Eniten ehkä ärsyttää se, että jos joku jotain asiaa ehdottaa, niin tyrmäys tulee usein ennen ajatusta. Tässä peliasiassa haluttiin selvästi saada homma auki ja keskustelut käyntiin. Olen täysin varma siitä, että nyt esitetty ehdotus oli vain raakaversio ja jonkinlainen raami siitä, mihin suuntaan asioita voisi viedä. Ei totaalikieltoja, ei poliisivaltiota, ei vapauden menettämistä... vaan muutoksia jo olemassa oleviin asioihin. Nyt tässä tapauksessa "pelimaailmaan".
Olen kanssasi samaa mieltä, että tässä halutaan selvästi keskustelut käyntiin. Mutta mielestäni se olisi pitänyt ajaa erilailla, tehdään tutkimus, jonka jälkeen aletaan vasta tutkimaan? Eihän sen niin pitäisi mennä.
Olen siitäkin samaa mieltä, että tiettyjä muutoksia jo olemassa oleviin asioihin pitää tulla. Esim. ikärajan nostamista RAY:n kolikkopeleissä. Mutta on aika kaksinaismoraalista, että juuri nettipokerista tehdään se iso paha, joka halutaan lopettaa, ilman isoja faktoja. Kuitenkin edelleen valtiolle kelpaa rahat kännisiltä kansalaisilta, jotka pelaavat ravintoloissa pelejä, joista ei pidemmänpäälle voi jäädä voitolle. Ja peliongelmaiset näissä peleissä, eivät kiinnosta juuri ollenkaan. Ja korostankin sitä, että arpajaislain muutoksessa on omalta osaltaan järkeä, mutta miten se tulisi tätämenoa koskemaan nettipokeria, minusta liian radikaalisti verrattuna muihin peleihin.
Faktoina nettipokeria vastaan on esitetty peliongelmaisia, vaikka suurinosa peliongelmaisista tulee tällähetkellä ihan muualta kun nettipokerista. Ja perustellaan sitä, että nettipokeriongelmaiset ovat kasvamassa, vaikka kaikki tietää, että myös nettipokerin pelaajamäärät ovat kasvamassa. Silloinhan tietysti ongelmatkin kasvavat.
Lisäksi on esitetty, että nettipokeri on laitonta, ja tässäkin asiat ovat aika kaksipiippuset. Lukekaa vaikka seuraava:
http://www.pokeritieto.fi/Pokeriartikkelit/Yleinen/p2_id/netti-pokerin-laillisuudesta-4250
Lopuksi päädyn toteamaan, että asiahan koskee lähinnä sitä, ettei Suomelle tule nettipokerista rahaa, jonka takia koko asia halutaan poistaa. Faktana käytetään lukua 150 miljoonaa, joka menee nettipokerista poispäin vuodessa. Voisin kyseenalaistaa tämänkin asian. Uskon suomella olevan tarpeeksi voittavia pelaajia, jotka tasaavat tätä. Lisäksi suomesta löytyy paljon affiliate-firmoja, ja järkeviä pelaajia, jotka pelaa isoilla palautus %:lla, jollon suurinosa rahasta tulee takaisin Suomeen suoraan. Mitään faktatietoja näistä asioista ei minulla ole, mutta eipä ole kukaan muukaan esittänyt vedenpitäviä faktoja näistä. Tiedot tulevat lähinnä oman pokeriuran kannalta.
Kaikki maat ovat tähänasti perustelleet, että rahat virtaavat nettipokerista ulospäin. Mihin ne rahat sitten oikeasti virtaa, jos joka paikasta rahat virtaavat ulospäin? Paha sanoa.
Lisään vielä tähän pokeritiedon ketjun aiheesta, jos jotain kiinnostaa. Välillä hyvääkin keskustelua asiasta,
http://foorumi.pokeritieto.fi/aihe-...rio-kitkisi-nettipokerin-takaamalla-tapp.html
Terveisin, "pokeriammattilainen".