Salkun tyhjäksi myymisessä ei mielestäni ole edelleenkään mitään järkeä. Jos sen kerran onnistui tekemään oikeaan aikaan, niin toinen kerta on jo epätodennäköinen ja siitä eteenpäin jo lähes mahdoton. Markkinoille palaaminen on todella vaikeaa ja ajoitus menee lähes varmasti pieleen.
Jos nyt joku myi salkkunsa tyhjäksi 24.2. niin todellakin nyt on oikea aika palata markkinoille ajallisella hajautuksella kun vaan tähtäin on vuosien päässä. Monia yhtiöitä saa reilusti alle käyvän arvon ja pohjia ei pysty kukaan sanomaan. Monessa yhtiössä ne taitaa olla jo nähty.
Riippuu täysin tilanteesta. On ihan selvää, että kukaan ei osu myydessään huippuun tai ostaessaan pohjille. Menestyvä sijoittaja osuu vuosien saatossa riittävän usein riittävän lähelle.
Minulle yritti pankin sijoitusneuvoja sanoa huhtikuussa, että nyt on oikea aika palata markkinoille. Silloinkin oltiin joidenkin mielestä sillä mielellä, että pohjat on nähty.
Tässä ketjussa moneen kertaan siteerattu Seppo Saariokin on sitä mieltä, että aina ei ole oikea aika olla markkinoilla. Ja tietyt osakkeet pitäisi välittömästi myydä inflaatio-odotusten noustessa. Saarion yksi teesi on myös se, että jos osakkeen arvo tulee saavuttamastaan huipusta alas 15%, se kannattaa myydä. Toivottavasti moni Harviaa, Qt:tä tai Kamuxia omistanut oli tuon ohjeen sisäistänyt...
Saarion teesejä ei kannata eikä pidäkään ottaa absoluuttisina totuuksina. Mutta fakta on, että jos tuota ohjetta olisi noudattanut tuon "osakkeiden myynti on turhaa"-ohjeen sijaan, olisi lopputulos ollut paljon parempi.
Saario taitaa olla monesta sellainen, että silloin kun hän on samaa mieltä kuin sijoittaja itse, hän on guru. Ja kun hän on eri mieltä, hän on huru-ukko. Tämä näin kärjistetysti sanottuna. En minäkään kaikkia hänen teesejään osta.
Sanon vielä loppuun, että itse en yritä osua pohjiin tai huippuihin. Oma perisatteeni on pitää salkussa osakkeita, joiden tuotto-odotusta pidän vähän osakkeesta riippuen joko lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä tähtäimellä hyvänä. Mutta jos osakkeen näkymissä tapahtuu muutosta tai arvostuksessa tapahtuu ylilyönti, saatan hyvinkin tehdä myynnin ja vaihtaa tilalle kiinnostavamman.