Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 977 690
  • 47 170

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä vittua? Kauanko kaljaa on saanut jo seitsemältä? Tää muuttaa mun elämäni täysin.

Jos puhutaan edelleen hypermarketeista niin ei niitä kaljoja ole mitenkään peitelty, ainoastaan kassa kieltäytyy myymästä ennen klo 9.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tietääkö joku miten nuo pantit menee Virossa? Tässä koitan verrata Superalkon ja laivan tax freen hinnastoa.

Tarkka toki saa markoistaan tai euroistaan olla, mutta jossain kai se rajakin menee. Vittu jos sulla on varaa lähteä hakemaan kaljaa tai muuta lavoissa myytävää tavaraa Virosta asti, niin ei kai se ole enää tuosta mahdollisesti max. 2,40 eurosta / lava kiinni, mistä se kalja kannattaa ostaa. Jos siis pantti onkin sen 10 snt / tölkki ja vaikka se siihen ilmoitetun hinnan päälle vielä lisättäisiinkin (jota en siis usko edes tapahtuvan vaan hinta ilmoitettaneen siten mitä asiakas siitä joutuu maksamaan), niin se lisähinta on enintään 2,40 euroa / lava. Johan sinulla menee aikaa näihin spekulaatioihin ja hinnan arviointeihin niin paljon, että oman ajankin käytössä "kuluu rahaa enemmän" kuin tuosta mahdollisesti vielä saatava säästö.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos puhutaan edelleen hypermarketeista niin ei niitä kaljoja ole mitenkään peitelty, ainoastaan kassa kieltäytyy myymästä ennen klo 9.
No niin minäkin olen luullut, mutta Valviran sivut kertovat ristiriitaista tietoa:

Vähittäismyyntiajat

Myyntiaikoja ei saa ylittää.

Alkoholijuomien myynti on sallittua klo 7 – 21 välisenä aikana silloin, kun myyntipaikka saa olla avoinna yleisölle. Alkoholijuomien myyntiaikaa ei voi jatkaa edes tilapäisesti.


Tosin en ole aikoihin käynyt notkumassa kaupoissa tuohon aikaan, joten en tiedä, peitetäänkö vai ei.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No niin minäkin olen luullut, mutta Valviran sivut kertovat ristiriitaista tietoa:

Vähittäismyyntiajat

Myyntiaikoja ei saa ylittää.

Alkoholijuomien myynti on sallittua klo 7 – 21 välisenä aikana silloin, kun myyntipaikka saa olla avoinna yleisölle. Alkoholijuomien myyntiaikaa ei voi jatkaa edes tilapäisesti.


Tosin en ole aikoihin käynyt notkumassa kaupoissa tuohon aikaan, joten en tiedä, peitetäänkö vai ei.

Ohjeissa lukee ainakin klo 9-21, oisikohan sivuilla sitten virhe. Laittaisin linkin tähän mutta ei onnistu jostain syystä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tarkka toki saa markoistaan tai euroistaan olla, mutta jossain kai se rajakin menee. Vittu jos sulla on varaa lähteä hakemaan kaljaa tai muuta lavoissa myytävää tavaraa Virosta asti, niin ei kai se ole enää tuosta mahdollisesti max. 2,40 eurosta / lava kiinni, mistä se kalja kannattaa ostaa. Jos siis pantti onkin sen 10 snt / tölkki ja vaikka se siihen ilmoitetun hinnan päälle vielä lisättäisiinkin (jota en siis usko edes tapahtuvan vaan hinta ilmoitettaneen siten mitä asiakas siitä joutuu maksamaan), niin se lisähinta on enintään 2,40 euroa / lava. Johan sinulla menee aikaa näihin spekulaatioihin ja hinnan arviointeihin niin paljon, että oman ajankin käytössä "kuluu rahaa enemmän" kuin tuosta mahdollisesti vielä saatava säästö.
Anteeksi jos pilasin päiväsi. Ihan vain mielenkiinnosta näitä vertasin, koska heti kun kavereille eräässä ryhmäkeskustelussa ilmoitin etelään lähteväni, niin meillä alkoi väittely että mitä saa Viron halvimmat viinat, laivalta vai rannasta. Eipä sitten vertailla hintoja, koska se on köyhien hommaa. Minulla on kuitenkin varaa maksaa 19e risteilystä, sisältäen kuljetuksen Jyväskylästä ja takaisin, joten ei voi olla rahasta kiinni. Eihän tuolla 2,4 eurolla saa kuin matkat Jyväskylä-Helsinki-Jyväskylä, ja jäljellejäävällä 40 sntillä pääsisi vielä takaisin Heinolaan asti.
 

Tuamas

Jäsen
Anteeksi jos pilasin päiväsi. Ihan vain mielenkiinnosta näitä vertasin, koska heti kun kavereille eräässä ryhmäkeskustelussa ilmoitin etelään lähteväni, niin meillä alkoi väittely että mitä saa Viron halvimmat viinat, laivalta vai rannasta. Eipä sitten vertailla hintoja, koska se on köyhien hommaa. Minulla on kuitenkin varaa maksaa 19e risteilystä, sisältäen kuljetuksen Jyväskylästä ja takaisin, joten ei voi olla rahasta kiinni. Eihän tuolla 2,4 eurolla saa kuin matkat Jyväskylä-Helsinki-Jyväskylä, ja jäljellejäävällä 40 sntillä pääsisi vielä takaisin Heinolaan asti.

Googleen sanat pantti viro ja ensimmäinen hakutulos:
Viron pantti nousi laatikolta 1,92 eurosta 2,40 euroon - huomasitko? - Tallinna Tutuksi

Ja sitten laivayhtiön sivulta
Yleiset Myyntiehdot | Tallink Pre-Order

Eli jos ostat/tilaat oluet laivalta, niin hintaan ei lisätä panttia, muualla hintaan tulee pantti.

Olisi toki tehnyt mieli vastata KVG.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Klo 21.00 menee juomakaapit kiinni, ja sen jälkeen ei juomia saa haltuun ottaa. Maksaminen toki onnistuu vaikka 21.30, jos juomat on otettu kärryyn klo 20.59 tai aiemmin. Samalla tavalla se menee esim 24h ACB-asemilla.
Keskimmäinen virke pisti kovasti silmään. Onko homma tosiaan noin? Kun niitä kaikkia alkoholeja ei mitenkään saa lukkojen taakse, vaan osan eteen vedetään vain pressu (pahimmillaan lähes metrin päähän itse juomista), niin mistä myyjät voivat olla varmoja, että ne juomat on tosiaan otettu koriin/kärryyn ennen yhdeksää? Lisäksi muistan aikanaan olleeni kassajonossa klo 20.55-21.05 välisen ajan, jolloin vihdoinkin maksamaan päästessäni myyjä epäili kovasti, että antaako kassa kaljojen enää mennä läpi. Tuolloin se vielä onnistui, mutta jotenkin on sekä tuon kyseisen tapahtuman, että jonkin muun asian kautta jääntyt sellainen mielikuva, että kun kello tarpeeksi paljon yli yhdeksän, kassakoneet piippaavat punaista alkoholituotteen EAN-koodia lukiessaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Keskimmäinen virke pisti kovasti silmään. Onko homma tosiaan noin? Kun niitä kaikkia alkoholeja ei mitenkään saa lukkojen taakse, vaan osan eteen vedetään vain pressu (pahimmillaan lähes metrin päähän itse juomista), niin mistä myyjät voivat olla varmoja, että ne juomat on tosiaan otettu koriin/kärryyn ennen yhdeksää? Lisäksi muistan aikanaan olleeni kassajonossa klo 20.55-21.05 välisen ajan, jolloin vihdoinkin maksamaan päästessäni myyjä epäili kovasti, että antaako kassa kaljojen enää mennä läpi. Tuolloin se vielä onnistui, mutta jotenkin on sekä tuon kyseisen tapahtuman, että jonkin muun asian kautta jääntyt sellainen mielikuva, että kun kello tarpeeksi paljon yli yhdeksän, kassakoneet piippaavat punaista alkoholituotteen EAN-koodia lukiessaan.
Saattaa olla että piippaavat, mutta lain mukaan pitäisi silti myydä jos juomat ovat otettu ns kantoon ennen klo 21.
 

Rocco

Jäsen
Keskimmäinen virke pisti kovasti silmään. Onko homma tosiaan noin? Kun niitä kaikkia alkoholeja ei mitenkään saa lukkojen taakse, vaan osan eteen vedetään vain pressu (pahimmillaan lähes metrin päähän itse juomista), niin mistä myyjät voivat olla varmoja, että ne juomat on tosiaan otettu koriin/kärryyn ennen yhdeksää? Lisäksi muistan aikanaan olleeni kassajonossa klo 20.55-21.05 välisen ajan, jolloin vihdoinkin maksamaan päästessäni myyjä epäili kovasti, että antaako kassa kaljojen enää mennä läpi. Tuolloin se vielä onnistui, mutta jotenkin on sekä tuon kyseisen tapahtuman, että jonkin muun asian kautta jääntyt sellainen mielikuva, että kun kello tarpeeksi paljon yli yhdeksän, kassakoneet piippaavat punaista alkoholituotteen EAN-koodia lukiessaan.
Kyllä. Vain pienet yhden hengen Siwat ja muut vastaavat voivat tehdä poikkeuksen, koska siellä ei turvallisuussyistä yms. kaupan ainut henkilö voi poistua sulkemaan hyllyjä, eikä varmasti siten todistamaan milloin asiakas on juomat ottanut haltuun. Näissä paikoissa myös oletettavasti kassasta ei saa läpi alkoholia mitenkään.

Yleensä juomat on 21.00. jälkeen lukittuna verkkojen taakse, mutta on myös perssuviritelmiä. Toki se on alkoholitarkastaja joka hyväksyy myyntipaikan. Toki jos joku oikeasti haluaa juomansa hakea jotenkin 21.05. niin kyllä hän siinä onnistuu. Mutta vastuu on myyjällä, että 21.00. menee hyllyt kiinni siten, ettei alkoholin haltuunotto enää onnistu. (pl. myymälät jotka sulkevat klo 21.00.)
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Osaako joku tietäväinen kertoa, että mihin Rajalan Tuomas on hävinny yks kaks Novan Aamusta?
Veikkaisin että oisko perhe-elämää hoitamassa. Tuskin nyt Novan yt:t Tumppia koskee?

E: Näkyy yt:n lisäksi muitakin huolia olleen Tumpilla. Mutta se niistä.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Löysinkin vastauksen itse omaan kysymykseeni herra Rajalan facebook-sivulta ja ilmeisestikin sopimus on yrityskaupan myötä Novaan loppunut. Harmi sinällään sillä ehoton lempparini tuosta kolmikosta.
No voi saatana. Kai ny ees Matti pysyy kanavalla?
 

zunter

Jäsen
Mikä on kun pitkävetoa olisin tänään pelannut ja peleinä olisi ollut (Suomi - Venäjä, Ruotsi - Tshekki, Kanada U20 - Venäjä U20) niin myyjä sanoi että kohteiden peliaika on päättynyt ja ottelut pelataan huomenna lauantaina, eli mikä siis vialla? Ekaa kertaa pitkäävetoa kokeilin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Koska viimeksi Liigan ottelulta on jäänyt kokonaan avaamatta otteluketju? Eilisen Ilves - HIFK ottelun topic jäi meinaan kokonaan aukaisematta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Koska viimeksi Liigan ottelulta on jäänyt kokonaan avaamatta otteluketju? Eilisen Ilves - HIFK ottelun topic jäi meinaan kokonaan aukaisematta.
Luulen, että Kerholla on kaikki Liigan negatiivissävyiset ennätykset. Sellainen muistikuva on takaraivossa, että tällä tai viime kaudella viimeksi kävi näin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Koska viimeksi Liigan ottelulta on jäänyt kokonaan avaamatta otteluketju? Eilisen Ilves - HIFK ottelun topic jäi meinaan kokonaan aukaisematta.

Ai nytkö tämä tapahtui, juuri mietin tuossa samaa. Ei tosin yllättäisi, jos Kerho olisi tämänkin onnistunut.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kysymys Viaplayn käyttäjille. Olen ajatellut hankkia itselleni joululahjaksi kuukauden ajaksi Viaplayn. Mites luotettavasti toi Viaplay toimii verrattuna vaikkapa Ruutuun? Telkkarin sovelluksella olisi tarkoitus katsella.
 

Nick Neim

Jäsen
Kysymys Viaplayn käyttäjille. Olen ajatellut hankkia itselleni joululahjaksi kuukauden ajaksi Viaplayn. Mites luotettavasti toi Viaplay toimii verrattuna vaikkapa Ruutuun? Telkkarin sovelluksella olisi tarkoitus katsella.
Telkkarista en osaa sanoa, mutta puhelimella ja tietokoneella toimii moitteetta ja tuskin siinä sen kummemmin eroa on. Todella hyvä palvelu nykyään, ennen tuntui olevan "tukkonaista" ja kuva muuttui paskaksi ja epäselväksi, kunnes lataili taas kuvan hyväksi. Paljon pompotteli siis eri laatujen välillä. Nykyään viimeiseen puoleen vuoteen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, ei edes puhelimella. Suosittelen.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Kysymys Viaplayn käyttäjille. Olen ajatellut hankkia itselleni joululahjaksi kuukauden ajaksi Viaplayn. Mites luotettavasti toi Viaplay toimii verrattuna vaikkapa Ruutuun? Telkkarin sovelluksella olisi tarkoitus katsella.
Hyvin toimii. Muutaman kerran tullut joku virheilmoitus, kun avaa jonkun leffan/sarjan/matsin, mutta ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa itse katsomisessa. Katson oikeastaan pelkästään Samsungin smart-tvn kautta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysymys Viaplayn käyttäjille. Olen ajatellut hankkia itselleni joululahjaksi kuukauden ajaksi Viaplayn. Mites luotettavasti toi Viaplay toimii verrattuna vaikkapa Ruutuun? Telkkarin sovelluksella olisi tarkoitus katsella.
Itse katson yleensä appleTV:n sovelluksella ja se on ihan toimiva. Kuvan laatu ei minun noin 10M nettiliittymällä ole mitään ylitsevuotavia ylistyksiä herättävää, mutta ärsyyntymättä voi katsoa. Joskus katson 4G liittymällä ja erillisellä näytönohjaimella varutstetulla hyvin tehokkaalla läppärillä HTML5 striimiä ja se sen sijaan on parasta laatua mitä netistä olen nähnyt. Kiekko erottuu koko ajan ja on todella hyvä kuva kun katson läppäri sylissä 3k näyttöä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Missä Helsingissä voi tätä nykyä käyttää faksipalveluita? Enkä nyt tarkoita Hifkin toimistoa...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Miksi sään palstan käyttöön ei voi olla jotain kätevää sovellusta? Ikävää kun kännykässä on sitten aina selain auki... Usein sitten vielä hävittääkin Jatkiksen kun menee jollekin toiselle sivustolle.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Miksi sään palstan käyttöön ei voi olla jotain kätevää sovellusta? Ikävää kun kännykässä on sitten aina selain auki... Usein sitten vielä hävittääkin Jatkiksen kun menee jollekin toiselle sivustolle.

SuperSää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös