Setämies -ilmiö

  • 37 226
  • 217

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Hyvin taisi kyllä osua ja upota, kun pitää (itselleen) todistella, että ei tässä mitään Iiris Suomeloita olla. Että ihan (kännissä) ja läpällä se Timo Haapalakin kirjoittaa, sitä ei vaan tytöt ymmärrä. Huumoria, sitä pitää olla.
 

redpecka

Jäsen
Itse kun termin kuulin, omaksuin heti setiksen - jonneuden sijaan. Mutta näitä on siis monia haaroja, itse olen setämies, mutta...

Tai aloitetaas ihan alusta: perus luokitukset Homoihin saakka ensin wikistä:

- Domeeni (Aitotumaiset)​
- Kunta (Eläinkunta)​
- Pääjakso (Selkäjänteiset)​
- Alajakso (Selkärankaiset)​
- Luokka (Nisäkkäät)​
- Alaluokka (Theria)​
- Osaluokka (Istukkanisäkkäät)​
- Lahko (Kädelliset)​
- Alalahko (Hapokkaat)​
- Osalahko (Apinat)​
- Yläheimo (Ihmisapinat)​
- Heimo (Isot ihmisapinat)​
- Suku (Ihmiset, Lestat)​
- Laji (Sapiens)​

Sapiens lajin alle mahtuu sitten ainakin kolme alalajia, joista yksi on Homo sapiens sapiens, mutta siitä emme ole nyt kiinnostuneet.

Sen sijaan keskitymme alalajeihin Setämies sekä Jonnet:

Laji (Sapiens)

Alalaji (jonnet)
Deeppilohko:​
- Vittumarko​
- Pikkuvanha​
- ES-jonne​
- Thunbergin ihminen​

Alalaji (Setämies)
Deeppilohko:​
- Mielensä pahoittajan ihminen​
- Nuorison ojentaja​
- Hipit​
- Saksan ihminen​

Jatkan kunhan olen eka tämän saanut wikiin päivitettyä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Itse kun termin kuulin, omaksuin heti setiksen - jonneuden sijaan. Mutta näitä on siis monia haaroja, itse olen setämies, mutta...

Tai aloitetaas ihan alusta: perus luokitukset Homoihin saakka ensin wikistä:

- Domeeni (Aitotumaiset)​
- Kunta (Eläinkunta)​
- Pääjakso (Selkäjänteiset)​
- Alajakso (Selkärankaiset)​
- Luokka (Nisäkkäät)​
- Alaluokka (Theria)​
- Osaluokka (Istukkanisäkkäät)​
- Lahko (Kädelliset)​
- Alalahko (Hapokkaat)​
- Osalahko (Apinat)​
- Yläheimo (Ihmisapinat)​
- Heimo (Isot ihmisapinat)​
- Suku (Ihmiset, Lestat)​
- Laji (Sapiens)​

Sapiens lajin alle mahtuu sitten ainakin kolme alalajia, joista yksi on Homo sapiens sapiens, mutta siitä emme ole nyt kiinnostuneet.

Sen sijaan keskitymme alalajeihin Setämies sekä Jonnet:

Laji (Sapiens)

Alalaji (jonnet)
Deeppilohko:​
- Vittumarko​
- Pikkuvanha​
- ES-jonne​
- Thunbergin ihminen​

Alalaji (Setämies)
Deeppilohko:​
- Mielensä pahoittajan ihminen​
- Nuorison ojentaja​
- Hipit​
- Saksan ihminen​

Jatkan kunhan olen eka tämän saanut wikiin päivitettyä.
Saksan ihmisestä pitää saada kunnon selvitys sisältäen varmat tuntomerkit, luonteenpiirteet, viiksien malli jne.
 

redpecka

Jäsen
Loistotyötä. Voiko nuo risteytyä vai onko se luonnonvastaista? Syntyisi kovaa kirkuva nahkahattuinen viiksivallu.
En ole täysin varma. Tää mun lajiluettelo ei ole ihan täydellinen... Kaikki mielenkiintoiset havainnot otetaan toki vastaan. Meillä jotka kuulumme kuppikuntaan Pirkkapekkapeteliukset - kaikki havainnot ovat tervetulleita, oli ne sitten päällekkäin tai ei.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
En ole täysin varma. Tää mun lajiluettelo ei ole ihan täydellinen... Kaikki mielenkiintoiset havainnot otetaan toki vastaan. Meillä jotka kuulumme kuppikuntaan Pirkkapekkapeteliukset - kaikki havainnot ovat tervetulleita, oli ne sitten päällekkäin tai ei.
Tuolla aitan seinässä oli Klausmeinen ihminen ja nenäviiksekäs päällekkäin. Mitähän tämä tarkoittaa?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Koska yhteiskuntakriittinen setämies jaksaa viestittää aamuyölläkin aamuöyhöyillen niin:

Aivan hyvä veto nuorelta mieheltä, joka saanee kenkää firmaltaan. Julistetaan persona non grataksi tiedostusvälineissämme.

Suhteellisuuden tajua hän kaipaa kaikilta.

Se nyt vain on sellainen ominaisuus, nykyään omituisuus, jota ei mitenkään voi suitsait hankkia.
Kukaan ei voi ryhtyä suhteellisuudentajuiseksi.
Ja setämiehinen käsitykseni on, että ei edes Tampereen yliopistossa ole suhteellisuuden tajunta-kursseja.

Iiris Suomela ei ainakaan ole omaksunut, tai sitten kurssin opetus on ollut suhteellisen tajutonta, yliymmärrettävää normiylioppilaalle, humanistiselle valopäällikölle.

Suhteellisuuden taju on katoava länsimainen ominaisuus, suhteellisuustajukkaita ihmisiä uhkaa sukupuutto.
Toinen porukka katsoo jotain vitun Temptation Islandia ja toinen lukee jumalan sanaa Vihreästä Langasta.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tässä Setämiehen mallinnuksessa eli tulkinnassa lienee mielipiteitä ainakin sukupuolien verran, siis vähintäin seitsemän, mutta minä pitäydyn konservatiivisena siihen ensimmäiseen mielikuvaani. Johon hyvin osuu Jari Ehrnroothin näkökulma eli kolumni:


Minä pidän luonnosta lähelläni, sen ihmettelystä.
Ja kyllä, myönnän puuttuvani luonnon kiertokulkuun, talviruokin lintuja (enimmäkseen kuitenkin oravia) ja kolopesijöille pönttöjä pidän tarjolla. Koska kuulun luomakunnan kruunupäihin ja minua huvittaa tehdä niin ja minulla on mahdollisuus.
En tehnyt vastaavaa asuessani metropolialueella kerrostaloissa.
Mutta nyt setämiehenä niin teen.

En muuten enää tarjoa pähkinöitä kenellekään, koska oravat syövät kuitenkin.
Ja niiden herkkujen hiilijalanjälki lienee merkittävä, koska eivät kasva tontillani, saatanan ronkelit etelän hedelmät.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Koska minut muistaakseni on luokiteltu setämieheksi ja minä miellän Timo Vihavaisen setämieheksi, niin muutamasta muusta asiaankin liittyvästä ajankohtaisesta ketjusta huolimatta nostan hänen blogimielipiteilynsä tälle framille:


Kun minua nyt vain huvittaa korostaa jotain, niin poimin lopusta lainauksenani:

"Mikäli esivalta sen sijaan ryhtyy teologiksi ja rupeaa tulkitsemaan pyhiä kirjoituksia kaikessa niiden abstraktisuudessa ja jumalalliseksi ajatellussa hulluudessa, ollaan jo hölmöyden äärimmäisillä rajoilla. Sitä ei enää kannata kunnioittaa hulluuden arvokkaalla nimellä."

Kommenttikentässä on myös mielenkiintoisempia mietteitä kuin ip-lehtien vastaavissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiitokset @arvee molemmista, Ehrnroothista ja Vihavaisesta. Kumpaakin seuraan, mutta en riittävän tiiviisti. En ole samaa mieltä kaikesta kummankaan kanssa, mutta hällä väliä, sillä asiallista tekstiä kirjoittavat. Ehrnrooth on tehnyt hyvää työtä vapaussodan tiimoilta ja Vihavainen Venäjän/Neuvostoliiton. Esimerkiksi Vihavaisen Vanhan Venäjän paluu kannattaa lukea, vaikka ei kokisi olevansa setämies. Monet jutuista löytyvät myös blogistaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kiitokset @arvee molemmista, Ehrnroothista ja Vihavaisesta.

Arveehan tässä entisestään sekoittaa tätä jo valmiiksi omalaatuista kategoriaa - vaikea nähdä Ehrnroothin älyllistä konservatismia tai Vihavaisen - viisasta - kriittistä suhtautumista Venäjään minään setämiehieheytenä. Jos setämiehisyys on mitään niin lähinnä ei-pohdittuja ja epä-älyllisiä arkisia ennakkoluuloja, joita ei perustella kun ei juuri olla edes tietoisia niistä. Kaikkihan nyt tietää, ettei jääkiekkoilijoissa ole homoja ja että kasvisruokapäivä on maailmanlopun alku jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Arveehan tässä entisestään sekoittaa tätä jo valmiiksi omalaatuista kategoriaa - vaikea nähdä Ehrnroothin älyllistä konservatismia tai Vihavaisen - viisasta - kriittistä suhtautumista Venäjään minään setämiehieheytenä. Jos setämiehisyys on mitään niin lähinnä ei-pohdittuja ja epä-älyllisiä arkisia ennakkoluuloja, joita ei perustella kun ei juuri olla edes tietoisia niistä. Kaikkihan nyt tietää, ettei jääkiekkoilijoissa ole homoja ja että kasvisruokapäivä on maailmanlopun alku jne.

En ymmärtänyt perustaa uutta ketjua kehulleni, mutta kuten tekstistäni silti huomaa, en setäilmiötä tarkastellut. Vaan Ehrnroothia ja Vihavaista. Äkkiseltään ei tullut mieleen ketjua, johon kommenttini sopisi, joten se on yllä. Täytyy jatkossa olla kyllä tarkempi :)
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Arveehan tässä entisestään sekoittaa tätä jo valmiiksi omalaatuista kategoriaa... Jos setämiehisyys on mitään niin lähinnä ei-pohdittuja ja epä-älyllisiä arkisia ennakkoluuloja, joita ei perustella kun ei juuri olla edes tietoisia niistä...

Ahaa, nyt rupes mullekin valkenemaan ja tunnen jännästi roolitukseen sopivani. Ei-pohditut epä-älyllisyydet ovat tunne-elämäni moottori, primäärivoima, joka minut duuniin herättää.
Anteeksipyyntö Ernroothilta ja Vihavaiselta, sotkin heidät tyhmyyttäni tämän ketjun älyttömyyteen.

Jääkiekkoilijoiden homous ei ole minua jaksanut kiinnostaa pätkän vertaa, kouluruokailijoiden riittävän ravinnonsaanti eli kouluruoan suosio kieltämättä hieman.

Anteeksi, että puutuin keskusteluunne, mutta kai keskustelupalstalla saa toisinaan vetää plekseihin, aina ei vain jokainen peluri osaa. Onneksi nyt tajuan tähdätä epä-älyllisyyteen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ehnrooth on lähempänä fasismia kuin setämieheyttä. Lähempänä, ei yhtä kuin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ehnrooth on lähempänä fasismia kuin setämieheyttä. Lähempänä, ei yhtä kuin.

Pohjautuko muuten näkemyksesi Ehnroothista lähempänä fasismia olevana siihen, miten ansiokkaasti Ehnrooth dokumentoi sosialidemokraattien innon nousta 1900-luvun alussa veljeään vastaan, mikä johti lopulta raakaan vapaussotaan, vai onko Ehnroothin jokin uudempi tuotanto saanut sinulta "lähempänä fasismia kuin setämiestä" leiman?

Monille demareille ja vassareille Ehnrooth sylkykuppi. Kertoi ja käsittelee asioita, joista pitäisi joko vaieta tai valehdella.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pohjautuko muuten näkemyksesi Ehnroothista lähempänä fasismia olevana siihen, miten ansiokkaasti Ehnrooth dokumentoi sosialidemokraattien innon nousta 1900-luvun alussa veljeään vastaan, mikä johti lopulta raakaan vapaussotaan, vai onko Ehnroothin jokin uudempi tuotanto saanut sinulta "lähempänä fasismia kuin setämiestä" leiman?

Monille demareille ja vassareille Ehnrooth sylkykuppi. Kertoi ja käsittelee asioita, joista pitäisi joko vaieta tai valehdella.

Perustuu Ylen kolumnistihahmoon nimeltä Ehnrooth, minkä ymmärrän olevan yksi osa ko. henkilöä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Perustuu Ylen kolumnistihahmoon nimeltä Ehnrooth, minkä ymmärrän olevan yksi osa ko. henkilöä.

Vähän arvasinkin. Ehnrooth kertoi jossain itse, että on nimitetty ainakin juutalaiseksi, liberaaliksi ja rodunjalostajaksi. Minusta hänellä on paljon hyvää pohdintaa ja osuvaa kritiikkiä mm. liberalismin ja työväenliikkeen sekä konservatismin suuntaan. Eikä hänen hyvinvointivaltionsa analyysi ole heikko.
 

Tuamas

Jäsen
Perustuu Ylen kolumnistihahmoon nimeltä Ehnrooth, minkä ymmärrän olevan yksi osa ko. henkilöä.

Kyllähän Ehnrothin näkemykset omaavat toistuvasti yhteistä pintaa fasismin kanssa, ei tämän pitäisi olla kellekään tekstejä lukeneelle epäselvää.

Aivan kuten hahmoista joonahermanni on melkoisesti kommunismiin kallellaan ja Nuorgam uuden aallon feminismiin.
 

Byvajet

Jäsen

Ehrnroothin mukaan juuri näin on Suomessa tapahtunut. Monien ihmisten kohdalla hyvinvointi on muodostunut elämän korkeimmaksi arvoksi, jolloin elämä on muuttunut paljaaksi elämäksi, nautinnon ja mielihyvän tavoitteluksi.

Ehrnroothin mukaan tämä ei kuitenkaan voi riittää ihmisen hyvään elämään, sillä ihminen on korkeampia arvoja tavoitteleva kulttuuriolento.

Tuskinpa kukaan uskoo, että Ehrnrooth kirjoittelisi kirjoituksiaan jalostuakseen. Hän kirjoittelee, koska saa kirjoittamisesta mielihyvää, tyydytystä. Vaikka monet kokevat tyydytyksen vaativan pitkäjänteisen työn tekemistä, perimmäisenä päämääränä on kuitenkin tyydytys.

Toisin sanoen Ehrnroothin mielestä hänen masturbointinsa on parempaa masturbointia kuin joidenkin muiden, vaikka sen motiivit ovat samat kuin muidenkin masturboinnin.

Lopulta kaikki ideologit sortuvat siihen, että he eivät yllä omiinkaan ihanteisiinsa kuin valehtelemalla. Kun Hesarin pääkirjoitustoimittaja vaatii Greta Thunbergin kuuntelemista, hän tietää, että valitsi Thunbergin, koska paikallista kulutusmässäilykulttuuria vaalivaa uutta kauppakeskusta vastaan hyökkääminen nakertaisi Hesarin mainostuloja.

Greta on sopivan abstrakti kohde, vihaisesti puhuva nuori, johon vetoamalla pääkirjoitustoimittaja voi esittää itsensä ja lehtensä valistuneena ja vastuullisena, vaikka sekä lehti että pääkirjoitustoimittaja elävät vastuuttomuudesta. Ilman mainosmaailmaa ja sen yllä pitämää ympäristötuhoa ei olisi Hesariakaan kuin korkeintaan mitättömänä läpyskänä.

Monesti olen miettinyt, ovatko Ehrnroothin kaltaiset ihmiset täysin härskejä valehtelijoita, umpinarsistisia ja kokonaisuudelle sokeutuneita oman totuuden silittelijöitä vai eivätkö he kertakaikkiaan ymmärrä, kuinka ristiriitaisesti puhuvat ja kirjoittavat suhteessa omiin käytännön valintoihinsa.

Psykologien mukaan onnellisen ihmiselämän perusta on harhassa. Objektiivisesti mitaten olemme pelkkä sattuma pirun suuressa maailmankaikkeudessa ja sen koneistossa, eikä meillä ole sen kummempaa merkitystä kuin koirashyönteisellä, jonka naaras syö parittelun jälkeen. Tätä todellisuutta emme kuitenkaan kestä, joten käytämme koko elämämme sekä sisäisen että ulkoisen näennäismaailman rakentamiseen, jotta jaksaisimme nousta aamuisin ylös sängystä emmekä lamaantuisi masennukseen ja ahdistukseen.

Totuutta tavoittelevat ideologit ovat osa harhaisen maailman projektia. He ehkä käyttävät hienoja sanoja, viittaavat taitavasti muihin oppineisiin ja luovat vaikutelmaa totuuden tavoittelusta, vaikka tosiasiassa heidänkin toimintansa perusta on harhan luomisessa. Jostain syystä heidän on vain vaikea myöntää harhan tarvetta. Siksi he esiintyvät ikään kuin olisivat totuuden perässä.

Kun Ehrnrooth kirjoittaa korkeimmista arvoista, hän ei itse asiassa viittaa mihinkään, koska arvot ovat sidotut ideologiaan ja maailmankatsomukseen. Niiden hyvyyttä ja huonoutta ei voi mitata objektiivisesti. Kun Ehrnrooth julistaa yleviä päämääriään, niin tosiasiassa hän julistaa vain narsistisesti itseään. Uskokaa minun arvoihini ja arvotulkintoihini, niin olette oikeassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ehrnroothin kohdalla hämää jonkin verran se, että jos hän on jo lapsuudessaan kokenut itsensä renessanssiaateliseksi nykyisten juttujensa tapaan, on varmaan ollut vaikea olla ihan tavallisen perusluokan perheen vesa Ilomantsissa. Vaihtoehtoisesti ollut kova larppi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös