Mä tein myös hyvän määrän aivotyötä tämän pelin eteen. Tätä kirjeshakkia pitäisi pelata enemmänkin, kehittäisi varmasti.Kommentoin tähän omia ajatuksiani tajunnanvirtana. Millään kommentilla ei ole tarkoitus loukata! Ajatukseni voivat myös hyvin olla
ja varmaan ovatkin joltain osin metsässä, jos vahvoilla pelaajilta tai tietokoneita kysytään. Mielelläni kuulisin nyt ensimmäisenä kuitenkin nimenomaan muiden
ihmisten rehellisiä näkemyksiä. Tehdään tietokoneanalyysit myöhemmin.
1. b3 d5
2. Lb2 Lg4
3. Rf3 Lxf3
4. exf3 e6
Tässä vaiheessa olin antanut lähettiparin edun sinulle, mutta minun sotilasrakenteeni oli ihanteellinen siinä missä sinulla oli kaksoissotilaat. Varmaan aika tasa-asema tai mustan lievä etu, mikä on mustalle iloinen asia näin varhaisessa vaiheessa peliä.
5. d4?!
Tukkii lähettisi viistorivin ja heikentää sotilasrakennettasi entisestään.
5...g6
Mä en keksinyt tummaruutuiselle lähetilleni mitään loistavaa viistoriviä. G4:ssä se sallisi valkean vallata tilaa kuningatarpuolella sitä vastaan hyökäten, kun d6:ssa ja e7:ssa se ei tekisi mitään järkevää. Päätin siksi sivustoida sen. Bonuksena, g6- ja e6-sotilaat estävät valkean f-sotilaita tulemasta f5:een.
6. Rc3 Lg7
7. Dd2 Re7
Katsoin ettei ratsullani ole juuri käyttöä f6:ssa, kun sinä hallitsite4:ää ja g4:ää f3-sotilaalla. Haaveena oli myöhemmin kenties pelata ratsu f5:een ja painostaa siitä käsin d4-heikkoutta.
8. g4 a6
Yksinkertaisesti b5-ruutu haltuun, jottet voi pelata ratsu b5:ttä koskaan. Mulla haaveena tuupata sotilas b5:een ja sitä kautta vallata lisää tilaa.
9. 0-0-0 Dd6
Tää siirto oli vähän sellainen, että kun ei muuta keksi. Ainakin avaa mahdollisuuden linnoittautua kuningatarpuolelle tarpeen tullen. Tukee myös mahdollisia e5- ja c5-murtoja, jos aihetta sellaisille tulee.
10. h4 h5!
Tähän siirtoon olin tyytyväinen. Ensinnäkin, se toimii silleen taktisesti, ettet voi lyödä sitä koska 11.gxh5?? La6 tekisi selvää jälkeä muijastasi. Toisekseen, jos koskaan tuuppaisit sotilaan g5:een, sinun kuningaspuolen sotilasylivoimasi halvaantuisi ja muuttuisi selväksi heikkoudeksi. Kolmanneksi, jos löisit sopivalla hetkellä gxh5, minä voisin ottaa ainakin tornilla ja sinulla olisi sen myötä kolme erakkosotilasta kuningaspuolella. Koin tämän sotilasrakenteen tosi hyvänä minulle.
11. Kb1 Rbc6
Sinä purit kiinnitysuhan järkevästi. Minä lisäsin painetta keskustaan.
12. Re2 Lh6
Pohdin myös Lf6-siirtoa joka painostaisi h4-sotilasta. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos voittaisinkin sen, saisit siitä rutkasti kompensaatiota. Päätin pelata Lh6 rukoillen g5:ttä, peläten hieman Dc3:a, mihin minulla ei mitään loistosuunnitelmaa ollut. Ehkä daamipuolen linna ja pelataan siitä eteenpäin, en tiedä?
13. g5?! Lg7
Myhäillen palasin takaisin.
14. Lh3?!
Näit kai puolet suunnitelmastani. Tämä estää minua pelaamasta Rf5 ja Rce7, mutta kuningaspuolen linnaa et tainnut odottaa. Se jätti lähetin aika hölmön näköiseksi.
14...0-0
15. Dc1 b5
Pysäytti c4-murron joka oli ainoita aktiivisen oloisia ideoitasi tässä tukalaksi käyvässä tilanteessa. Oli tietysti myös omalla agendallani vyöryttää daamipuolen sotilaita.
16. La3? b4
17. Lb2 a5
18. a4 bxa3
Tässä vaiheessa peli alkoi lipsua lopullisesti käsistäsi. Sain monta ilmaista tempoa. Ideanasi oli varmaan tehdä sama muuri jonka minä tein toiselle puolelle lautaa. Mutta näin toteutettuna se ei toimi, koska on ohestalyöntisääntö olemassa.
19. Lxa3 Dd7
20. De3 Tfb8
21. Rf4 Kh7!
Sinä uhkasit ratsu-uhrausta 22.Rxe6 gxe6 23.Lxe6+, mikä haarukoisi mun kuninkaan ja kuningattaren. Joten siirsin kuninkaan pois tulevasta haarukasta. Saisit kaikin mokomin syöttää kumman tahansa upseereistasi: mitään vastapelin et saisi.
22. Lxe6 fxe6
23. Lxe7 Dxe7
24. Dxe6 Dxe6
25. Rxe6 Ta7
Materiaalia vaihtui pois rutkasti, mikä oli minulle hyvä, koska olin ratsun edellä. Suojasin c-sotilaani ja varauduin samalla tuplaamaan torni joko a- tai b-linjalle, jos tilanne edellyttäisi.
26. Rxg7 Kxg7
27. The1 a4
28. Kb2 Tba8
Ajattelin, että putkitetut tornit luovat mattiuhkia ja pitäisivät avoimen a-linjan hallussani tukevasti.
29. bxa4 Txa4
30. Td3 Rxd4!?
Sallii vähän vastapeliä, mikä ei ollut tarkoitukseni. Oli impulsiivisin siirtoni koko pelissä. Osoittautui taktisesti kuitenkin hyväksi vahingossa.
31. Te7+ Kf8
32. Txc7 Re2!
Valkean kuninkaan pakoreitit on tukossa. Mustaa d5-sotilasta ei voi tietenkään ottaa, koska 33..Tb4X olisi matti. 33.Td7:ää tai 33.f4:ää seuraisi...Ta2+ 34.Kb1 Ta1+ 35.Kb2 T8a2+ 36.Kb3 Rc1+ joka haarukoisi ratsulla tornin. Luovutus varmaankin ainoa ratkaisu.
@Morgoth voidaanhan me pelata ja niinhän ketjun säännöt kai menevät että voittajan tulisi jatkaa. Voidaan vaikka muokata
@redpecka n sääntöjä vaikka sellaisiksi, että mestari pelaa aina valkealla, mutta tasapeli syöksee mestarin pois vallasta. Minä avaan siirrolla, joka on "best by test" erään kuuluisan pelaajan mukaan. Nopein vastatkoon että kenen mukaan!
1.e4