Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 035 576
  • 47 229

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mitähän nuo ex tempore-lääkkeet ovat?
Ihan sekoitettavia lääkkeitä, lääkeainesosista, esim jauhelääkkeitä kapseleihin jne. Ei farmaseutit kuitenkaan ihan turhaan opiskele montaa vuotta, ne ihan oikeasti osaa tehdä lääkkeitä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihan sekoitettavia lääkkeitä, lääkeainesosista, esim jauhelääkkeitä kapseleihin jne. Ei farmaseutit kuitenkaan ihan turhaan opiskele montaa vuotta, ne ihan oikeasti osaa tehdä lääkkeitä.

Lisätään vielä tähän, että vaaditaan asianmukaiset tilat, jotta ex tempore -lääkkeitä voi ja saa tehdä. Kaikki apteekit eivät kuitenkaan tee itse näitä ex tempore -lääkkeitä itse vaan ainakin osa Yliopistollinen apteekki -ketjun apteekeista teettää ex tempore-lääkkeet keskitetysti pk-seudulla.

vlad.
 

The M

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minähän vuonna mahtoi suomesta kadota viimeinen "palvelu-alko" eli missä myyjät päivystivät tiskin takana? Itse olen yhdessä tuommoisessa käynyt, vuosi oli joko 94 tai 95 ja paikkakuntana Pyhäsalmi.
 
Kertokaa, saako koulun kuraattori kertoa asioistani jollekin toiselle oppilaalle? Ei tämä nyt ole maailman vakavin asia, mutta eräs juttu mietityttää pahasti... Se liittyy minun ihmis/kaverisuhteisiin.

Toisaalta, ei mitään valittamista, mutta ei minuakaan olisi pakko sääliä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kertokaa, saako koulun kuraattori kertoa asioistani jollekin toiselle oppilaalle? Ei tämä nyt ole maailman vakavin asia, mutta eräs juttu mietityttää pahasti... Se liittyy minun ihmis/kaverisuhteisiin.

Ei saa. Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä (koulutusvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto) ja häntä koskevat samat vaitiolovelvollisuudet kuin ketä tahansa koulun työntekijää, oikeastaan vaatimukset ovat vieläkin tiukemmat. Eihän lapsi/nuori voi luottaa koulukuraattoriin ja kertoa henkilökohtaisista murheistaan ja ongelmistaan, jos on pelko siitä, että koulukuraattori kertoo niistä ilman lupaa kolmannelle osapuolelle.

vlad.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minähän vuonna mahtoi suomesta kadota viimeinen "palvelu-alko" eli missä myyjät päivystivät tiskin takana? Itse olen yhdessä tuommoisessa käynyt, vuosi oli joko 94 tai 95 ja paikkakuntana Pyhäsalmi.
Oman muistini mukaan Kruununhaan Alko Maurinkadulla oli viimeinen. Tästä olen suhteellisen varma. Tuosta linkistä, joka johtaa johonkin kossunkippaajien sivuille, joita ei liene hetkeen päivitetty, tulisi jonkinlainen vahvistus asialle. Kossunkippaajat
 
Ei saa. Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä (koulutusvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto) ja häntä koskevat samat vaitiolovelvollisuudet kuin ketä tahansa koulun työntekijää, oikeastaan vaatimukset ovat vieläkin tiukemmat.

vlad.

Ok. Kiitos vastauksesta.

Tuosta tummennetusta kohdasta sen verran, että tarkoittaako tuo sitten sitä, että esimerkiksi koulunkäyntiavustaja tai joku muu sellainen voi vihjailla edes vähän asioistani, toisin kuin kuraattori?

----------------

No joo, mikäs tässä... Tämä loppu kuulusi varmaan Naisasiat-ketjuun, mutta saattaa olla kohta ensimmäiset seurustelut edessä. Mikäs siinä, kun nainen tekee aloitteen ja osaa vielä etsiä minut facebookista, vaikka ei ole koskaan kuullut edes nimeäni. Yhteisiä kavereitakaan ei ole. Selvännäkijä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä loppu kuulusi varmaan Naisasiat-ketjuun, mutta saattaa olla kohta ensimmäiset seurustelut edessä. Mikäs siinä, kun nainen tekee aloitteen ja osaa vielä etsiä minut facebookista, vaikka ei ole koskaan kuullut edes nimeäni. Yhteisiä kavereitakaan ei ole. Selvännäkijä.
Kuulostaa todella vakavalta, kai lasten nimet on jo päätetty?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ok. Kiitos vastauksesta.

Tuosta tummennetusta kohdasta sen verran, että tarkoittaako tuo sitten sitä, että esimerkiksi koulunkäyntiavustaja tai joku muu sellainen voi vihjailla edes vähän asioistani, toisin kuin kuraattori?

Kaikkia koulunhenkilökuntaan kuuluvia koskee vaitiolovelvollisuus. Asioitasi ei saa levitellä muille, jollet ole ehdottomasti antanut siihen lupaa ja tuolloin tilanteen tulisi mielestäni olla sellainen, että keskustelut käydään sinun, koulun henkilökuntaan kuuluvan (olipa hän kuraattori, opettaja tai koulunkäyntiavusta tai joku muu) ja tämän kolmannen osapuolen ja mahdollisesti vanhempien välillä.

Tietenkin on tilanteita joissa on käytävä keskusteluja opettajan ja kolmannen osapuolen välillä (esim. koulukiusaaminen) mutta tuolloinkaan opettaja ei mielestäni saa kertoa kiusaajalle suoraan keskustelun sisällöstä vaan mainita, mitä asia koskee, mitkä tulevat olemaan seuraamukset nyt ja jatkossa jos vastaavaa tapahtuu. Ja jos kiusattu haluaa keskusteluun mukaan, minusta hänet on siihen otettava koska asia koskettaa erityisesti häntä.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: koulun henkilökuntaa koskee vaitiolovelvollisuus mutta oppilaana katsoisin kuitenkin, että kenelle asioitani kerron: opettajat, kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi, koulunkäyntiavustajat ovat turvallisia tahoja joiden kanssa keskustella. Sen sijaan muulle henkilökunnalle en puhuisi kipeistä asioista laisinkaan.

vlad.
 

Snagari

Jäsen
Argh. Painoin jotain controllia ja minusta ja nyt facebook näkyy mulla niin pienellä fontilla, että tuskin edes pystyy tekstiä näkemään. Miten saan sen takaisin normaaliin fonttiin?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toisesta ketjusta lainattua.

Mikä on oikea termi tälle "jatkumoilmiölle"? Sivistyssanaa siis haetaan. Muistan kuulleeni tämän muutama kuukausi takaperin luennolla, mutta en saa sitä millään päähäni. Ja luentomuistiinpanothan ovat jo aikaa sitten kadonneet.

Tarkoitatko fraktaalia?

vlad.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
JUHANNUS 2010!!

Mitä ihmettä sitä tekee juhannuksena? Antakaapa vinkkiä kaikenmaaliman kinkereihin ja musajuhliin myös.
Himokselle en ole menossa, enkä kalajoen juhannukseen. RMJ olisi EHKÄ yksi vaihtoehto, mutta jotain hieman hassumpaa olisi ehkä haussa. Onko jossain ypäjän metsissä joku perinteinen lavatanssi-iltama juhannuksena? Jotain pitäisi keksiä kaveriporukalla mutta ei keksi että mitä. Periaatteessa on aina vaihtoehtona mennä mökille, mutta sinne joutaa muinakin viikonloppuina.

VINKKIÄ! Kaikki kelpaa.
 

#48#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Mistä voisi löytää tyylikkäitä vanhan ajan otsahikinauhoja?

Uusia tai käytettyjä, ihan sama.

Googlettamalla löytyy vain rannehikinauhoja.

Auttakaa, on niin hikiki.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Olisiko jollain hyviä vinkkejä, miten LastFM:n ja iTunes 9:n saisi kommunikoimaan ilman iTunesin poistamista ja uudelleen asentamista. Kaikkea mahdollista olen yrittänyt, mutta ei vaan pelitä.

Ilmeisesti tämän iTunesin uusimman version kanssa on ollut ongelmia, mitä tuossa pikaisesti googlesta kaivelin, mutta mitään toimivia vinkkejä en löytänyt.

Käytössä Windows Vista, iTunes 9.1.1.12 ja LastFM 1.5.4.24567, johon asennettu iTunes plugin 3.0.2.0.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Mikä on kaikkien aikojen suurin televisiolähetystä seuranneiden katsojien määrä Suomessa? Jääkiekon MM-finaali 1995 on listalla varmaan aika korkealla.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Millä ratkaisulla television kuvan saisi siirrettyä videotykille? Telkussa on VGA- ja HDMI-liitännät, jotka tosin ovat minun ymmärrykselläni in-liitäntöjä, joten niistä ei kaiketi kamaa saa ulospäin millään?

Niinpä vastaan sekalaiseen kysymykseeni itse: ei mitenkään (vai?)
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Mitä jos meidän maailmankaikkeuden ulkopuolella on tapahtunut toinen (tai useampi) alkuräjähdys ja meidän universumi törmää toiseen universumiin?
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Montako viskilasia olet juonut tänä iltana?

Vastaan tähän sekalaiseen kysymykseen, että en ainuttakaan. Sen sijaan olen nauttinut tuotapikaa 12 olutta ja pari lonkeroa.
 

Sirad

Jäsen
Noista NHL:n (jo tympimään käyvistä) History will be made -mainoksista.

Onko se biisi siinä joku (tunnettu) setti käännettynä soimaan takaperin, vai onko vaan kyseistä mainosta varten tehty pilipali-hempeily?

Tuli vaan mieleen. Oisko siinä vielä erilailla ideaa jos biisikin ois käännetty...
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kuinka kauan numeronsiirto operaattorilta toisella saa kestää? Minimiaika taitaa olla 5 päivää.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Millä ratkaisulla television kuvan saisi siirrettyä videotykille? Telkussa on VGA- ja HDMI-liitännät, jotka tosin ovat minun ymmärrykselläni in-liitäntöjä, joten niistä ei kaiketi kamaa saa ulospäin millään?

Niinpä vastaan sekalaiseen kysymykseeni itse: ei mitenkään (vai?)
No jos telkussa ei ole out-liitäntää, niin ei taida onnistua. Ilmeisesti sulla on telkussa digiviritin? Eli jos sulla ei oo erillistä digiboksia, niin kannattaisko hommata joku karvalakkimalli muutamalla kympillä videotykkiä varten? Jos siis halvinta ratkaisua etsii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös