Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 104 077
  • 47 276

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
1) Avaruus-aiheista elokuvaa katsellessani mietin, että onko edes mahdollista, ja jos on niin miten, olla välittömässä puheyhteydessä pitkälle ulkoavaruuteen? Onko reaaliaikainen vuoropuhelu vain elokuvien höpöhöpöä vai onko se totta ja jos on, niin miten helvetissä se on mahdollista? Ehkä maata kiertävä ISS on nopean viestinnän yhteydessä, mutta The Martian-elokuvassa ollaan Marsin kupeessa heilumassa ja kommunikointi Maahan on reaaliaikaista.

Ei tietenkään ole mahdollista eikä The Martianissakaan sitä tehdä vaan kommunikointi kestää sen parikymmentä valominuuttia. Se kyllä kerrotaan siinä moneen kertaan. Kiertoradalle kommunikointi onnistuu luonnollisesti reaaliaikaisesti olemattomasta välimatkasta johtuen.

sakic

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Colorado Avalanche
Pari kommunikatiivista pähkinää on pälkähtänyt mieleeni:

1) Avaruus-aiheista elokuvaa katsellessani mietin, että onko edes mahdollista, ja jos on niin miten, olla välittömässä puheyhteydessä pitkälle ulkoavaruuteen? Onko reaaliaikainen vuoropuhelu vain elokuvien höpöhöpöä vai onko se totta ja jos on, niin miten helvetissä se on mahdollista? Ehkä maata kiertävä ISS on nopean viestinnän yhteydessä, mutta The Martian-elokuvassa ollaan Marsin kupeessa heilumassa ja kommunikointi Maahan on reaaliaikaista.
Valon nopeus on ainoa rajoittava tekijä. Marsin etäisyys Maasta vaihtelee tietenkin koko ajan, mutta oppositiossa ollessaan etäisyys Marsiin on reilusti alle 0,5 AU. SM-aalto matkaa tommoisen matkan noin 0,25 sekunnissa.

Edit. Kävi pieni lapsuus. 250 sekuntia siis on tuo aika.

Viimeksi muokattu:
2) Jos Whatsapp on sosiaalinen media, niin onko myös tekstiviestit? Jos ei niin miksi ei ja missä menee se raja?

Mielestäni Whattsapp ei ole sosiaalista mediaa, vaan yhteydenpitoväline siinä missä puhelin, skype tai tekstarit. Se mikä siitä voisi tehdä somea, on sen mahdollisuus luoda suurempia ryhmiä/yhteisöjä, joissa jakaa ja vastaanottaa tietoa. Tätä mahdollisuutta ei ole sms-viesteissä, kai. Onko kaupan ilmoitustaulu sosiaalista mediaa?

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Mielestäni Whattsapp ei ole sosiaalista mediaa, vaan yhteydenpitoväline siinä missä puhelin, skype tai tekstarit. Se mikä siitä voisi tehdä somea, on sen mahdollisuus luoda suurempia ryhmiä/yhteisöjä, joissa jakaa ja vastaanottaa tietoa. Tätä mahdollisuutta ei ole sms-viesteissä, kai. Onko kaupan ilmoitustaulu sosiaalista mediaa?

Tällä kannalla olen itsekin, mutta useimmissa yhteyksissä Whatsapp ristitään someksi kuitenkin ja siksi sekalainen kysymykseni.

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Minusta Whatsapp on pikaviestin, ei muuta. Outoa jos sitä verrataan jo Facebook, Twitter, Instagram, Google+ jne -turhakkeisiin.
Minun päivän kysymys: mikä viihdepalvelu kannattaa ottaa vaikka vuodeksi alkuun: Viaplay, Netflix, vai HBO Nordic? Leffoja ja sarjoja näkee kaikista, ja hinnat about samat kk kohti. Viaplaylta saisi tarvittaessa urheilua lisähintaan. Katkaisin juuri Viasat Kulta paketin joka 34€/kk alkoi olla tyyris kun varsinkin NHL seuraaminen vähentynyt.

Ja hyvvee alkavaa vuotta 2016! :)

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minun päivän kysymys: mikä viihdepalvelu kannattaa ottaa vaikka vuodeksi alkuun: Viaplay, Netflix, vai HBO Nordic?
Jos tykkäät jalkapalloa ja jääkiekkoa katsella niin Viaplay, mutta tv-sarjojen suhteen voiton vie mielestäni Netflix. Kaikkia noitahan voi käsittääkseni testata kuukauden ilmaiseksi, tosin Viaplayn ilmaisjaksoon ei urheilu kuulu.

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun päivän kysymys: mikä viihdepalvelu kannattaa ottaa vaikka vuodeksi alkuun: Viaplay, Netflix, vai HBO Nordic? Leffoja ja sarjoja näkee kaikista, ja hinnat about samat kk kohti. Viaplaylta saisi tarvittaessa urheilua lisähintaan.
Itse olen näitä kaikkia käyttänyt ja oma näkemykseni on se, että mikäli pääpaino on elokuvissa, niin silloin Netflix tai Viaplay ja mikäli pääpaino on sarjoissa, niin silloin Netflix tai HBO.

Viaplayssä on yleensä uusimmat leffat ja aika hyvä tarjonta, mutta sarjatarjonta on surkea. Varsinkin vähänkään aikuisempaan makuun.
Netflixissä löytyy iso kirjasto leffoja ja sarjoja, muttei välttämättä niitä helmiä kummistakaan, eikä sarjojen uusimpia kausia saatika uusimpia leffoja, joskin Netflixiltä löytyy sitten ihan omaakin tuotantoa.
HBO:lla on parhaitan sarjojen viimeisimpiä kausia ja tietty sarjatarjonta on hieman erilaiseen makuun. Jos haluaa nähdä sarjoja, joissa on tissit niin sitten tämä. Leffatarjonta HBO:lla on surkea.

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
2) Jos Whatsapp on sosiaalinen media, niin onko myös tekstiviestit? Jos ei niin miksi ei ja missä menee se raja?
Sosiaalinen media tulee käsittää ehkä enemmän markkinointiterminä. Mediahan on lähtökohtaisesti aina sosiaalinen, koska sen perimmäinen tarkoitus on toimia viestintäkanavana. Sosiaalinen media muotisanana viittaa lähinnä verkon palveluihin, jotka hyödyntävät moderneja verkkoinfran tekniikoita, kuten multimediaa ja reaaliaikaisía viestintävälineitä. Mihin sitten vetää raja? Yleensä tavataan ajatella, että vanhemmat verkon sosiaaliset palvelut kuten chatit, keskustelufoorumit tai irc-kanavat eivät kuulu "uusimman" sosiaalisen median piiriin. Samalla aikajanalla ovat myös tekstiviestit. Toisaalta nämä kaikki ovat loppupeleissä hyvin sosiaalisia ja hyödyntävät multimediaa. Jossei muuten, niin ircit ja chatit (ja tekstiviestit) ovat ainakin sosiaalisen median esimuotoja kankeimmilla työkaluilla varustettuna.

Tämä on oiva pohdinta. Sosiaaliseen mediaan - ja puhun nyt siis nykykäyttöön vakiintuneesta muotitermistä - liitetään usein käsite yhteisöllisyys. Toisin sanoen sosiaalisen median paradigmassa yhteydenpito ihmisten välillä on laaja-alaisempaa; viestintä tapahtuu useimmiten yhdeltä monelle kahdenkeskisen vuorovaikutuksen sijaan. WhatsApp on ehdottomasti huippuunsa viritetty sosiaalinen media-alusta, koska se mahdollistaa peer2peer-vuorovaikutuksen lisäksi myös yhteisöllistä viestintää ryhmänmuodostuksen myötä. Lisäksi palvelussa on verrattain kevyttä jakaa multimediaa, mikä on yksi sosiaalisen median peruspiirre. Tekstiviestit, kuten sanoit, ovat lähes yksinomaan peer2peer-viestintää, vaikka vastaanottajia olisikin yksittäiselle viestille useampi.

Kaupan ilmoitustaulu ei mielestäni ole sosiaalista mediaa, koska analoginen ilmoitustaulu on pääosin yksisuuntaista viestintää myyjältä ostajalle. Vuorovaikutteinen viestintä tapahtuu sitten myöhemmin puhelimitse/sähköpostitse tms. Lisäksi sosiaalinen media tulee ehkä kuitenkin liittää lähtökohtaisesti aina sähköisiin viestimiin, vaikka nihilistisesti tulkittuna media toimii toki myös analogisessa muodossa (sanomalehdet yms.).

Long story short. WhatsApp on sosiaalinen media(-alusta) ja hieman tulkintatavasta riippuen myös osa sosiaalisen median kenttää. Tekstiviestit sitä vastoin eivät mene ainakaan minun mielestäni modernin sosiaalisen median piiriin, koska palvelussa on hyvin vähän yhteisöllistä viestintää eikä multimedian (videoiden tai äänitteiden) jakaminen ole kovin saumatonta.

Tärkeintä on muistaa, että sosiaalinen media on ennen kaikkea kaupallinen termi, joka on hieman erheellisesti jakanut Internetin kehityshistorian epäsosiaaliseen ja sosiaaliseen ajanjaksoon. Internet on aina ollut äärimmäisen sosiaalinen! Loppupeleissä nykymuotoiset sosiaaliset verkkopalvelut ovat vain netin luonnollisen sosiaalisen aspektin joustavempia ja monipuolisempia ilmentäjiä.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Joskus ainakin Molly Malone'sin yläkerrassa on ollut jonkinlaista tanssimeininkiä, jos orrelle sattuu menevä live-pumppu. Tanssilava ei ole järin iso, mutta kyllä sinne muutama estonsa tilapäisesti alas huuhtonut härmäläinen mahtuu hameväkeä pyörittämään.

Kokemukset itseltä muutaman vuoden takaa arkipäivältä, joten voi olla meininki tuollakin muuttunut sitten viimekokeman.
Tuo mesta on melko monikulttuurinen, jossa saattaa naisille(varattu tai vapaa) tulla kaikenlaisia ehdotuksia ja hyvinkin agressiivista lähentelyä. Yksikään viimeisimmistä naisseuralaisista ei arvostanut Mollya kovinkaan korkealle, eikä olisi mennyt sinne yksin eikä edes seuralaisen kanssa.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vinkatkaa sopiva ketju pendelöintiä koskien, kiitos.
Onko työmatka-asioita käsitelty keskitetysti jossain?

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ensi kesän NHL:n draft-loton systeemi on selitetty tässä:
NHL announces changes to Draft Lottery format | NHL.com - News

Kertokaa joku, millä todennäköisyydellä runkosarjan viimeiseksi sijoittuva joukkue varaa neljäntenä, ja selittäkää miten vastaukseen päädyitte. Minä en osaa sitä laskea.

En varsinaisesti vastaa kysymykseen, mutta onhan tuo järjetön systeemi. Viisaampi olisi esimerkiksi sellainen, jossa ensimmäiset varausvuorot saisi niukimmin playoffien ulkopuolelle jääneet joukkueet. Niistä siirryttäisiin kellaria kohti ja lopuksi playoffeihin päässeet alhaalta ylöspäin.

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Ensi kesän NHL:n draft-loton systeemi on selitetty tässä:
NHL announces changes to Draft Lottery format | NHL.com - News

Kertokaa joku, millä todennäköisyydellä runkosarjan viimeiseksi sijoittuva joukkue varaa neljäntenä, ja selittäkää miten vastaukseen päädyitte. Minä en osaa sitä laskea.
Näpyttelin pienen ohjelman, jonka käskin suorittaa 10 000 arvontaa. Nelosvaraus napsahtaa sen mukaan noin 47 prosentin todennäköisyydellä. En käy kuitenkaan vannomaan, että olisi varmuudella lopullinen totuus: olen hyvin aloittelija ohjelmoinnissa.

Viimeksi muokattu:
Näpyttelin pienen ohjelman, jonka käskin suorittaa 10 000 arvontaa. Nelosvaraus napsahtaa sen mukaan noin 47 prosentin todennäköisyydellä.

Kyllä mä itsekin osaan laskea, paljonko se todennäköisyys suunilleen on, mutta minua kiinnostaisi tietää laskutoimitus, jolla saa täydellisen tarkan vastauksen. Eipä tuota näytä osaavan laskea täällä kukaan.

Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä mä itsekin ilman mitään ohjelmia osaan laskea, paljonko se todennäköisyys suunilleen on, mutta minua kiinnostaisi tietää laskutoimitus, jolla saa täydellisen tarkan vastauksen. Eipä tuota näytä osaavan laskea täällä kukaan.
Varmaan siksi, että itse ainakaan en täysin varmasti tuosta tajua miten tuo arvonta menee. Tosin en ole aiheeseen aiemmin edes yrittänyt paneuta. Jos nyt oikein jotain tajusin, niin kolme ekaa varaajaa arvotaan ja loput menevät käänteisessä pistejärjestyksessä.

Mitä en tajunnut oli tuo odds sarake. Onko niin, että paskimmin runkosarjassa pelannut saa arvontakorin palloista 20%, toinen 13,5% jne. Jos näin, niin palloja pitää olla 200. Mitä sitten kun jokun joukkueen pallo tulee arvottua, otetaanko sen kaikki muut pallot pois? Jos näin, niin vaikeaksi menee koska toisen noston todennäköisyys riippuu ensimmäisen tuloksesta.

Mitä sitten kun jokun joukkueen pallo tulee arvottua, otetaanko sen kaikki muut pallot pois?

Totta kai otetaan, sillä eihän siinä olisi mitään holttia, että joku joukkue voi voittaa arvonnasta sekä ykkös-, kakkos- että kolmosvarauksen. Siinä se kinkkinen kysymys onkin, että millainen todennäköisyys jumbolla on voittaa toinen picki, jos se ei voittanut ensimmäistä, ja millainen todennäköisyys sillä on voittaa kolmas picki, jos se ei voittanut ensimmäistä tai toista. Kovin hitaasti ja vaivalloisesti pystyisin sen laskemaan itsekin, mutta TomiP:llä olisi saattanut olla ihan joku kaavakin, josta vastaus selviää.

Joka tapauksessa yksi asia on varma: kun Jatkoajan NHL-osiossa pitkin kevättä spekuloidaan sillä, mihin joukkueisiin Matthews, Laine, Puljujärvi, Tkachuk ja kumppanit päätyvät, suuri osa kirjoittajista ei tule ymmärtämään sitä, että jumbon mahdollisuudet päästä varaamaan vasta neljäntenä ovat melko hyvät, ja että todennäköisesti ykkösvaraus ei mene jollekin kolmesta huonoimmasta joukkueesta. Sitten arvonnan jälkeen taas ihmetellään, että "olipas yllättävä arvontatulos".

Viimeksi muokattu:

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Vähän vaivalloista ja epäilyttävääkin aukoa kaikki pallot ja sitten asettaa halutut pallot koneeseen takaisin. Toteuttaisin itse niin, että mikäli saman joukkueen pallo nousee uudelleen, se laitetaan vaan sivuun ja otetaan uusi pallo tilalle. Ajaa saman asian.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, jos tuosta on joku teoria olemassa. Ei ainakaan minun aivoni taipuneet sellaista kehittämään äkkiseltään. Päätinpä siksi koodata pienen simulaattorin harjoituksena, kun on sen suuntaisia juttuja tullut harrastuksena lueskeltua lomalla hieman.

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Miten tuon "Seuraa käyttäjää"-hommelin pitäisi toimia? Mulla on muutama käyttäjä seurannassa, mutta mitään ilmoitusta ei tule kun he kirjoittavat uuden viestin.

Nick Neim

Jäsen
Totta kai otetaan, sillä eihän siinä olisi mitään holttia, että joku joukkue voi voittaa arvonnasta sekä ykkös-, kakkos- että kolmosvarauksen.
Onko tuo siis kerrottu jossain, että noin todellakin toimitaan, ja ne joukkueen muut pallot poistetaan sieltä aina arvonnan jälkeen? Eihän saman joukkueen toisen pallon nostaminen tietenkään tarkoittaisi toista varausvuoroa.

Onko tuo siis kerrottu jossain, että noin todellakin toimitaan, ja ne joukkueen muut pallot poistetaan sieltä aina arvonnan jälkeen? Eihän saman joukkueen toisen pallon nostaminen tietenkään tarkoittaisi toista varausvuoroa.

Minä luulin, että tuo arvonta suoritetaan koneellisesti niin, ettei mitään konkreettisia arvontapalloja ole edes olemassa. Ilmeisesti olin tässä väärässä.

Joka tapauksessa sitä kysymääni todennäköisyyslukemaa ei ole vielä kukaan tässä ketjussa osannut laskea, joten tuskinpa tulemme vastausta saamaankaan. Eikä siihen lukemaan vaikuta se, miten arvonnassa voittanut joukkue eliminoidaan pois seuraavilta arvontakierroksilta.

Kenen mukaan? Eihän kukaan tässä ketjussa moista ole väittänyt.

Kyllä minä ainakin ymmärrän seuraavan viestin niin, että siinä puhutaan ihan konkreettisista arvontapalloista. Sellaisista, joita esim. futiskisojen alkulohkoja arvottaessa näemme:

Vähän vaivalloista ja epäilyttävääkin aukoa kaikki pallot ja sitten asettaa halutut pallot koneeseen takaisin.

Jos arvonta suoritetaan koneellisesti, niin ei kai siinä tarvitse ruveta "aukomaan kaikkia palloja". Kai sen arvonnan voittajan saa helpomminkin eliminoitua seuraavista arvonnoista.

Joka tapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä alkuperäisen kysymykseni suhteen, miten edellisen arvonnan voittaja poistetaan, koska se ei seuraavien arvontojen todennäköisyyksiin vaikuta millään tavalla.

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Kyllä minä ainakin ymmärrän seuraavan viestin niin, että siinä puhutaan ihan konkreettisista arvontapalloista. Sellaisista, joita esim. futiskisojen alkulohkoja arvottaessa näemme:
Mä kommentoin lähinnä tätä yleisellä tasolla:

Mitä en tajunnut oli tuo odds sarake. Onko niin, että paskimmin runkosarjassa pelannut saa arvontakorin palloista 20%, toinen 13,5% jne. Jos näin, niin palloja pitää olla 200. Mitä sitten kun jokun joukkueen pallo tulee arvottua, otetaanko sen kaikki muut pallot pois? Jos näin, niin vaikeaksi menee koska toisen noston todennäköisyys riippuu ensimmäisen tuloksesta.

Mutta joo, yleensä nämä arvonnat suoritetaan mekaanisesti, koska mikään tietokone ei kykene tuottamaan aitoja satunnaislukuja. Tässä pallot ovat vähän erilaisia kuin jossain jalkapallon arvokisalohkoarvonnoissa. Palloja on koneessa 14, mutta se ei liity siihen että arvonnassa on mukana 14 joukkuetta. Syy 14 palloon on se, että 14 pallosta voidaan valita 4 palloa täsmälleen 1001:llä tavalla. Nostetaan siis neljä palloa ja katsotaan listasta, kenelle tämä lottorivi kuuluu. Rivi (11, 12, 13, 14) ei kuulu kenellekään, vaan aiheuttaa uusinta-arvonnan samaan tapaan kuin jo voittaneen seuran/seurojen rivit. Löytyi helposti NHL:n sivuilta tämä tieto.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy