5...g6
Mä en keksinyt tummaruutuiselle lähetilleni mitään loistavaa viistoriviä. G4:ssä se sallisi valkean vallata tilaa kuningatarpuolella sitä vastaan hyökäten, kun d6:ssa ja e7:ssa se ei tekisi mitään järkevää. Päätin siksi sivustoida sen. Bonuksena, g6- ja e6-sotilaat estävät valkean f-sotilaita tulemasta f5:een.
6. Rc3 Lg7
7. Dd2 Re7
Katsoin ettei ratsullani ole juuri käyttöä f6:ssa, kun sinä hallitsite4:ää ja g4:ää f3-sotilaalla. Haaveena oli myöhemmin kenties pelata ratsu f5:een ja painostaa siitä käsin d4-heikkoutta.
8. g4 a6
Yksinkertaisesti b5-ruutu haltuun, jottet voi pelata ratsu b5:ttä koskaan. Mulla haaveena tuupata sotilas b5:een ja sitä kautta vallata lisää tilaa.
9. 0-0-0 Dd6
Tää siirto oli vähän sellainen, että kun ei muuta keksi. Ainakin avaa mahdollisuuden linnoittautua kuningatarpuolelle tarpeen tullen. Tukee myös mahdollisia e5- ja c5-murtoja, jos aihetta sellaisille tulee.
10. h4 h5!
Tähän siirtoon olin tyytyväinen. Ensinnäkin, se toimii silleen taktisesti, ettet voi lyödä sitä koska 11.gxh5?? La6 tekisi selvää jälkeä muijastasi. Toisekseen, jos koskaan tuuppaisit sotilaan g5:een, sinun kuningaspuolen sotilasylivoimasi halvaantuisi ja muuttuisi selväksi heikkoudeksi. Kolmanneksi, jos löisit sopivalla hetkellä gxh5, minä voisin ottaa ainakin tornilla ja sinulla olisi sen myötä kolme erakkosotilasta kuningaspuolella. Koin tämän sotilasrakenteen tosi hyvänä minulle.
11. Kb1 Rbc6
Sinä purit kiinnitysuhan järkevästi. Minä lisäsin painetta keskustaan.
12. Re2 Lh6
Pohdin myös Lf6-siirtoa joka painostaisi h4-sotilasta. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos voittaisinkin sen, saisit siitä rutkasti kompensaatiota. Päätin pelata Lh6 rukoillen g5:ttä, peläten hieman Dc3:a, mihin minulla ei mitään loistosuunnitelmaa ollut. Ehkä daamipuolen linna ja pelataan siitä eteenpäin, en tiedä?
13. g5?! Lg7
Myhäillen palasin takaisin.