2) Jos Whatsapp on sosiaalinen media, niin onko myös tekstiviestit? Jos ei niin miksi ei ja missä menee se raja?
Sosiaalinen media tulee käsittää ehkä enemmän markkinointiterminä. Mediahan on lähtökohtaisesti aina sosiaalinen, koska sen perimmäinen tarkoitus on toimia viestintäkanavana. Sosiaalinen media muotisanana viittaa lähinnä verkon palveluihin, jotka hyödyntävät moderneja verkkoinfran tekniikoita, kuten multimediaa ja reaaliaikaisía viestintävälineitä. Mihin sitten vetää raja? Yleensä tavataan ajatella, että vanhemmat verkon sosiaaliset palvelut kuten chatit, keskustelufoorumit tai irc-kanavat eivät kuulu "uusimman" sosiaalisen median piiriin. Samalla aikajanalla ovat myös tekstiviestit. Toisaalta nämä kaikki ovat loppupeleissä hyvin sosiaalisia ja hyödyntävät multimediaa. Jossei muuten, niin ircit ja chatit (ja tekstiviestit) ovat ainakin sosiaalisen median esimuotoja kankeimmilla työkaluilla varustettuna.
Mielestäni Whattsapp ei ole sosiaalista mediaa, vaan yhteydenpitoväline siinä missä puhelin, skype tai tekstarit. Se mikä siitä voisi tehdä somea, on sen mahdollisuus luoda suurempia ryhmiä/yhteisöjä, joissa jakaa ja vastaanottaa tietoa. Tätä mahdollisuutta ei ole sms-viesteissä, kai. Onko kaupan ilmoitustaulu sosiaalista mediaa?
Tämä on oiva pohdinta. Sosiaaliseen mediaan - ja puhun nyt siis nykykäyttöön vakiintuneesta muotitermistä - liitetään usein käsite yhteisöllisyys. Toisin sanoen sosiaalisen median paradigmassa yhteydenpito ihmisten välillä on laaja-alaisempaa; viestintä tapahtuu useimmiten yhdeltä monelle kahdenkeskisen vuorovaikutuksen sijaan. WhatsApp on ehdottomasti huippuunsa viritetty sosiaalinen media-alusta, koska se mahdollistaa peer2peer-vuorovaikutuksen lisäksi myös yhteisöllistä viestintää ryhmänmuodostuksen myötä. Lisäksi palvelussa on verrattain kevyttä jakaa multimediaa, mikä on yksi sosiaalisen median peruspiirre. Tekstiviestit, kuten sanoit, ovat lähes yksinomaan peer2peer-viestintää, vaikka vastaanottajia olisikin yksittäiselle viestille useampi.
Kaupan ilmoitustaulu ei mielestäni ole sosiaalista mediaa, koska analoginen ilmoitustaulu on pääosin yksisuuntaista viestintää myyjältä ostajalle. Vuorovaikutteinen viestintä tapahtuu sitten myöhemmin puhelimitse/sähköpostitse tms. Lisäksi sosiaalinen media tulee ehkä kuitenkin liittää lähtökohtaisesti aina sähköisiin viestimiin, vaikka nihilistisesti tulkittuna media toimii toki myös analogisessa muodossa (sanomalehdet yms.).
Long story short. WhatsApp on
sosiaalinen media(-alusta) ja hieman tulkintatavasta riippuen myös osa sosiaalisen median kenttää. Tekstiviestit sitä vastoin eivät mene ainakaan minun mielestäni
modernin sosiaalisen median piiriin, koska palvelussa on hyvin vähän yhteisöllistä viestintää eikä multimedian (videoiden tai äänitteiden) jakaminen ole kovin saumatonta.
Tärkeintä on muistaa, että
sosiaalinen media on ennen kaikkea kaupallinen termi, joka on hieman erheellisesti jakanut Internetin kehityshistorian epäsosiaaliseen ja sosiaaliseen ajanjaksoon. Internet on aina ollut äärimmäisen sosiaalinen! Loppupeleissä nykymuotoiset sosiaaliset verkkopalvelut ovat vain netin luonnollisen sosiaalisen aspektin joustavempia ja monipuolisempia ilmentäjiä.