Shakkimatsi – nyt!

  • 14 614
  • 257

redpecka

Jäsen
En pelaa tätä peliä nyt pitemmälle. Pelihän säilyy tuossa keskeneräisissä. Kuunnellaan jos jollain olisi jotain kommentoitavaa. Shakkijuomatkin loppu.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Jos nyt tuota alkuperäistä asemaa katsoo, niin siinä siis mustalla on neljä sotilasta tornista. Valkea kuningas on todella vaarallisesti keskellä lautaa, minkä vuoksi valkea haluaisi daameista eroon asap. Sun ei missään nimessä pitäisi suostua siihen vaihtoon. Ld5 myötä valkean kuninkaan turvallisuustilanne paranee merkittävästi. Samalla musta saa erakkokaksoissotilaat, jotka eivät ole eduksi loppupelissä. Mää sanoisin, että Ld5-Dxd4-exd4 jälkeen tilanne on hyvin epäselvä. Sen sijaan jos daamin olisi siirtänyt turvaan (esimerkiksi Db4) ja sitten tuonut mustia upseereita lähemmäs valkeaa kuningasta, se kuningas olisi matissa ennen pitkää. Ilman daamia mattia ei sen sijaan synny.

Ld5 jälkeen Tb2 on tietysti täysin järjetön siirto koneelta. Ota se torni jota uhkasit, Lxa8. Pakottaa valkean lyömään daamilla takaisin Dxa8, minkä myötä daamit eivät ole enää vaihtumassa. Sen jälkeen varmaan Rd5.
 

redpecka

Jäsen
Mahtava leikkaus @karotenoidi tähän väliin. Vaikka tein tuon lähetin siirron d5 ja se urpoili tornillaan niin pointtihan tässä oli se mitä olisi pitänyt tehdä ennen näitä siirtoja ja kiitos sinulle hyvästä maalailusta.

Mutta etkö ollut yhtään huolissasi valkoisten hyökkäyksestä suunnilleen koko arsenaalillaan minun pienen kunkun kimppuun joka ikävästi on enemmän tai vähemmän kiinnitettynä ja kun se vihu viskaa ratsunsa edestä niin siellä sitä sitten...

Palataan siihen ekaan kuvaan, minun vuoroni kun Valkoisten Daami siirtyi pykälän tuohon:

Sillä minusta tuo ehdottamasi Daami b4 olisi kinkkinen kun valkoinen tekisi Rf3!
 

Liitteet

  • shakki1.PNG
    shakki1.PNG
    43,2 KB · kertaa luettu: 42
Viimeksi muokattu:

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Emmää oikein usko, että valkea tulisi daamipuolelta läpi. Jos ajatellaan vaikka että Db4 ja Rf3 niin musta voittaa jo materiaalia takaisin De4+ shakilla. Jos laittaa lähetin väliin Le3 niin f4 voittaa lähetin. Ja jos Le3 sijaan Kf2 niin Dxb1 kylmästi. Rxg5+ on tyhjänpäiväinen shakki, sillä Kg7 jälkeen valkealla ei liene mitään. Näin mää sen ajattelin.

Toisaalta, nyt kun katsoo uudelleen, Db4 jälkeen valkea saattaa heittää daaminsa toiselle puolen lautaa Da7 ja tulla sitä kautta. Tietenkin Tg7 on luonnollinen tapa puolustaa ratsua taktisesti. (Dxc7 ei käy paljastusuhan Lh5+ takia.) Mutta jos nyt Rf3 niin alkaa olla jo vähän ärsyttävää painetta valkealla, ja koska kuninkaan diagonaali on kiinni, nyt valkea uhkaa oikeasti lyödä c7:aan. Mutta ehkä yksinkertainen Re6 riittää pelastamaan ratsun ja suojaamaan g5-sotilaan yhdellä kertaa. Valkean vyörytys pysähtynee siihen.
 

redpecka

Jäsen
Hyvää pyörittelyä @karotenoidi

Tällei kun jaksaisikin aina pellailla niin olisi enemmän shakkia ja vähemmän tetristä. Siinä mielessä onkin urpoa kun taso oli kolmonen ja hienojen suunnitelmien jälkeen vihu tekeekin jotain ihan idaria. Toki silti pitäisi osata ehkäistä ilmiselvät vaaranpaikat ja ehkä luoda myös vastapainetta. Parhaimmillaan tosi jännää.

Kattoo jos uskaltaisi tänään jatkaa tätä.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Siinä mielessä onkin urpoa kun taso oli kolmonen ja hienojen suunnitelmien jälkeen vihu tekeekin jotain ihan idaria.
Konevastusten suurin ongelma on nykyaikana, ettei ne osaa pelata huonosti kuin tahallaan. Se näyttäytyy tuollaisina täysin randomeina siirtoina. Mulla on onneksi ratkaisu: pelaa ihmisvastustajia vastaan!

Meillä on toisella palstalla menossa kolme kuukautta kestävä kahdeksan pelaajan turnaus: Foorumin Suuri Shakkiturnaus. Jatkoajassa voisi joskus hyvin järjestää jotain vastaavaa.
 

redpecka

Jäsen
Konevastusten suurin ongelma on nykyaikana, ettei ne osaa pelata huonosti kuin tahallaan. Se näyttäytyy tuollaisina täysin randomeina siirtoina. Mulla on onneksi ratkaisu: pelaa ihmisvastustajia vastaan!
Kyllä minä anonyymisti silloin tällöin pelaan ihmisbotteja vastaan. Tuolla Lichessissä se antaa 1500 pistettä alkuun luvuksi, mutta mä olen valahtanut jo 1400-jotain -asteelle. Äsken voitin jonkun toisen varmaan-1400-lukulaisen, muttei mun pisteet siitä paljoa varmaan noussut. Ja hyvä niin.

Pointti kohdallani on se, että tykkäisin aina funtsii ja analysoida siirtoja sen sijaan kun vain viskellä nappuloita niitä jonnekin kun aika niin pakottaisi.
 

redpecka

Jäsen
Ehkä pitäisi hyväksyä se, että ensin pelaa ja sitten vasta jää jumittumaan tilainteisiin. En vain osaa pelata, mutta jälkipyykki aina kiinnostaa. Yks Joose oli hyvä Kallion baareissa kun se jaksoi analysoidakin joskus noubadien pelejä ja rakentavasti. Big respect. Terveisiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös