Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 977 455
  • 47 170

Morales

Jäsen
Onko kenelläkään tietoa, löytyykö sellaista ohjelmaa jolla voi virtuaalisesti leikkiä kuormatilojen täyttöä. Töissä tarvitsee laskea rekkoihin menevien tavaroiden tilantarve ja se on paperille raapustelemalla ja päässä pähkäilemällä aika hidasta hommaa. Kovasti yritin googletella, mutta mitään en löytänyt.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onko kenelläkään tietoa, löytyykö sellaista ohjelmaa jolla voi virtuaalisesti leikkiä kuormatilojen täyttöä. Töissä tarvitsee laskea rekkoihin menevien tavaroiden tilantarve ja se on paperille raapustelemalla ja päässä pähkäilemällä aika hidasta hommaa. Kovasti yritin googletella, mutta mitään en löytänyt.

Pienellä googlettelulla löytyi ainakin seuraavia... En tiedä yhtään, että mitä ovat, mutta lupaavilta näyttävät.

Truck Container Cargo Load Plan Software Advanced calculator that computes as you type
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Apua tarvitsisi matematiikassa. Pellettivaraston koko on 2,2m X 2,2m. Tonni pellettiä vie tilaa 1,6 kuutiota. Kuinka paljon korkeutta tonni pellettiä vie varastossa?

Tekisin sinne mittatikun, niin tiedän talvella paljonko papanaa on jäljellä. Kiitti.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Automiehille kysymystä. Naapurilla auto seissyt koko talven, eikä tietenkään ollut irroitettu akkua tai tehty mitään muutakaan. Auto siis vain jätettiin talveksi paikalleen. Nyt sitten kun tuo sinällään suhteellisen tuore Fiat Groma (tjsp) paljastui lumen alta niin naapuri kyseli koetettaisiinko käyntiin ottamalla apuvirtaa minun autosta.

Olen kyllä aikaisemminkin virtaa antanut ja ilmeisesti aina väärin. Olen nimittäin ollut siinä uskossa, että plus navat keskenään yhteyteen, mutta miinusnavat olen myös kytkenyt akkujen miinuspuoliin. Koskaan ei ole mitään ongelmia ollut, mutta onko tuo siis totaalisen väärä tapa (miinukset tulisi toisesta kytkeä esim. runkoon ?).

Vielä olisi hyvä saada vinkki siitäkin, kannattaako tuollaista tapausta lähteä itse elvyttämään ja olisiko parempi koettaa ottaa akku irti ja ladata ihan laturilla ?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Automiehille kysymystä. Naapurilla auto seissyt koko talven, eikä tietenkään ollut irroitettu akkua tai tehty mitään muutakaan. Auto siis vain jätettiin talveksi paikalleen. Nyt sitten kun tuo sinällään suhteellisen tuore Fiat Groma (tjsp) paljastui lumen alta niin naapuri kyseli koetettaisiinko käyntiin ottamalla apuvirtaa minun autosta.
Minähän en mitään autoista tiedä, mutta olen antanut kertoa itselleni, ettei nykyautoilla kannata antaa apuvirtaa. Siinä saattaa olla kohta kaksi liikkumatonta autoa yhden sijaan. Olisi kiva saada totuus tähänkin myyttiin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minähän en mitään autoista tiedä, mutta olen antanut kertoa itselleni, ettei nykyautoilla kannata antaa apuvirtaa. Siinä saattaa olla kohta kaksi liikkumatonta autoa yhden sijaan. Olisi kiva saada totuus tähänkin myyttiin.
Juuri näin. Yritin aiheesta googletella, mutta kyllä tuntuu ohjeet ja näkemykset eroavan ja näin nettimaailmassa eihän sitä maallikko tiedä mihin uskoa.

Tuo oma ongelmani tosin ratkennee sillä, että tuon mökiltä laturin ja siinä ei ainakaan riskejä ole. Silti olisi ihan mielenkiinoista kuulla jonkun Jatkoajan asiantuntijan näkemys.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
En ole automies, mutta pari kertaa olen apuvirtaa käyttänyt. Plusnavat yhteen starttikaapelilla. Toinen miinusnapa laitetaan virtaa antavan auton miinusnapaan ja toinen miinusnapa isketään kiinni virtaa vastaanottavan auton runkoon (metalliosaan) kiinni. Noin minä olen apuvirtaa käyttänyt ja naapurini vielä antoi samalla tavalla apuvirtaa upouudesta Porschestaan ja kumpikin oltiin tyytyväisiä.

En ota vastuuta, jos joku rikkoo akkunsa tuolla minun tavallani, mutta noin se on minulla aina toiminut. Käytössäni on vuoden 2002 Focus. Apuvirtaa olen saanut myös tämän vuosikymmenen autoista ilman mitään ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Osaako joku kertoa, mistä näkee Google+:sta, paljonko verkkoalbumit käyttävät tallennustilaa? Vanhassa gmailissa näki sivun alalaidasta ko. tiedon, mutta tuolta plussasta en vain osaa katsoa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olen kyllä aikaisemminkin virtaa antanut ja ilmeisesti aina väärin. Olen nimittäin ollut siinä uskossa, että plus navat keskenään yhteyteen, mutta miinusnavat olen myös kytkenyt akkujen miinuspuoliin. Koskaan ei ole mitään ongelmia ollut, mutta onko tuo siis totaalisen väärä tapa (miinukset tulisi toisesta kytkeä esim. runkoon ?).
Kyllä se noin on ihan oikein. Plus-navat naimisiin ja miinukset samoin. Molemmat akut ovat jo maadoitettu omiin autoihinsa, joten maadoitusta ei ole tarvetta enää tehdä.

Vielä olisi hyvä saada vinkki siitäkin, kannattaako tuollaista tapausta lähteä itse elvyttämään ja olisiko parempi koettaa ottaa akku irti ja ladata ihan laturilla ?
Jos akku on ollut ns. umpijäässä, niin elvytys voi olla yleensäkin hieman kyseenalaista.

Mitä sitten tulee vertailuun verkkovirtalaturi <-> auton oma laturi, niin tyhjiä akkuja yleensä elvytetään verkkovirtalaitteella. Se on pidempi aikainen prosessi, mutta lataa paremmin akun täyteen.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Minähän en mitään autoista tiedä, mutta olen antanut kertoa itselleni, ettei nykyautoilla kannata antaa apuvirtaa. Siinä saattaa olla kohta kaksi liikkumatonta autoa yhden sijaan. Olisi kiva saada totuus tähänkin myyttiin.
Kyllähän ainakin jossain autossa se kaapelikäynnistys vetää ajoneston päälle. Esim ex-tyttöystävän Renault Megane oli tämmöinen. En sitten tiedä, oliko kyse ominaisuudesta vai viasta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllähän ainakin jossain autossa se kaapelikäynnistys vetää ajoneston päälle. Esim ex-tyttöystävän Renault Megane oli tämmöinen. En sitten tiedä, oliko kyse ominaisuudesta vai viasta.
Eli emme saaneet vielä vastausta myytin todenperäisyyteen. Onko tämä nyt sitten vielä plausible?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Eli emme saaneet vielä vastausta myytin todenperäisyyteen. Onko tämä nyt sitten vielä plausible?

Tästä saisi ehkä kaikkien aikojen tylsimmän jakson Myytinmurtajiin. Tyypit katselisivat, kun akku latautuu ja yrittäisivät käynnistää sen jälkeen auton.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Vai kannattaisiko ihan suoraan ostaa uusi akku? Nuo talven yli seisseet akut kun eivät monesti enää kovin luotettavia ole. Eikä se uusikaan nyt maltaita kumminkaan maksa.

Itse esim. laitoin aikoinaan intin ajaksi oman auton seisontaan, ja unohdin akun paikalleen. Kun sitten joskus helmikuussa otin auton takaisin käyttöön, lähti se apuvirralla käyntiin, mutta akku ei enää varannut itseään. Eli aina sammuttamisen jälkeen oli taas tyhjänä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tästä saisi ehkä kaikkien aikojen tylsimmän jakson Myytinmurtajiin. Tyypit katselisivat, kun akku latautuu ja yrittäisivät käynnistää sen jälkeen auton.
Täytyy myöntää, että nauttisin kyllä enemmän Jeremy Clarksonin lähestymistavasta Renault Meganen kohdalla.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Saako Youtuben jotenkin tajuamaan että näyttäisi esim. kaikki musiikkivideot ja NHL-videot aina parhaalla mahdollisella laadulla? Nykyäänhän on tarjolla todella hyvälaatuista materiaalia mutta oletuksena Youtube näyttää videon alhaisella laadulla enkä sitten yleensä muista vaihtaa laatua kun katsoo videoita.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Saako Youtuben jotenkin tajuamaan että näyttäisi esim. kaikki musiikkivideot ja NHL-videot aina parhaalla mahdollisella laadulla? Nykyäänhän on tarjolla todella hyvälaatuista materiaalia mutta oletuksena Youtube näyttää videon alhaisella laadulla enkä sitten yleensä muista vaihtaa laatua kun katsoo videoita.
Asetuksista menet Toisto -välilehdelle, ja valkkaat sieltä "Valitse aina mahdollisimman korkealaatuinen video yhteyteni laadun ja soittimen koon perusteella" ja sen lisäksi "Toista koko ruudun tilassa aina HD-laatuinen video (jos saatavilla)".

Pikkuruudulla laatu pysyy 380p -tasoisena, koska sitä suurempana ei kannata tietenkään toistaa, ja HD-tilassa valitaan 720p, vaikka 1080p olisi tarjolla. Mikä on tietty hiukan perseestä.
 

J.Petke

Jäsen
Tässä keskustelin kaverin kanssa asiasta ja tilanteessa jossa palvelualojen ammattiliiton mukaan hän olisi oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan mutta päätöksen kuulemma (siitä, että saako liitto maksaa hänelle) tekee työvoimatoimisto. Miksi ihmeessä ja millä perustein he yleensä tuon päätöksen tekevät?
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
--- akku ei enää varannut itseään. Eli aina sammuttamisen jälkeen oli taas tyhjänä.
Ja eikös siinä ole sekin vaara, että jos akku ei ota kunnolla varausta, niin paskoo laturin pidemmän päälle? Vai olenko ihan kujalla?

Täytyy myöntää, että nauttisin kyllä enemmän Jeremy Clarksonin lähestymistavasta Renault Meganen kohdalla.
Varmasti, jos se tekisi sille väkivaltaa. On meinaan sysipaska vehje. Tai ainakin omat kokemukset antoi sellaisen kuvan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ja eikös siinä ole sekin vaara, että jos akku ei ota kunnolla varausta, niin paskoo laturin pidemmän päälle? Vai olenko ihan kujalla?
- - -

No jos oikein pitkälle mennään ja laturi on mallia made in macao ja hankittu hongkongista, niin ehkä. Laturihan lataa kunnes hiffaa että akku on täynnä. Jossei se akku enää täyty, niin laturi käy kuumana pitempään. Joskus v. miekka ja kivi asiaan sai vielä korjausta kun laittoi akkuun uudet nesteet, niin yleensä alkoi pelittää. Nykyakuille ei oikein enää voi tehdä mitään tuossa vaiheessa. Siis järkevin kustannuksin.

Vielä tuohon ulkopuolisen virran käyttöön liittyvänä juttuna sen verran, että jos johonkin autoon on rakennettu systeemi jossa joku voi mennä vikaan vikaan vikaan, niin on se mainittu käyttöohjeissa. Vähän samoin kuin automaattivaihteisten autojen hinaaminen. Ohjeissa on kerrottu miten se tehdään. Jos ohjeissa sanotaan, että maajohto pitää laittaa runkoon, niin sitten laitetaan. Jos ei sanota, sen voi kytkeä akun miinukseen. Ne kerrat kun on käynyt että akku on sipannut, niin olen laittanut väri väriin.
 

scholl

Jäsen
Vielä olisi hyvä saada vinkki siitäkin, kannattaako tuollaista tapausta lähteä itse elvyttämään ja olisiko parempi koettaa ottaa akku irti ja ladata ihan laturilla ?

Olisi mukavaa tietää yksikin syy, miksei akkua ladattaisi laturilla. Siis apuvirran antaminen on perusteltua silloin, kun auto on jumissa jossain, ts. jäänyt vaikkapa valot päälle, akku mennyt tyhjäksi ja ihmisen pitää päästä kotiinsa, mutta tuollainen tilanne, missä auto on parkissa, ei ole mitään järkeä tehdä muuta kuin ladata se akkulaturilla. Esim. itse lataan mm. prätkän akkua vähän väliä, jottei se akku kuole, jos sillä prätkällä ei aja. Tosin se on myöskin niin, että mm. tuon prätkän akuissa on käynyt niin, että jos jännite pääsee liian alhaiseksi niin se ei enää edes lähde akkulaturilla pelittämään, vaan on pakko ostaa uusi akku. Siinä mielessä en oikein tajua tuota meininkiä, että joku ei talven aikana lataile akkua aina silloin tällöin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tässä keskustelin kaverin kanssa asiasta ja tilanteessa jossa palvelualojen ammattiliiton mukaan hän olisi oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan mutta päätöksen kuulemma (siitä, että saako liitto maksaa hänelle) tekee työvoimatoimisto. Miksi ihmeessä ja millä perustein he yleensä tuon päätöksen tekevät?

Siksi, että liitot eivät päätä sitä kuka on 'työtön työnhakija' Työkkärin päätös siis on edellytys sille, että joku muu voi jotain maksaa. Eihän työkkäri maksa kenellekään yhtään mitään.
 

J.Petke

Jäsen
Siksi, että liitot eivät päätä sitä kuka on 'työtön työnhakija' Työkkärin päätös siis on edellytys sille, että joku muu voi jotain maksaa. Eihän työkkäri maksa kenellekään yhtään mitään.

Ok, tätä juuri hain. Eli on oltava "rekisteröity" työtön työnhakija, että saa liiton rahaa. Mietimme vain, että jos liitto maksaa niin voi hakea hieman keveämmällä mielellä työtä omalta alaltaan kun taas normaalissa tapauksessa olisi pakko ottaa vastaan se ensimmäinen työ mitä tarjotaan, muuten menettää tuet.

Kiitos suuresti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös