Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 705
  • 6 084

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tällä hetkellä omistan Norjan ja Suomen superrahastoja, mielipiteitä siitä kannattaako vain survoa noihin lisää vai ostaa esim. Ruotsia ja Tanskaa vielä lisäksi?
Jokaisella on asiasta mielipiteitä, mutta jos haluat hajauttaa sijoitustasi niin miksi hajautat sitä pariiin pieneen pohjoiseen naapurimaahan?
Mikset samantien hajauta koko maailmaan sijoittaviin ETF:iin? Jos oikein haluaa asiaa pidemmälle miettiä, niin mikäli olet sattumoisin töissä Suomessa niin todennäköisesti työpaikka menee alta silloin kun on lama ja Suomi-rahastot ovat alimmillaan, Tältä riskiltä voi osittain välttyä sijoittamalla muualle (mitä kauemmaksi sen parempi).
 

Konrad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia. Tavoitteena on juu nämä rahat pitää se vähintään +10v tuolla vain pyörimässä, ja ainakin muutaman kerran vuodessa lisätä 2-5k lisää sinne rahaa aina. Tällä hetkellä omistan Norjan ja Suomen superrahastoja, mielipiteitä siitä kannattaako vain survoa noihin lisää vai ostaa esim. Ruotsia ja Tanskaa vielä lisäksi?

Viisaita sanoja kollegoilta. Maantieteellinen hajauttaminen on yhtä tärkeää kuin ajallinenkin hajauttaminen. Näihin ei kannata "survoa" isoja summia kerralla vaan ajallisesti hajautat sijoituksesi kuukausittain. Toki jos tämä on mahdollista, mutta palataan siihen myöhemmin. Tuon Fat Catin laittaman linkin takaa löydät kullanarvoista tietoa ja mahdollisia kohteita rahoillesi. Tärkeintä kuitenkin, että olet aloittanut (jos et ollut sijoittanut aikaisemmin) ja se ettet hae pikavoittoja markkinoilta. Tälläinen sijoittaminen on toki tylsää, mutta myös historiallisesti tappavan tehokasta.

Monelle on tärkeää olla mukana kotimaisella markkinalla. Tätä Superrahasto Suomi tarjoaa. Tiedät mitä yrityksiä rahasto omistaa, mihin rahasi menevät ja
tiedät yritysten toimialat. Toinen Superrahastojen herkullinen puoli on niiden kuluttomuus. Kuluja ei kuitenkaan tule pelätä. Rajana on hyvä pitää esimerkiksi maksimissaan 0,5% kuluja. Jos on haluja sijoittaa johonkin erikoisempaan.

Me ihmiset pruukaamme olemaan hieman erilaisissa elämän vaihessa ja tilanteissa. Fat Cat laittaa rahaa ASP-tilille asuntoa varten ja samalla hän sijoittaa rahojaan ETF:in. Nyt kysynkin (Ei tarvitse vastata kuin mielessäsi.) mikä se sinun elämäntilanteesi on ja paljonko pystyisit kuukaudessa sijoittamaan/säästämään ? Paljonko sitä sijoitettavaa rahaa jää kuukausittain käteen, juoksevien menojen jälkeen ? Olisiko esimerkiksi mahdollista laittaa 250€ kuukaudessa rahastoihin/ETF:iin ? Jos tämä on mahdollista niin suosittelen laittamaan rahaa kuukausittain ajallisen hajauttamisen maksimoimiseksi.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Nyt on hyvää keskustelua palstalla! Itsekin veivasin vuosia lähinnä Suomi -osakkeita ja hävisin indekseille ihan riittävästi. Nykyään olen asettanut sijoitushorisontiksi 20 vuotta ja strategiana on nimenomaan osingot takaisin sijoittavat indeksirahastot ja kulujen minimointi. Nordnetin kuukausisäästäminen sekä pohjoismaisiin superrahastoihin ja Saksan, Yhdysvaltojen, kehittyvien markkinoiden sekä maailman ETF rahastoihin on pyörimässä. Mitään en ajatellut myydä, vaan lähinnä ostan lisää kuukausittain, jolloin myös ajallinen hajautus tulee otettua huomioon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Monelle on tärkeää olla mukana kotimaisella markkinalla. Tätä Superrahasto Suomi tarjoaa. Tiedät mitä yrityksiä rahasto omistaa, mihin rahasi menevät ja tiedät yritysten toimialat. Toinen Superrahastojen herkullinen puoli on niiden kuluttomuus. Kuluja ei kuitenkaan tule pelätä. Rajana on hyvä pitää esimerkiksi maksimissaan 0,5% kuluja. Jos on haluja sijoittaa johonkin erikoisempaan.
Minä ymmärrän hyvin sen jos joku haluaa esim isänmaallisista syistä investoida kotimaisiin yhtiöihin (joskin siinä tapauksessa pidän luontevampana suoria osakeomistuksia, ja niiden mukanaan tuomaa äänivaltaa), mutta haluan silti tuoda vielä yhden pointin keskusteluun. Oma strategiani on buy & hold, niin tällöin on vain parempi ettei niin tarkkaan tiedä mitä siellä world-salkussa on tai ainakin luottaa siihen, että vaikka siellä coca-colaa ja vastaavia on niiden osuudet ovat niin pienet että on ihan turha stressata siitä että näkee cokis-rekan ajaneen ojan. Jos osuuksia ei meinaa myydä niin mitä väliä sillä on että salkun yritykset ja markkinat ovat tuttuja? Tällöin ainakin itselleni tulisi vain kiusaus ylireagoida ja alkaa pelaamaan vastoin valittua strategiaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näinpä. Itsellekin varmaan kullanarvoisin ahaa-hetki oli se, kun noin vuoden suorien osakesijoitusten (tosin nämäkin ovat menestyneet suhteellisen hyvin) jälkeen tajusin, että oikeasti niitä kavereita jotka pystyy indeksin rökittämään vuosikymmeniä on todennäköisesti vain kourallinen. Ja vaikka olenkin yrityksistä ja rahoitusmarkkinoista ehkä keskiarvoa kiinnostuneempi, niin on helppo myöntää ettei minulla ole aikaa eikä osaamista napata parhaita yrityksiä salkkuun hyvällä ajoituksella.

Ei silti suoria osakeostoja kannata nyt välttääkään, mutta salkun peruskivi pitäisi olla mielestäni muurattu indeksisijoituksista. Ajoittain sitten voi viihdyttää itseään ja ostaa firmaa mistä tykkää, niin pysyy säästäminenkin mielenkiintoisempana.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Mielenkiinnosta kyselen palstalaisten ajatuksia noista indeksirahastoista. Millaisia tavoitteita teillä on niiden suhteen? Onko tavoitteena kerryttää jokin summa ja myydä sitten vai jokin muu strategia? Ikuinen holdaus ja peritövero jälkeläisten maksettavaksi?

Lähinnä siksi kyselen koska tuo hajautus ostojen suhteen on selkeää ja yksinkertaista, mutta myynnin suhteen onkin sitten nähdäkseni haastavampi tilanne.

Jos tai kun indeksiä myy, ajoittaa markkinaa tavalla tai toisella. Ja koska markkinaa on sangen hankalaa ennustaa, päädytään tilanteeseen jossa kertyneen pääoman kotiuttaminen tapahtuu joko nousevassa (ei ehkä hyvä jos nousu jatkuu vielä pitkään) tai laskevassa (kannattaako silloin myydä koskapa saa kenties sijoituksilleen alhaisemmat tuoton) markkinassa.

Toki tuollaisen 2008 koetun rysäyksen todennäköisyys lienee melko alhainen, mutta tuolloin indeksit sulivat kuin voinokare kuumalla pannulla...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mielenkiinnosta kyselen palstalaisten ajatuksia noista indeksirahastoista. Millaisia tavoitteita teillä on niiden suhteen? Onko tavoitteena kerryttää jokin summa ja myydä sitten vai jokin muu strategia? Ikuinen holdaus ja peritövero jälkeläisten maksettavaksi?
Minulla kyse on aidosti vapaaehtoisesta eläkesäästämisestä, johon valtiovallalla ei ole voimassaolevan lainsäädännön mukaan mahdollisuuksia kajota. Kuten olen palstalla kirjoittanut, niin en luota eläkejärjestelmäämme jota pidän pyramidihuijauksena. Pidän todennäköisenä että ikäluokkani ei sieltä tule luvattua eläkettä saamaan, vaan eläketurva on varmistettava itse.

Varsinaista strategiaa ei myymistä varten vielä ole, sillä auki olevia tekijöitä on vielä liikaa, mutta verotuksellisista syistä se kannattaa varmasti jakaa useammalle vuodelle. Mahdollisesti kertynyttä omaisuutta voisi pyrkiä muuttamaan osittain ajoissa suhdennehuipuilla riskittömämmiksi sijoitusmuodoiksi.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
@Konrad @dana77 @Fat Cat Kiitoksia kaikille mielipiteistä/kommenteista! Konrad tuossa mainitsi, että elämäntilanteita on hyvin erilaisia ja voisin jopa omaa tilannetta/taustaa hieman jopa avata, kerran paikalla on avuliaita henkilöitä antamassa vinkkejä ja kertomassa omia kokemuksia. Kuten jo tästä käy ilmi, niin itse olen tosiaan näiden kanssa hyvin amatööri, mutta mukavahan se olisi rahojaan fiksusti sijoittaa.

Tilanne on tällä hetkellä se, että ikää on karvan alle 24v ja opinnot juuri loppuneet. Töitä on varmasti tarjolla vuoden loppuun asti, mutta tämän jälkeen täysi mysteeri, mitä elämä tuo tullessaan. Pienestä asti olen ollut todella pihi ja rahaa onkin aina kertynyt hyvin säästöön. Ensimmäiset pennit minkäänlaiseen sijoittamiseen laitoin 18-vuotiaana, kun kuolleelta mummolta jäi perintöä. Nämä rahat (~11k tällä hetkellä) ovat nyt olleet koskemattomana OP Sijoitusvakuutus nimisessä rahastossa/kohteessa, joka on riskitasoltaan hyvinkin maltillinen ja ideana periaatteessa vaan säilöä niitä tekemättä sen suurempaa tappiota.

Näiden lisäksi tuossa muutama kuukausi sitten oli säästöissä sen verran rahaa, että laitoin 6k€ Nordnettiin, josta valinnaksi muodostui juurikin Suomen ja Norjan Superrahastot. Näitä oli kehuttu monessa paikassa, että ovat halpoja/helppoja ensimmäisiä rahastoja, joihin voisi rahaa laittaa. Teidän kehumista ETF-rahastoista tai muista en ollut tietoinen ollenkaan, mutta tällä hetkellä nekin kuulostavat kyllä mielenkiintoiselta.

Nyt on myös säästötilille taas kertynyt ainakin 4k€ ylimääräistä rahaa, jotka ajattelin siirtää sieltä lojumasta mielummin johonkin rahastoon poikimaan. Todennäköisesti valinta on juurikin tuolta Nordnetin puolelta jotain, mutta käsitin näin, että nyt ei kannata enää noita Superrahastoja pumpata, vaan mielummin ostaa sitten tuolta ETF puolelta jotain?

Vinkkejä voi laittaa lisää tulemaan ehdottomasti, aihe on hyvinkin mielenkiintoinen ja toki rahat olisi mukava saada mahdollisimman hyvin poikimaan, mutta tosiaan melko amatööri näissä asioissa edelleen olen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt on myös säästötilille taas kertynyt ainakin 4k€ ylimääräistä rahaa, jotka ajattelin siirtää sieltä lojumasta mielummin johonkin rahastoon poikimaan. Todennäköisesti valinta on juurikin tuolta Nordnetin puolelta jotain, mutta käsitin näin, että nyt ei kannata enää noita Superrahastoja pumpata, vaan mielummin ostaa sitten tuolta ETF puolelta jotain?
Ei kenelläkään täällä voi olla faktaa siitä kannattaako rahat sijoittaa superrahastoihin vai johonkin muualle, mutta maantieteellisen hajautuksen nimissä muut vaihtoehdot ovat perusteltuja. Sinänsä superrahastot ovat ETF:iä siinä missä muutkin eli suomeksi sanottuna ne ovat pörssilistattuja osuuksia rahastoista mikä tarkoittaa että niitä voidaan myydä ja ostaa vapaasti pörssissä noteeratuilla hinnoilla.

Itse olen suosinut tuollaista koko kehittyneeseen maailmaan sijoittavaa indeksiä. Palkkio maltillinen 0,2%, varmasti likvidi osake (myynti ja ostolaidoissa ei ole sentinkään spreadiä) ja minun mielestäni siinä hajautus on jo itsestään niin täydellisesti hoidettu, että tuo riittää hajautukseen yksinään (erityisesti jos huolehtii ajallisesta hajautuksesta). Lisäksi kun on uudelleensijoittava (acc), kaupankäyntivaluuttana euro ja kotipaikkana muistaakseni Irlanti niin on verotuksellisesti optimaalinen vaihtoehto (korjatkaa jos olen väärässä jostain kohdasta)
iShares Core MSCI World UCITS ETF
rahaston koko on hieman vajaa 11 miljardia dollaria, eli minun lisäkseni pari kaveriakin on tämän valinnut. On siis yksi suosituimmista ellei jopa suosituin rahasto maailman mittakaavassa.

Jos haluaa kehittyville markkinoille lähteä ottamaan riskiä, niin Nordnetistä voi etsiä ETF:iä esim valinnoilla equity, stock index ja iShares (saa jonkun muunkin) ja sitten sortata markkinan mukaan että haluaako ostaa Brasiliaa, Kiinaa, Venäjää vai mitä.
Itse joskus harkitsin afrikkaa (se ETF ei tosin löydy edellä mainituilla filttereillä), mutta koska siinä kaupankäynti oli dollareina ja palkkiot olivat kohtuuttoman korkeat, niin passasin.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Osaako kukaan vinkata, mistä päin Stadia kannattaisi hankkia sijoitusasunto? Kaksio olis kiikarissa ja Meilahden seutua olen ajatellut mutta missä meillä on hinta-laatusuhde paras ja miltä alueelta vuokraaminen on helpointa? Periaatteessa omat mieltymykset ei saisi vaikuttaa mutta lähiöt ei kiinnosta.

Nykyisillä hinnoilla rehellinen vastaus on ettei mistään päin Helsinkiä. Paremman tuoton saat sijoitusasunnolle maakuntayliopistokaupungeista.
 

BaronFIN

Jäsen
Rahastosijoittamisessa on hyvä muistaa myös AJALLINEN hajauttaminen. Ei kaikkea kerralla samaan koriin vaan jatkuvasti joka kuukausi pienempää tai hieman isompaa summaa. Muuten käy niin, että 10k euroa kerralla teknorahastoon vuonna 2000 on tänä päivänä enää 5k euroa kiitos vanhojen suurten romahtamisen kun 100e/kk kymmenen vuoden ajan 2000-2010 olisi tehnyt tähän päivään mennessä 25k.

Eli jos tulee mummolta perintöä etc. vastaavaa löytöä säästötileiltä, niin ei kerralla vaan ajallisella hajautuksella. Näin mahdolliset kurssiromahduksetkin näyttäytyvät vain oston paikoilta eikä taloudellisena katastrofina.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kukin hajauttakoon tahtonsa mukaan mutta oman näkemyksen mukaan en anna maantieteelliselle hajautamiselle niin suurta painoarvoa, mitä perinteisesti kirjallisuudessa korostetaan. Nykyään informaation ja pääomien liikkeet ovat niin nopeita, ettei mantereiden välillä ole juurikaan eroa. Eri asia tietysti on, jos sijoittaa listaamattomaan yhtiöön. Pörssimaailma elää omaa elämäänsä joka pitkälti perustuu tulevaisuuden odotuksiin. Pointtina vaan, ettei maantieteellistä hajautusta ei kuitenkaan pidä täysin unohtaa.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajallisella hajauttamisella todennäköisemmin häviää kun voittaa. Jos haluaa pelata varman päälle niin toki kannattaa hajauttaa ajallisesti, mutta tulos on luultavasti huonompi kuin jos olisi laittanut kaikki kerralla.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Rahastosijoittamisessa on hyvä muistaa myös AJALLINEN hajauttaminen. Ei kaikkea kerralla samaan koriin vaan jatkuvasti joka kuukausi pienempää tai hieman isompaa summaa. Muuten käy niin, että 10k euroa kerralla teknorahastoon vuonna 2000 on tänä päivänä enää 5k euroa kiitos vanhojen suurten romahtamisen kun 100e/kk kymmenen vuoden ajan 2000-2010 olisi tehnyt tähän päivään mennessä 25k.

Eli jos tulee mummolta perintöä etc. vastaavaa löytöä säästötileiltä, niin ei kerralla vaan ajallisella hajautuksella. Näin mahdolliset kurssiromahduksetkin näyttäytyvät vain oston paikoilta eikä taloudellisena katastrofina.

Jos ajallinen hajauttamisen näkee todella tärkeänä niin se tuo toisaalta hankaluutensa. Oletetaan, että olet kerännyt tuon 25 000 euroa rahastotilille. Eikö se kannattaisi nostaa ja alkaa syöttämään pienissä erissä kuukausittain, jos se on parempi tapa kuin kertasumma? Vai olisiko jo aiemmin pitänyt nostaa? Sitten se pieni pääoma taas ei paljoa heilahtele.
 

Sambody

Jäsen
Täällähän on ihan mukavaa keskustelua, joten tullaan lisäämään oma lusikka soppaan. Eli onko joku perehtynyt tai jopa ihan rahaa tehnyt Forex-markkinoilta. Itse olen tuota opiskellut itsenäisesti nyt hyvän tovin, mutta en pienellä pääomalla ole saanut tuottoa aikaan.
 

Tuamas

Jäsen
Täällähän on ihan mukavaa keskustelua, joten tullaan lisäämään oma lusikka soppaan. Eli onko joku perehtynyt tai jopa ihan rahaa tehnyt Forex-markkinoilta. Itse olen tuota opiskellut itsenäisesti nyt hyvän tovin, mutta en pienellä pääomalla ole saanut tuottoa aikaan.

Tuohan on ilman ammattimaista analyysia sama kuin pelaisit rahasi vedonlyönnissä.
 

Sambody

Jäsen
Tuohan on ilman ammattimaista analyysia sama kuin pelaisit rahasi vedonlyönnissä.
Taas täytyisi määritellä ammattimainen. Tosiaan ilman strategiaa tuo on "vähän" lottoamista todennäköisempää onnistua. Se että voiko toimivaa strategiaa toteuttaa muut kuin ammattilaiset on sitten toinen kysymys. Lähinnähän tuo on todennäköisyyksillä pelaamista ja se on nähdäkseni pienellä kassalla spekuloivan ongelma eli käytännössä todella vaikea löytää siedettävällä risk managementilla positioita. Varmin tapa tuolla hukata sijoituksensa on huono risk management, koska mikään toimija ei voi tuolla joka entryllä tuottaa. Se mitä olen nyt melko lyhyellä perehtymisellä huomannut, niin aivan tolkuttomasti tuo vie aikaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täällähän on ihan mukavaa keskustelua, joten tullaan lisäämään oma lusikka soppaan. Eli onko joku perehtynyt tai jopa ihan rahaa tehnyt Forex-markkinoilta. Itse olen tuota opiskellut itsenäisesti nyt hyvän tovin, mutta en pienellä pääomalla ole saanut tuottoa aikaan.

Sanoisin näin, että kannattaa pysyä poissa. Ongelma ei ole edes siinä, että markkina vaikea lyödä ilman ammattimaista analyysia, kuten @Tuomas yllä totesi. Jos siihen pystyy, sekään ei takaa voitollista tulosta. Näin siksi, että jättipelurit (kuten isot rahalaitokset tai niitä pienemmät pankit tai niitä pienemmät tuotteiden liikkeellelaskijat) eivät tyydy osaansa, vaan ovat valmiita vilpillisiin toimiin. Ei ole kovinkaan kauan, kun pankit sopivat ohi markkinan libor- ja euribor-koroista. Niille taas on sidos sekä valuutta- että osakemarkkinoihin, koska korkojen nousu tai lasku vaikuttaa valuutta- ja osakemarkkinoihin. Lisäksi monet Forex- ja johdannaisalustat on ohjelmoitu niin, että ne seuraavat valittua ideksiä (vaikkapa euro/usd), mutta voivat poimia tilapäisellä piikillä - jonka ne voivat itse järjestää - asiakkaan position knockiin, jos tällainen raja on asetettu. Kuten periaatteessa usein kannattaa asettaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Taas täytyisi määritellä ammattimainen. Tosiaan ilman strategiaa tuo on "vähän" lottoamista todennäköisempää onnistua. Se että voiko toimivaa strategiaa toteuttaa muut kuin ammattilaiset on sitten toinen kysymys. Lähinnähän tuo on todennäköisyyksillä pelaamista ja se on nähdäkseni pienellä kassalla spekuloivan ongelma eli käytännössä todella vaikea löytää siedettävällä risk managementilla positioita. Varmin tapa tuolla hukata sijoituksensa on huono risk management, koska mikään toimija ei voi tuolla joka entryllä tuottaa. Se mitä olen nyt melko lyhyellä perehtymisellä huomannut, niin aivan tolkuttomasti tuo vie aikaa.

Täyttä asiaa, näin se menee. Lisäksi jos asuu Suomessa, kannattaa huomioida verottajan tulkinnat. Mikäli aikoo - kaikesta huolimatta - vähänkään ammattimaistaa toimiaan mm. johdannaisten tai valuuttojen suhteen ulkomaisissa kauppapaikoissa, yksityishenkilö on monessa suhteessa heikoilla. Esimerkiksi siinä, että pahimmillaan verottaja tulkitsee jokaisen voitollisen position plussaksi, mutta ei yhtään tappiollista positiota vähennyskelpoiseksi. Järkevää on operoida yrityksen kautta, jolloin mahdollisuus vähennyksiin tappioista on olemassa.
 

Tuamas

Jäsen
Taas täytyisi määritellä ammattimainen. Tosiaan ilman strategiaa tuo on "vähän" lottoamista todennäköisempää onnistua. Se että voiko toimivaa strategiaa toteuttaa muut kuin ammattilaiset on sitten toinen kysymys. Lähinnähän tuo on todennäköisyyksillä pelaamista ja se on nähdäkseni pienellä kassalla spekuloivan ongelma eli käytännössä todella vaikea löytää siedettävällä risk managementilla positioita. Varmin tapa tuolla hukata sijoituksensa on huono risk management, koska mikään toimija ei voi tuolla joka entryllä tuottaa. Se mitä olen nyt melko lyhyellä perehtymisellä huomannut, niin aivan tolkuttomasti tuo vie aikaa.

Taas sama kuin indeksi vs. suora osake/osakerahasto, markkina toimii niin täydellisesti ja vielä osin epäreilusti, kuten @Cobol mainitsi, että toimii tuo toki ajanvietteenä, mutta tuotto-odotus ei vastaa riskiä.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko kenelläkään kokemusta opintolainan sijoittamisesta ja siihen hyviä vinkkejä? Tarkoitus olisi saada rahan arvo säilymään ja kattaa ne lainan kulut, mitä syntyy opiskelujen aikana. Varsinaista tarvetta ei ole käyttää opintolainaa elämiseen, mutta kun valtio maksaa siitä päälle 6000 euroa takaisin, niin mikä jottei. Bank Norwegianilla taitaa olla paras talletuskorko (1,75%)? Mahdollisuuksia on miljoonia, mutta oikeen päätöstä en osaa tehdä ja olisi kiva kuulla, jos muilla on opintolainan kanssa vekslaamisesta kokemuksia.
Ehdottomasti ASP, saat vuotuista korkoa korolle 1% sekä asunnon ostaessa 4% koron (vaatii toki sen, että aiot ostaa asunnon) könttänä avausvuodelle + viidelle seuraavalle.

Esimerkiksi itse pystyn kesätöiden+opintolainan avulla laittamaan kahtena ensimmäisenä vuonna kutakuinkun täydet 24 000e (3000e/vuosineljännes, joka on maksimi). Avaan tilin 2.1.2018, joten käytännössä saan korkoa siis kuuden vuoden ajan. Karkeasti tuo tarkoittaa n. 6000 euroa. 12000*0,05*5,5 + 12000*0,05*4,5. Eli 12000e * 5% korko * vuodet, joissa sekä 5,5 että 4,5 ovat alakanttiin, koska ensimmäinen sijoitus on tilillä päivää vaille 6v, seuraava 5v 9kk, 5v 6kk ja 5v 3kk. Eli luvut olisivat n. 5,625 ja 4,625, mutta ottaen huomioon myös sen, että opintolainassa on pieni korko (toki tuo 1% vuotuinen korko korolle kasvattaa summaa myös), niin tuolla saa laskettua sijoitukselle tulevan koron melko tarkasti.

Toki hyvällä tuurilla osakerahastoista voi saada paremman tuoton, mutta hyvää jaksoa on jatkunut rahastoissa jo niin pitkään, että mahdollinen laskusuunta voi alkaa koska tahansa, kukapa sitä tietää. Nythän esimerkiksi Nordean rahastoista taitaa Venäjä olla ainut (olikohan myös Itä-Euroopan rahasto), joka on tehnyt tappiota 10 vuoden aikajänteellä. Toki jos ajanjaksoksi ottaa 5-10 vuotta sitten välisen jakson, löytyy tappiota tehneitä varmasti enemmän.

ASP on myös käytännössä riskitön sijoituskohde, koska saat varman 5% koron (ei toki ole siis korkoa korolle kuin 1%), ja on hyvin epätodennäköistä, että opintolainan korko nousisi yli 5%:n. Jos näin kävisi, voi rahat toki nostaa pois ASP-tililtä (tällöin ei saa sitä 4% lisäkorkoa). Lisäksi ASP-tililtä rahaa ei voi ottaa pois sulkematta tiliä, jolloinka tuo 4% korko jää myös saamatta. Toki ASP-tilin voi avata myös myöhemmin uudestaan, jos jostain syystä näin sattuisi käymään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä nyt on aika vankkoja ja perusteltuja mielipiteitä tullutkin jo edellisiltä kirjoittajilta valuutta-spekuloinnilla, mutta pari pointtia vielä noin 20 sekunnin tutustumisella asiaan.
Valuuttamarkkinat ovat nollasummapeliä. Miksi vitussa kukaan haluaisi vapaaehtoisesti sijoittaa nollasummapeliin, kun osakemarkkinat ovat plussasummapeliä? (miinus kulut) Tosin pelaavat ihmiset lottoa ja muita veikkauksen miinussummapelejäkin, mutta kun nyt kuitenkin puhutaan sijoittamisesta.

Toinen juttu on että mikä on se fundementti johon tuossa sijoitetaan? Koko euroalueen tai yhdysvaltain talous? Siihenhän löytyy paljon parempia vaihtoehtoja osakepuolelta. Eihän tuo ole mitään muuta kuin puhdasta poliittisella riskillä pelaamista, eikä mitään sijoittamista.
 

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Ajallisella hajauttamisella todennäköisemmin häviää kun voittaa. Jos haluaa pelata varman päälle niin toki kannattaa hajauttaa ajallisesti, mutta tulos on luultavasti huonompi kuin jos olisi laittanut kaikki kerralla.

Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta enkä ole moista väitettä ikinä ennen kuullut, mihin se perustuu?
 

GeneRation

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta enkä ole moista väitettä ikinä ennen kuullut, mihin se perustuu?

Eiköhän tuo perustu täysin siihen, että osakekursseilla on tapana nousta. Jos ajatellaan, että sijoitus x on nyt arvoltaan 100 ja tuotto olisi vaikkapa 10% vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan. Tällöin kertasijoituksella tuotto olisi 50%, kun taas säännöllisellä säästämisellä ensimmäinen sijoitus olisi tuottanut 50%, mutta vuoden päästä tehty 40%, siitä seuraavan vuoden päästä tehty 30% jne. siten, että lyhimmän ajan olleet sijoitukset ovat toki tuottaneet vähiten. Kun sijoitus on hajautettu kertasijoituksen sijasta viidelle vuodelle olisi keskituotto tässä tapauksessa jäänyt säännöllisellä säästämisellä siis noin 25%:iin.

Laskevassa tai heiluvassa markkinatilanteessa kuukausisäästäminen toimiikin selvästi parhaiten ja yleensä kertasijoitusta paremmin. Pitkällä aikavälillä kertasijoitus voittaa käytännössä aina kuukausittaisen hajautuksen, sillä sijoitusaika tekee tehtävänsä. Yleensä kuukausisäästettävät rahat otetaan kuitenkin esim. suoraan palkasta, jolloin ei ole edes olemassa (vielä) vastaavansuuruista omaa pääomaa, joten kertasijoitus ei ole edes vaihtoehto. Kuukausisäästäminen on kuitenkin aina tilisäästämistä parempi vaihtoehto ja todennäköisesti nyt sijoitettu raha tuottaa paremmin kuin vuosien päästä sijoitettava raha, joten tilile rahoja ei missään nimessä kannata ensin säästää ja pistää sitten kertasijoituksena "paremman tuoton toivossa".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös