Elikkä:
- kunka isot paneelit?
- kuinka isot ja millaiset akut?
- onko paneeli(e)n ja akuston välinen etäisyys joku ongelma?
- kannattaako hommata säätyvä aurinkoa seuraava paneeli, eli onko hintansa väärtti?
- mitä minä unohdin kysyä?
t. hanu
Minulla on mökillä 130-wattinen paneeli ja 2x180Ah normaalit huoltovapaat akut höystettynä agregaattiliitännällä. Omaan käyttöön nuo ovat ehkä ylimitoitetut, kun käyttö on juurikin pimeänä aikana valoa ja muuten kännykän ja läppärin latausta+vesipumppu. Jääkaappi+muut extrat toimivat kaasulla. Nuo akut olen jättänyt talveksi paikalleen ja toimivat hyvin jo kolmatta vuotta. Geeliakut ovat siis hifistelyä.
Toki etäisyys on ehkäpä ongelma riippuen maastosta. Piuhan joudut vetämään joka tapauksessa. Meillä paneeli on mökin katolla, koska mökki ei ole varjossa kuin yöllä. Koska meillä maasto on pelkkää kalliota, olisi piuhojen vetäminen todella hankalaa.
Nuo aurinkoa seuraavat paneelit ovat todella kalliita ja omankin käyttösi ollessa vähäinen, niihin ei kannatane investoida, vaan laittaa normipaneeli hyvään paikkaan.
Jos joudut käyttämään invertteriä paljon, satsaa sellaiseen malliin, joka on mahdollisimman hiljainen(tuuletin) ja riittävästi tehoa., sillä tuo tuulettimen hurina alkaa jossain vaiheessa syömään miestä. Minä hommasin läppärille 12V laturin juuri siksi, ettei tarvitse kuunnella sitä tuulettimen hurinaa. Eli kannataa satsata sellaisiin vehkeisiin, jota voi ladata tupsyt-latureilla. Sitä tehoa tarvitaan invertteristä mm. naisten hiusten föönaukseen kun olette menossa viihteelle...
Meillä on mökillä yhteensä 15 lamppua ja kaikki ovat ledisellaisia. Jos tarvitset esim.keittiön pöydän päälle kohdistavaa valoa, osta ledikohdevalo(t), sillä nuo yleisvalot ovat perseestä muuhun kuin siihen, etä näet eteesi, kun menet yöllä kuselle.
Muista myös mitoittaa lataussäädin ja sulakepaneeli myös tulevaisuuden varalle. Koskaan ei tiedä mitä sähkövempaimia sitä tulee mökille keksittyä. Vaikka se telkkari on nyt kielletty, se ei välttämättä ole sitä parin vuoden päästä.