Väittäisin, että se joka sanoo ettei koskaan lain näkökulmasta syytöntä uhria lainkaan syyllistäisi, valehtelee.
Kuka näin sanoo? Ja tämän keskustelun tavoiteko onkin saada joku jostain kaksinaismoralismista kiinni eikä vähentää seksuaalirikoksia? Servata?
Jos kehottaminen turvallisempaan toimintatapaan on syyllistämistä, niin by all means olen tähän syyllinen.
Lähinnä ihmetyttää asian ympärillä kiertely, etteikö ihminen pystyisi itse vaikuttamaan siihen joutuuko huonon käytöksen tai peräti rikoksen uhriksi.
Kuka tässä lopulta kiertelee?
Se nyt vain on niin, että ihminen ei aina pysty vaikuttamaan mitenkään siihen, joutuuko rikoksen uhriksi. Suurin osa raiskaajista on omia turvallisia kumppaneita ja puolisoja. Siitä syystä täytyy tehdä valintoja mihin keskittyy.
Sadat ja tuhannet naiset joutuvat ketjun aiheen uhriksi ilman päihteitä, ilman päihtyneiden ihmisten seurassa hengailua. Pitäisikö siis keskittyä karsimaan siitä päästä näitä rikoksia ja rikollisia, sekä siihen johtavia asenteita, vaiko keskittyä syyllistämään naisia? Vai pitäisikö meidän jatkaa tällä "emme mitään voi" -linjalla? Pitäisikö todella mennä teille tärkeän puolen - uhrin valintojen pohjalta - toimenpiteisiin? Mitä voisimme kieltää naisilta? Pitäisikö naisilta kieltää tietyt vaatteet tai viina? Laittaa ulkonaliikkumiskieltoon viikonloppuisin, kun eivät itse tajua? Että puututaan nyt naisten tekemisiin kun eivät tyhmät itse tajua näitä "faktoja"...
Kyllä useimmat naiset nimenomaan varovat ja varautuvat ennalta tilanteisiin. Yrittävät etsiä turvallisiksi ajattelemiaan reittejä etukäteen ja pitävät puhelinta nopeasti saatavilla. Sattavat esittää pitävänsä puhelinta korvallaan, jotta mahdollinen ahdistelija kuvittelisi toisessa päässä olevan jonkun ja se vähentäisi jonkun halua hyökkäykseen jne. Yrittävät asettaa laukkunsa niin, ettei kukaan nappaa sitä. Eivät tahdo mennä tuntemattomien kyytiin, vaikka kotiin on kävellen matkaa jne jne .
Joten jos nyt ei esitettäisi, että nainen ei nimenomaan ajattele nuoresta asti, miten välttyisi ikäviltä tilanteista ja jos nainen ei elä kuvitelmissa niin hän ymmärtää, että tosi paikassa se heiveröisen oloinen mies hänet kyllä peittoaa fyysisesti.
Tärkeä pointti. Tämä "näin ne asiat vain ovat" on aikamoista...sanoisinko että siinä yritetään näyttää naiselle naisen paikka, käyttää valtaa.
Voi huoh. Jos tiedostetaan, että niitä ei saada nolliin niin miksi kokoajan kyseenalaistetaan jos joku yrittää ehdottaa keinoja miten omaa riskiä voi pienentää? Se on heri uhrien syyllistämistä tai mitä ikinä.
Eihän riskejäkään tietenkään voi kokonaan poistaa joten ei tarvitse tässä tahallaan tyhmäksi heittäytyä. Ihan yleisesti ottaen riskeiltä suojatumisessa mietitään riskin todennäköisyyttä, seurausta ja riskiltä suojatumisen ”hintaa”, ja niiden perusteella tehdään päätös.
Sinänsä toki tuohonkin voi vaikuttaa ettei esimerkiksi heilastele tai jää yksin henkilöiden kanssa joiden tietää olevan väkivaltaisia tai rikosalttiita.
Ai miksi kyseenalaistetaan? Viestisi keskiössä on naisen käytökseen puuttuminen, ei yleisimpien seksuaalirikosten tekijöiden käytökseen puuttuminen.