Shakkimatsi – nyt!

  • 14 600
  • 257

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Kiitos pelistä @Morgoth. Oli hyvää aivojumppaa jälleen. Kaikkeni annoin jotta olisin pystynyt muuttamaan ylimääräisen sotilaan voitoksi, mutta yritykseksi jäi, niin hyvin pelasit.

1. e4 c5
2. Rc3 Rc6
3. Lb5 e6
4. Lxc6 dxc6!?

Musta melkein aina lyö 4...bxc6, minkä jälkeen pääsee pelaamaan d5-siirron helposti. Sitähän sanotaan, että mustalla menee hyvin missä tahansa sisilialaisessa, jos pääsee pelaamaan d5, mutta tämän muunnelman teoriassa valkea sallii sen. Tyypillinen jatko on 5.d3 d5 6.f4. Valkea saattaa hyvinkin yrittää Grand prix -hyökkäykselle tyypillisiä kuningaspuolen kuvioita eli Rf3, O-O, De1-g3/h4.

5. f4 Rf6
6. d3 c4
7. dxc4

Mä otin uhrauksen vastaan, vaikka mikään pakko ei olisi ollut. Olisin hyvin voinut jatkaa kehittämistä ja päästä ensimmäisenä linnaan ja sitten käydä hyökkäykseen. Esim. 7.Rf3 cxd3 8.cxd3 jälkeen mulla olisi ollut d4-ruutu hallussa, minkä vuoksi tummat ruutuni eivät olisi välttämättä liian heikot.

7...Dxd1+
8. Kxd1 Lb4
9. Rge2 e5!

Siirto toimii tässä vaiheessa ihan yhtä hyvin. Ongelmahan valkean kannalta tässä on tosiaan, että ottaminen 10.dxe5 johtaa siirtoon 10...Rg4, joka haarukoi sotilaan ja heikon f2-ruudun, minkä vuoksi musta saa sotilaansa takaisin e5:ssä ja erinomaisen aseman. Tuuppaaminen 10.f5 olisi hyvin houkuttelevaa, mutta mustalla on g6-murto. Vaikka heti 10...g6 eikä mulla olisi mitään loistavaa vastausta. 11.Lg5 joka hyökkää nyt-suojatonta ratsua vastaan johtaisi vastaukseen 11...Rg4 jälleen. Myöhemmin musta löisi gxf5 ja pelaisi h5, mikä tekisi mun kuningaspuolen sotilaista heikkoja maaleja.

10. a3 Lxc3
11. Rxc3 Le6
12. b3

Pääsin eroon sun lähettiparista, mutta tässä kohdin mun sotilasrakenne alkoi tuntua ärsyttävältä. Vaihtoehto oli 12.c5, mikä näennäisesti voittaa tilaa, mutta lähinnä antaa sulle tilaa. C5:n suojaaminen b4:lläkään ei olisi niin vahva, kun sulla olisi a5 taskussa. Koin että b3 on aseman kannalta parempi.

12...0-0-0+
13. Ke2 Lg4+
14. Kf2 exf4
15. Lxf4 Rd7
16. The1 The8

16. siirtoani The1 ruoskin itse jo pelin aikana. Tässä ideana oli valmistella siirtoja e5 ja Re4-d6, sillä se suojaa e4:ää. Välittömään 16.e5:een mustahan vastaisi 16...Lf5 painostaen c2:a. Mutta minulle hieman myöhemmin valkeni, ettei tämä ideani toimikaan, mikä teki tästä siirrosta vähän typerän. Ongelma on, että 17.e5:een voisi vastata 17...Rc5, mistä käsin ratsu hetkellisesti suojaa e4-astinlautani. Ja jos 18.b4 niin 18...Re6 hyökkää suojatonta lähettiäni vastaan enkä siis vieläkään ehdi pelata Re4. Seuraavalla siirrollaan musta voi pelata Lf5, mikä kaataa suunnitelmani pysyvästi ja johtaa asemaan, jossa mustalla on pelkkiä vahvuuksia ja mulla hirveä määrä heikkouksia.

17. b4 Re5
18. Lxe5 Txe5

Tosiaan mitäpä muutakaan. Ei sitä ratsua voisi siihen pysyvästi jättääkään.

19. Ke3 Tde8
20. c5

Kuningas e3:een suojasi näppärästi d2 ja d4-ruudut ja kuningas on suhteellisen turvassakin. Lisäksi se uhkasi voittaa upseerin kuningashaarukalla Kf4, joten olihan sillä monia merkityksiä. Mutta tietystikään et sitä sallinut. Lisäksi ongelmani oli, että Tde8 jälkeen mulla ei ole juuri hyviä edistäviä siirtoja. Luonnollinen 20.Tf1 jonka pelasin hieman myöhemmin johtaisi tässä vaiheessa 20...Lf5:een, mikä voittaisi välittömästi e4-sotilaan, koska 21.Tf4 g5. Päätin lopulta tuupata heikon c4-sotilaan turvallisempaan c5-ruutuun, kun en muutakaan keksinyt. Siirron ongelma on, että se lukitsee sotilasketjuni muodon ja sulla on täsmäase a5, joka heikentää sitä voimakkaasti, ja voisit pelata sen koska haluat. Hyvinkin pian tai vasta myöhään loppupelissä.

20...Lh5
21. Tf1 Lg6
22. Tf4

Nyt tämä puolustus toimii (jotenkuten), koska sulla ei ole g5-siirtoa etkä hallitse g4:ääkään.

22...Lxe4
23. Rxe4 f5
24. Kf3 Txe4
25. Txf5

Sain pitää ylimääräisen sotilaani kuten olin 21. siirrollani laskenut. En kuitenkaan pitänyt asemaani enää oikeastaan edes parempana vaan aika tasa-asemana. Ei tasapelinä välttämättä silti: kyllähän tämän suurmestaria vastaan häviäisi, vaikka saisi valita värinsä.

25...Te3+
26. Kg4 T8e4+
27. Kg5!?

Torniloppupelejä voi todellakin pyöritellä vaikka kuinka. Harkitsin tornien vaihtamista tosissani ja laskin seuraukset aika syvälle. Ajattelin että molemmin puolin looginen olisi 27.Tf4 Txf4 28.Kxf4 Te2 29.Kg3 Txc2 30.Tf1 Ta2 31.Tf8+ Kd7 32.Tf7+ Ke6 33.Txg7 Txa6+ 34.Kh4 (ideana pelata g4 myöhemmin Txb4 jälkeen) Tb3 35.Txb7 a5! 36.Txh7 axb5 jne. Pyörittelin tätä yhä eteenpäinkin, mutten arvioinut tätä voittavaksi, mutta varma en ollut. Näin syvissä analyyseissä voi mennä montakin kertaa vikaankin toki. Ehkä tämä olisi ollut kuitenkin lopulta varteen otettavin yritys silti?

27...Te2
28. Tf8+ Kd7
29. Td1+ Kc7
30. Tf7+ Kc8

Tässä kohdin olin jossain määrin tyytyväinen, mutta kun laskeskelin, mikään ei sitten toiminutkaan. Päädyin vaihtamaan materiaalia lopulta kun muutakaan ei ollut. Tärkein ongelmani oli jatko 31.g3 Te5+, minkä jälkeen sun sotilaat tulisivat eteenpäin luoden vakavia mattiuhkia ja hyvin mahdollisesti pakottaisivat mut tyytymään ikushakkiin Tf8+,Tf7+... Esimerkiksi 32.Kg4 h5+ 33.Kh3 g5 uhkaisi mattia g4+ Kh4 Txh2X. Mä voisin puolustaa joko ikushakilla tai naurettavan näköisellä Th1-siirrolla. Vastaavasti 33.Kf3 g5 uhkaisi pariakin eri mattia ja pakottaisi mut ottamaan sen ikushakin. Oli myös harkinnassa 31.g4, mutta jälleen 31...Te5+ 32.Kh4/Kf4 (ei väliä) g5+ 33.Kg3 T5e3+ 34.Tf3 Txf3 35.Kxf3 Txh2 olisi tasa-asema.

31. Txg7 Txg2+
32. Kf6 Txg7
33. Kxg7 Th4
34. Td2 Th3
35. Tf2 Kc7
36. c4 a6

Tässä asemassa muihin mahdollisiin nähden mulla oli etu; mulla oli yhä edelleen se ylimääräinen sotilas, jonka Morgoth uhrasi kuudennella siirrollaan. Ongelma oli, että kummoisia voittomahdollisuuksia ei rakenteiden ja aktiivisuuksien vuoksi ollut. Puuttui voittava suunnitelma.

37. Kf6!?

Tämä oli pelin mielenkiintoisin ja uhkarohkein siirto. Kyseessä sotilasuhraus, sillä en tämän myötä enää uhkaa h7-sotilasta, joten musta voi halutessaan ottaa a3-sotilaan. Peli voisi jatkua 37...Txa3 38.h4! Tb3 39.h5 Txb4 40.Kg7 Txc4 41.Kxh2 (kaikkien sotilasuhrausten pointti) Txc5 42.h6 Tg5 43.Tf7+ Kb6 44. Tg7 ja niin edelleen. Musta joutuisi eittämättä uhraamaan torninsa tässä tapauksessa, mutta kolme daamipuolen vapaasotilasta takaisivat kyllä vähintään tasapelin, luulen.

37...b6
38. cxb6 Kxb6
39. a4 a5
40. c5+ Ka6

Rauhassa heikentelit mun daamipuolen sotilaita niin paljon, että tässä vaiheessa mulla ei ollut enää mahdollisuutta pitää ylimääräistä sotilastani.

41. Tb2 axb4
42. Txb4 Txh2
43. Ke7

Tässähän mulla voisi olla vielä jotain voittosaumoja jatkolla 43.Tb6+ Ka5 44.Txc6??, jos mustalla ei olisi varrasta 44...Th6+. Siksi jouduin liikuttamaan kuninkaan pois huonosta ruudusta ensin. En oikein ollut varma mihin suuntaan, tai ehkä sillä ei ollut väliä. Toinen yritys olisi ollut 43.Kg5 Ka5 44.Tb6 Kxa4 45.Txc6 Kb5, minkä jälkeen mulla on ongelmana kuinka saan tornin pois c-linjalta uhraamatta c-sotilastani. En kai mitenkään, kun pitää samalla vartioida sun h-sotilasta.

43...Ka5
44. Tb6

Aloit ehdotella tasapeliä ja mä aprikoin, ettei tätä vaan voiteta. Et sä mokaisi mitään, sen verran vahvaksi olit osoittautunut jo. Mahdollinen jatko olisi ollut 44...Kb5 45.Kd7 h5 46.Tc8 h4 47.c6 Tg2 eikä mulla olisi mahdollisuuksia irrottaa torniani c8:sta, koska sun kuningas Tg7+-siirron tukemana tekisi selvää jälkeä mun sotilaasta. Ja jos 48.c7 niin 48...Tg7+ 49.Kd6 Tg6+ enkä tässäkään pysty samaan sotilasta maaliin. Olisi ehkä voinut vielä vähän sua testata, kun minä yhä olin kuskin paikalla, mutta eiköhän loppupleitaulukotkin tuon loppuaseman tasapeliksi julistaisi.

-----------------------------

Ketju on tosiaan vapaana uusille halukkaille. Yrjö Salmisen jääkiekkohistoriallisin sanoin: "Pelakkaa, pojat".
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
PGN

1. e4 c5 2. Nc3 Nc6 3. Bb5 e6 4. Bxc6 dxc6 5. f4 Nf6 6. d3 c4 7. dxc4 Qxd1+ 8. Kxd1 Bb4 9. Nge2 e5 10. a3 Bxc3 11. Nxc3 Be6 12. b3 O-O-O+ 13. Ke2 Bg4+ 14. Kf2 exf4 15. Bxf4 Nd7 16. Rhe1 Rhe8 17. b4 Ne5 18. Bxe5 Rxe5 19. Ke3 Rde8 20. c5 Bh5 21. Rf1 Bg6 22. Rf4 Bxe4 23. Nxe4 f5 24. Kf3 Rxe4 25. Rxf5 Re3+ 26. Kg4 R8e4+ 27. Kg5 Re2 28. Rf8+ Kd7 29. Rd1+ Kc7 30. Rf7+ Kc8 31. Rxg7 Rxg2+ 32. Kf6 Rxg7 33. Kxg7 Rh4 34. Rd2 Rh3 35. Rf2 Kc7 36. c4 a6 37. Kf6 b6 38. cxb6+ Kxb6 39. a4 a5 40. c5+ Ka6 41. Rb2 axb4 42. Rxb4 Rxh2 43. Ke7 Ka5 44. Rb6

Laadukas peli.
 

redpecka

Jäsen
Mitä tämä tarkoittaa?

Pelasin nuo siirrot läpi pikkumagneettilaudallani vähän pahasti juovuskissa eilen tai toissa päivänä, joku yö. Kun en tiennyt mistä kyse kun et laittanut mitää alustusta niin olin varma keskipelin aikana, että se toinen voittaa mutta hävisikin. Enää en muista kummin päin.

Yleis shakkiketju löytyy myös. Shakki ja internet

Tässä ketjussa voisi kesällä ottaa taas vaihteeksi vuorokausi/siirto-matsin jonkun (tällä kertaa paskan pelaajan) kanssa. Jos paskoja ei löydy niin sitten noitten edellisten gurujen kanssa. @Morgoth @karotenoidi

Oon itte nyt pelaillut Lichessissä enimmäkseen tietsikkaa vastaan tetristyyppisesti kun odottaa makaronien kiehumista. Mä en vaan saa sitä oikeaa tatsia siihen huolimatta kuinka paska tuo tekoäly on tasolla kolme. Ihmistä vastaan tulee aina ajateltua kun takaisin ei siirtoja voi ottaa. (Mun tekoälynumero on jotain 1400)
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä ketjussa voisi kesällä ottaa taas vaihteeksi vuorokausi/siirto-matsin jonkun (tällä kertaa paskan pelaajan) kanssa. Jos paskoja ei löydy niin sitten noitten edellisten gurujen kanssa.
Jos pelailet chess.comin puolella niin laita haastetta tulemaan pelaajalle jeesus444. Paskuustakuu!
 

redpecka

Jäsen
Jos pelailet chess.comin puolella niin laita haastetta tulemaan pelaajalle jeesus444. Paskuustakuu!
Kiitos tarjouskutsusta, mut mulle on ihan tarpeeksi yhdessä alustassa (Lochness). Jos kesällä vielä kiinnostaa niin otetaan sellainen piposhakki vuorokauden siirtoajoilla tuossa kesällä tässä ketjussa? (Katso ketjun alkupää)

Kiva kuulla että olet myös ihan paska.
 

redpecka

Jäsen
Miksi just kesällä?

Jos tässä ketjussa pelataan, ja jotakuta kiinnostaa, niin melkein ottaisin yhden matsin vaikka samantien.
Toki mun puolesta kaikki saa pelata. Olisikin kivaa iltaviihdettä jos jotkuu alkaisi pelaa. Sovitte vaan siirtoaikarajat keskenänne.

Minä pelaan vasta kesällä vuorokausi/siirto -tyyppistä. Rantatuoli, spiidot, tiedäthän.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
PGN

1. e4 c5 2. Nc3 Nc6 3. Bb5 e6 4. Bxc6 dxc6 5. f4 Nf6 6. d3 c4 7. dxc4 Qxd1+ 8. Kxd1 Bb4 9. Nge2 e5 10. a3 Bxc3 11. Nxc3 Be6 12. b3 O-O-O+ 13. Ke2 Bg4+ 14. Kf2 exf4 15. Bxf4 Nd7 16. Rhe1 Rhe8 17. b4 Ne5 18. Bxe5 Rxe5 19. Ke3 Rde8 20. c5 Bh5 21. Rf1 Bg6 22. Rf4 Bxe4 23. Nxe4 f5 24. Kf3 Rxe4 25. Rxf5 Re3+ 26. Kg4 R8e4+ 27. Kg5 Re2 28. Rf8+ Kd7 29. Rd1+ Kc7 30. Rf7+ Kc8 31. Rxg7 Rxg2+ 32. Kf6 Rxg7 33. Kxg7 Rh4 34. Rd2 Rh3 35. Rf2 Kc7 36. c4 a6 37. Kf6 b6 38. cxb6+ Kxb6 39. a4 a5 40. c5+ Ka6 41. Rb2 axb4 42. Rxb4 Rxh2 43. Ke7 Ka5 44. Rb6
En ole ehkä ihan samaa mieltä siirroista 4... dxc6 ja 7. dxc4? Yleisesti ottaen kai sotilaalla lyödään keskustaan päin. Samoin jo 6...c4 sen sijaan että yrittää kehittää kevyitä upseereita on vähän epäilyttävä.

10... Bxc3? Miksi luopua lähetti parista, kun valkoiselle ei tuota vaikeuksia lyödä takaisin?

11. Be6? Miksei nopeammin Bg4+ ja seuraavaksi sitten Re8.

13. Ke2?? Kun se Bg4+ oli melko selviö.

15...Nd7? Olisin ehkä ottanut tornin h8:sta jo mukaan peliin Re8. Jos valkea pelaa e5, ehkä yrittäisin poistaa valkean lähetin ratsulla pois Nh5, ja tuoda sitten tornini kakkosriville Rd2+.

20...Bh5 21...Bg6 on hidas, samantien 20...Bf5 koska e-sotilas ei voi lyödä exf5 koska musta torni ja valkea kuningas samalla linjalla.

29. Rd1+ no vihdoinkin.

29... Kd7? Hukattu siirto, kun Rf7+ Kc8 oli suht' selvä tapaus.

Mutta aika nopeasti siirtelin ajankuluksi nuo tuon pelin siirrot laudalla että mene ja tiedä...
 

redpecka

Jäsen
On kyllä todella mix kiinalais-eurooppalais boordi mulla tässä nyt. Yritän saada tolkkua tästä mihin nappulat sijoitetaan... Jos laitan itseeni päin valkoiset abc... niin pystyrivi menee 876 jne. - Eiku nää ruudutkin on ihan väärinpäin, valkoinen kuningas pitäis olla mustalla ruudulla muttei tässä boordissa se ole mahdollista. Varmaan takuukin mennyt umpeen tässä ettei voi mennä valittaa.
 

Morgoth

Jäsen
En ole ehkä ihan samaa mieltä siirroista 4... dxc6 ja 7. dxc4? Yleisesti ottaen kai sotilaalla lyödään keskustaan päin. Samoin jo 6...c4 sen sijaan että yrittää kehittää kevyitä upseereita on vähän epäilyttävä.
En pelistä enää muista muuta kuin että tuolloin oli menossa MM-matsi Carlsen-Caruana menossa ja yritin jotain avausta sieltä jäljitellä. b7-c6-c5 sotilasstruktuuri oli siellä joissakin peleissä, mutta ei tietystikään tässä kyseisessä asemassa.
 

redpecka

Jäsen
Hömppäpeli bottia vastaan. Tuo näköjään laittoi Dh2-g1. Mun vuoro ja sillä yhden johto materiaalissa.

Tää on Lichessin kolmostasolla, eli mömmöllä, eli mulle hyvää ajanvietettä kun katon toisesta ikkunasta potkupalloa.

Mä pelaan jotain, mielenkiinnosta kuulisin tovereilta miten tämä olisi pitänyt tappaa nopeiten.

E: Tietysti ensin mun pitäis reagoida tuohon kissatappeluun, siinä on daamit nokittain... Haluaako vaihtaa?
 

Liitteet

  • shakki1.PNG
    shakki1.PNG
    43,2 KB · kertaa luettu: 46
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Tuossa yllä nyt ku funtsii niin tolla valkosella on aika hemmetin hyvä suunnitelma. Mitä enemmän miettii niin sitä epätoivoisemmaksi käy minun tie mustilla.

Ehkä yrittäisin tuoda ratsun tuohon e6:een? Antaisi lisäturvaa daamilleni, suojaisi g5-ruutua, mutta blokkaisi ainakin hetkeksi lähettini juoksulinjat... Tosin lähetillä kai on ihan hyvä toi e8-ruutu, paitsi jos vihu alkaiskin puskee sotilaalla läpi!
 

redpecka

Jäsen
Nuo valkosen nappulat on aika hyvin kyllä, pakko myöntää. Vaikka mitä suojailisin niin se valjastaa lähettinsäkin peliin ihan vain viskaamalla ton ratsunsa ihan sama minne.

Alkaa tuntuu, että daamien vaihdolla saisin hiukan happea ja voisin viivästyttää vääjäämätöntä..
 

redpecka

Jäsen
Mitä enemmän miettii mitä toinen voi tehdä niin sitä lähempänä on antautuminen. Jos tuo viskaa ratsunsa f3 niin mitä mä enää voin? Tai voinko edes reagoida ennen sitä mitenkään?

No, tulee mieleen g4 (mennääs miettii...)

E: Ai niin, unohdin että daamit nokikkain. On tää vaikeeta. En haluaisi vaihtaa vaihtamisen ilosta, mutta nyt alkaa olee ratkaisut vähissä. Satana! (Tosin en nopeasti nää olisiko valkkareillekaan mitään hyötyä vaihtaa omalla vuorollaan daameja.)

E2: Minua ei sinänsä kaksoissotilaat haittaa tuon taivaallista, päinvastoin, monesti tykkään.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Inhottaa myös se, että kun minulla sotilaita kuusi tuon valkkarin kahta vastaan, niin nuo perkeleet kaksi ovat vaarallisempìa kuin yksikään minun. Jos sekoilen niin nuohan menevät heittämällä läpi. No mitä minä sitten oikein teen, on kai tässä vaarallisempiakin asioita kuin syynätä onnettomia moukkia rajalla?

Olen joutunut suurempaan umpikujaan kuin arvasinkaan. Se se on kun alkaa miettii. Asiat menee aina mutkikkaiksi.
 

redpecka

Jäsen
- Olet nyt haukkunut nappulat, vastustajan ja shakkisivuston. Onko peiliin katsomisen paikka?
- Meillä on ollut mieletön buumi täällä, mä olen ylpeä kaikista täällä.
- Mutta te hävisitte!?
- Kaveri laittoi niitten parhaan aloittajan c4 boksiin, mä otin aikalisän ja laitoin meidän parhaan omanpäänaloittan c5 sitä vastaan.
- Mutta te hävisitte!
- Miksi ylipäätään valkoisten pitää saada aloittaa peli? Järjestelmä suosii kotijoukkuetta.
- Mutta te hävisitte!
- Mulla on klubitakki..muttatehävisitte...ylenofficeonlämmin....muttate....
 

redpecka

Jäsen
Hömppäpeli bottia vastaan. Tuo näköjään laittoi Dh2-g1. Mun vuoro ja sillä yhden johto materiaalissa.
Jätin tämän pelin tähän enkä ole siirtänyt mitään. Mielelläni kuulisin jotain ideoita tähän, ei siksi että tämä asema mikään legendaarinen olisi vaan ihan mielenkiinnosta.

Mä tuppaan ajattelemaan aina sen vihun näkökulmasta ja sehän on kai hyvä sekin tiedostaa mitä kierouksia sieltä mahdollisesti on vastaan tulossa, mutta kai pitäisi pyrkiä myös ajattelemaan mitä itse voisi tehdä kiusatakseen vihua ja olla antamatta vain sen suunnitella iskujaan ja täten vain reagoida niihin.

Tässäkin tilanteessa mulla upseerit on ihan hyvillä kulkuväylillä kun rohkeasti uskaltaisi vain liikutella. Esimerkiksi jos lähtisin vaikka lähetillä d5 ja hyväksyisin vihun mahdollisen halun vaihtaa daamit. En mä mitään tällä siirrolla voittaisi kai, okei uhkaa tuota tornia, mutta olisi ainakin hyökkäävä muuvi johon vihun olisi pakko reagoida jotenkin. Ja estäisi kivasti tuon mahdollisen Rf3-siirron.
 

redpecka

Jäsen
Tässäkin tilanteessa mulla upseerit on ihan hyvillä kulkuväylillä kun rohkeasti uskaltaisi vain liikutella. Esimerkiksi jos lähtisin vaikka lähetillä d5 ja hyväksyisin vihun mahdollisen halun vaihtaa daamit. En mä mitään tällä siirrolla voittaisi kai, okei uhkaa tuota tornia, mutta olisi ainakin hyökkäävä muuvi johon vihun olisi pakko reagoida jotenkin. Ja estäisi kivasti tuon mahdollisen Rf3-siirron.
Olen nyt kelaillut. Tämä Ld5-siirto olisi aika hyvä. Mitä luulette että valkkarit tuohon sanois? Mä menin ihan tuttuun tapaani sokeaksi enkä keksi mitään mitä se voisi tehdä. Hyvänä pelaajana (mitä tämä kolmostaso ei ole) se voisi tehdä jonkun odottamattoman uhrauksen tai viileästi siirtää torninsa pois syöntilinjastolta.

E: En melkein millään malttais odottaa mitä kone vastaisi jos mä tekisin tuon mun pelinvoittosiirron..
 

redpecka

Jäsen
Eli tähän siirtoon olen nyt päätynyt (ks. liitekuva).

Haen kaljan, siirrän ja katson mitä tapahtuu.

E: Sieltä tuli ihan jotain muuta kuin olisi kukaan uskonut. Täytyy tutkia onko toi vain botin heikkoutta vai onko siellä joku ovela juoni taustalla. Tosin tässä ohjelmistossa ei ole sellaista, että botti antautuisi.

Noh, se siis siirsi Tb2 eli ei mit¨¨n järkeä.
 

Liitteet

  • shakki2.PNG
    shakki2.PNG
    44,3 KB · kertaa luettu: 37
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Tai nyt kun mä taas mietin niin tuohan on sairaan pelottava siirto!

Pitäisiköhän mun yrittää kaivaa tasuri tästä, olenhan mustilla? Valkoisilla snadi materiaalietu, että jos vain voisin torpata itseeni kohdistuvat mattimattiyritykset? Pitäisiköhän siinä tapauksessa pyrkiä vaihtamaan nuo daamit sun muut ja yrittäisin vain sitten staattisesti kaivaa tasurin? Hurjan mielenkiintoinen asetelma sinänsä miten pärjäisi moukat vs. upseeri.

Ei ole kyllä ollut näin jännää peliä urallani ikinä vaikka uudenmaankadullakin joskus kävin pelaamassa (hävisin kättelyssä ja sitten tyydyin kattoo kun venäläiset pelasi yks sekuntti vs. 5 minuuttia vs. kaksi pöytää).
 

redpecka

Jäsen
Kun ei ole kokemusta eikä osaamista niin ei tiedä suorilta näppäimistöiltä pitäisikö tämmösessä tilanteessa pyrkiä vaihtamaan kaikki upseerit vai yrittää piruuttaan pitää niitä mukana mahdollisimman kauan niin kaverikin saisi olla varuillaan koko ajan kun ei voisi olla varma mitä taivas varjelee ja mitä ei?

Ainahan on sitä helpompi ajatella mitä vähemmän ajateltavaa, mutta kumman laariin se tässä tapauksessa sataa? Tietsikalla nopeemmat reseptorit ja raptorit, mutta mulla on mahis lässyttää mitä botit taas ei osaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös