Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 021 386
  • 47 213

Bartholomew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Ei voi auttaa kun et kerro päiviä jolloin olisit menossa. Ja eikös noi sivut, sen jälkeen kun olet ne lennot valinnut, niin näytä ihan täysin selkeästi mikä on kokonaishinta?

Ja tohon reppu+tietotokonelaukku juttuun epäilen, ettei onnistu ryanairilla. Varma en tosin ole. Itse olen noilla ryanairin lennoilla käyttänyt sellaista pienempää matkalaukkua. Sinne kuitenkin mahtuu todennäköisesti se tietokonelaukku ja vielä samat tavarat kuin reppuun, ja sen saa ottaa mukaan matkustamoon.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tietääköhän kukaan täällä hyvää konstia päästä eroon tummista silmänalusista? 15 vuotta rillipäänä teki tehtävänsä ja nyt kun sain piilarit asia vaivaa aika paljon. Pari kertaa on tultu kysymään, että oonko saanut turpaani... Hiukan noloa.
 

Rocco

Jäsen
Joku on suositellut peräpukamavoidetta tummiin silmänalusiin. Periaatteessa sen pitäisi toimia, mutta onko käytäntö sitten sama, en tiedä. Kokeile.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onkos välillä Rauma - Pomarkku koko tiekaistale valaistu? Joutuuko ko. matkalla käyttämään kaukovaloja yöllä ajaessa?

Ei ole kokonaan valaistu, toisin kuin palstaveli väitti. Eli kaukovaloja joutunet käyttämään Noormarkku-Pomarkku välillä ainakin.

Sitten oma tyhmähkö kysymys: kiipeilevätkö oravat useinkin kerrostalojen seiniä pitkin? Siis kymmenes kerros kyseessä ja huomasin oravan suuntaavan seinää pitkin ylös.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joku on suositellut peräpukamavoidetta tummiin silmänalusiin. Periaatteessa sen pitäisi toimia, mutta onko käytäntö sitten sama, en tiedä. Kokeile.
Niksi-Pirkassa tuota suositeltiin silmäpusseihin. Tummiin silmänalusiin auttaa nukkuminen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaukovalot moottoritiellä?

Mitä sanotaan pykälissä kaukovalojen käytöstä moottoritiellä? Näytti viikonlopun aikana nelostiellä olevan molempia käytäntöjä, eli niitä jotka vaihtoivat lähivaloille ja myös niitä, jotka ajoivat vaihtamatta. Itse vaihdoin lähivaloille jos vastaantulevan valot häikäisivät. Kun itse vaihtoi, niin toinenkin lähes poikkeuksetta vaihtoi. Mutta ne pykälät?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Mitä sanotaan pykälissä kaukovalojen käytöstä moottoritiellä?
- - -
Itse vaihdoin lähivaloille jos vastaantulevan valot häikäisivät. Kun itse vaihtoi, niin toinenkin lähes poikkeuksetta vaihtoi. Mutta ne pykälät?

Pykälät eivät kai erottele moottoritietä erikseen, ei ainakaan silloin kun itse kortin sain.

Mutta ymmärtääkseni nykyisin autokoulussa opetetaan ettei tarvitse vaihtaa lyhyille moottoritiellä. Toinen typeryys on se, että opettavat vaihtamaan takaisin pitkille juuri kohtaamisvaiheessa. Molemmat sen takia että kuski näkisi paremmin koko ajan. Vaan entä se vastaantuleva kuski, joka ei hetkeen näe kuin valopalloja silmissään.

Ja kaikki tämä johtuu tietysti siitä, ettei nykynuoret osaa eivätkä ole juurikaan ajaneet pimeässä ilman katuvaloja.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mitä sanotaan pykälissä kaukovalojen käytöstä moottoritiellä? Näytti viikonlopun aikana nelostiellä olevan molempia käytäntöjä, eli niitä jotka vaihtoivat lähivaloille ja myös niitä, jotka ajoivat vaihtamatta. Itse vaihdoin lähivaloille jos vastaantulevan valot häikäisivät. Kun itse vaihtoi, niin toinenkin lähes poikkeuksetta vaihtoi. Mutta ne pykälät?
Valojen käyttöä laissa ei erotella tiestä eli moottoritiellä ja muillakin tiellä sovelletaan tieliikennelain 23§.

Sehän menee siis näin:
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.

(copypaste Finlexistä)

Lisäksi 38§ sanoo näin: Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toinen typeryys on se, että opettavat vaihtamaan takaisin pitkille juuri kohtaamisvaiheessa. Molemmat sen takia että kuski näkisi paremmin koko ajan. Vaan entä se vastaantuleva kuski, joka ei hetkeen näe kuin valopalloja silmissään.

Ei se ole typeryyttä eikä enää niin uusikaan neuvo. Itse olen ollut autokoulussa melkein 20 vuotta sitten ja muistan tuon neuvon sieltä. Jos vaihdat kohdattaessa takaisin pitkille, niin silloinhan vaihdat ne siinä kun auton keulat ovat samalla kohtaa. Tai ihan hitusen myöhemmin. Ei ne pitkät siitä enää osu sen vastaantulevan kuskin silmiin, sillä ei ne valot leviä niin paljoa tai nouse siihen kuskin silmiinkään. Muistan tuota treenatun pimeässäkin ja se oli oikeasti toimivaa, ei häikäissyt mitenkään. Oleellista on tietysti tuo kohtaamisvaihe, ei niitä pidä takaisin vaihtaa pitkille ennen kohtaamista.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Juu, juttu lähti syyttäjälle ja saan sitten aikanaan kansliapäätöksen. Mutta se se ajokiellon määrä kiinnostaisi. Niin, kanta-hämeen syyttäjänvirasto tekee tämän päätöksen jos sillä on mitään merkitystä.


Tänään juttelin syyttäjän kanssa kun ei oo mitään kuulunut, juttu menee piakkoin oikeuteen ja sit joskus saan päätöksen, hänen valistunut arvio oli että 6kk on ajokielto ja se on alkanut juhannuksesta. Tää juttu on selvää kuin pässinlihaa mutta päätöksiä ei saa sitten millään. Prkl.
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mistähän sitä saisi tietää, mitä rokotteita meikäläiselle on tässä elämän varrella annettu? Mitä rokotteita esim. armeijassa annetaan? Pikaisella Googletuksella en saanut kunnolla selkoa näistä asioista.. Entäs jos ulkomaille lähtee, mitä rokotteita pitää olla/olisi hyvä olla otettuna?

Nimim. Jouluksi Thaimaahan..
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Mistähän sitä saisi tietää, mitä rokotteita meikäläiselle on tässä elämän varrella annettu? Mitä rokotteita esim. armeijassa annetaan? Pikaisella Googletuksella en saanut kunnolla selkoa näistä asioista.. Entäs jos ulkomaille lähtee, mitä rokotteita pitää olla/olisi hyvä olla otettuna?

Nimim. Jouluksi Thaimaahan..

Juuri muutama päivä sitten radiouutisissa oli juttua tästä, eli jos rokotekorttia ei ole tallessa eikä muutenkaan asiaa muista, niin ainut vaihtoehto on soitella ne terveysasemat läpi, joissa on asioinut. Todella outoa sinällään ettei noille tiedoille ole vieläkään mitään yleistä rekisteriä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Ota selvää mitä thaikkuihin tarvitaan, siis rokotteita. Intissä olet ainakin saanut jäykkäkouristus/kurkkumätä-rokotteen ja varmaankin rokotteen aivokalvontulehdusta vastaan.

Tai sitten käytät googlea ja pistät armeijan rokotukset hakupalkkiin ja löydät tämän sivun.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marmiksen Kuula eli MaKu. Tuo useampaakin palloilulajia lähinnä alasarjoissa harrastava helsinkiläisseura. Mutta mikä ihmeen "Marmis"?

Ehkä olen vain huono googlettaja, mutta en löytänyt asialle selvyyttä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Marmiksen Kuula eli MaKu. Tuo useampaakin palloilulajia lähinnä alasarjoissa harrastava helsinkiläisseura. Mutta mikä ihmeen "Marmis"?

Ehkä olen vain huono googlettaja, mutta en löytänyt asialle selvyyttä.

Olisikohan kyse Marjaniemestä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mistähän sitä saisi tietää, mitä rokotteita meikäläiselle on tässä elämän varrella annettu? Mitä rokotteita esim. armeijassa annetaan? Pikaisella Googletuksella en saanut kunnolla selkoa näistä asioista.. Entäs jos ulkomaille lähtee, mitä rokotteita pitää olla/olisi hyvä olla otettuna?

Nimim. Jouluksi Thaimaahan..

Et sitten mistään. 5 vuotta sitten minulla oli edessä sama ruljanssi ja sama syy.
Soitto oman sotilaspiirin esikuntaan ja pyyntö nähdä oma kantakortti. Siellä oli myös kaikki intissä tehdyt toimenpiteet kuten rokotukset. Kirjoitin ylös. Sitten ongelma tuli vastaan. Olen syntynyt Tampereella, muuttanut Imatralle, Helsinkiin, Tuusulaan, Vaasaan, Mustasaareen, Vaasaan jne... Soitto neuvolaan Tampereelle jossa kävin, seurasin rokotetietojani (kirjallinen pyyntö aina..) Helsinkiin asti, siellä jäljet katosivat eli neuvolassa annettuja en löytänyt. Sitten pyyntö edellisen duunipaikan työterveyslääkäriin, sieltä sain annetut rokotteet. Sitten omalle lääkärille joka kirjasi kaikki omalle koneelle, sekä antoi uuden rokotekortin. Päädyin ottamaan jäykkäk. uudelleen sekä twinrix tms hepatiitti rokotteen.

Huom. Ota hepatiitti heti. Tarvit kolme piikkiä ja väliä pitää olla muistaakseni kuukausi joka piikillä. 2 ekaa taisi antaa riittävän suojan ja 3 piikki oli ns tehoste, joka lääkärin mukaan taitaa riittää loppuelämän (eikä vain 10 vuotta kuten aikaisemmin uskottu).
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitoksia kaikille vastanneille! Jep, eli jäykkäkouristus rokotehan se oli mikä intissä annetaan, niin muistelinkin, mutta hyvä oli saada varmistus asiaan. Eli periaatteessa "uutena" rokotteena, en tarvitse kuin tuon hepatiitti A+B rokotteen. Sikotauti, tuhkarokko rokote annetaan ymmärtääkseni jokaiselle Suomen kansalaiselle jo ihan lapsena.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
En usko. Seura on kai Malmille keskittynyt ja Marjaniemi on ainakin meikäläiselle "Maris". Tuskin se Marmis silti Malmistakaan tulee.

Ainakin heidän baseball-joukkueensa pelaa nimellä Malmi Bullets.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös