Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 032 081
  • 47 224

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voisikos joku idiootille suomentaa suomenkielisen termin langettava päätös? Siis selvällä suomenkielellä, mitä se tarkoittaa? Tuleeko penalttia, paljonko tulee, kuka langettaa ja ketä?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Voisikos joku idiootille suomentaa suomenkielisen termin langettava päätös? Siis selvällä suomenkielellä, mitä se tarkoittaa? Tuleeko penalttia, paljonko tulee, kuka langettaa ja ketä?

Se tarkoittaa sitä että heristetään sormea ja käsketään olla vastedes kunnolla. Lisäksi ko. median itse pitää julkaista tämä langettava päätös... öh... mediassaan.

Vähän niinkuin koulussa ennenmuinoin saattoi huonosta käytöksestä saada muistutuksen joka piti viedä kotiin nähtäväksi. Nykyäänhän sellaisesta seuraa kantelu oikeusasiamiehelle ja syyte opettajalle.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Pitäisi lähteä 15.4. Rovaniemelle työhaastatteluun ja mieluusti menisi lentämällä, mutta kai sinne nyt muukin lentoyhtiö kuskaa kuin pelkkä ylikallis Finnair? Tsekkasin ebookersista lennot sille päivälle, mutta eipä se tarjonnut muuta vaihtoehtoa. Jos mun täytyy valita kahden paskan, VR:n tai Finnairin, väliltä, mieluusti valitsen vaikka fillarin.

edit: Niin ja lentokenttävaihtoehtoina Helsinki-Vantaa tai Pirkkala.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pitäisi lähteä 15.4. Rovaniemelle työhaastatteluun ja mieluusti menisi lentämällä, mutta kai sinne nyt muukin lentoyhtiö kuskaa kuin pelkkä ylikallis Finnair?

Air Baltic aloittaa lennot Tampereelta Rovaniemelle mutta vasta toukokuussa joten tähän tialnteeseen ei auta.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän niinkuin koulussa ennenmuinoin saattoi huonosta käytöksestä saada muistutuksen joka piti viedä kotiin nähtäväksi. Nykyäänhän sellaisesta seuraa kantelu oikeusasiamiehelle ja syyte opettajalle.
Ennenmuinoin, siis joskus seitsemänkymmentäluvulla, huonosta käytöksestä lämättiin aasinhattu päähän ja laitettiin luokan jompaan kumpaan etunurkkaan häpeämään (katse kohti nurkkaa). Sieltä nurkasta ei saanut kurkkia taaksepäin mitä luokassa tapahtui (tai nurkassaoloaikaa lisättiin viidellä tai kymmenellä minuutilla). Lisäksi, kun sinne nurkkaan meni se typerä aasinhattu päässään, opettaja vielä luetteli jonkin sortin solvauksia oppilaasta samalla kun käski hävetä. Näin meidän koulussa. Niin ne ajat muuttuvat. -Joo, olen kokenut tuon nöyryytyksen, eikä jäänyt yhteen kertaan.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tarkoitat varmaan tuota, joka tulee "never stop" -sanojen jälkeen? Tällaisia omituisia klikkauksia/piipauksia olen itsekin joskus miettinyt, joissakin kappaleissa nämä ovat vieläkin selkeämpiä.

Jep, juurikin se piip.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Voisikos joku idiootille suomentaa suomenkielisen termin langettava päätös? Siis selvällä suomenkielellä, mitä se tarkoittaa? Tuleeko penalttia, paljonko tulee, kuka langettaa ja ketä?

Toi on kyllä hämärä termi. Eiköhän se tarkoita sitä, että vastaaja (tms jolle rangaistusta vaadittiin) saa rangaistuksen. Ymmärtäisin, että päätös/tuomio on langettava myös silloin, jos tuomio on alempi kuin mitä vaadittiin. Esim syytettiin murhasta, tuomittiin taposta. Jos taas vastaaja/tms ei saa lainkaan tuomiota, silloin päätös/tuomio ei ole langettava. Media ilmeisesti tykkää käyttää tota termiä, kun se kuulostaa kivalta.

Aiheesta hieman lipsuen, toimittajat voisivat joskus opetella mikä ero on ehdollisella vankeudella ja ehdonalaisella vapaudella. Noi tuntuu menevän ihan totaalisen sekaisin, vaikka leikitään ammattimaista rikostoimittajaa.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Mikäs sen sarjan nimi nyt olikaan?

Auttakaahan miestä. En saa millään mieleeni hauskan brittiläisen draama-komedian nimeä. Sarjaa tuli joitakin vuosia sitten Yleltä, arki-iltaisin varmaankin kymmenen-yhdentoista hönttyröissä. Homma pyöri kolmen nuoren aikuisen ympärillä. Joku näistä taisi käydä tympeissä paskatöissä, mutta normaalisti heput vain istuivat jonkun kotona ja joivat kaljaa muistellen teinivuosiaan, jolloin istuivat jonkun kotona ja joivat kaljaa.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vuosia sitten telkkarissa pyöri Amerikkalainen jännityssarja nimeltä "Pimeyden sydän- Profiler". Mahtaakohan tästä ammoin julkaistuja dvd-boxeja löytyä vielä jostakin myynnissä suomen kielisillä teksteillä. Jos joku tietää, mistä olisi sarjaa mahdollista hankkia, voi heittää vaikka yv:tä.
 

J.Petke

Jäsen
Auttakaahan miestä. En saa millään mieleeni hauskan brittiläisen draama-komedian nimeä. Sarjaa tuli joitakin vuosia sitten Yleltä, arki-iltaisin varmaankin kymmenen-yhdentoista hönttyröissä. Homma pyöri kolmen nuoren aikuisen ympärillä. Joku näistä taisi käydä tympeissä paskatöissä, mutta normaalisti heput vain istuivat jonkun kotona ja joivat kaljaa muistellen teinivuosiaan, jolloin istuivat jonkun kotona ja joivat kaljaa.


Olisiko tuo ollut "Huonosti käyttäytyvät miehet"?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Arto Merisalo kertoo nauhoittaneensa puheluita poliitikkojen kanssa ja pitää niitä henkivakuutuksenaan. Itse olen sellaisessa käsityksessä, että mikäli puhelu nauhoitetaan, se pitää kertoa myös toiselle osapuolelle. Tämä siis silloin mikäli haluaa käyttää nauhoitusta virallisena todisteena. Ja eikö puhelu mene jonkin yksityisyyden suojan piiriin eli et saa julkaista näitä nauhoja ilman toisen suostumusta??

En silti usko näiden asioiden estävän Merisaloa tekemästä rahaa näillä nauhoilla, mikäli hän haluaa.

Eli pystyykö Merisalon nauhoituksia käyttämään todisteina ja saako niitä julkaista, mikäli toiselle osapuolelle ei ole kerrottu nauhoituksesta?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli pystyykö Merisalon nauhoituksia käyttämään todisteina ja saako niitä julkaista, mikäli toiselle osapuolelle ei ole kerrottu nauhoituksesta?

Kaikki sellaiset puhelut joihin itse osallistuu saa tallentaa ja tarjota julkaistavaksi. Tallentamisesta ei tarvitse erikseen ilmoittaa, mutta omasta mielestäni se on kuitenkin kohteliasta ja itse aina ilmoitan kun tallennan puhelua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaikki sellaiset puhelut joihin itse osallistuu saa tallentaa ja tarjota julkaistavaksi. Tallentamisesta ei tarvitse erikseen ilmoittaa, mutta omasta mielestäni se on kuitenkin kohteliasta ja itse aina ilmoitan kun tallennan puhelua.

Tämä on yllätys, nimittäin omassa työssäni on selvät ohjeet uhkaavien puheluiden kohdalla eli äänitys täytyy ilmoittaa, mikäli haluaa käyttää puhelua todisteena.

Edit: Kuutin kommentin pohjalta voin kyllä kumota ensimmäisen väitteesi eli et voi tarjota kaikkia puheluita julkaistavaksi, sen estää yksityisyyden suoja. Kuutin mukaan vain yhteiskunnalisesti merkittävät asiat ja se että todistat puhelulla jonkin väitteen vääräksi, antavat oikeuden puheluiden julkistamiseen.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on yllätys, nimittäin omassa työssäni on selvät ohjeet uhkaavien puheluiden kohdalla eli äänitys täytyy ilmoittaa, mikäli haluaa käyttää puhelua todisteena.

Edit: Kuutin kommentin pohjalta voin kyllä kumota ensimmäisen väitteesi eli et voi tarjota kaikkia puheluita julkaistavaksi, sen estää yksityisyyden suoja. Kuutin mukaan vain yhteiskunnalisesti merkittävät asiat ja se että todistat puhelulla jonkin väitteen vääräksi, antavat oikeuden puheluiden julkistamiseen.

Luin nyt tuon Kuutin jutun ja sen luettuani olen edelleen sitä mieltä, että voin tarjota puheluitani julkaistavaksi. Eri asia on sitten julkaistaanko niitä vai ei.

Mitä sitten tulee duunipaikkojen puheluiden tallentamiseen, niin itselläni on kokemusta noin 80 eri firman asiakaspalvelusta, ja kaikki ne tallensivat puhelunsa, siis oli soittaja asiakas tai firma itse, eikä sitä tarvinnut sanoa, että puhelu tallennetaan. Jos asiakas kysyi, että tallennetaanko puhelu, niin sihen piti tietenkin vastata totuudenmukaisesti. Pari kertaa kävi inttäjien kanssa silleen, että he kertoivat tallentavansa puhulua ja kun vastasin, että niin minäkin, niin kovasti nopeasti puhelu loppui siihen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luin nyt tuon Kuutin jutun ja sen luettuani olen edelleen sitä mieltä, että voin tarjota puheluitani julkaistavaksi. Eri asia on sitten julkaistaanko niitä vai ei.

Mitä sitten tulee duunipaikkojen puheluiden tallentamiseen, niin itselläni on kokemusta noin 80 eri firman asiakaspalvelusta, ja kaikki ne tallensivat puhelunsa, siis oli soittaja asiakas tai firma itse, eikä sitä tarvinnut sanoa, että puhelu tallennetaan. Jos asiakas kysyi, että tallennetaanko puhelu, niin sihen piti tietenkin vastata totuudenmukaisesti. Pari kertaa kävi inttäjien kanssa silleen, että he kertoivat tallentavansa puhulua ja kun vastasin, että niin minäkin, niin kovasti nopeasti puhelu loppui siihen.

Käsittääkseni yksityinen ihmisen tekemisiä ei saa julkistaa ilman selvää syytä, mielestäni yksityisyyden suoja tarkoittaa juuri tätä. Eli sinä et saa kertoa että naapurin Matti pettää Maijaa vaikka kuulit sen asiakaspuhelussa.

Itse toimin lastensuojelulaitoksessa ja joskus sinne tulee puheluita, joissa haukutaan, uhataan väkivallalla tai jopa tappamisella. Ohje on ollut, että koska kyse on yksityisistä ihmisistä, pitää ilmoittaa mikäli puhelu nauhoitetaan.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä pointti Extreme Duudsoneilla on lyödä toista pullolla päähän? Mikä pointti on heittää tikoilla toista perseeseen? Mitä mä missaan?

Se on ylipäätään uskomatonta, että Extreme Duudsonit toimivat vielä vuonna 2010. Täällä ilmeisesti nämä jotkut ilmiöt kestävät aivan liian kauan "parasta ennen päiväyksen" jälkeenkin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Mikä pointti Extreme Duudsoneilla on lyödä toista pullolla päähän? Mikä pointti on heittää tikoilla toista perseeseen? Mitä mä missaan?

Pelkkää bisnestähän tuo on. Suomessa mielestäni jo hieman ohi mennyt tosi-tv:n muoto, mutta jenkeissä toimii edelleen. Duudsoneille läpimurto USA:ssa.

"12-osaisesta The Dudesons in America -sarjasta tulee yksi MTV:n kärkilanseerauksista tänä vuonna. Tuotantobudjetti on huomattavan iso eli noin kuusi miljoonaa dollaria. Yhtä jaksoa kohti käytettävissä on siis rouheat puoli miljoonaa dollaria."

En tiedä ymmärsinkö kysymyksesi oikein. Mutta vastaukseni on: Raha.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös