Viestin lähetti dana77
Kerra nyt vielä kumpi on lada ja kumpi mersu?
Siis jos nyt tarkkoja ollaan, Aalto on Lada ja Pärä Mersu. Nämä vertaukset otin yliesimerkkeinä siitä, että Aalto tuntuu yleensä menevän herkemmin rikki kuin Pärä, mutta ne ovat irrelevantteja tässäkin asiassa - vähän kyllä odottelinkin, että niihin joku tarttuu.
En halua nyt kuitenkaan enää alkaa väittelemään juupas - eipäs -tyyliin. Olen ilmeisesti poikkeava yksilö, koska olen sitä mieltä, että Niemen rangaistus oli suhteutettuna Santalan kakkuun aivan linjassa, kun ottaa huomioon muitakin muuttujia kuin mailan korkeus tilanteissa.
Mutta ylipäänsä hieman Master Godin viestiä neljännen sivun alussa sivuten, liigan suurin ongelma jäkiseurausten jaossa on se, että itse pelin aikana vastaavia tilanteita, joista ei loukkaantumista, ei oteta tarpeeksi aikaisin ennaltaehkäisevänä pois. Jos vastaavista selviää pelin aikana kakkosella, ne eivät ole tarpeeksi selkeitä kannanottoja siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Esimerkiksi (omien nähtyjen pelien kautta esimerkit vähissä) Teemu Elomo on muutaman kerran ottanut taklauksen vastaan korkealla mailalla hieman samantyylisesti kuin Santala Aaltoa aikanaan. Näistä ei ole tullut kakkosta suurempia penalteja, kun (Bannister ainakin oli yksi uhreista) kohde ei loukkaantunut. Jos näistä tilanteista antaisi rohkeasti vaan 1-2 peliä kakkua jokaisesta jo pelin aikana tuomitun ottelurangaistuksen päälle, linja olisi huomattavasti selkeämpi. Nyt kuitenkin tilanne on se, että kakkonen on ok ja ei sitä mitenkään tutkita jälkikäteen, ellei tapahtumasta tule tutkintapyyntöä. Seuraava täysin samanlainen tilanne aiheuttaessaan aivotärähdyksen voi ollakin sitten 5 peliä penaltia. Ja nimenomaan tämä on se asia, joka mielestäni aiheuttaa suurimpia notkahtelevia linjauksia.
Jos liiga haluaa pitää linjansa, että tutkitaan vain pyydetyt tilanteet, kaipaisin otteluvalvojilta melkein jokaisesta pelistä muutamaa tutkintapyyntöä - vaikka niistä ei pelikieltoja jaettaisikaan, koska se antaisi huomattavasti enemmän syvyyttä näihin pelikieltotilanteiden näkemyksiin. Ongelma vain tuntuu olevan se, että liigan otteluvalvojista suurin osa on vanhoja hymisteleviä pappoja, jotka eivät itse ole käyneet kaukalossa sitten Gordie Howen aikojen ja täten ovat vieraantuneet siitä pelistä, mitä jääkiekko nykyään on.
Meni taas vähän sekavaksi, mutta toivottavasti saitte ne oleelliset pointit irti.