Minusta vertaus ei edes nilkuta - lähinnä representoi sitä, mitä esimerkiksi minä esimerkiksi täällä olen jo pitkään puhissut. Minä voin myös selittää sen, miksi sinä tahdot nähdä vertauksen ontuvaksi, missä siis menet metsään, miksi kritiikkisi ei pure.
Sinä tarkastelet asiaa yksilön näkökulmasta, et yhteiskunnan. Se on ihan ok, jos niin haluaa tehdä. Näin yleisesti kenties tahdot.. ööö... filosofisena periaatteena korostaa vapaan yksilön vastuuta itsestään, kuten olen jotenkin ymmärtänyt.
Tästä perspektiivistä et kuitenkaan voi kritisoida sellaisia hahmotelmia ja vertauksia, joiden lähtökohta on kaikkikattava yhteiskunnallinen silmä. Tai voit, mutta kritiikki ei ota tulta allensa. Yhteiskunnan näkökulmassa kaikki ihmiset ovat nollia, ykkösiä - ja jos nollia yhtäkkiä onkin jonkun pelin takia rutkasti enemmän, niin yhteiskunnalla on tapana nähdä peli ei toivotuksi.
Pääasia nyt siis on, että ongelmaa yritetään kitkeä pois. En edelleenkään ota kantaa ainakaan vielä siihen, mikä olisi paras keino siihen. Fiksummat keksikööt konkreettiset keinot.
Sääli vaan, ettei Hyssälällä ole tämän asian kanssa (vielä) mitään tekemistä. Mutta ainahan se on päästävä syyttämään jotain tahoa, vaikkei olisi niin väliksikään, kai tuostakin jonkun tyydytyksen joku saa.
Tämä on periaatteessa totta, mutta mielestäni ei ole tässä asian ydin. Jos se menisikin puhtaasti niin, että hölmö olit kun rahasi pelasit ja kärsi nyt siitä, niin ei tuossa isoa ongelmaa olisi. Ongelma se on siinä vaiheessa, kun jonkun (lue yhteiskunnan) on kuitenkin loppupeleissä tuo vastuu kannettava. Esimerkkinä vähävarainen, joka jo lähtökohtaisesti pelaa yhteiskunnan rahoilla ja jos vielä nuo onnistuu pelaamaan, niin yhteiskunnan velvollisuutena on silti tarjota tuolle asunto ja minimi toimeentulo. Näin ollen viime kädessä vastuuta ei kanna tyhmä pelaaja vaan veronmaksajat.Näin juuri. Tyhmyydestäkään ei enää rangaista. Onhan se nyt jo luonnonvalintaakin, että jos olet tyhmä ja juot itsesi känniin, ja sen seurauksena menet häviämään rahasi nettipeleihin, niin kyllä sen olet silloin ansainnutkin.
Tämä on koko monopolijärjestelmän paradoksi, kuinka Veikkauksen pelit poikkeavat muiden peliyhtiöiden järjestämistä peleistä ? Tälle ei asiallista perustetta ole.Mutta sehän on saletti, ettei Veikkaukseen tässä kosketa vaan pikemminkin ehkä ohjataan ihmisiä pelaamaan Veikkauksen pelejä - ne eivät aiheuta riippuvuutta vaan tuovat elämään sisältöä ja hyvää mieltä vähä- ja enempiosaisille. Ja siinä sivussa vähän rahaa valtion kassaan.
Menee jo vähän eri aiheeseen, mutta mielestäni sossun rahoilla elävien pitäisi joka kerta esittää kuitit mihin ovat rahansa laittaneet, ennen kuin saavat sitä lisää. Ja pienentää tarvittaessa niin, että jos on edellisellä kerralla saanut 500€, mutta nyt on kuitteja vain 300€:lle, niin saa sitten vain 300€ sillä kertaa.Tämä on periaatteessa totta, mutta mielestäni ei ole tässä asian ydin. Jos se menisikin puhtaasti niin, että hölmö olit kun rahasi pelasit ja kärsi nyt siitä, niin ei tuossa isoa ongelmaa olisi. Ongelma se on siinä vaiheessa, kun jonkun (lue yhteiskunnan) on kuitenkin loppupeleissä tuo vastuu kannettava. Esimerkkinä vähävarainen, joka jo lähtökohtaisesti pelaa yhteiskunnan rahoilla ja jos vielä nuo onnistuu pelaamaan, niin yhteiskunnan velvollisuutena on silti tarjota tuolle asunto ja minimi toimeentulo. Näin ollen viime kädessä vastuuta ei kanna tyhmä pelaaja vaan veronmaksajat.
Mutta se oleellinen ero on, että pokerissa voi pärjätä taidolla. Se on kiistaton fakta. Voi pärjätä myös tuurilla, sekin on selvää. Mutta pyramidihuijaukset perustuvat ihmisten hyväuskoisuuteen ja ovat siis nimensä mukaisesti huijausta. Kuka väittää Lottoa huijaukseksi, kun siinä iso joukko häviää ja häviävän pieni joukko voittaa?Edes vertailut pyramidi-järjestelmään ei lopulta ole kovin kaukaa haettu. Tosiasiahan on, että tässäkin pieni joukko hyötyy ja iso joukko häviää.
Väitän että suurin syy tällaisten ajatusten ja ”tutkimusten” ilmestymiseen ei todellakaan ole huoli kansalaisten hyvinvoinnista vaan valtion yleinen kyrpiintyminen siitä että ulkomaalaisilla pelifirmoilla pelatessa verottaja ei pääse väliin.
Mutta se oleellinen ero on, että pokerissa voi pärjätä taidolla.
En tiedä onko vika kirjoittajassa vai lukijassa, mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun et ymmärrä minun näpertävän pienpeliä. En tiedä vedätkö mutkia suoriksi tarkoituksella, sinullahan tunnetusti on halua pureutua varsinaiseen pointtiin ja ii-sosta perspektiivistä, mikä toki on erittäin hyvä ja arvostettava lähtökohta.
Tällä kertaa homma ei kuitenkaan oikein toimi. Minä otin kantaa, omasta mielestäni jopa melko selkeästi, pelkästään tuohon pyramidivertaukseen, minkä Leon näki ontuvan. Minusta vertaus ei onnu lainkaan. Pyramidi pysyy aina samanmuotoisena, vaikka mikään ei estä virtausta kerroksien välillä.
EDIT. Jaa, no olenhan minä hahmotelmistakin näköjään puhunut, joten kaipa kontolleni voi tuosta osan laittaa.
Mitä sitten? Miksi minä, yhteiskunta tai varsinkaan itse peliongelmainen välittäisi jostain yksittäisestä menestyjästä tai huvipelaajasta, kun hekään ei välitä niistä suurista ihmismääristä, joille peli tuottaa suunnattomia ongelmia!?!
Onko sinun ihan pakko kommentoida jokaista tekstiäni, minkä laitan nettipokeriin liittyen, ellei sinulla ole muuta sanottavaa kuin se, että lähipiirissäsi on yksi peliongelmainen, minkä vuoksi ko. peli pitää kriminalisoida? Laittaisit edes faktoja silmille. Aloita vaikka pelaajamääristä, sen jälkeen Peluurin tilastoista ja lopuksi varsinaisista peliongelmaisista. Sitten saatan vaivautua jatkamaan keskustelua kanssasi. Minua ei tämä asia hetkauta suuntaan eikä toiseen. Maailmassa on niin paljon muutakin vialla.Mitä sitten? Miksi minä, yhteiskunta tai varsinkaan itse peliongelmainen välittäisi jostain yksittäisestä menestyjästä tai huvipelaajasta, kun hekään ei välitä niistä suurista ihmismääristä, joille peli tuottaa suunnattomia ongelmia!?!
Onko sinun ihan pakko kommentoida jokaista tekstiäni, minkä laitan nettipokeriin liittyen, ellei sinulla ole muuta sanottavaa kuin se, että lähipiirissäsi on yksi peliongelmainen, minkä vuoksi ko. peli pitää kriminalisoida? Laittaisit edes faktoja silmille. Aloita vaikka pelaajamääristä, sen jälkeen Peluurin tilastoista ja lopuksi varsinaisista peliongelmaisista. Sitten saatan vaivautua jatkamaan keskustelua kanssasi. Minua ei tämä asia hetkauta suuntaan eikä toiseen. Maailmassa on niin paljon muutakin vialla.
Ihan rauha vaan.Onko sinun ihan pakko kommentoida jokaista tekstiäni.
Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että pokerinpelaajista suurimmalle osalle aiheutuu ongelmia kyseisestä pelistä. Ajatteletko tosiaan näin?
Tiedän erittäin suuren määrän henkilöitä, jotka pelaavat nettipokeria osa heistä ihan ammatikseen, mutta en tiedä ketään kenelle nettipokerin pelaaminen olisi ongelma,Sen verran isolle kyllä, että toimenpiteisiin kannattaa ryhtyä. Minua ei ihan oikeasti kiinnosta se, jos jonkun huvit menevät uusiksi, kun vastapainona ja päämääränä on hieman eri tarkoitus. Uskon ja tiedän, että se on vaikeaa monille ymmärtää ja myöntää asioita, mutta ei ne sillä kieltämisellä poistu.
Haluaisin nähdä ihan oikeaa faktaa ongelman määrästä, mutta se taitaa olla mahdotonta.
En usko, että noita ongelmia tarvitsee suurennella joissakin yksittäisissä tapauksissa. Aivan varmasti noita doupin lähipiirin ongelmatapauksia löytyy ja muutenkin riipaisevia kohtaloita. Tiedän yhden tapauksen, missä mieshenkilö on laittanut koko omaisuutensa asuntoa myöten hedelmäpeliin. Tällä jannulla oli porttikielto useampaan kapakkaan juuri siksi, että sairaalloisen pelihimonsa takia pummasi rahaa muilta, kun omaa ei enää ollut. Todennäköisesti vastaavia tapauksia löytyy muitakin.Nuo ongelmat taitavat olla tässäkin tapauksessa erittäin paljon suurenneltuja, mutta kun on löydetty se "paha" tässä tapauksessa nettipokeri niin ongelmia suurennellaan.