Mutta joo, näin vakavasti ottaen, olen sitä mieltä, että vaikka piensijoittajan ei missään nimessä kannata luulla liikaa itsestään, niin ei myöskään kannata aliarvioida itseään. Mitään asiaa ei voi tietää varmaksi, mutta tiettyjä tunnuslukuja seuraamalla voi kuitenkin parantaa rutkasti salkkunsa tuoton mahdollisuuksia.
Tämä on täysin totta. Oma osaaminen on hyvä tunnistaa, ja siihen luottaa. Sama se on myös hinnanmuodostuksen osalta. Ei nuo pörssin liikehdinnät lopulta mitään rakettitiedettä ole. Esimerkiksi tulosjulkistuksen jälkeinen liike on suhteellisen hyvin ennustettavissa osakkeen hintakehitys huomioiden.
Tässä piensijoittaja ei välttämättä voi olla täysin kartalla useiden eri osakkeiden arvostuksista ja sen kehittymisestä, mutta itse suosittelisin ottamaan edes muutaman omistuksen tarkempaan seurantaan ja pyrkiä tämän avulla tekemään hyviä kauppoja molempiin suuntiin.
Tähän myös liittyy se oma asiantuntemus. Minulla on ehkä jonkinlainen kotikenttäetu esimerkiksi rakennusalalle ja päädyin sinne investoimaan suhteellisen paljon alkuvuodesta osakkeiden tultua noin 15% alas. Alan kurimus oli mielestäni ollut jo hyvän aikaa tiedossa ja ajattelin sen olleen hinnoiteltu hintoihin. Noh ne ensimmäiset ostot olivat kesäkuun alussa sen -30%, matkanvarrella toki tankkasin halventuneita osakkeita ja hyvät osingot sain niistä kalliimmista. Nyt tähän päivään mennessä nämä ovat kokonaisuutena onneksi aikalailla nollassa, mutta ei se poista sitä että olisivat nyt keskimäärin jo melkein sen 20% plussalla jos olisi sieltä ihan pohjilta osannut kaiken napata. Eli tarinan opetus on luottaa itseensä, varsinkin jos näkee jotain mitä muut eivät mahdollisesti vielä näe. Tässä ehdottomasti olisi pitänyt osata oma kotikenttäetu hyödyntää, vaikka toki sinne absoluuttiselle pohjalle hankala osua vaikka kuinka taitaisi ne jekut ja kikat.