Itse myin kaikki osakkeeni hiljattain ja siirryin kokonaan rahastosijoittajaksi. Antaa markkinoiden hoitaa työ puolestani. Samalla otin käyttööni Nordnetin sijoituslainan, jota käytän pienimuotoiseen vivuttamiseen ja itselleni lainaamiseen. Kaveri yritti vuosia neuvoa, että kannattaa ottaa sijoituslaina käyttöön, mutta meni aivan kuuroille korville. Nollakorkoaikana olisi saanut älyttömästi hyötyä irti, mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan. Nyt vain istun käsieni päällä ja annan kuukausisopimusten tehdä kaupat automaattisesti. Niin kamalan tylsää, mutta ihanan helppoa.
Itse siirryn tähän samaan ensi vuonna, jahka olen saanut osakesäästötilin säästettyä täyteen. Sen jälkeen se saa rullailla taustalla omalla painollaan ja keskityn ainoastaan uudelleensijoittamaan osingot pari kertaa vuodessa.
Ajatuksena alkaa ostamaan kuukausittain samaa rahastoa, johon tällä hetkellä kuukausisäästän kummipojalleni. Nordnetin Handelsbanken USA -rahasto, joka kaiketi ihan OK? Toinen vaihtoehto olisi koko maailman kattava tai sitten joku kustannuksiltaan halvempi S&P500 seuraava rahasto, mikäli sellaista Nordnetilta tai OP:sta sattuu löytymään?
Jotenkin tässä samaan aikaan kytee koko ajan takaraivossa pieni pelko siitä, että mitä jos indeksisijoittaminen olisikin tuonut seuraavien vuosikymmenten aikana satoja tuhansia euroja enemmän tuottoa verrattuna omaan keskitettyyn suomiosakesalkkuun. Toisaalta suorien osakkeiden omistaminen kiehtoo, samoin vuotuisen osinkovirran kasvattaminen (joo, tiedän että voin myydä rahastoa vuosittain haluamani määrän), joten en halua siitä myöskään kokonaan luopua, olkoot rajana sitten tuo OST:n maksimitalletusraja, enkä enää AOT:n puolelle lähde hankkimaan suoria osakkeita. Nykyisellään olen kylläkin varsin tyytyväinen salkkuuni, sopiva sekoitus omaan makuuni kasvu- ja arvo-osakkeita (about 70/30) ja kaikki yritykset sellaisia, joihin uskon pitkällä aikavälillä ja joita olen valmis omistamaan (nimenomaan yrityksiä ja näiden liiketoimintaa, en ainoastaan osaketta) yli ajan.
Olen ajatellut asian kutakuinkin niin, että noin 7 vuoden välein osinkovirtani tuplaantuu, tarkoittaa siis osinkojen 10% vuosittaista kasvua, jonka pitäisi tulla suhteellisen helposti, ottaen huomioon osinkojen uudelleensijoittamisen ja yritysten toivon mukaan kasvavat osingot. Tähän päälle se, että salkusta valtaosa on vielä toistaiseksi kiinni kasvuyhtiöissä, joista osa en maksa osinkoja vielä toistaiseksi lainkaan ja osa vain vähän. Kylkeen sitten muutamat vakaat osingonmaksajat mm. Nordea, Fortum, Sampo, Neste. Paperilla näyttää tällä hetkellä siltä, että 20 vuoden päästä voisi noin kolmen osinkojen tuplaamisen jälkeen elellä pelkillä nykysalkun osinkotuotoilla (+päälle tänä aikana ostetut rahastot), mutta saa nyt nähdä mitä tulevaisuus tässä tuo tullessaan ja kuinka monta kertaa suunnitelmat ehtivät muuttua matkan varrella ja mikä kaikki muu tässä voisikaan mennä pieleen.