No eihän noita ikinä yksitellen osteta, joten sikäli tuo esitetty esimerkki oli turhan kärjistävä. Jos ostaa 500 eurolla kerrallaan, niin ei tuo 7-9 euroa sitten niin kova hinta enää ole. Kuukausittain ei ehkä monikaan tuohon taivu, mutta kyllä 3-4 kuukauden väleinkin voi ostaa.
Omasta mielestäni 500e on turhan vähän jos maksat 7-9e kaupankäyntikuluja. Kannattaa myös miettiä että mahdollisesti joskus tarvitsee myös luopua noista osakkeista, ja tällöin joudut maksamaan taas uudestaan 7-9e. 9+9e kk-kulut tekisi jo 3,6% kokonaiskulut, mikä voi tarkoittaa että ensimmäisen kahden vuoden netto-osingot menee noiden kaupankäyntikulujen kustantamiseen. Itse olen pitänyt rajaa aina tuossa prosentissa. Tästä syystä Nordeaan vaihtaminen houkuttaa aika paljon, ei tarvitsisi stressata että saako tarpeeksi suuren summan kasaan. Voisi hajauttaa ajallisesti paljon helpommin.
Joku mainitsi Nordnetin kampanjat. Minä olen kieltämättä jo niihinkin vähän kyllästynyt. Melko suppeita valikoimaltaan, sekä muita typeriä rajoituksia kuten kampanja-aika pari päivää. Okei viimeisin S&P500-kamppis oli poikkeus näiden molempien suhteen. Ilman kampanjoita Nordnet on valitettavan kallis. Esimerkiksi itselleni kävi seuraava tapaus, ostin amerikkalaista yhtiötä 2400 eurolla pari vuotta sitten. Nyt yhtiö meni jakautumaan (spin-off), eli omistukseni jakautui kahdelle eri yhtiölle. Ja uuden yhtiön arvo salkussani on liikkunut 130-200e välillä nyt. Tällä hetkellä minulla makaa tuo vajaa 200e kiinni yhtiössä jota en varsinaisesti edes halunnut. Jos haluan päästä eroon noista osakkeista niin joudun maksamaan 15e + valuutanvaihdot, eli noin 10% menisi kaupankäyntikuluihin! Laitoin aspaan palautetta (juuri tuon S&P500-kamppiksen aikaan) että olisiko mitenkään mahdollista että venytätte kampanjan koskemaan kaikkia Jenkki-osakkeita, tai sitten tekisitte "salkunsiivous-kampanjan" jossa voisi näistä jakautumisista tulleista osakkeista vähän halvemmalla eroon. Vastaus oli että jakautumiset ovat ihan arkipäivää eikä kampanjaa ole tulossa. Muistutettiin että saanhan minä vähentää verotuksessa nuo kuluni. Haistakaa paska! Nordnetin Rahapodissa ollaan mukamas niin piensijoittajan ystävää ja puhutaan miten muut finanssialan yritykset kusettaa asiakkaitaan. Tekisi mieli laittaa palautetta Nordnetin omasta hinnoittelusta tuohon ohjelmaan, mutten oikein kehtaakaan, ainakaan omalla nimellä. Mutta viimeistään tuo spin-off sai minut tosissaan miettimään hiljaista siirtymistä Nordean pariin osakevälittäjänä. Kai sitä täytyy äänestää jaloillaan, kun Nordnet ei aio hinnastoaan jatkuvasta valittaisesta huolimatta muuttaa.
Itse en lähtisi arvailemaan kurssiromahduksia ja myymään omistuksiani pois, koska osinkovirta tulee silti säilymään, joten en käytännössä koskaan myy pois. Kun kurssit ovat korkeilla, niin en vain ohjaa enää lisää rahaa osakkeisiin, vaan kasvatan käteispinojani, joita voin sitten käyttää agressiivisesti osakkeiden ostoon, jos kurssit alkavat oikeasti romahtaa.
Petrin kanssa täysin samoilla linjoilla tuohon ATH-keskusteluun. Lisäisin ehkä tuohon viestiisi vielä että velkavivun käyttöä kannattaa nyt miettiä vähän pidempään. Jos velkaa on paljon, saattaisin keventää. Mutta velatonta salkkua en lähtisi tyhjentämään, romahduksia kun on niin vaikea ennustaa. Tammikuuta odotellessa, eiköhän mediat ala taas ennustamaan että tämä ja tämä ennustaa huonoa pörssivuotta 2017.
Jos osakkeet kuumottavat, niin onhan muitakin vaihtoehtoja. Itse olen laittanut tämän vuoden ASP-tililleni maksimisummia mitä saa laittaa. Jos asunnon osto on aikeissa 5v sisällä, en pidä sitä ollenkaan huonona vaihtoehtona osakkeille.