Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 107 918
  • 47 279

Rocco

Jäsen
Sipulista kanta ja varren tyvi irti, sitten sipuli halki ja sitten on helppo vetää kuori pois. Itse vedän tosin koko uloimman kerroksen pois, se on monesti aika huonolaatuinen jokatapauksessa.

Tämä siis ei toimi jos meinaa tehdä sipulirenkaita... Mutta muuten kyllä.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Miksi yrittää kuoria sipulia kokonaisena? Itse käsittelen sipulin aina tähän tapaan: Ensin molemmista päistä vajaan puolen sentin siivut roskikseen, sitten koko sipuli keskeltä pituussunnassa halki ja johan lähtee pintakerros kuorineen melkein itsestään irti. Heitän siis pois kuorien lisäksi sen ylimmän sipulikerroksen, koska se ei muutenkaan ole ihan sitä sipulin parasta osaa.

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sipulista vol 1.1

Hum, unohdimpa toki mainita että kuorinnan toki aloitan leikkaamalla molemmat päät pois silleen että jää pieni suikale josta on helppo vetää osa kuoresta pois. Tuota voisikin testata että sipuli sen jälkeen puoliks ja sitten kuorimaan.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tuosta sipulin kuorimisesta tulikin mieleeni toinen samantapainen ongelma:

- MITEN TE KÄSITTELETTE MUNAA? Siis nyt on kyseessä keitetyn kananmunan kuoriminen. Olen nimittäin ihmetellyt sitä, että miksi ihmeessä aina välillä sen munan kuoriminen on niin työlästä? Suurin harmin aiheuttaja on munan kuoren ja valkuaisen väliin jäävä omituisen kemainen ja sitkeä kalvo. Se tarttuu kiinni sekä kuoreen että valkuaiseen ja silloin on hommasta vitsit vähissä - silloin munaa joutuu näpräämään kauan ja hartaasti, ja se kuoriutuu vain pieninä kuoren murusina, tai sitten isojen kuoripalsten mukana irtoaa isoja lohkoja valkuaista ja sitä valkuaista ei MILLÄÄN saa sitten kuoresta irti.
Ja tämä EI voi johtua munan keittotavasta - keitän munani aina samalla tavalla. Laitan siis keitinveteen hieman merisuolaa, munat kylmään veteen heti ja sitten kun vesi alkaa kiehua, niin keitän munia tasan 5 minuuttia. Sitten kaadan kiehuneen veden pois ja lasken kattilan täyteen kylmää vettä.
Kylmässä vedessä munat ovat tasan 5 minuuttia ja siten rupean niitä kuorimaan. Keitän siis AINA täysin samalla tavalla, mutta lopputulos ei todellakaan ole aina samanlainen.

Mites just sinä hoidat ongelmat munien suhteen?

Rocco

Jäsen
Paitselo kirjoitti:
Laitan siis keitinveteen hieman merisuolaa
Saako ihan uteliaisuutta kysyä, että miksi laitat suolaa kananmunien keittoveteen? Et kai syö kananmunan kuorta?

Itse annan kananmunan palautua jäähdytyksen jälkeen huoneenlämpöön niin kuori irtoaa helpommin kuin kylmästä kananmunasta. Ja kylmä vesi meikäläisellä on juoksevaa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
Mites just sinä hoidat ongelmat munien suhteen?

Olen tutustunut samaiseen ongelmaan, mielenkiiintoista tässä asiassa on se, että samalla kerralla keitetyistä munissa voi löytyä niitä joiden kuori lähtee hyvin irti siis laajoina kappaleina melkeinpä puolesta munasta kerrallaan ja sitten niitä joita saa nyppiä ja nyprätä oikein kunnolla.

Nykyään olenkin tullut vanhaksi ja laiskaksi, en enää jaksa nyhertää munien kanssa turhaan, jos kuoret eivät lähde hyvin pois niin saatan jopa heittää munan biojätteisiin tai yleisimmin kaivan munasta sisälmyksen pois lusikalla ja jätän kuoret sitten sikseen, näin toimimalla "kallista" aikaa ei tuhraannu turhaan munien kuorimiseen mutta saa kuitenkin jotain syötävää keittämistään munista.

vlad.

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
(Meri)suola keitinvedessä ehkäisee munien halkeamisen keittämisen aikana. Kuoret taas saa helposti irti kunnolla säikäyttämällä. Eli kun munia on keitetty haluttu aika kaadetaan kuuma vesi pois ja kattila juoksevan kylmän veden alle tarpeeksi pitkäksi aikaa. Eli väh. 5 min.
Näin meillä. Pro osaa :)

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Keitinveden kaatamisen jälkeen kannattaa odottaa tovi ja munien kuorien kuivhataa. Tällöin huokoisen kuoren ja munan väliin pääsee ilmaa ja kuori irtoaa ongelmitta.

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Rixa kirjoitti:
Ps. Kun tarpeeksi käsittelee raakoja sipuleita tulee jotenkin immuuniksi silmien vuotamiselle, ainakaan minua ei liiemmin k.o. haittaa.

Hyvä keino estää silmien vuotaminen on kuoria sipuli veden alla. Tosin Ruotsissa hukkui pirusti ihmisiä sen jälkeen, kun tämä niksi pääsi julkisuuteen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rixa kirjoitti:
Ps. Kun tarpeeksi käsittelee raakoja sipuleita tulee jotenkin immuuniksi silmien vuotamiselle, ainakaan minua ei liiemmin k.o. haittaa.
Suun kautta hengittäminen estää itkemisen kuorinnan aikana, niin typerältä kuin se kuulostaakin. Luin jutun jostain ja kyllä se vaan toimii ainakin minulla. Siis suu auki ja sieraimet kiinni.

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Paitselo kirjoitti:
- MITEN TE KÄSITTELETTE MUNAA? Siis nyt on kyseessä keitetyn kananmunan kuoriminen. Olen nimittäin ihmetellyt sitä, että miksi ihmeessä aina välillä sen munan kuoriminen on niin työlästä?

Mitä tuoreempi muna, sen vaikeammin kuoret irtoaa.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Miten helvetissä saadaan hammastahnan sisälle neliöitä, katselin tänä iltana että kun purista tuupia niin jäänsinisen tahnan sisällä on erinlaisia täysin selkeitä neliöitä ?

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Kananmuna-aiheeseen vielä:

Itse olen sitä mieltä ettei keittämisprosessilla ole juurikaan merkitystä muihin munan ominaisuuksiin kuin kovuuteen. Kuoret lähtee aina helposti irti helpolla tavalla

1)Kaada kuuma keitinvesi pois ja jääkylmää vettä tilalle (varovasti)

2)Odottele vähän aikaa

3)Kopauta munaa varovasti kattilan reunaan. Optimaalinen paikka on noin kolmen millin etäisyydellä päiväntasaajasta etelään

4)Ala nyppimään munankuoria päiväntasaajaa pitkin. Optimaalisessa tapauksessa nypit 9 palaa munankuorta joiden leveys on viidestä kuuteen milliin. Lopulta jäljellä on vain hatut.

5)Ota hatut varovasti pois. Sen jälkeen muna on valmis nautittavaksi

Mutta minä pidän enemmän munakokkelista.

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
tilliliha kirjoitti:
Kananmuna-aiheeseen vielä:

Itse olen sitä mieltä ettei keittämisprosessilla ole juurikaan merkitystä muihin munan ominaisuuksiin kuin kovuuteen. Kuoret lähtee aina helposti irti helpolla tavalla

Kuoren irtoamiseen vaikuttaa kuitenkin eniten se, kuinka pitkä aika munan munimisesta on. Jokainen joka on keittänyt alle vuorokauden vanhaa munaa tietää, ettei ne kuoret meinaa irrota mitenkään, vaikka kuinka kylmässä huljuttelisi.

Lint

Jäsen
sampio kirjoitti:
Suun kautta hengittäminen estää itkemisen kuorinnan aikana, niin typerältä kuin se kuulostaakin. Luin jutun jostain ja kyllä se vaan toimii ainakin minulla. Siis suu auki ja sieraimet kiinni.

Jos haluaa olla vähän coolimpi niin kuorii niitä sipuleita hammastikku/tulitikku suussa hampaiden välissä. Tämmösen niksin kuulin ja siinä on ilmeisesti jujuna se että tällöin tulee hengitettyä suun kautta huomaamattaan.

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hessulla poika?

Satuinpa tuossa näkemään lyhyen pätkän jostain uudemmasta Disney-animaatiosta (joku joulu-spesiaali). Seikkailun pääosassa oli Hessu Hopo sekä tämän poika Max tyttöystävineen. Maxin äidistä ei ollut puhettakaan. Kysynkin, että missä välissä Hessu oikein on ennättänyt jälkikasvua hankkia. Ainakaan niissä Akkareissa, joita meille aikoinaan posti toi ei Hessu juurikaan korvaansa lotkauttanut vastakkaisen sukupuolen suuntaan. Vai onko tässä kyseessä Hessun ja Helunan avioton lapsi? Ja jos on, niin tietääkö Polle Koninkaulus asioiden oikeaa tolaa? Valistakaa tietämätöntä...

Ja lopuksi ohimennen mainittakoon, että olipas tuo animaatio todella muovisen oloinen. Ei puhettakaan vanhanajan piirrettyjen tenhosta. Tai sitten olen vaan itse tulossa vanhaksi...

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Mihis Oulussa voisi viedä hävitettäväksi esim. tietokoneen vanhan monitorin, jos roskalaatikko ei tunnu oikealta vaihtoehdolta?

Että täältä silleen tähän...

Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
jupster kirjoitti:
Monta peliä putkeen Lukko on nyt voittanut Ässiä vastaan? Milloin viimeksi Ässät on Lukon voittanut?

10. Välissä oli yksi tasuri ja sitä edellisen Ässät voitti 2-1 (12.9.2003). Kotona Lukko on hävinnyt viimeksi Ässille 22.1.2002.

Nämä siis pelkästään runkosarjaotteluista. Harkkamatsit saa kaivella esiin joku muu halutessaan.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Huolestunut kysymykseni koskee kultaisen mailan säilytystä PARVEKKEELLA !!
Onko tämä oikea tapa säilyttää 26 kg kultamailaa, lämpötiloista en ole huolissani ainoastaan varkaista, onko tämä oikein ???

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Sv veinikretski kirjoitti:
Onko tämä oikea tapa säilyttää 26 kg kultamailaa, lämpötiloista en ole huolissani ainoastaan varkaista, onko tämä oikein ???

Säilytä vaan...Ja kerro tarkka osoitteesi. En usko että kukaan sitä parvekkeelta kehtaa viedä ;)

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sv veinikretski kirjoitti:
Itse säilytän omaani ihan perinteisesti vasemmassa lahkeessa.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Auttakaa tulkitsemaan Topinojan kaatopaikan hinnastoa. Pitäisi hankkiutua eroon ainakin sohvasta, parista hyllystä, pöydästä ja tuoleista. Kaikki on puuta, paitsi sohvassa tietty kangasta ja jousia. Jollain käytännön kokemusta?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy