Tämä ei ole meikäläiselle kaukalotappelujen tukijana lainkaan niin helppo kysymys, mitä voisi kuvitella...
Vaikka noita rapakontakaisia myllyjä tulee pitkin kiekkokautta varsin antaumuksella seurattua, niin eipä tuo LNAH -tyylin neljä tappelua neljään ensimmäiseen pelisekuntiin juuri sytytä. Se homma lähentelee enemmän jotain vapaapainia tai sirkusta kuin jääkiekkoa.
Toinen pointti sitten onkin se, kuuluvatko ns. tasonmittausmatsit tai titteliottelut sarjan kovimpina pidettyjen jätkien välillä jääkiekkoon. Minun mielestäni kuuluvat, oli sitten kyseessä NHL, AHL, KHL tai SM-Liiga. Itse näen nämä matsit eräänlaisinä pelaajien "käyntikortteina" muille ja omille, ja sitä kautta kaikenlaista mailallahakkaamista ja sikailua ennakkoon rauhoittavana tekijänä.
Keskustelussa esiin on noussut myös käsite "spontaani tappelu". Spontaaniksi tappeluksi voidaan mieltää myös se, että esim. "Kip Brennanilla" pimenee päässä kovan taklauksen seurauksena ja mies alkaa vaikka takomaan yksipuoleisesti "Jarkko Pyymäkeä". Itse näen tällaisen spontaaniuden huomattavasti väkivaltaisempana ja vaarallisempana, kuin esim. sen että samainen "Kip Brennan" oikeaan aikaan oikeassa paikassa lämpimän taiston tuoksinnassa tiputtaa hanskat ja ottaa pipot pois päästä vaikkapa "Jonne Virtasen" kanssa ja hakeutuu avojäälle ottamaan rehdisti miehestä mittaa.
Hyvä jääkiekko-ottelu ei tarvitse tappeluja, kunhan vain intensiteettitaso ottelussa muuten on korkealla. Itseasiassa korkea intensiteetitaso voi luoda niitä tappeluja otteluun vaikkapa viisi tai sitten niitä ei tule yhtään. Laimean matsin voi taasen oman näkemykseni mukaan yksi tappelu pelastaa, square-offilla tai ilman.
Mitä tähän Brennanin ja Heleniuksen kohtaamiseen tulee, niin olihan tuo kieltämättä yleisölle tarjottavalta showlta maistuva. Minä olin tyytyväinen näkemääni, mutta jossain määrin pystyn ymmärtämään niitä, jotka eivät tästä näytöksestä pitäneet. Huomioiden molempien pelaajien taustat, se oli yksinkertaisesti hoidettava alta pois. Jos ei muuten, niin vaikkapa ainoastaan niiden ko. pelajien fanien takia, jotka kyseisen matsin halusivat nähdä. Tulevaisuudessa en usko, että Brennan ja Helenius enää tappelevat vain tappelemisen vuoksi, siihen tarvitaan joku erillinen sytyke.