En ole automiehiä, mutta käsittääkseni mikäli kytket plus- ja miinusnavat yhteen, niin reaktiossa syntyy ja irtautuu mahdollisesti vetyä, joka taas saattaa (epätodennäköisesti, mutta mahdollisesti) kipinästä johtaa siihen, että akkuleikkisi oli elämäsi viimeinen.
Se on justiinsa näin.
Toinen syy minkä takia kannattaa kytkeä miinukset autojen moottorilohkon kautta on se, että silloin minimoidaan jännitteen alenemaa aiheuttavia kohtia, eli akun maadoitus auton runkoon ja rungon ja moottorin välinen piuha.
Jos akkumulaattori on päässyt talven aikana täysin tyhjäksi, se pahimmassa tapauksessa on jäätynyt halki.
Toinen asia on se, että normi starttiakku ei kestä syväpurkausta.
Tällöin akun lyijylevyihin muodostuu sulfaattia, joka ei johda sähköä.
Sulfaatin saa jossain määrin vielä irti kunnollisella laturilla, jossa on akun elvytystoiminto, mutta kyllä se akku joka syväpurkauksessa sipeensä ottaa.
PS
Ennen muinoin akun elvytys hoidettiin kytkemällä se hetkeksi suoraan verkkovirtaan.
PPS
Akkujen vedenlisäyskorkit kuuluu avata latauksen ajaksi, saattapi muuten possahtaa, vissiinkin liiallisen vedyn kertymisen takia.