Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 025 972
  • 47 213

PuTi

Jäsen
Mitä tarkoittaa "anti-intellektuaalista antikorkeakulttuuridiskurssiahan on paljon tässä meidän korkeakulttuurissa?"

Ja miksi ei voida puhua ns. kansankielellä? Miksi olisi hyvä opetella näitä sivistyssanoja? Minkälainen ihminen olen kun osaan puhua kieltä jota sivistymätön kansa ei ymmärrä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tarkoittaa "anti-intellektuaalista antikorkeakulttuuridiskurssiahan on paljon tässä meidän korkeakulttuurissa?"

Ja miksi ei voida puhua ns. kansankielellä? Miksi olisi hyvä opetella näitä sivistyssanoja? Minkälainen ihminen olen kun osaan puhua kieltä jota sivistymätön kansa ei ymmärrä?

Oma veikkaukseni on, että lainausmerkkien sisällä oleva toteamus tarkoittaa:

"aika monet meikäläiset tuppaa vedättämään silleen et ne teeskentelee junttia"

Muita ehdotuksia olisi kiva lukea.

Mitä sivistyssanoihin tulee, niin niitä on kuulemma turha käyttää, koska aina on olemassa adekvaattisia synonyymejä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Se (kova) kokemus, mikä meikäläisellä on asiasta, niin suosittelen tarkistamaan hinnat ja valikoiman mahdollisimman lähellä matkaa eri kauppojen/laivayhtiöiden nettisivuilta.

Siellä on välillä hyviä tarjouksia laatuviinallekin, mutta myyntiaika niillä hinnoilla on lyhyt. On mielestäni väärin sanoa tässä ja nyt, että mene tuonne. Tilanteet kun elävät Virossa.

Mitä tulee tuohon aikaan ennen laivaan menoa, niin 30-40 min riittää hyvin käymään esim. SuPerAlkossa, kunhan tekee sen taustatyön valmiiksi.

Ok.Kiitti. SuperAlko on ollut mielessä, ilmeisesti ihan terminaalin vieressä ja ainakin netissä oli kohtuu valikoima viskejä. 5-6 pulloa pitää etukäteen katsellä netistä, pari päivää ennen lähtöä ja evakuoida ne sitten nopeasti ennen laivan lähtöä.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Olisiko ollut Star Wars elokuvien mainos jota mainostettiin joidenkin Disneyn elokuvien alussa. Mainos oli todella mahtipontinen ja osa siitä kuului jotenkin näin: "maailmankaikkeuden mahtavin vetonaula, Disneyland, Pariisissa."

Olisiko tuosta mitään videota?
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yksi tuttu kertoi lievästi kehitysvammaisesta miehestä, joka meni ensimmäistä kertaa yksin mökille. Mökillä oli nähnyt mielestään Röllin ja kolkannut sen halkovajaan. Myöhemmin paljastui thaimaalaiseksi marjanpoimijaksi jne.

Kovin tuttu tarina, mutta mistähän sen löytäisi? Vähän muistelen, että olisi jatkoajassakin, mutta en nyt ainakaan haulla löytänyt.
 

Turri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, Braehead Clan
Olisiko ollut Star Wars elokuvien mainos jota mainostettiin joidenkin Disneyn elokuvien alussa. Mainos oli todella mahtipontinen ja osa siitä kuului jotenkin näin: "maailmankaikkeuden mahtavin vetonaula, Disneyland, Pariisissa."

Olisiko tuosta mitään videota?

En nyt menis vannomaan, mutta voisiko olla Space Mountain -vetonaulan mainos? Linkki youtubeen:

Space Mountain in Disneyland Paris -mainos
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Yksi tuttu kertoi lievästi kehitysvammaisesta miehestä, joka meni ensimmäistä kertaa yksin mökille. Mökillä oli nähnyt mielestään Röllin ja kolkannut sen halkovajaan. Myöhemmin paljastui thaimaalaiseksi marjanpoimijaksi jne.

Kovin tuttu tarina, mutta mistähän sen löytäisi? Vähän muistelen, että olisi jatkoajassakin, mutta en nyt ainakaan haulla löytänyt.

Kokeilepa vaikka urbaanilegenda-ketjua...
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Mitä tarkoittaa "anti-intellektuaalista antikorkeakulttuuridiskurssiahan on paljon tässä meidän korkeakulttuurissa?"

Ja miksi ei voida puhua ns. kansankielellä? Miksi olisi hyvä opetella näitä sivistyssanoja? Minkälainen ihminen olen kun osaan puhua kieltä jota sivistymätön kansa ei ymmärrä?

"Typerää paskahuttua esintyy julmetusti korkeakulttuurissakin?" Olisi tosin mukavaa tietää konteksti tai diskurssi.

Sivistyssanoja pitäisi käyttää silloin, kun ne palvelevat kielen tiiviyttä ja informatiivisuutta - eli periaatteessa kielen itse tehtävää. Yleensä niitä käytetään silloin, kun ei tiedetä, mistä puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi löytyä sieltäkin, mutta kyseessä on kaikesta huolimatta tosi juttu.
No todellakin on tosi juttu, sitä ei tänne suuntaan ainakaan tarvitse painottaa sillä mä olin se thaimaalainen marjanpoimija joka saunasta heräsi köytettynä.

Vieläkin puistattaa muistella sitä päivää.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
No todellakin on tosi juttu, sitä ei tänne suuntaan ainakaan tarvitse painottaa sillä mä olin se thaimaalainen marjanpoimija joka saunasta heräsi köytettynä.

Vieläkin puistattaa muistella sitä päivää.
Vähän tuli näköjään valehdeltua, ei tuosta tarvi ottaa ku pari ölppöstä, sitomiset ja poliisit pois, niin ollaan asiassa.

Voisin melkein uskoakin sua, sen verran lujaa oli marjanpoimija kuulemma näköpiiristä kadonnut. :)
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Laitetaas tällainen arkinen: Jos/kun matkustan Lontooseen neljäksi päiväksi, niin missä kannattaa vaihtaa puntia? Suomessa valmiiksi vai paikan päällä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Laitetaas tällainen arkinen: Jos/kun matkustan Lontooseen neljäksi päiväksi, niin missä kannattaa vaihtaa puntia? Suomessa valmiiksi vai paikan päällä?

Veikkaisin, että halvimmaksi tulee käyttää korttia mahdollisimman paljon. Mä olen aina silti vaihtanut jonkinverran puntia Suomen päässä, koska jos kentällä esim tulee käteisen tarve (ei tosin ole tullut), on rahanvaihto siellä todella kallista.

Pankeista saa vaihdettua vielä ehkä hieman paremmalla kurssilla kuin vaikka Forexista. En tosin sitten tiedä, miten ko puljun kantistsetti vaikuttaa. Ei varmaan hirveästi, kun ei se mitään maksa ja kaikki halukkaat sen saavat.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viime viikolla Porissa käydessä pisti silmään suuri mopoautojen määrä, oliko tuo vain näköharhaa vai onko siellä joka teinillä sellainen kottero?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Veikkaisin, että halvimmaksi tulee käyttää korttia mahdollisimman paljon. Mä olen aina silti vaihtanut jonkinverran puntia Suomen päässä, koska jos kentällä esim tulee käteisen tarve (ei tosin ole tullut), on rahanvaihto siellä todella kallista.

Jos meinaa taksia käyttää, niin käteistä kannattaa olla mukana. Toki nuo nykyään kortin pääosin hyväksyvät, mutta karmivat laskutuslisät tulee summan päälle.
 

passenger

Jäsen
Viime viikolla Porissa käydessä pisti silmään suuri mopoautojen määrä, oliko tuo vain näköharhaa vai onko siellä joka teinillä sellainen kottero?

Lähes jokaisella teinillä taitaa olla, eikä ainakaan Tampereella tai Turussa näy läheskään samoissa määrin ko. kotteroita. En sitten tiedä mistä mahtaa johtua. Satakuntalaista kateutta ehkä; "kun naapurin pojallakin on".
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos meinaa taksia käyttää, niin käteistä kannattaa olla mukana. Toki nuo nykyään kortin pääosin hyväksyvät, mutta karmivat laskutuslisät tulee summan päälle.

Tämä on kyllä totta. Viimeaikaiset reissut ovat suuntautuneet Manchesteriin ja siellä toi taksilla ajelu on niin halpaa, että unohtui kokonaan.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Lähes jokaisella teinillä taitaa olla, eikä ainakaan Tampereella tai Turussa näy läheskään samoissa määrin ko. kotteroita. En sitten tiedä mistä mahtaa johtua. Satakuntalaista kateutta ehkä; "kun naapurin pojallakin on".

Käsittääkseni tämä firma, mikä tuo näitä mopoautoja Suomeen, sijaitsee Porissa. Näin ainakin kuullut paikallisilta kun ihmetellyt samaa asiaa.
 

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viime viikolla Porissa käydessä pisti silmään suuri mopoautojen määrä, oliko tuo vain näköharhaa vai onko siellä joka teinillä sellainen kottero?

Ainakin täällä Raumalla mopoautot ovat todella suosittuja nykyään. Esim jos menet kaupungille päivällä, niin et voi olla näkemättä vähintään yhtä mopoautoa. Ja myöskin kadulla jolla minä asun, elelee neljä teiniä joista kolmella on oma mopoauto.

Eli suosittuja taitavat nämä häkkyrät täällä Satakunnassa olla. En sitten tiedä että mistä se johtuu, mutta ihan käteviähän nuo ovat. Joskin aika kalliita taitavat olla.
 

PuTi

Jäsen
Pitäisi koulua varten käydä ottamassa salmonellatesti. Näyte otetan paskasta. Olen nyt poltellut hieman kannabista vime päivinä. Kysymys kuuluu: Näkyykö kannabiksen käyttö salmonellatestistä? Jos näkyy niin kauanko kannattaisi odottaa ettei näy?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onhan tuossa tosiaan pieni riski sille, että kannabis näkyy testissä. Kannabis on siitä ikävä, että se rasvaliukoisena näkyy testeissä vielä kuukausien päästä. Olettaisin, että tapauksessasi näyte pitää antaa aikaisemmin. Näitäkin asioita on eri foorumeilla puitu ja muistelisin seuraavaa. Ymmärrykseni mukaan ei kannata laittaa purkkiin mitään pientä kikkaretta, vaan purkki mahdollisimman täyteen. Sen verran kannattaa kuitenkin jättää varaa, että voi vähän blandata vettä sekaan, jotta kannabis ei rasvaliukoisena tule näkyviin niin helposti. Tarkasti en näitä kaikkia kikkoja muista, mutta tuollaisella setillä itse lähtisin liikkeelle.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En usko, että näkyy, mutta tiedäpä sitten. Juo vitusti vettä pari päivää, niin nou problimo :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös