mutta oikeen päätöstä en osaa tehdä ja olisi kiva kuulla, jos muilla on opintolainan kanssa vekslaamisesta kokemuksia.

Olen nostanut kaikki mahdolliset opintolainat ja laittanut ne suhteella 50-50 elämiseen sekä arvo-osuustileille indekseihin. Kannattaa nostaa kaikki mahdolliset opintolainat, sillä sen halvempaa rahaa et tule todennäköisesti pitkään aikaan saamaan. Sen lisäksi opiskelijoiden pienet tulot huomioiden jokaisen lainaeuron "marginaalihyöty" on ihan järjettömän suuri elämänlaadun parantamiseksi. Tilanne tietysti muuttuu, jos ryyppäät kaikki opintolainat ja hankit itsellesi alkoholismin sairaudeksi, mutta tästä nyt ei ilmeisesti ole vaaraa.

Marginaali + EURIBOR on ollut oikeastaan koko laina-ajan alle 1%. Tuo on siis aivan käsittämättömän halpaa rahaa pidemmällä perspektiivillä mitattuna, joten ei ainakaan toistaiseksi tarvitse pelätä korkomörköä. Sen lisäksi uusilla opiskelijoilla kun on vielä tuo "valtio maksaa 30% takaisin" periaate, niin en voi kuin suositella tuota opintolainojen nostoa.

Oma suositukseni on siis, että nostat opintolainat ja laitat niistä heti niin suuren osan kuin kykenet lähes nollakulujen indeksirahastoihin.
 

Morgoth

Jäsen
Nordnetin käyttöliittymä on Nordeaa huomattavasti parempi, mutta muuten Nordea taitaa olla halvempi.

Nordnetin käyttöliittymä on mielestäni myös paljon selvempi ja parempi. Nordean investorista en osaa sanoa oikein onko se hyvä tai huono. Onhan siellä ihan mukava pelailla esim. kurssigraafeilla. Toisaalta onneksi mikään ei estä käyttämästä noita ristiin.

Onko jollakin suositella jotain kirjoja/linkkejä esim. liittyen tekniseen analyysiin (IT-nörttiä voisi kiinnostaa ja tilastotiedettä kuitenkin tullut joskus kauan sitten sivuaineena luettua)? Yleensäkin jotain kirjallisuutta/linkkejä aiheesta. Seppo Saarion "miten sijoitan pörssiosakkeisiin" luin uudestaan tai varmaan ensimmäistä kerta kokonaan läpi, jonka joskus aikoja sitten ostin hyllyyn pölyttymään. Ottaen huomioon etten mikään kauppatieteilijä ole eikä mitään erityisvahvaa ennakkotietoa koko aihealueesta ja jollakin tavalla pitänyt kaikkea tähän liittyvää ihan tajuttoman puuduttavana. Yhtäkkiä heräsi kuitenkin mielenkiinto yrittää ymmärtää sijoitusmarkkinoita.

edit. Jätä ne warrantit suosiolla pois harkinnoista jos et niiden päälle ymmärrä... en itsekään, mutta käsittääkseni ns. vedonlyöntiä osakekurssin kehityksestä.

Näin ajattelin tehdä. Jäin vain ihmettelemään, että ovatko nämä lähinnä jotain ammattilaisten (tai uhkapelaajien?) välineitä joihin ei tavallisen säästäjän kannata edes yrittää perehtyä?
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Morgoth Nuo futuurit, bull ja bear sertifikaatit sekä warrantit on ihan käteviä työkaluja position suojaamiseen (hedging) sekä vivutettuun näkemyksen ottamiseen markkinoilla. Vedonlyöntiä osakkeen kehityksestä kyllä, mutta niin on normaali osakesijoituskin. Tavallisen pulliaisen ei noihin tuotteisiin kannata sijoittaa, mutta en tavalliselle säästäjälle suosittelisi edes suoria yksittäisten osakkeiden ostoja, vaan indeksisijoittamista paremman ja edullisemman hajautuksen vuoksi.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Nyt tulee todennäköisesti hyvin tyhmä kysymys, mutta kysytään silti:

Tarviiko rahastoihin sijoittamisesta maksaa veroja? Eli siis heitin vähän aikaa sitten muutaman tontun Nordnetin superrahastoihin, ja elelin siinä uskossa että kun mitään osinkoja ei tule, niin myöskään mitään mistä maksaa veroja ei ole.

Onko asia näin?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt tulee todennäköisesti hyvin tyhmä kysymys, mutta kysytään silti:

Tarviiko rahastoihin sijoittamisesta maksaa veroja? Eli siis heitin vähän aikaa sitten muutaman tontun Nordnetin superrahastoihin, ja elelin siinä uskossa että kun mitään osinkoja ei tule, niin myöskään mitään mistä maksaa veroja ei ole.

Onko asia näin?

Kasvurahastoista ei tule veroja maksettavaksi, ennen myyntivoittoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@Morgoth Nuo futuurit, bull ja bear sertifikaatit sekä warrantit on ihan käteviä työkaluja position suojaamiseen (hedging) sekä vivutettuun näkemyksen ottamiseen markkinoilla.
Vaikka tämä pitää täysin paikkaansa, mutta mielestäni on hyvä myös mainita että mikään futuurien alkuperäinen tarkoitus on (ihan silläkin kun joidenkin mielestä ne ovat saatanasta seuraavia ja pitäisi kieltää). Ne vakuutuksia/instrumentteja joilla voidaan suojella liiketoimintaa, eli varmistua että seuraavana vuonna jotain raaka-ainetta (esim öljyä) on saatavilla sopivaan hintaan. Koska ne ovat tuollaiseen tarkoitettu, niin kannattaa miettiä että kannattaako niitä ostaa spekulointimielessä. Niistä on hyötyä esim investointipäätöksiä tehtäessä (takuu että vaikkapa sähköä saa myytyä tietyllä hinnalla ensi syksynä helpottaa voimalaitoksen rakennuspäätöstä), mutta niillä pelaaminen myös saattaa nostaa tuotteen (vaikkapa ruuan) hintaa ja aiheuttaa esim nälänhätää.

Sinänsä lyhyeksi myynnin mahdollisuudesta on hyötyä markkinoille, sillä ne laskevien markkinoiden tapauksessa pitävät markkinat "kilpailtuina" ja siten paremmin toimivina (erityisesti tapauksissa joissa osake ei likvidi eli osakkeenomistajat holdaavat ja kurssi ei tipu vaikka tuotto-odotukset ovat laskeneet. Muutoin nuo ovat pitkälti ymmärtääkseni vedonlyöntiä.
 

Konrad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt tulee todennäköisesti hyvin tyhmä kysymys, mutta kysytään silti:

Tarviiko rahastoihin sijoittamisesta maksaa veroja? Eli siis heitin vähän aikaa sitten muutaman tontun Nordnetin superrahastoihin, ja elelin siinä uskossa että kun mitään osinkoja ei tule, niin myöskään mitään mistä maksaa veroja ei ole.

Onko asia näin?

Kuten paki77 tuossa edellä mainitsikin niin kasvurahastoista ei tule veroja ennen kuin joskus tulevaisuudessa myyt osuuksiasi.
Kun rahasto saa osinkoja omistamiltaan yhtiöiltä, osingoilla ostetaan lisää samojen yritysten osakkeita. Rahastojen ei tarvitse maksaa veroa.

Näissä rahastoissa kuten myöskin muussa sijoittamisessa ajallinen hajauttaminen on ystäväsi. Nordnetin kautta pystyt aloittamaan kuukausisäästämisen.
Kerran kuukaudessa sinulle ostetaan automaattisesti näitä rahastoja/ETF;fiä. Tällöin tulet saamaan Indeksiä silloin kun se on ylhäällä ja kun se on alempana.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kuten paki77 tuossa edellä mainitsikin niin kasvurahastoista ei tule veroja ennen kuin joskus tulevaisuudessa myyt osuuksiasi.
Kun rahasto saa osinkoja omistamiltaan yhtiöiltä, osingoilla ostetaan lisää samojen yritysten osakkeita. Rahastojen ei tarvitse maksaa veroa.

Näissä rahastoissa kuten myöskin muussa sijoittamisessa ajallinen hajauttaminen on ystäväsi. Nordnetin kautta pystyt aloittamaan kuukausisäästämisen.
Kerran kuukaudessa sinulle ostetaan automaattisesti näitä rahastoja/ETF;fiä. Tällöin tulet saamaan Indeksiä silloin kun se on ylhäällä ja kun se on alempana.

Kiitoksia. Tavoitteena on juu nämä rahat pitää se vähintään +10v tuolla vain pyörimässä, ja ainakin muutaman kerran vuodessa lisätä 2-5k lisää sinne rahaa aina. Tällä hetkellä omistan Norjan ja Suomen superrahastoja, mielipiteitä siitä kannattaako vain survoa noihin lisää vai ostaa esim. Ruotsia ja Tanskaa vielä lisäksi?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitoksia. Tavoitteena on juu nämä rahat pitää se vähintään +10v tuolla vain pyörimässä, ja ainakin muutaman kerran vuodessa lisätä 2-5k lisää sinne rahaa aina. Tällä hetkellä omistan Norjan ja Suomen superrahastoja, mielipiteitä siitä kannattaako vain survoa noihin lisää vai ostaa esim. Ruotsia ja Tanskaa vielä lisäksi?
Jos teet vaikka niin, että jaat osan rahoistasi tasaisesti noihin neljään, minkä lisäksi sijoitat esimerkiksi USA:n markkinoille ETF:n muodossa, niin salkku on jo keskimääräistä paremmin hajautettu. Lisäksi ETF:ien kautta voit oman mielen mukaan sijoittaa myös Euroopan markkinoille ja kehittyville markkinoille, myös johonkin spesiaalimpaan kuten vaikka kannabikseen. Kerran kuussa pystyt myös ostamaan neljää eri ETF:ää kuluitta (tämä on oikeasti todella hyvä palvelu Nordnetiltä) ETF-kuukausisäästämisen avulla. Martin Paasi onkin helpottanut hommaa ja listannut suhteellisen turvalliset sijoituskohteet:

Maailman parhaat ETF-rahastot? - Nordnetblogi - Nordnetblogi

Kannattaa kuunnella Nordnetin rahapodia vaikka ensimmäiset 5-10 jaksoa, niissä käydään useaan otteeseen läpi ETF:iin sijoittamisen ja yleisesti indeksisijoittamisen hyödyt.

Itse säästän tällä hetkellä osan ASP-tilille, osan superrahastoihin ja joka kuun alussa teen "uuden" ETF-kuukausisäästösopimuksen jolla poimin 1-4 eri ETF:ää sen mukaan mikä on rahatilanne. Heti kaupankäynnin jälkeen perun tämän sopimuksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös