Shakki ja internet

  • 29 151
  • 188

redpecka

Jäsen
Tätä just tarkoitan, että mun 10-minuutin peleissä voi tulla shakkimati ihan yllättäen. Aikaa olisi seittemän puol minsaa jälkellä, mutta pakko siirtää puolin toisin mahdollisimman nopeesti. 1200-luvun rankkingeilla. Että vituttaa ja hävettää. Paitsi jos voitan. Silloin postaan kaikki 11 siirtoa tänne.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tätä hötkyilyähän se meillä amatööreillä monesti on. Esim. Carlsen kun pelaa vaikkapa vitosta niin vauhtia alkaa tulla siirtoihin vasta sitte ku aikaa on jäljellä alle 20 sekuntia
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Se olisi valioiden bullet tänään taas seiskalta. Jäänyt "traumat", kun kerran sain vastaani Peshkan (FM/AGM TYKHON CHERNIAIEV).
Sillä on taso 3000 pisteen molemmin puolin ja yleensä aika suvereeni kun osallistuu. Tämä kaveri on 13-14-vuotis poika.

Striimaa pelinsä ja minullahan meni sen yhen kerran kun sain hänet vastaan pasmat sekasi heti kättelyssä ja lopputulos oli odotettu, luovutus
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Olipa kiva pelata luomulätkää perus-baarissa. Harvoin nykypäivänä enää näkee kenenkään pelaavan kahvilassa lätkää, siis shakkia. Kärsivällisesti ujuttauduin kylkeen ja kysyin sitten saanko haastaa vaikka voittajan. Sehän onnistui.

Yritin tarjota heille myös kaljat, mutta pohjoisafrikkalaisina kohteliaasti kieltäytyivät ja huomasin että ai niin, teillä on jo ne teet.

Hyvä baaripeli oli meillä. Mahdoton sanoa oliko hän hyvä oikeasti vai peesailiko suomalaista juoppoa, olin johdossa selkeästi yhdessä vaiheessa, mutta mokasin loppupelin. Ja kun meillä ei kelloa ollut niin piti tehdä omat siirrot yleisen painostuksen mukaan kun et sä voi alkaa haastajana miettii yli minuuttia siinä vaiheessa baarissa.

Hävisin, mutta lyötiin siinä kättä että pelataan uudemmankin kerran joskus.
 

redpecka

Jäsen
Miten sitä onkin näin huono viiden minuutin shakissa? Ei vaan tule selkärangasta tietyt perusasiat ja sitten oletkin parin siirron jälkeen aikapulassa. Tuossa kun kaveri siirtää torninsa tuohon niin... Mietin puoli minuuttia olisiko mulla vielä jotain, mutta kun aika alkoi juosta jo melkein desimaaleihin niin reilusti luovutin. On se jotenkin kunniakkaampaa antaa kaverille voitto luovutuksella kuin antaisi ajan rullata loppuun.

Mutta ei poista sitä että en tykkää!! Aina kun siellä on stabiili pelaaja vastassa niin se ei hätkähdä sun mahdollisista epäortodoksisista siirroista vaan rankasee armotta. Saatana!
 

Liitteet

  • shakki1.PNG
    shakki1.PNG
    71,1 KB · kertaa luettu: 63

redpecka

Jäsen
Kun tuossa ruoskin itseäni edellisessä postauksessa niin laitetaan tähän kuvakaappaus myös seuraavasta pelistäni kun 10+pari sekkaa oli aika: Hyvin meni mielestäni. Ei nuo ranking-pisteeni mitään kovia ole, mutta näillä luvuilla mennään ja järjestelmä antaa mulle plusmiinussata-vastustajia.
 

Liitteet

  • shakki2.PNG
    shakki2.PNG
    54 KB · kertaa luettu: 59

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten sitä onkin näin huono viiden minuutin shakissa? Ei vaan tule selkärangasta tietyt perusasiat ja sitten oletkin parin siirron jälkeen aikapulassa.
Kaikki on suhteellista. Pelasin joskus aikoinaan 10 minuutin pelejä ja aina tuntui, että aika ei riitä miettimiseen. Sittemmin olen jo tottunut 1 min bullet-peleihin, joissa nappulat viuhuu hirveällä vauhdilla.

Mitä enemmän tekee toistoja, sitä nopeammin tietyt peruskuviot tulevat "selkärangasta", jolloin niitä ei tarvitse käytännössä miettiä.

Jonnekin 1500+ -tasolle pääsee ilman teoriaakin, jos hallitsee yleisimmät aloituskuviot. Mitä nopeampi peli, sitä enemmän korostuu perustaktiikoiden hallitseminen. Onneksi ne oppiakseen ei tarvitse opiskella hyllymetreittäin kirjallisuutta.
 

redpecka

Jäsen
Jonnekin 1500+ -tasolle pääsee ilman teoriaakin
Kiitti joo.

Lichness alkaa aina tuosta 1500 ja itse olen tippunut tuonne osastoon kännissä ja läpällä.

Ymmärrän kyllä mitä yrität sanoa, mutta tällainen taival olisi kokonaisvaltaista omistautumista lajille. Olen vuosikymmenien saatossa tajunnut, että olen vain pubi-pelaaja. Silti kiinnostunut joka aamu kuin kultakala törmätessään kulhon reunaan.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Lopetan tältä aamulta postaukset, mutta tämä vielä kun onnistuin voittamaan jonkun jossain kerrankin 5min tsakissa. Ei ollut sitten kai kaveri ihan hereillä - suunnitteli varmaan omaa masterplaaniaan - kun meikäläisen tulinen, armoton piiska sivalsi räkäisten sellasen tsakkimatin että mäkkonahikin tykkäis ja pöytä vaappuu ihmetyksestä edelleen. Oman upseerin uhraus näissä peleissä on näköjään meikäläiselle ihan peruskauraa. Tosin en huomannut missä sen uhrasin, mutta ei kai sotapäälliköt kaikkia upseereita voi muistaa.

Toipumisia kaverille, ei osaa oikein muuta sanoa.
 

Liitteet

  • shakki3.PNG
    shakki3.PNG
    83,5 KB · kertaa luettu: 73
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Itse olen tykästynyt 10 minuutin pikapeleihin. Jostain syystä sijoitus hieman tippunut, mutta tulee aina pelailtua sopivan raon tullen, vaikka odotellessa jotain. Siksi pikapelit toimii hyvin.

Parhaimmat fiilikset tulee tällaisistä, kun pääsee sillasta kampeamaan vielä voiton.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240509_171709_Chess.jpg
    Screenshot_20240509_171709_Chess.jpg
    124,3 KB · kertaa luettu: 99

redpecka

Jäsen
Toisaalta ei kyllä tule yhtään hyvä mieli voitosta kun pelataan 10min+5sec peliä. Voitin jonkun urpon äsken, että hällä häviön hetkellä 10min 35 sekkaa jäljellä. Nooh, tällä tasolla voi vähän kai trollatakin kun odottaa kaveri kai siellä oikeita matseja. Tai vedonlyönti idarikaveriensa kanssa kuka saa isoimman aikatuloksen. En tiiä. Päätän raportointini tähän.
 

redpecka

Jäsen
Itse olen tykästynyt 10 minuutin pikapeleihin. Jostain syystä sijoitus hieman tippunut, mutta tulee aina pelailtua sopivan raon tullen, vaikka odotellessa jotain. Siksi pikapelit toimii hyvin.

Parhaimmat fiilikset tulee tällaisistä, kun pääsee sillasta kampeamaan vielä voiton.
Hieno on mattisi. Mitähän tuo vastustajasi oikein mietti edellisellä vuorollaan ja mitähän siirsi? Jos hällä aikapula niin ymmärrän ihan sama mitä olisi hädissään liikuttanut.
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Täälläkin yksi nettishakkiin hurahtanut. Pelaamisen ohessa tulee myös youtubesta kulutettua nykyään shakkivideoita speed runien yms muodossa.

Chess.com ELO tällä hetkellä 1471 rapidissa ja tuo on myös oma peak rating. Jonkin sortin keskitasoa siis ollaan. Pelaan lähinnä 10min rapidia ja välillä sitten 5min blitziä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös