onko oikeasti syy Jokereiden tappiohin se, ettei porukka taistele vai jokin muu?
Jos kirjoitan ensimmäisessä kappaleessa Jokerien pelitavan olevan III divarista ja Kalpankin avauspelin olevan parempaa, niin voiko siitä vetää johtopäätöksen, että kirjoitan tappioiden syyn olevan se ettei joukkue taistele?
Aivan. Ei minustakaan.
Taisteleminen liittyy kuitenkin tappioihin siinä mielessä, että kuten Shedden on suoraan todennut, kaikki eivät ole antaneet kaikkeaan jokaisessa pelissä. Se mitä itse olen nähnyt, niin nimimiehistä mm. Santala ja Wilm ovat pelaajia, jotka ovat välillä viettäneet vapaailtaa jäällä.
Itse uskon pelitavan ongelmien liittyvän suoraan joukkueen taistelumoraaliin. Kun kaikki riippuu ykkösketjusta - joka on yksi liigan parhaista - ja ykköstä peluutetaan väsymykseen asti, hyvä vastustaja pystyy nollaamaan ykkösen. Tämä taas syö koko joukkuetta ja vaikuttaa taistelumoraaliin.
Kyse ei ole mitenkään yksin Jokereista. NHL:ssä esimerkiksi Tampa on hyvä esimerkki samasta asiasta vielä pahemmassa tilanteessa. Sieltä löytyy NHL:n yksi parhaista offensiivista ketjuista eli St.Louis-Lecavalier-Prospal. Peliajat ovat jopa 24.5 minuuttia ja ketjua tukee ylivoimalla sentteri Richards, joka pelaa silloin pakkina ja tätä kautta myös 24-25 minuuttia. Mutta ei vaan auta kun homma ei toimi superketjusta ja yv:n hyökkääjäpakista huolimatta. Ja kuten äsken Canalilta nähtiin, koko homma menee perseelleen hallinnasta huolimatta. Ja on mennyt jo pitkään Tampassa.
Jokerien pelitapaa tulee kehittää samalla tavalla kuin se on tehty mm. Kärpissä ja Pelicanseissa. Lyhyitä syöttöjä, syöttöjä vauhdissa olevalle pelaajalle, nopeita syöttöjä eli kiekko liikkuu pelaajalta toiselle, nopeita kääntämisiä, pelaamista keskustan kautta, rintamahyökkäyksiä... Myös peluutus on silloin tasaisempaa ja mahdollistaa avainpelaajien vireessä pysymisen paremmin kun he eivät ole koko ajan aivan poikki.
Jokereissa on niin paljon taitoa ja osaamista sekä Wadella kokemusta Summasen ja Jortikan rinnalla erilaisesta pelitavasta, että kyllä tässä on edelleen isot mahdollisuudet nousta vaikka finaaliin asti. Se on totta että esitys Tapparaa vastaan ei vieläkään niin hirveän paljon luvannut, mutta suunnan se kuitenkin Sheddenille osoitti. Kritiikki on ollut kovaa myös joukkueen sisältä, kuten aiemmin kerroin.