Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 626 321
  • 4 656

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sinussa on kyllä vittumaisen keskustelijan vikaa, vaikuttaako tähän oma historiasi törkypuheiden suhteen? Ja asian suhteen olen kyllä samoilla linjoilla kanssasi.
Tottakai vaikuttaa. Törkyä on toden totta mahdollista vähentää lähemmäs nollaa ja järkevämpää sisältöä lisätä. Täten kannattaa olla äänessä sen puolesta, eikä toistella naisia vaimentavia olkiukkoja ja huudella raiskausten uhrien silmiin mahdollisesti osuvissa foorumeissa sen perään, että naiset lopettaisivat tai vähentäisivät instakuvia, skippaisivat baarikäynnit, päihteet, puistokävelyt, bussimatkat ja taksimatkat.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Historiaan, kun tutustuu, huomaa, että joskus 1970-luvun alussa nainen alkoi jo päästä ravintolaan ilman miesseuraa. Seurata naisten toimintaa piti, koska epäilyttäviä aikeita naisilla ja naisseurueilla oli. Nähtävästi kaikenlaisilta vosuilta piti miehiä suojella, kun eihän sitä itseään ihminen pystynyt silloinkaan hillitsemään.
Ja urheilultakin täytyi noita hauraita raukkoja suojella vielä sata vuotta sitten, kun eivät itse olisi ymmärtäneet käyttää omaa harkintaa kilpaurheilun riskeistä ja haitoista.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minusta tämä fyysinen aspekti on melkoisen olennainen tekijä näissä tapauksissa (ja edelleen määrällisesti tämä häiriökäyttäytyminen ei todellakaan jakaudu edes vähän alusta tasan sukupuolien kesken).
Olen ihan samaa mieltä. Olen aika paljonkin puhunut fysiikan merkityksestä ja sen sukupuolittuneesta jakaumasta, tosin ihan eri yhteydessä toisessa ketjussa. Jos haluaa skitsofreenisen kokemuksen, voi lukea tämän ketjun ohella tasa-arvo -ketjua, jossa sukupuoli on identiteettiasia ja jossa kaikkiin pitäisi suhtautua yksilöinä, ei ryhmänsä edustajana.

Kuinka monelle miehelle jota on seksuaalisesti ahdisteltu on tullut tilanteesta sellainen olo ettet pääsisi siitä pois vaikka tekisit mitä?
Ne ovat kuumottavia tilanteita miehellekin. Anonymiteetin suojelemiseksi en kerro asiasta enempää, mutta voit kysyä yksärillä, jos haluat.

Entä kuinka montaa miestä pelottaa liikkua yöllä yksin baarista kotiin? Kuinka moni tarvitsee turvakseen jonkun toisen kulkemaan kanssaan kotimatkan?
Kyllä pelottaa. En todellakaan lähde mielelläni yksin kaupungille, en varsinkaan viettämään iltaa. Leppävaarankin keskusta on yöaikaan aika kuumottava paikka, saati Helsingin keskusta. Pyrin liikkumaan puolisoni kanssa, koska meillä on sama kotimatka.

Kyllä tää seksuaalinen häirintä valitettavasti on varsin sukupuolittunutta ja siinä meillä miehillä on kyllä peiliin katsomisen paikka.
Totta kai on, mutta toisaalta en hirveästi pidä tällaisesta kollektiivisesta syyllistämisestä, ts. minun pitää katsoa peiliin, kun joku toinen mies (vaikka mainittu Leppilampi) ahdistelee. Enemmän koen jonkinasteista vihaa ja ällötystä tuollaisia miehiä kohtaan.

Ihan jokaisen meistä olisi syytä koittaa tehdä kaikkensa että naisten ja nuorten tyttöjen olisi turvallista liikkua myös öisin ja halutessaan yksin ilman että tarvitsee pelätä oman turvallisuutensa tai fyysisen koskemattomuuden puolesta.
Nyt puhutaan aika raskaasta asiasta, jonka muuttaminen on yksilölle todella vaikea paikka. Siitä seuraavaksi:

Tätä vallitsevaa tilannetta pystyttäisiin (ja on jo pystyttykin) massiivisesti helpottamaan puuttumalla itse häiriökäyttäytymiseen, ... Tälle asialle olisi paljonkin tehtävissä kohdistamalla siis se huomio siihen häirintään eikä tekemällä tikusta triviaalia asiaa uhrien omasta käyttäytymisestä, millä on täysin marginaalinen merkitys.
Se, mistä me tässä puhutaan, on sosiaalinen kontrolli. Minä en näe sitä sillä tavalla, että yhteisön on helppoa olla yhtä aikaa sosiaalisesti salliva ja sosiaalisesti kontrolloiva. Kun kontrollia lisätään, se tahtoo lisääntyä vähän kaikissa asioissa.

Yleisesti tilanteisiin puuttumista vaikeuttaa nyky-Suomessa ihan älyttömästi se, että siitä alkaa huutelu, että "tää ei oo sun asia, älä puutu muiden juttuihin". Et usein saa taustatukea muilta puuttuessasi epäilyttävään puuhaan. Jos me haluttaisiin, että asioihin puututaan, meidän pitäisi sallia se, että vieraat ihmiset puuttuvat käytökseesi: siis kaikkien ihmisten kaikenlaiseen käytökseen. Sen sijaan me ollaan haluttu tuosta pois, "jokainen huolehtikoot itsestään, mun jutut ei kuulu sulle."

Vastannet tähän, että ihmisten pitäisi puuttua tiettyihin juttuihin ja katsoa sormien läpi joitain juttuja. Minulla on kuitenkin vahva epäilys siitä, ettei yhteiskuntaa saa toimimaan niin: jos asioihin halutaan sosiaalista kontrollia, kontrollia lisätessä sitä tulee vähän kaikkialle.

Vielä ongelmallisempi on netti, jonne sosiaalisen kontrollin ulottaminen on ihan tavattoman vaikeaa.

Ja se tässä keskustelussa juuri on sitä problematiikkaa, että tuon tunteen ohjaamana aletaan tulkitsemaan ihmisten kirjoituksia aika villeillä tavoilla. Tästä todisteena on sivutolkulla keskustelua tästä taaksepäin. Hämmentyneenä luin tuota käymäänne keskustelua, että kun sitä yritetään teille viesti toisensa perään juurtajaksaen kertoa, että kirjoittajat eivät ole sitä mieltä, mitä te tulkitsette heidän olevan, mutta se ei vaan mitenkään tunnu välittyvän sinne päätteen toiselle puolelle.
Tämä on nykyisen nettikeskustelukulttuurin iso kuva, josta olen useastikin kirjoittanut.

Lapsille ja nuorilla netti on uhkia täynnä. Oli niitä uhkia silti ennenkin. Väittääkö joku kertoneensa kaikki ikävät tai toisaalta kiinnostavat asiat aina vanhemmilleen, vaikka olisi ollut kuinka hyvät ja ymmärtäväiset vanhemmat. Väitän, että puhutte paskaa tai olette unohtaneet, millaista oli olla lapsi ja etenkin teini-käinen.
Juuri siksi teinit ovat hyvin haavoittuvassa asemassa, puhutaan sitten millaisesta väkivallan ja hyväksikäytön muodosta tahansa. Muistan kyllä hyvin nuoruusvuoteni. Mikään iso ongelmateini en ollut ja asuin pienessä maalaiskylässä, joten pahimmilta vältyttiin - kaikki sielläkään eivät välttyneet.

Minulle riittäisi alkuun ihan sekin, että saataisiin siivottua ns. tavalliset ihmiset näistä täysin arkisista pervoiluista ja ahdisteluista. Psykopaatit tai nistit eivät ole kuitenkaan niitä, jotka puristelevat tissejä ja perseitä pikkujouluissa ja yökerhoissa, tai lähettävät kuvia munastaan tuntemattomille ihmisille.
Tämä on mielenkiintoinen kysymys, että mistä suunnasta tosiaan asiaan kannattaisi lähteä puuttumaan? Tavallisten ihmisten häiriökäyttäytymisen siivoamisessa olisi etunsa, sitten taas toisaalta voisin sanoa, että toisaalta olisi paras aloittaa sieltä, missä seuraukset ovat karseimmat. En itse osaa tätä priorisoida, mutta kuuntelen kyllä, jos jollain on asiaan jonkinlaista etenemissuunnitelmaa.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nuo muut nyt ovat meillä kaikilla pääsääntöisesti arkea, johon ei käytännössä pysty vaikuttamaan. Sekin on todettu monesti tässä ketjussa.

Se on ihan totta, että missä tahansa voi törmätä seksuaalisen häirintään ja ahdisteluun, ei kaikkea voikaan ennakoida
Tässähän se pointti on. Miten saataisiin tuo tietty osuus ahdistelusta ja häirinnästä loppumaan? Kun sitä ahdistelua ja häirintää ei tee vain ne sairaat puskapervot vaan ihan rivityöntekijästä toimitusjohtajaan asti.

Tässä pitää tapahtua ihan samanlainen asennemuutos kuten lasten kurittamisessa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tottakai vaikuttaa. Törkyä on toden totta mahdollista vähentää lähemmäs nollaa ja järkevämpää sisältöä lisätä. Täten kannattaa olla äänessä sen puolesta, eikä toistella naisia vaimentavia olkiukkoja ja huudella raiskausten uhrien silmiin mahdollisesti osuvissa foorumeissa sen perään, että naiset lopettaisivat tai vähentäisivät instakuvia, skippaisivat baarikäynnit, päihteet, puistokävelyt, bussimatkat ja taksimatkat.
Ja lopulta aika harvoin miehet puuttuvat esim kavereidensa asiattomaan käytökseen. Ajattelevat, että ei se oikeasti mitään tee mutta se tilanteesta ahdistunut nainen ei sitä voi tietää. Enemmänkin se huono käytös aiheuttaa naureskelua kaveripiirissä.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Tämä koko keskustelu kuvaa hyvin sitä millaista on olla nainen tässä yhteiskunnassa. Todistaa sen että sille keskustelulle "Kumman kohtaisit mielummin metsässä, vieraan miehen vai karhun" on todellakin tarvetta.

Juu, tämän 'hieman' polarisoivan ja kokonaista sukupuolta leimaavan analogian pohjalta saadaan varmasti aikaiseksi oikein todella hedelmällinen keskustelu.

Vähän sama kun joku heittää vanhan ja väsyneen "miks kaikki naiset on h**ria?" ja sitten odotetaan ja naiset lähtevät tähän keskusteluun mukaan avoimin ja reippain mielin pohtimaan miksi näin on.

Itse ongelma todellakin on olemassa. Joudun itsekin vähän miettimään miten kaukaa väistän jotain roadman-porukoita, vaikka olen 185cm raamikas mies. Millaista on olla naisena, kun vielä seksuaalinen koskemattomuus on jatkuvasti uhattuna, väkivallan uhan lisäksi?

Ainoa mitä voin tehdä, on pitää huolta omasta käytöksestäni ettei kenenkään tarvitse kokea sen osalta uhkaa. Tietenkin, jos vaikka työpaikalla mieskollega ahdistelisi naiskollegaa niin ottaisin kaverin kahdenkeskiseen keskusteluun varsin nopeasti.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Juu, tämän 'hieman' polarisoivan ja kokonaista sukupuolta leimaavan analogian pohjalta saadaan varmasti aikaiseksi oikein todella hedelmällinen keskustelu.

Vähän sama kun joku heittää vanhan ja väsyneen "miks kaikki naiset on h**ria?" ja sitten odotetaan ja naiset lähtevät tähän keskusteluun mukaan avoimin ja reippain mielin pohtimaan miksi näin on.

Itse ongelma todellakin on olemassa. Joudun itsekin vähän miettimään miten kaukaa väistän jotain roadman-porukoita, vaikka olen 185cm raamikas mies. Millaista on olla naisena, kun vielä seksuaalinen koskemattomuus on jatkuvasti uhattuna, väkivallan uhan lisäksi?

Ainoa mitä voin tehdä, on pitää huolta omasta käytöksestäni ettei kenenkään tarvitse kokea sen osalta uhkaa. Tietenkin, jos vaikka työpaikalla mieskollega ahdistelisi naiskollegaa niin ottaisin kaverin kahdenkeskiseen keskusteluun varsin nopeasti.
Ei se nyt sama asia ole. Se, että ei halua kohdata yksin vierasta miestä ei tarkoita että olet varma että se on raiskaajamurhaaja. Kyse on siitä, että et tiedä onko kyseessä sellainen ja siksi et halua törmätä vieraaseen mieheen ollessasi yksin.

Pienillä asioilla voit yksilönä asiaan vaikuttaa. Esim jos miehenä jäät kahdestaan vieraan naisen kanssa samalla bussipysäkillä yöllä, niin älä jää 5m päähän kävelemään samaa vauhtia, se luultavasti ahdistaa naista. Hän ei voi tietää että et ole pahalla asialla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mikäs ihmeen "jatkoaika-Me too"-keskustelu täällä on virinnyt. Tai paremminkin jankkaaminen. Mistä on lähtenyt ja miksi?

Asia on tärkeä mutta välillä aika raskasta luettavaa, ihan kuin tahallisen väärinymmärtämisen MM olisi menossa. Ihan kaikilta osin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ja lopulta aika harvoin miehet puuttuvat esim kavereidensa asiattomaan käytökseen. Ajattelevat, että ei se oikeasti mitään tee mutta se tilanteesta ahdistunut nainen ei sitä voi tietää. Enemmänkin se huono käytös aiheuttaa naureskelua kaveripiirissä.
Tästä justiinsa mainitsin omassa kommentissa:

Yleisesti tilanteisiin puuttumista vaikeuttaa nyky-Suomessa ihan älyttömästi se, että siitä alkaa huutelu, että "tää ei oo sun asia, älä puutu muiden juttuihin". Et usein saa taustatukea muilta puuttuessasi epäilyttävään puuhaan. Jos me haluttaisiin, että asioihin puututaan, meidän pitäisi sallia se, että vieraat ihmiset puuttuvat käytökseesi: siis kaikkien ihmisten kaikenlaiseen käytökseen. Sen sijaan me ollaan haluttu tuosta pois, "jokainen huolehtikoot itsestään, mun jutut ei kuulu sulle."
Muiden ihmisten käytökseen on vaikea puuttua, jos yhteisön sosiaalinen kontrolli ei anna sille myöten. Jäät sellaisessa tilanteessa aivan liian helposti yksin. Itselläni on tästä kokemuksia. Yhden kerran puutuin erääseen tilanteeseen, jossa minusta mies kohteli naista luokattomasti. Sain heidät molemmat kimppuuni enkä saanut taustatukea muilta ympäriltä olleilta. Kun tällaisia kokemuksia kertyy, niin kynnys puuttua muiden ihmisten käytökseen kasvaa.

Minä jossain määrin toivoisin Suomeen enemmän sosiaalista kontrollia, vaikka se toisikin mukanaan lieveilmiöitä. Sen siis luulisi lisäävän vieraiden ihmisten kommentointia sinusta, ja taustajoukko olisi tuon kommentoijan puolella. Totta kai toivoisin, että tuo sosiaalinen kontrolli pysyisi about niissä rajoissa, että se koskettelisi ihmisten käyttäytymistä eikä niinkään ulkonäköä, mutta voi olla vaikea lisätä sosiaalista kontrollia saamatta mukana lieveilmiöitä.

En kuitenkaan yksinään voi tuota muuttaa. Sitä ei auta se, että media rummuttaa "ilmaisun vapauden" puolesta eli siitä, kuinka kenenkään ei pitäisi puuttua muiden juttuihin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mikäs ihmeen "jatkoaika-Me too"-keskustelu täällä on virinnyt. Tai paremminkin jankkaaminen. Mistä on lähtenyt ja miksi?

Asia on tärkeä mutta välillä aika raskasta luettavaa, ihan kuin tahallisen väärinymmärtämisen MM olisi menossa. Ihan kaikilta osin.
Täällä toisaalta huomaa että valtaosa keskustelijoista on miehiä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Pienillä asioilla voit yksilönä asiaan vaikuttaa. Esim jos miehenä jäät kahdestaan vieraan naisen kanssa samalla bussipysäkillä yöllä, niin älä jää 5m päähän kävelemään samaa vauhtia, se luultavasti ahdistaa naista. Hän ei voi tietää että et ole pahalla asialla.
Pyrin tekemään juuri näin, vaikka se joskus ahdistaakin minua. Siis se, että minua pidetään vaarallisena ja arvaamattomana sen takia, että olen miehen kehossa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se nyt sama asia ole. Se, että ei halua kohdata yksin vierasta miestä ei tarkoita että olet varma että se on raiskaajamurhaaja. Kyse on siitä, että et tiedä onko kyseessä sellainen ja siksi et halua törmätä vieraaseen mieheen ollessasi yksin.

Pienillä asioilla voit yksilönä asiaan vaikuttaa. Esim jos miehenä jäät kahdestaan vieraan naisen kanssa samalla bussipysäkillä yöllä, niin älä jää 5m päähän kävelemään samaa vauhtia, se luultavasti ahdistaa naista. Hän ei voi tietää että et ole pahalla asialla.
Toisaalta tuo karhuvertaus on silti yliampuva. Miehen naiset kohtaavat paljon useammin kuin karhun ja miehen ja villieläimen vertaaminen on älytöntä, vaikka jonkun vieraan miehen kohtaaminen naista usein voi ahdistaa.

Jos karhu huohottaisi viiden metrin päässä takana niin ahdistaisi se reippaampaakin ihmistä, jos ei sitten kuvittelisi, että nallet on niin kivoja, että ei niitä tarvitse pelätä.

En haluaisi pilailla vakavalla asialla, mutta mun mielestä tuo vertaus on vaan jotenkin ontuva. Pitääkö sitä jatkaa niin, että jos yrität paeta miestä, voit yrittää juosta pakoon mutta karhua et pääse juoksemalla pakoon niin mene mahalleen makaamaan ja tekeydy kuolleeksi. Molemmissa tapauksissa voit vain toivoa, että pelastut.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja lopulta aika harvoin miehet puuttuvat esim kavereidensa asiattomaan käytökseen. Ajattelevat, että ei se oikeasti mitään tee mutta se tilanteesta ahdistunut nainen ei sitä voi tietää. Enemmänkin se huono käytös aiheuttaa naureskelua kaveripiirissä.

Oletko varma tästä? Ehkä 20 vuotta sitten näin, mutta sanoisin, että ainakin meidän porukoissa huonosta käytöksestä tulee varmasti kommenttia, ainakin minulta. Paitsi ettei ole kyllä kaveriporukassa (luonnollisesti) edes tarvetta tuollaiselle.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko varma tästä? Ehkä 20 vuotta sitten näin, mutta sanoisin, että ainakin meidän porukoissa huonosta käytöksestä tulee varmasti kommenttia, ainakin minulta. Paitsi ettei ole kyllä kaveriporukassa (luonnollisesti) edes tarvetta tuollaiselle.
Hienoa, jos toimit näin senkin uhalla, että joku voi pitää sinua silloin huuomorintajuttomana nipottajana. Ei kiusaaminenkaan lopu pelkän kiusaajan valaistumiseen, vaan siihen, että muut eivät vaikene ja hyväksy.

Monni tarvitsee toimiakseen tehokkaasti kavereikseen Pillin ja Pullan.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Oletko varma tästä? Ehkä 20 vuotta sitten näin, mutta sanoisin, että ainakin meidän porukoissa huonosta käytöksestä tulee varmasti kommenttia, ainakin minulta. Paitsi ettei ole kyllä kaveriporukassa (luonnollisesti) edes tarvetta tuollaiselle.

Hienoa, jos toimit näin senkin uhalla, että joku voi pitää sinua silloin huuomorintajuttomana nipottajana. Ei kiusaaminenkaan lopu pelkän kiusaajan valaistumiseen, vaan siihen, että muut eivät vaikene ja hyväksy.
Tulikin tuosta @koukku :n viestistä heti mieleen se, että kun puhuin tuossa ylempänä asioihin puuttumisesta, niin ihan alitajuisesti kirjoittelin puuttumisesta itselle vieraiden ihmisten tekemisiin. Tuttavapiireillä ja työ- ja kaveriporukoilla on eroa. Sattuneesta syystä (IT-nörtti) oma sosiaalinen ympäristöni ei ole aivan siellä kärkipäässä, kun puhutaan naisten ahdistelusta.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Baariin ei siis kannata naisten mennä. Mitäs menitte. Tai varsinkaan juoda alkoholia.

Miksi sinä haluat kärjistää minun kirjoittamani tällä lailla? Tämä keskustelun haara virisi siitä, kun yksi nimimerkki toi (jälleen kerran) esille minun kommenttini Kaisaniemen puiston läpi oikaisemisesta.

Oletko itse sitä mieltä, että jättämällä kulkematta pimeän ja pahamaineisen puiston läpi kotimatkalla, se mahdollisesti päihtynyt nainen pienentää riskiään joutua uhriksi? Tai onko järkevämpää valita siitä taksijonosta se Lähitaksi vai se epämääräinen tunnukseton auto?

Aiemmin jo kirjoitin, että kaikkeen ei voi vaikuttaa edes niillä omilla valinnoilla. Tai siis toki voi, jos tosiaan haluaa viedä asiat mm. tuossa lainauksessa kuvattuihin äärimmäisyyksiin. Joillakin valinnoilla kuitenkin pystyy sitä riskiä pienentämään, mikä mielestäni on ihan järkevää toimintaa.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Miksi sinä haluat kärjistää minun kirjoittamani tällä lailla? Tämä keskustelun haara virisi siitä, kun yksi nimimerkki toi (jälleen kerran) esille minun kommenttini Kaisaniemen puiston läpi oikaisemisesta.

Oletko itse sitä mieltä, että jättämällä kulkematta pimeän ja pahamaineisen puiston läpi kotimatkalla, se mahdollisesti päihtynyt nainen pienentää riskiään joutua uhriksi? Tai onko järkevämpää valita siitä taksijonosta se Lähitaksi vai se epämääräinen tunnukseton auto?

Aiemmin jo kirjoitin, että kaikkeen ei voi vaikuttaa edes niillä omilla valinnoilla. Tai siis toki voi, jos tosiaan haluaa viedä asiat mm. tuossa lainauksessa kuvattuihin äärimmäisyyksiin. Joillakin valinnoilla kuitenkin pystyy sitä riskiä pienentämään, mikä mielestäni on ihan järkevää toimintaa.

Tämä aihe saa kyllä ihmiset täysin menettämään sisälukutaitonsa, tasaisin väliajoin joku tulee rakentamaan sen sadanteen kertaan rakennetun ja puhkipiestyn olkiukon uudestaan.

A sanoo: Ihmisen kannattaa vältellä ilmeisiä riskejä.
B sanoo: Ai haluat lukita naiset keittiöön, ja pukea burkhaan rääh kääh.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Baariin ei siis kannata naisten mennä. Mitäs menitte. Tai varsinkaan juoda alkoholia. Tämä koko keskustelu kuvaa hyvin sitä millaista on olla nainen tässä yhteiskunnassa.
Voisi todistaa, jos ohjeet koskisivat pelkästään naisia. Valtaosa on kuitenkin ihan yleisiä ohjeita kaikille ihmisille. Jos minulta nuori mies kysyisi ohjeita, että kuinka hän voi välttää joutumista ikäviin ja vaarallisiin tilanteisiin lähtiessään kaupungille, niin sanoisin jotenkin näin:

- Älä mene yksin
- Jos menet yksin, älä juo päätä täyteen
- Lähde silloin, kun järki vielä pelaa
- Kulje paikoilla, joissa on ihmisiä
- Vältä tunnetusti vaarallisia paikkoja
- Älä ala haastaa riitaa tuntemattomien kanssa
- Älä ala huudella sopimattomia tuntemattomille
- Älä lähde outojen ihmisten mukaan, varsinkaan juotuasi
- Lähde kaverin kanssa
- Jos lähdet kaverin kanssa, pidä huolta kaverista, älä jätä yksin
- Älä päästä kaveria yksin tuntemattomien mukaan
- Kuuntele kaveriasi varsinkin jos tämä on enemmän selvin päin

...ja niin edelleen. On olemassa ohjeita, jotka ovat yhteisiä niin miehille kuin naisille, joilla pystyy johonkin rajaan saakka hallitsemaan elämän riskejä.

Lisätään vielä yksi: sovi yöpaikka etukäteen. Miehelle ja naiselle on vaikea sellainen tilanne, että on tullut lähdettyä baariin yksinään, juotua itsensä sammuksiin, tullut heitetyksi baarista ulos eikä paikkaa, minne mennä.
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämä aihe saa kyllä ihmiset täysin menettämään sisälukutaitonsa, tasaisin väliajoin joku tulee rakentamaan sen sadanteen kertaan rakennetun ja puhkipiestyn olkiukon uudestaan.

A sanoo: Ihmisen kannattaa vältellä ilmeisiä riskejä.
B sanoo: Ai haluat lukita naiset keittiöön, ja pukea burkhaan rääh kääh.

Se on just näin. Ja usein valitettavasti tällä palstalla se olkiukon puhki pieksevä taho sitten heitetään viikoksi jäähylle jankkaamisesta, ja se olkiukon rakentanut trolli jää myhäilemään tyytyväisenä muonavahvuuteen..

Tässäkin ketjussa minut on jo leimattu ahdistelijoita ja raiskaajia puolustelevaksi henkilöksi. Sellainen en ole, ja nyt kun luin tuossa aamukahvin aikana tuotokseni tähän ketjuun läpi, en kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi minut tällaiseksi halutaan leimata.

Tämä aihe on yksi niistä aiheista, jossa todella monelta katoaa tosiaan se sisälukutaito, ja asiat polarisoituu äärimmäisyyksiin. Tällöin jokaista, joka edes yrittää ajatella asiaa jostain muusta näkökulmasta, syöksyy lyttäämään heti useampi nimimerkki, osa jopa henkilökohtaisuuksilla. Tällainen ei kyllä edistä minkäänlaista hyvää keskustelua, jos ei edes yritetä ymmärtää sitä toista osapuolta, tai ainakin sen sanomisia.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Naisystäväni tekee silloin tällöin vuoroja kaupan kassalla. Joka ikinen kerta kuulee läähätystä tai isku-yrityksiä. Kysyisinkin nyt neuvoja palstan asiantuntijoilta, mitä voin sanoa hänelle ohjeeksi ennen seuraavaa vuoroa? Tulisiko välttää hymyilyä tai katsekontaktia varsinkin miesasiakkaiden kanssa? Olla tyly, varsinkin miesasiakkaille? Meikata itsensä vähemmän viehttävämmäksi? Vaihtaa kaupan rumat työvaatteet joihinkin vielä rumempiin vaatteisiin? Kaikki hyödylliset vinkit ahdistelun välttämiseksi otetaan vastaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Naisystäväni tekee silloin tällöin vuoroja kaupan kassalla. Joka ikinen kerta kuulee läähätystä tai isku-yrityksiä. Kysyisinkin nyt neuvoja palstan asiantuntijoilta, mitä voin sanoa hänelle ohjeeksi ennen seuraavaa vuoroa? Tulisiko välttää hymyilyä tai katsekontaktia varsinkin miesasiakkaiden kanssa? Olla tyly, varsinkin miesasiakkaille? Meikata itsensä vähemmän viehttävämmäksi? Vaihtaa kaupan rumat työvaatteet joihinkin vielä rumempiin vaatteisiin? Kaikki hyödylliset vinkit ahdistelun välttämiseksi otetaan vastaan.
Sulla pitäisi olla vähemmän viehättävä naisystävä.

No vitsit sikseen, oikeasti asiakaspalvelijan kannalta helvetin inhottavaa, kun pitää itse pysyä asiallisena vaikka joutuu kuuntelemaan kaikenlaista paskaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Naisystäväni tekee silloin tällöin vuoroja kaupan kassalla. Joka ikinen kerta kuulee läähätystä tai isku-yrityksiä. Kysyisinkin nyt neuvoja palstan asiantuntijoilta, mitä voin sanoa hänelle ohjeeksi ennen seuraavaa vuoroa? Tulisiko välttää hymyilyä tai katsekontaktia varsinkin miesasiakkaiden kanssa? Olla tyly, varsinkin miesasiakkaille? Meikata itsensä vähemmän viehttävämmäksi? Vaihtaa kaupan rumat työvaatteet joihinkin vielä rumempiin vaatteisiin? Kaikki hyödylliset vinkit ahdistelun välttämiseksi otetaan vastaan.

Ei kai tuossa tilanteessa oikein voi mitenkään sitä ennaltaehkäistäkään (paitsi toki noilla yllä luetelluilla keinoilla). Itse varmaan neuvoisin heittämään jotain vittumaista vastineeksi, joka on tietenkin sitten vähän hankalaa ja riskialtista asiakaspalveluammatissa työskentelevälle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisätään vielä yksi: sovi yöpaikka etukäteen. Miehelle ja naiselle on vaikea sellainen tilanne, että on tullut lähdettyä baariin yksinään, juotua itsensä sammuksiin, tullut heitetyksi baarista ulos eikä paikkaa, minne mennä.
Siis onko tämä jotenkin yleistä, että ei ole etukäteen tiedossa mitään yöpaikkaa? Luulisi, että jos oma koti ei ole riittävän lähellä, niin sitten majoitutaan jonkun tutun luona tai hotellissa. En ymmärrä miten voi päätyä sellaiseen tilanteeseen, ettei olisi mitään yöpaikkaa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Siis onko tämä jotenkin yleistä, että ei ole etukäteen tiedossa mitään yöpaikkaa? Luulisi, että jos oma koti ei ole riittävän lähellä, niin sitten majoitutaan jonkun tutun luona tai hotellissa. En ymmärrä miten voi päätyä sellaiseen tilanteeseen, ettei olisi mitään yöpaikkaa.
En tiedä, tuli vain omasta nuoruudesta ja hölmöilyistä mieleen. Tekee kipeää tunnustaa, että saatoin lähteä naapurikaupunkiin niin, ettei ollut sovittuna kyytiä takaisin :( Mutta kehottaisin kaikkia välttämään sitä, hankala tilanne altistaa kaikenlaisille vaaroille selvinkin päin, saati sitten juotuasi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohhoh. Aikamoista vääntämistä täälläkin aiheesta, ja osalla ei ole edes halua ymmärtää toisten näkökulmia.
On päivän selvää, että jokaisen tulisi saada kulkea vapaasti siellä missä se on sallittua. Toisaalta aina on pyritty välttämään esim. seutuja, missä on tiedetty olevan riskitekijöitä. Tämä ei ole sitä, että kyse olisi uhrin syyllistämistä, vaan itsessuojeluvaiston käytöön ohjaamista.
Mitä tulee karhuvertaukseen, niin ehkä sekin oli paikallaan, että asiasta aletaan kunnolla puhua. Tarkoituksellista provosointia?
Ymmärrän, että naista pelottaa kohdata iltahämärässä tuntematon mies paikassa, jossa ei ole muita. Hän ei voi tietää mitä aikeita miehellä on. Voisinko itse edesauttaa naisen turvallisuuden tunnetta, jos vaikka lenkkipuolulla naisen kohtaan. Siirtyä vastakkaiselle reunalle antaen selvästi tilaa hänelle?

Tämä on aika vaikea juttu. Nainen voi pelätä miestä, ketä tahansa. Ymmärrän. Ja naistenkin pitää antaa kulkea vapaasti.
Se raiskaaja ja häiritsijäkin osaa olla manipuloiva, voi sanoa naiselle ettei mua tarvi pelätä, en sulle mitään tee. Et sä voi naiselle todistella olevasi turvallinen.

Tällainen vertaus ja kärjistäminen tuskin saa muutoksia aikaan ihmisissä, jotka käyttäytyvät muutenkin tökerösti. Kaikenlaisesta häirinnästä tulee saada aina seurauksia, jotka osoittaa sen että se ei ole hyväksyttävää.

Olen itseasiassa vähän hämmästynyt, että edelleen tuota suuremmassaa määrin tapahtuu, siis sellaista häirintää joka ei ole suoraa raiskausta. Huutelu, kopelointi tms. Jotenkin olen ollut uskossa, että asia olisi mennyt parempaan suuntaan. Ennen tuota olen nähnyt itsekin, nykyään en juurikaan. Johtuuko sitten siitä että en pahemmin baareissa pyöri enää. Ennen vanhemmat setämiehet kommentoivat naisia ym missä milloinkin. Nykyään en ole törmännyt siihenkään. Onko nuorempi sukupolvi nykyään tällaista sitten? Vai onko oma elämä nykyään jotenkin muuttunut niin, että en kohtaa tällaisia tilanteita missään.

Sosiaalinen media myös on aika käsittämätöntä nykyään. Paljon näkee esim facebookin keloissa, missä lavastetaan tilanteita jossa seksualisoidaan naisia. Tapahtuu vitsillä perseelle läpsimistä ym. Antaako tämä kuvan nuorisolle, että se olisi ok ja vaikka vähän vitsillä? Kyllä naisen itsemääräämisoikeutta arvostavien naisten pitäisi kieltäytyä tällaisten videoiden teosta.

Suurin osa miehistäkin osaa kohdella naisia häiritsemättä. Tosi asia on se, että nämä jotkut juntit tekevät sen, että meitä kaikkia miehiä vierastetaan ja pelätään. Sehän on meidän muiden miesten asia ja etuoikeus ajaa omaa asiaamme ja osoittaa että tuollainen käytös ei ole hyväksyttävää. Sitten on näitä jotka raiskaavat ja jopa tappavat muita. Se onkin sitten sellainen asia joka vaatii rajumpia keinoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös