Pitää tosin muistaa, että osingot ovat aika merkityksettömiä, kun yhtiön tulos on se mikä ratkaisee pitkässä juoksussa. Toki nettokassa tietysti myös vaikuttaa arvoon. Euro kannattaa joskus ostaa 50 sentillä, vaikka se ei tuottaisi, jos sen saa lyhyellä aikavälillä käteen.Voi kyllä huoletta käyttää. Helsingin pörssissä alkaa olla noin 10% osinkotuottoa muutamassa defensiivisessä osakkeessa; Fortum, Mandatum, Nordea. Näiden lisäksi useampi lappu antaa yli 5% osinkoa ja aika hyviä kasvunäkymiä pidemmällä välillä. Helposti kasaa nyt tälle vuosikymmenelle kymmenen osakkeen salkun, joista jokainen tuottaa yli 10% vuodessa, jos menee edes vähän odotusten mukaan. On aika helppo ennustaa, että Helsingin pörssi pesee Jenkkipörssin tuotossa tulevina vuosina, siihen asti kunnes arvostusero supistuu.
Pitää tosin muistaa, että osingot ovat aika merkityksettömiä, kun yhtiön tulos on se mikä ratkaisee pitkässä juoksussa. Toki nettokassa tietysti myös vaikuttaa arvoon. Euro kannattaa joskus ostaa 50 sentillä, vaikka se ei tuottaisi, jos sen saa lyhyellä aikavälillä käteen.
Fortumin tuloksen ennustetaan laskevan tasaisesti tulevina vuosina. Mandatum jakaa osinkoa selvästi enemmän kuin tekee tulosta ja lisäksi tuloksesta iso osa on run-off tulosta eikä operatiivista tulosta. Yhtiön pitää uudistaa aika paljon toimintaa, että laskuperusteisten vakuutusten tuotot saadaan korvattua. Ja joo en ihan tajua noita itsekään, mutta muodostavat suurimman osan tuloksesta ja noilla tuotoilla on käsittääkseni joskus tulossa loppu vastaan. Vapauttaa paljon pääomia, mutta yhtiö on siis tilanteessa, jossa pitää uudistua aika paljon tulevina vuosina, mikä ei riskitöntä. Sanoisin, että mandatum on jossain määrin high risk, high reward riippuen miten saavat toimintaa kehitettyä. Osakkeen defensiivisyys mielestäni siis aika kyseenalainen. Pankkisektori taas voi olla Euroopassa helisemässä, jos taantuma lopulta iskee. Toki Nordea itse on "terve", mutta isoja riskejä liittyy siihen, että terveet pankit pääsevät eteläisten veljiensä syntejä maksamaan. Ja toki Nordeankin osalta luottotappiot ja laskevat korot ovat mörköjä ja yhtiön tuloshuippu todennäköisesti aikalailla tässä ja nyt.
Yhtiöt eivät toki itsestäkään huonoja ja omistan kaikkia kolmea. Fortum ja Nordea lienevät salkun suurimmat jopa, mutta riskejä noihin kyllä ihan aidosti liittyy.
Vaikka tulikin karhuiltua, niin halvalta tuo helsingin pörssi itsellekin vaikuttaa ja tässä pikkuhiljaa lisäillyt ostoja.
Sanoisin, että sekä Nordeaa että Fortumia painaa tietämättömyys. Molempien tulosten ennustetaan laskevan ja molemmat ovat riippuvaisia jostain ulkoisesta tekijästä. Sähkönhinnan povataan olevan pitkään alhaalla (epäilen) ja en uskoa hetkeäkään ihmistä joka väittää tietävänsä mitä korot ovat 3v päästä. Epävarmuus yleensä näkyy kurssissa aika vahvasti. Fortumhan on jäänyt viime aikoina useammin alle tuon euron EPS:n kuin päässyt sen yli. Itse olen ostanut lähinnä vihreän energian takia. Aika halvalla pääsee käsiksi Fortumin kautta nykyään kun ei Uniperiä. Oletan, että joskus realisoituu kurssiinkin. Ja reilu euron EPS pitäisi olla ihan mahdollinen. Itse pidän tosin Nordeaa vähäriskisempänä. Nordea tekee tulosta, vaikka korot tippuvat, mutta Fortumin tulos ei kestä liian alhaisia sähkönhintoja. Toki lyhyellä välillä pitää muistaa, että Fortumin sähköstä iso osa tulevaisuuteen on jo myyty eli tulosvaikutus osittain laahaa.Ainakin riskejä on kaikissa yhtiöissä, mutta Fortum lienee tältä tasolta koko Helsingin vähäriskisin osake. Bisnes psytyy huonossakin markkinassa käytännössä Euron tulokseen ja valtio-omistus takaa sen, että omistaja haluaa lähes kaiken osinkoina ulos. Tappion tekeminen osakkeella vaatisi täysin epäonnistuneita päätöksiä johdolta.
Mandatum taas jakaa niin paljon ulos tulevina vuosina, että tappiota osakkeelle on vaikea tehdä, kun lähtötaso on jo näin matala. Historia firmalla on hyvä, mutta on toki arvoitus mitä itsenäisenä yhtiönä pystyy tuottamaan.
Nordean tuloshuippu voi olla lähellä, mutta isompaa laskua ei ole näköpiirissä ja kun ottaa huomioon sen, ettei osakekurssissa näy tuloshuippu, niin aika huolettomin mielen voi olla. Isoimmat riskit ovat Eu:n tasolla, niitä ei pysty ennakoimaan.
Riippuu ihan siitä millaisella riskillä haluaa tätä pelata. Tuon yhtiön toiminnassa piilee linja-autojen pikalatausasemissa nyt sen verran suurta riskiä omaan silmääni, että niiden realisoituessa ainakin Suomen markkinat sulkeutunee yhtiöltä käytännössä kokonaan.Oon tässä miettinyt mihin asti uskaltaa vetkutella Kempowerin kanssa. Nyt se on lähellä 50 euroa per osake. Mun mielestä tuossa haisee kupla, mutta kauanko sen kuplan kasvamista vielä uskaltaa seurata.
Riippuu ihan siitä millaisella riskillä haluaa tätä pelata. Tuon yhtiön toiminnassa piilee linja-autojen pikalatausasemissa nyt sen verran suurta riskiä omaan silmääni, että niiden realisoituessa ainakin Suomen markkinat sulkeutunee yhtiöltä käytännössä kokonaan.
51€ kohdalla päätin lopettaa jännittämisen ja myin pois. Hyvät voitot kotio, siihen liittyen dumppasin myös Nokian osakkeet tappiolla veks, kun saa niitä tappioita vähennettyä Kempowerin voitoista.
Tilalle ostin Cargotecia, Vaisalaa, Nokian Renkaita ja Fortumia. Tiedä sitten oliko nuo nyt hyviä kohteita vai ei, mutta katsellaan.
Osinkoaristokraatti PepsiCo peruuttaa tätä kirjoittaessa -4,47 %.
Nordea Premium salkunhoitaja halusi vuosittaisen palaverin joku viikko takaperin ja suosittelivat jenkkimarkkinaan pistämään vähän nyt liioitellen "all in". Aika tarkkaan siitä alkoi dippi ;D
Tarinan opetus... vedä omat betsit järjestäen vastapalloon!
Tänään olisi riskipelurille mahdollisuus lähteä Finnairin kelkkaan. Finnair suunnittelee noin 600 miljoonan arvoista merkintäosuusantia, jonka tarkoituksena on parantaa yhtiön pääomarakennetta. Isot osakkeenomistajat valtio mukaan lukien on tämän suunnitelman jo hyväksynyt. Ylimääräinen yhtiökokous on kutsuttu koolle 27.10, ja se vahvistanee tämän ratkaisun kun isot omistajat ovat jo mukana kelkassa.
Tätä samaa perustelua käytin itselleni, kun omistin Talvivaaraa. Sikäli hyvä esimerkki, että tällä hetkellähän uudella firmalle menee ihan ok (en tosin juurikaan seuraa), vaikka konkurssiin itse Talvivaara meni.Tuskinpa valtio antaa firman konkurssiin mennä, joten siinä mielessä Finnair lienee turvallisempi sijoitus kuin joku vaihtoehtoinen kuoppalafka.
Eikä se SAS kanssa mennyt konkurssiin, osakkeet vaan muuttuivat arvottomiksi joka on sijoituksen kannalta ihan sama asia.Tätä samaa perustelua käytin itselleni, kun omistin Talvivaaraa. Sikäli hyvä esimerkki, että tällä hetkellähän uudella firmalle menee ihan ok (en tosin juurikaan seuraa), vaikka konkurssiin itse Talvivaara meni.
Sanoisin, että sekä Nordeaa että Fortumia painaa tietämättömyys. Molempien tulosten ennustetaan laskevan ja molemmat ovat riippuvaisia jostain ulkoisesta tekijästä. Sähkönhinnan povataan olevan pitkään alhaalla (epäilen) ja en uskoa hetkeäkään ihmistä joka väittää tietävänsä mitä korot ovat 3v päästä. Epävarmuus yleensä näkyy kurssissa aika vahvasti. Fortumhan on jäänyt viime aikoina useammin alle tuon euron EPS:n kuin päässyt sen yli. Itse olen ostanut lähinnä vihreän energian takia. Aika halvalla pääsee käsiksi Fortumin kautta nykyään kun ei Uniperiä. Oletan, että joskus realisoituu kurssiinkin. Ja reilu euron EPS pitäisi olla ihan mahdollinen. Itse pidän tosin Nordeaa vähäriskisempänä. Nordea tekee tulosta, vaikka korot tippuvat, mutta Fortumin tulos ei kestä liian alhaisia sähkönhintoja. Toki lyhyellä välillä pitää muistaa, että Fortumin sähköstä iso osa tulevaisuuteen on jo myyty eli tulosvaikutus osittain laahaa.
Mandatumin p/e on tällä hetkellä jotain reilu 10 eikä yhtiöön ennusteta juuri mitään tuloskasvua. Varainhoitajista aktiaa saa muistaakseni jollain seiskalla. On tuossa siis ihan laskuvaraa. Mitään erityisen hyviä laskelmia Mandatumin kassan/omistusten osalta en ole nähnyt, koska on tuolla Enentoa ja muutakin rönsyä taseessa. Yhtiö on jokseenkin vaikea arvostettavaksi koska tuloksesta iso osa on nykyään sieltä kiinteäkorkoisista, joiden tulos vähenee ennen kuin kuolee pois. Siinä mielessä potentiaalinen osinkoansa, jos tuota osinkoa vain katselee eikä liiketoiminta kehity suotuisasti. Pitkällä aikavälillä osinko ei ole kestävällä tasolla, kun on yli tuloksen. Toki johdolla nyt vapaat kädet kun ei enää osa Sampoa, joten ehkä potentiaalisin näistä kolmesta tekemään hyvääkin tuottoa.
Tätä samaa perustelua käytin itselleni, kun omistin Talvivaaraa. Sikäli hyvä esimerkki, että tällä hetkellähän uudella firmalle menee ihan ok (en tosin juurikaan seuraa), vaikka konkurssiin itse Talvivaara meni.
Tämän vuoksi pysyn kaukana Finnairista ja olen viimeisen vuoden ihmetellyt kohtalaisen hyvää kurssiarvostusta, johon perusteita on mielestäni ollut aika vähän. Ennen kuin sota loppuu ja Finnair pääsee uudelleen polkaisemaan Aasia-strategiansa toimeen, mielestäni kilpailuasetelma Finnairille on hyvin haastava.
Enpä ollut huomannut täällä olevan sijoitusryhmäkin. Siitäpä tuli heti mieleen, että onko jotain faniporukkaa, jolla olisi ihan yhteistä sijoitusyhtiötä perustettuna seuran pienimuotoiseen tukemiseen? Kaulaliinan ostaminen seuran logolla lämmittää, mutta ehkä sijoitustoiminnan kautta voisi tukea isomminkin?
Epäilen, mutta saa nähdä. Luulen että tulee jatkumaan punaisena alkuvuodestakinVuodenvaihteessa käänne?
Helsingin pörssi vaan sukeltaa. Vuodenvaihteessa käänne?