Sihvonen, Niemi ja Mäki pannaan

  • 9 624
  • 111

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sihvosen tuomio on aika hyvin linjassa tämän kauden aikaisempiin rangaistuksiin. Mäkeä rangaistiin valitettavan nykykäytännön takia seurauksesta, ei syystä. Nyt en äkkiseltään muista, olenko edes nähnyt Niemen tilannetta, mutta tuollaisia tuomioita on kait vastaavista annettu aiemminkin tällä kaudella.
 

Tomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Daespoo
Unohtakaa se case Santala jo, täysin eri tilanteista puhutaan.

Liigan antamien rangaistusten tulee olla tasapainossa toistensa kanssa. Tällöin on täysin oikeutettua, että saman kauden tapahtumia verrataan keskenään. Liiga itse määrää pelikieltojen pituudet, ja näiden päätösten tulee kestää päivänvalo myös kuukausien kuluttua.
 

Jubomir

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sihvosen rangaistus tuntuu aika kovalta, sillä kuten Birkku tuolla edellä kirjoitteli, kyllähän Sihvonen hakee ylävartalolla taklausta. Taklaus menisi kokonaan ohi, ellei Tuomon jalka väistäessä jäisi taakse ja sitten jalat kolahtavat voimalla yhteen. Ei Sihvonen kyllä jalalla hae taklausta, kuten esim. J.Ruutu eräissä MM-kisoissa telottuaan Reichelin. Tässä valossa kova rangaistus.
Eikä Tuomo kuntoudu yhtään sen nopeammin, vaikka Soossi huilaisi koko loppukauden. Ja jos jalalla olisi taklausta hakenut olisi saanut vaikka huilatakkin.

Harmittavaahan se on että Tuomon kohdalle sattui tälläinen vakava loukkaantuminen jo toisen kerran, mutta toivotaan että mies palaa ensi syksynä Chicagon harjoitusleirille kunnossa ja entistä kovempana.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tomppa
Liigan antamien rangaistusten tulee olla tasapainossa toistensa kanssa. Tällöin on täysin oikeutettua, että saman kauden tapahtumia verrataan keskenään. Liiga itse määrää pelikieltojen pituudet, ja näiden päätösten tulee kestää päivänvalo myös kuukausien kuluttua.

En toisaalta epäilisi yhtään, etteikö kurinpitäjät juuri niin tee määritellessään kulloinkin käsiteltäviä pelikieltoja.

Mua ei oikeastaan kiinnosta juurikaan nyt annettujen rangaistusten pituus, mutta olen aidosti sitä mieltä, että luotan nykyisen kurinpitoryhmän jäsenten arvostelukykyyn rangaistuksia määriteltäessä. Miettikääs nyt oikeasti ilman kannattamanne seuran laseja, kuka/ketkä olisivat pätevämpiä/halukkaita vastaavaan tehtävään. Ei se siitä paranisi, että siellä olisi yksi tuomari, yksi lainoppinut, yksi ent pelaaja, yksi kukatahansa jne.

Eiköhän nämä miehet ymmärrä asemansa ja vastuunsa penaltteja jakaessaan ja tietävät, että oli annettu rangaistus mikä hyvänsä, toisesta suunnasta kumarretaan ja toisesta pyllistetään. Tämä ihan oikeana mielipiteenä jo siltäkin varalta, että joku 'meikäläinen' saa vielä Jortsulta/Ilmivallalta 'häkkiä'.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Ossi
Niemi veti tahallaan Pärssistä päähän.
Hei lukekaa Jortikan raportti niin asiat ovat oikeassa järjestyksessä. AJ ei löynnyt Pärssistä päähän vaan hänen mailansa osui kaulaan joka oli kiinni omassa kropassa siis ei lyönnyt koska et voi lyödä jos maila on kropassa kiinni. Jos olisi ollut kyseessä lyönti niin meillä olisi varmasti toinen "kymppi" jaettuna tänään.
 

St103

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti chico

...
Eniten minua kiinnostaa se hypoteettinen ajatus että syyllistyvä joukkue olisi ollut ns "pienempi" joukkue ja valmentajana joku muu kuin tuleva maajoukkue valmentaja. Olisiko silloin kurinpidon toimesta peräänkuulutettu myös valmentajan vastuuta tapahtuneesta? Kolme vakavaa loukkaantumista sääntöjenvastaisesta pelistä yhdessä pelissä on kuitenkin niin paljon että siitä voi jo valmentajan vastuusta ainakin nostaa keskustelua.
...
Olen tosin yhtä vakuuttunut kuin useimmat muutkin (pl Alpo) että ketään ei tahallaan vahingoiteta mutta ei se poista sitä että myös valmennusjohdolla voi olla osittain vastuussa tapahtumista.
...
No näitä ajatuksiahan on mielenkiintoista päässään pyöritellä kun ei muuta mielenkiintoista liigassa tänä vuonna enää tapahdu. Jokerit päätti IFK:n kauden valitettavasti vähän liian aikaisin.

Aivan liian paljon onnettomia sattumia yhteen peliin. Kolme tämän tason vahinkoa samassa pelissä tuntuu vaikealta uskoa täysin irrallisina toisiinsa liittymättöminä tapahtumina.

Paskan maku on nyt suussa, vaikka tämä ei omaa joukkuetta suoraan koskekaan; surettaa kuitenkin T Ruudun jalka ja sitä kautta myös hifk:n pelilliset menetykset tälle keväälle. Eikä taida jokerifanitkaan vähään aikaan olla kovin ylpeitä omistaan. Ei ainakaan ole syytä.

Pitäisikö tässä kaiken päätteeksi vielä huolestua myös mj:n tulevaisuudesta. Ei kai, toivottavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Hepitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaverille sanoin aamulla, että Sihvonen 10 ja Niemi 3. Ei osunu kohdilleen. Mäen rangaistus tuli yllätyksenä. Hifkin menetykset kuitenkin huomattavasti merkittävämmät kuin Jokereiden.

-H-
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti hull16
Hei lukekaa Jortikan raportti niin asiat ovat oikeassa järjestyksessä. AJ ei löynnyt Pärssistä päähän vaan hänen mailansa osui kaulaan joka oli kiinni omassa kropassa siis ei lyönnyt koska et voi lyödä jos maila on kropassa kiinni. Jos olisi ollut kyseessä lyönti niin meillä olisi varmasti toinen "kymppi" jaettuna tänään.
Olen tähän mennessä lukenut Jatkoajan uutisen ja otteluraportin. Kummassakin kerrotaan Niemen lyöneen Pärssistä mailalla päähän. Lisäksi olen nähnyt Tulosruudun kuvamateriaalia aiheesta, tosin siitä ei näe juuri mitään muuta kuin Niemen hypyn Pärssistä kohti. Sinun sanaasi luotan tällä hetkellä kaikkein vähiten luettuani lukuisan määrän surkuhupaisia mielipiteitäsi.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Ossi
Olen tähän mennessä lukenut Jatkoajan uutisen ja otteluraportin. Kummassakin kerrotaan Niemen lyöneen Pärssistä mailalla päähän.
Tämä on MTV3: sivuilta, missä sanotaa että löi päähän?
"-Niemen teko ei varmaan ollut tahallinen, mutta hänen mailansa osui Pärssisen kaulaan. Sen jälkeen Pärssinen löi päänsä jäähän sellaisella voimalla, että huh-huh, jos kypärä ei olisi pakollinen varuste, Jortikka hirvitteli."

Älä lue Jatkoaikaa vaan sellaisia mediaoita joihin voi luottaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti hull16
Tämä on MTV3: sivuilta, (jne)
Älä lue Jatkoaikaa vaan sellaisia mediaoita joihin voi luottaa.
MTV3 ja luotettava media? Does not compute.

EDIT. St103: Mulla on tylsää
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti hull16
Hei lukekaa Jortikan raportti niin asiat ovat oikeassa järjestyksessä. AJ ei löynnyt Pärssistä päähän vaan hänen mailansa osui kaulaan joka oli kiinni omassa kropassa siis ei lyönnyt koska et voi lyödä jos maila on kropassa kiinni. Jos olisi ollut kyseessä lyönti niin meillä olisi varmasti toinen "kymppi" jaettuna tänään.

Pakko laittaa tähän, että kyllä se noin miljoona kertaa nauhalta katsottuna on niin, että molemmat Pärssinen ja Niemi liukuvat siihen maalin kulmalle samaan aikaan. Pärssisellä on kädet alhaalla, mutta niemen kädet on tukevasti mailassa kiinni. Niemi ponnistaa ja hyppää Pärssistä vastapalloon poikittaisella. Voit vaan miettiä miten siinä käy, kun tulee sillä vauhilla maalille ja toinen vetää vastapalloon mailalla.

Semmosta ei voi odottaa niin ei siihen sen takia voi paljon varautuakaan ja sen jälkeen sitä ollaankin märkää rättiä jäässä. Noista kaikista tapahtumista mielestäni tämä oli ehkä sikamaisin ja todellakin tahallisin. Ihan liian vähän peli kieltoa tuli ja Santala on kokenut vääryden jos Niemi sai näin vähän.

Ja sillä mitä Jortikka on sanonut tai nähnyt ei ole mitään merkitystä minulle. Näin se menee vaikka kuinka vatvoisi tai kelailisi. Ja on tullut vatvottua ja kelattua riittämiin. Tämä siis minun mielipiteeni ja siihen minä ainakin luotan.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sihvosen tuomio on mielestäni OK. Kymmenen peliä rankka tuomio, toisaalta kevyt mikäli Ruutu on poissa loppukauden. No kymmenen peliä on hyvä aika miettiä asioita.

Niemen rangaistus on mielestäni kevyt. Santalan tuomioon peilaten viisi peliä tai jopa enemmän, mielestäni enemmän, koska Niemi oli tilanteessa aloitteen tekijä.
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio
Ape/Summanen riitely on oksettavaa. Ape tekeytyy tekopyhäksi jeesustelijaksi ja menee NHL-kortin taakse. Toki se varmaankin harmittaa, että syömähampaita loukkaantuu. Tietty tyyli olisi kuitenkin hyvä säilyttää, jos kerran muuten esittää olevansa niin paljon muiden yläpuolella. Summasesta en sano muuta kuin, että käskytykseen en eilisen kohdalla usko. Paljon pahaa on varmaan Ramissakin.
Apen lausunnot pelin jälkeen menivät liian pitkälle ja aamun MTV3:n keskustelussa hän jo hieman veti takaisin sanojaan tahallisesta vahingoittamisesta. Silti mielestäni Ape on aivan oikeassa siinä että Summanen on jos ei suoraan niin ainakin moraalisesti vastuussa tapahtuneesta, hänen valmennustyyliinsä kuuluu pelottaminen ja ylilyönnit ja tällä kertaa meni liian pitkälle.

Siksi mielestäni Summasen käyttäytyminen on jos mahdollista vieläkin oksettavampi kuin Suhosen. Tietenkin Summasella on vahva intressi puolustaa omaa mainettaan tulevana mj valmentajana, mutta nyt hän on tekemässä lausunnoillaan itsestään tapahtuman suurta uhria vaikka kolme IFK:n pelaajaa loukkaantui vakavasti. Summanen menee jo selvästi mauttomuuden puolelle yrittäessään kääntää keskustelua pois hänen omasta vastuustaan valmentajana.

Jortikka muuten jätti oven auki "Huomenta Suomen" haastattelussa, kunhan vain joku jättäisi liigalle tutkintapyynnön asiasta. Nyt kurinpito ei ole valmentajien sanaharkkaan reagoinut koska kukaan ei ole sitä pyytänyt. Tosin Jortikka väheksyi itse sanaharkkaa mutta rivien välistä luettuna jätti oven auki valmentajan vastuukysymyksen tutkimiseen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tullaan nyt sitten kommentoimaan tätäkin, vaikka en ole nähnyt sekuntiakaan tapahtumista. Kaikkia viestejä en viitsinyt lukea, mutta hieman jäi mietityttämään, eikö ketään ihmetytä, että Jokereiden ensi kauden päävalmentaja jakaa rangaistuksia Jokeripelaajille?
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Ossi
Joo, olen samaa mieltä. Älkää verratko Santalaa ja Niemeä. Santala yritti väistää, mutta teki sen huolimattomasti ja aiheutti Aallon loukkaantumisen. Viisi peliä oikeutetusti vmtl:ää. Niemi veti tahallaan Pärssistä päähän. Olisihan se ollut kohtuutonta antaa viiden ottelun huili. Ainoa yhteinen seikka tapauksissa on luistinten irtoaminen jäästä. Santalalla Aallon liikesuunnasta poispäin, Niemellä kohti Pärssistä.

Alkaa hiljalleen olla jo aika hellyttävää kuinka te jotkut siellä läänin pääkaupungin suunnalla jaksatte silmät palaen puolustella Santalaa. Taidan itse ottaa asiakseni todistaa kuinka Mika Strömberg todellakin yritti väistää, mutta teki sen huolimattomasti törmätessään tuomariin Jyväskylässä joskus viime vuosituhannella.

Omasta mielestäni näiden molempien pelikieltojen -Santalan ja Niemen - suuruudet ovat ok, mutta Niemelle olisin hyväksynyt pari peliä enemmänkin.

Viestin lähetti St103

Paskan maku on nyt suussa, vaikka tämä ei omaa joukkuetta suoraan koskekaan; surettaa kuitenkin T Ruudun jalka ja sitä kautta myös hifk:n pelilliset menetykset tälle keväälle. Eikä taida jokerifanitkaan vähään aikaan olla kovin ylpeitä omistaan. Ei ainakaan ole syytä.

Minuakin surettaa. Loukkaantumiset ovat aina ikäviä. Mutta mitä jos jättäisit meidän omaksi asiaksemme päättää kuinka ylpeitä saamme olla itsestämme.

P.S. Jatkakaa ihmeessä chattailemista toisillenne täällä keskustelun seassa, kun se teiltä noin hyvin kulkee. Kaikista on hauskaa lukea kuinka kannustatte toisianne v-tuilemaan muille.
 
Laitanpa...

...oman lusikkanikin tähän soppaan.
Mielestäni Sihvosen pelikielto OK, mutta Mäen tilanne ihmetyttää. Puhdas taklaus, täysin puskasta, Vopatilla remmi löysällä, aivotärähdys, Favorin arpoo kakkosen mietinnän jälkeen...missä perusteet antaa pelaajalle neljä ottelua pannaa!? Niemenkin pelikielto mielestäni OK. Keskustelu jatkuu varmaan vielä pitkään tästä pelistä ja sen seurauksista...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Koiranruoka avasi oven eikä liiga sulkenut sitä

Ja tuomiot on sitten jaettu ja tosiaan näkee että Hjallis ja Jortikka "sopivat" rangaistukset, kyllä taas meitä Jokereita suosittiin ja annettiin ihan mitättömät rangaistukset.

- Sihvoselle 10 peliä, kovin tuomio miesmuistiin mm viime kaudella Harri Suutarisen leuan päreiksi pistäneestä Levokarin myöhästyneestä taklauksesta selvisi 8 ottelun kiellolla. Myöskään Tepsin Peter Schäeffer selvisi oikeasti lähes puolen kentän vauhdilla tulleesta kyynärpää taklauksestaan samaisella 8 ottelulla. Mutta hei kyllä tämä sovitulta tuomiolta nyt vaikuttaa.

- Mäelle 4 peliä, ilmeisesti liigan linja tosiaan on että taklata ei saa ja tämän linjan satoa tullaan varmasti niittämään vielä pitkään kansainvälisissä peleissä.

- Niemelle 2 peliä, normaali maalinedustan siivous jossa maila nousi liian korkealle ja vastustaja loukkaantui joten rangaistus on ihan paikallaan.

- Suhoselle ei lausunnoistaan luonnollisesti mitään, ei edes huomautusta. Suhonen sitten avasi oven tuohon syyttelyyn ja kun liiga ei sitä kerran näytä sulkevan niin nyt valmentajilla on oiva tilaisuus alkaa kunnollinen loka kamppanja toisiaan vastaan. Hienoa. Kun taannoin Summanen itse syytti Ilvestä ja Heikki Mälkiää samantapaisesti Jokereiden pelaajien (Variksen ja T.Ruudun - silloisen pelin jäljiltä Petellä aivotärähdys ja Tuomoa taklattu polvella) tahallisesta vahingoittamisesta mätkäistiin Summaselle 5 ottelua toimitsijakieltoa. Mutta eihän nyt Alpoa voi tietenkään rangaista, sehän voisi pahoittaa mielensä. Kiva että ne säännöt on kaikille samat, ja se kuuluisa HIFK-lisä on taas käytössä.

Uuuh...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti sininen
Alkaa hiljalleen olla jo aika hellyttävää kuinka te jotkut siellä läänin pääkaupungin suunnalla jaksatte silmät palaen puolustella Santalaa.

P.S. Jatkakaa ihmeessä chattailemista toisillenne täällä keskustelun seassa, kun se teiltä noin hyvin kulkee. Kaikista on hauskaa lukea kuinka kannustatte toisianne v-tuilemaan muille.
Minustakin on hellyttävää, kun te siellä maan pääkaupungin suunnalla jaksatte silmät palaen syytellä Santalaa. Minusta on luonnollista tuoda mielipiteeni julki, jos olen eri mieltä asiasta. Santalan tapauksessa sentään Santala itse oli paikallaan ja Aalto tuli miljoonaa kohti. Edelleen olen myös sitä mieltä, että Santala otti kovan taklauksen väärin vastaan auttaen Aaltoa loukkaantumaan. Erona Niemeen on se, että Niemi itse taklaajana teloi pahaa-aavistamattoman Pärssisen poikittaisella mailalla. Minä en millään pysty asettamaan näitä tapauksia samalle viivalle. Minusta suurempi syyllinen on Niemi, joka selvisi tukkapöllyllä omasta tempauksestaan. Kurinpitoelimen linja ei siis mielestäni pidä.

PS. Anteeksi sininen, kun emme ottaneet sinua chattiimme mukaan. Mutta kas, nyt sekin on korjattu.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Tarkkailija
missä perusteet antaa pelaajalle neljä ottelua pannaa!?
Et sitten katsonut urheilu-uutisia miltään kanavalta?
Jortikka moneen kertaan sanoi, että perusteena oli loukkaantuminen.

Onko oikein antaa seurauksista pelikieltoa?
Siihen en uskalla ottaa kantaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Yhdentekevää

...mutta kommentit kuitenkin:

-Sihvosen tuomio ok

-Niemenkin tuomio on ok, sillä jokainen pelaaja on vastuussa mailastaan ja silloin pitääkin tuomita seurauksen mukaan. Varmasti jokainen jokerileiriläinen olisi halunnut saman tuomion Pärssiselle, jos tilanne olisi mennyt toisinpäin. Lieventävänä asianhaarana tässä on selvästikin otettu huomioon, että kyseessä oli nopea pelitilanne, ei tarkoitushakuisuus Niemen puolelta. Ihan järkevä tuomio.

-Mäen tuomio on mysteeri, puhdas taklaus. Yksi maksimissaan vastustajan loukkaantumisesta ja lievästä laitataklauselementistä. Mäki ei olisi saanut yhtään mitään, jos Rudyn tapausta ei olisi sattunut, näin luulen. Ja tosiaankin; jos vastakkain olisivat olleet Jyp ja Pelicans ilman kaikkien kanavien kameroita, mitään jälkiseuraamuksia ei olisi tullut. Linja, jonka mukaan taklaaminen, kova ja puhdas, ei ole sallittua, ei palvele ketään. Ei HIFKiäkään. Pasi Saarinen sai viikatelyönnistä Aallon pohkeille vähemmän kuin Mäki tästä taklauksesta, jepjep.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Soosin ja Niemen tuomiot OK, mutta Mäellä 4 matsia liikaa. Tällä menolla lätkä menee kaukalopalloksi, kun puhtaita taklauksia ei sallita. En minä halua nähdä matseissa mitään halimisia vaan kunnon taklauksia.

Sanktiot on jaettu, mutta ei Narrit näistä pelikielloista paljoa kärsi. Esim. vedonlyönnissä narrien voiton todennäköisyyksiä ei nämä poissaolot pahemmin pienennä. Mutta IFK:n menetykset ovat niin suuret, että PV-kupongeille Lukkoa vaan huomenna (jo tänään, itse pelasin jo eilen).
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Domi

Piokittaisella päähän olisi kyllä myös vähintään kymmenen ottelun arvoinen rangaistus. Ei millään voi vahingoissa vetää toista poikittaisella niin ylös. Tie Domihan sai aikoinaan lähes kauden kestävän perlikiellon mailalla huitomisestaan.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hee hee hee ja haa haa haa! Kuka pölvästi on joskus uskonut liigan kurinpitoelinten puolueettomuuteen.
Kaksi keskenään liikuttavan identtistä tapausta eli case Santala-Aalto vs. Niemi-Pärssinen. Kummassakin poikittainen kuuppaan ja lievä aivotärähdys. Penalttia vaan kerholaiselle rutosti enemmän.
Ettei vaan olisi liikkunut säkki perunoita kohteesta A kohteeseen B? Muuten on vaikea ratkaisua ymmärtää.
Ja ettei vaan olis vielä kierretty verojakin suorittamalla transaktio ry:n kautta?
Ja sitten vielä joku amitsuteinitsadilainen kehtaa väittää, että kerholaiset aina itkee turhasta!
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Isktr
Hee hee hee ja haa haa haa! Kuka pölvästi on joskus uskonut liigan kurinpitoelinten puolueettomuuteen.
Kaksi keskenään liikuttavan identtistä tapausta eli case Santala-Aalto vs. Niemi-Pärssinen.
Noh noh. Jos vielä tuon viestin jälkeen ihmettelet turhasta itkijän mainetta niin...

Ei noissa ollut mitään identtistä. Ja miten Santala liittyy Jokerit-IFK otteluun?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös