Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 099 785
  • 47 269

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko Eurooppalaisen Business Travel -tms. matkavakuutus kategorisesti voimassa myös vapaa-ajan matkoilla? Nettisivuilta saa sellaisen käsityksen, mutta kortissa ei lue asiasta mitään suuntaan eikä toiseen.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Onko jotain muuta keinoa?

Nyt on liian väsynyt tarkistamaan tiettyjä asioita, mutta näin nopeasti muutama neuvo/ mielipide.
Muistaakseni Anaali käyttää Thor-sateliittiä, joten googleta sen sijainti. Etelän suunnassa taitaapi olla. Sitten katsele kompassilla sieltä partsilta ja kun löydät oikean suunnan, niin tsiikaa, ettei siinä ole mitään esteitä, esim puita(kaan). Jos näkyvyys taivaalle on esteetön sateliitin suuntaan, niin avot.

Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna.

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Help!

Olisi hankintalistalla aurikopaneelisähköjärjestelmä mökille. Tarve olisi noin neljälle lampulle, invertterille, jolla voisi ladata kännykkää, akkuporaa, läppäriä yms. satunnaisesti ja ehkä myös 12v pumpulle kasvimaan kastelua varten. Ei siis mitään jääkaappia eikä muutakaan jatkuvasti päällä olevaa vehjettä siihen tarvita. Telkkarikin on mökillä hyi hyi.

Kertokaapa virtuoosit mitä minä nyt sitten oikein tarvitsen. Paneeli(t) tulisi(vat) rantaan n. 30m päähän akuista ja itse mökistä, kun mökki on varjoisessa paikassa. Mökki ei ole talviasuttava, eli tarvinnemme 'geeliakut' vai mitä helvettiä ne nyt olevatkaan.

Elikkä:

- kunka isot paneelit?
- kuinka isot ja millaiset akut?
- onko paneeli(e)n ja akuston välinen etäisyys joku ongelma?
- kannattaako hommata säätyvä aurinkoa seuraava paneeli, eli onko hintansa väärtti?
- mitä minä unohdin kysyä?

t. hanu

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Elikkä:

- kunka isot paneelit?
- kuinka isot ja millaiset akut?
- onko paneeli(e)n ja akuston välinen etäisyys joku ongelma?
- kannattaako hommata säätyvä aurinkoa seuraava paneeli, eli onko hintansa väärtti?
- mitä minä unohdin kysyä?

t. hanu

Minulla on mökillä 130-wattinen paneeli ja 2x180Ah normaalit huoltovapaat akut höystettynä agregaattiliitännällä. Omaan käyttöön nuo ovat ehkä ylimitoitetut, kun käyttö on juurikin pimeänä aikana valoa ja muuten kännykän ja läppärin latausta+vesipumppu. Jääkaappi+muut extrat toimivat kaasulla. Nuo akut olen jättänyt talveksi paikalleen ja toimivat hyvin jo kolmatta vuotta. Geeliakut ovat siis hifistelyä.

Toki etäisyys on ehkäpä ongelma riippuen maastosta. Piuhan joudut vetämään joka tapauksessa. Meillä paneeli on mökin katolla, koska mökki ei ole varjossa kuin yöllä. Koska meillä maasto on pelkkää kalliota, olisi piuhojen vetäminen todella hankalaa.

Nuo aurinkoa seuraavat paneelit ovat todella kalliita ja omankin käyttösi ollessa vähäinen, niihin ei kannatane investoida, vaan laittaa normipaneeli hyvään paikkaan.

Jos joudut käyttämään invertteriä paljon, satsaa sellaiseen malliin, joka on mahdollisimman hiljainen(tuuletin) ja riittävästi tehoa., sillä tuo tuulettimen hurina alkaa jossain vaiheessa syömään miestä. Minä hommasin läppärille 12V laturin juuri siksi, ettei tarvitse kuunnella sitä tuulettimen hurinaa. Eli kannataa satsata sellaisiin vehkeisiin, jota voi ladata tupsyt-latureilla. Sitä tehoa tarvitaan invertteristä mm. naisten hiusten föönaukseen kun olette menossa viihteelle...

Meillä on mökillä yhteensä 15 lamppua ja kaikki ovat ledisellaisia. Jos tarvitset esim.keittiön pöydän päälle kohdistavaa valoa, osta ledikohdevalo(t), sillä nuo yleisvalot ovat perseestä muuhun kuin siihen, etä näet eteesi, kun menet yöllä kuselle.

Muista myös mitoittaa lataussäädin ja sulakepaneeli myös tulevaisuuden varalle. Koskaan ei tiedä mitä sähkövempaimia sitä tulee mökille keksittyä. Vaikka se telkkari on nyt kielletty, se ei välttämättä ole sitä parin vuoden päästä.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Suunnittelen huomista pyörälenkkiä ja siksi kysynkin, että onko Hauholla mitään ruokapaikkaa missä saa syödä terassilla ruokaa?

Myrrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suunnittelen huomista pyörälenkkiä ja siksi kysynkin, että onko Hauholla mitään ruokapaikkaa missä saa syödä terassilla ruokaa?

Neljässä oravassa on ainakin terassi ja eiköhän sinne tarjoilla ruokaakin. Samaiselta terassilta avautuu näköala linja-autoasemalle päin, joten voit syöpöttelyn ohessa tarkistaa, joko hauholaiset ovat saaneet uuden pankkiautomaatin räjäytetyn tilalle.

http://www.neljaoravaa.net/ (linkistä avautuvat hauholaisen olut- ja ruokaravintolan kotisivut)

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Totaalinen muistikatkos iski: millä näppäinyhdistelmällä saa espanjan ñ-kirjaimen?

Ctrl + v on jo käytössä, kiitosta vaan.

scholl

Jäsen
Eikö sulla ole samassa näppäimessä jossa on ¨ niin myöskin ~. Eli painat alt gr + se näppäin ja siten n. Tulee nopeammaksi kuin ascii koodien käyttäminen.

Onko Jatkoajassa Saunalahden kännykkäliittymien käyttäjiä?

Tässä on ihmetelty, että missäs heinäkuun lasku oikein viipyy. Yleensä olen laskut saanut aina kuun puolivälin tienoilla suoraan sähköpostiini. Tuoreinta avointa laskua ei näy myöskään oma.saunalahti.fi-sivujen kautta. Edellisen laskun päiväys on 16.6. Kyseessä on pakettiliittymä, joten syy ei voi olla liian pienissä laskuissakaan.

Hyvä tuttavani vaihtoi Saunalahdelle noin kaksi viikkoa sitten ja hän sai vain muutama päivä liittymänsä aukeamisesta tekstiviestin, jossa kerrottiin että Saunalahden reskontran mukaan hänen laskunsa ovat maksamatta.

Vaikuttaisi siis siltä, että Saunalahdella sekoillaan. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Operaatio -Iso nalle

Nettisivuja olisin siis vailla. Mistä saa ison nallen ostettua?

Googlettanu olen jo, mutta ei ole tullut vastaan hyviä kappaleita. Oulun kaupoista vois jostakin löytää, mutta shoppaamisfobisena joku voisi varmaan heitellä hyviä vihjeitä, mistä ISOn nallen löytäisi.

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vaikuttaisi siis siltä, että Saunalahdella sekoillaan. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

Kyllä itsellä ainakin näkyy lasku oma.saunalahdessa. Laskun päiväys 16.7. ja eräpäivä 2.8.

Itse vaihdoin liittymän + liittymäksi, jolloin saavat lähettää mainosviestejä kännykkään, ja minä saan joka neljännen kuukauden ilmaiseksi. Voiko tästä olla kysymys sinun kohdalla? Samalla kun vaihdoin liittymää, oli pakko valita maksanko vajaan euron paperilaskusta vai otanko ilmaisen sähköisen laskun. Valitsin ilmaisen.

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nettisivuja olisin siis vailla. Mistä saa ison nallen ostettua?

Googlettanu olen jo, mutta ei ole tullut vastaan hyviä kappaleita. Oulun kaupoista vois jostakin löytää, mutta shoppaamisfobisena joku voisi varmaan heitellä hyviä vihjeitä, mistä ISOn nallen löytäisi.

Käytä Jomppa_koon menetelmiä ja lähetä sille naiselle vain runo ja rahaa. Unohda nalle.

Ei mutta vaikka shoppaamisfobian omaat niin käy silti ihmeessä pyörähtämässä kaikissa isoissa paikallisissa tavarataloissa. Varmasti löytyy.

Kyllä itsellä ainakin näkyy lasku oma.saunalahdessa. Laskun päiväys 16.7. ja eräpäivä 2.8.

Itse vaihdoin liittymän + liittymäksi, jolloin saavat lähettää mainosviestejä kännykkään, ja minä saan joka neljännen kuukauden ilmaiseksi. Voiko tästä olla kysymys sinun kohdalla? Samalla kun vaihdoin liittymää, oli pakko valita maksanko vajaan euron paperilaskusta vai otanko ilmaisen sähköisen laskun. Valitsin ilmaisen.

Okei, mystiikkaa.

Mulla on tuo tuommoinen "joka 4. kk ilmaiseksi"-liittymä ollut alusta saakka, eli jostain tammikuusta lähtien kai. Tähän asti on homma toiminut niinkuin sovittukin, mutta nyt tilanne vaikuttaa kummalliselta. Mainosviestejä ei ole näkynyt koskaan.

Aluksi tuli paperilasku tännekin, mutta joskus talvella kävin netin kautta vaihtamassa laskutusvaihtoehdoksi sähköpostiin saapuvan laskun. Ihan hyvin sekin on toiminut ennen tätä.

No kaipa nuo ottavat yhteyttä sitten joskus.

Kassellaan.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Emäntä möi pesukoneensa ja sitä tullaan huomenna hakemaan. Ongelmaksi muodostui semmoinen asia, että yksi pesukoneen semmoinen säädettävä jalka on edellisen muuton yhteydessä hukkunut. Eli mistä tuommoisen saisi mahdollisimman nopeasti ja käykö kaikkien pesukoneiden jalat keskenään yhteen? Eli jos riipaisen omasta koneesta jalan sen koneeseen ja etsin ajan kanssa omaan koneeseen uuden jalan.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...käykö kaikkien pesukoneiden jalat keskenään yhteen?

Luulen bansku, että kukaan täällä ei ole selvännäkijä ja tiedä teitin perheen pesukoneista merkkejä, malleja ja muutenkaan yhtään mitään, joten kokeile ihan itse. Jos kierteet sopii, niin mikäs siinä?

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Luulen bansku, että kukaan täällä ei ole selvännäkijä ja tiedä teitin perheen pesukoneista merkkejä, malleja ja muutenkaan yhtään mitään, joten kokeile ihan itse. Jos kierteet sopii, niin mikäs siinä?

Onkelma on nyt siinä, että mun pesukone on täällä ja emännän pesukone siellä eli välimatkaa liian paljon ajellakseen eestaas muuten vaan. Ja kysymys on, että käyköhän ne kaikki keskenään? Mun merkki on Zanussi ja emännän merkki on Hoover.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun merkki on Zanussi ja emännän merkki on Hoover.

Zanussi ja Hoover, siinäpä vasta kysymys.

Mutta jos otat minkä tahansa pultin, joka käy niille jengoille, ja laitat vieläpä sen pultinpään ja kylppärin lattian väliin jonkun sopivankokoisen vanerilevyn palasen, niin siinähän on sulle säädettävä pesukoneenjalka ihan itse tehtynä.

Eikä tarvii sitten etsiä siihen toiseenkaan koneeseen mistään uutta jalkaa.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nostetaan nurtsi takaisin kuntoon kohdasta mihin pallo putosi ja teki lommon.

Tämä kuuluu jo varmaan Tyhmien kysymystenkin ketjuun, mutta miksi siihen tuollaisia tarvitaan? Eikö sitä voisi nostaa vain pelkästään käsin?

M10

Jäsen
Tämä kuuluu jo varmaan Tyhmien kysymystenkin ketjuun, mutta miksi siihen tuollaisia tarvitaan? Eikö sitä voisi nostaa vain pelkästään käsin?

Kyllä siihen tarvitaan tuollaiset haarukanomaiset piikit, jotta saadaan se parin-kolmen sentin monttu nostettua ympärillä olevaa viheriötä vahingoittamatta siistististi ylös. Ei ihmisen sormet pysty tuollaiseen, paitsi ehkä Michael Jacksonin tämän hetkiset sormet.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy