Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 032 081
  • 47 224

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Katselin sunnuntai-illan ratoksi Live8-konserttia ja ainakin U2:n aikana jättiscreenillä pyöri afrikan maiden lippuja ees sun taas. Sattuipa silmään, että kaikissa paitsi yhdessä näkemässäni lipussa on vihreää väritystä.

Osaako joku kertoa mikä on vihreän värin merkitys ja tausta afrikan maiden lipuissa?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Siivu-Leevi kirjoitti:
Katselin sunnuntai-illan ratoksi Live8-konserttia ja ainakin U2:n aikana jättiscreenillä pyöri afrikan maiden lippuja ees sun taas. Sattuipa silmään, että kaikissa paitsi yhdessä näkemässäni lipussa on vihreää väritystä.

Osaako joku kertoa mikä on vihreän värin merkitys ja tausta afrikan maiden lipuissa?

Ainakin Tansanian liput värit menee jokseenkin näin:

Musta - väestö
Sininen - meri
Keltainen - aurinko
Vihreä - kasvisto
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siivu-Leevi kirjoitti:
Osaako joku kertoa mikä on vihreän värin merkitys ja tausta afrikan maiden lipuissa?
Ainakin Libyan täysin vihreässä lipussa - joka muuten on ainoa yksivärinen valtion lippu maailmassa - vihreä väri symboloi Islaminuskoa, jonka tunnusväri on vihreä.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Vesa kirjoitti:
Kuinka englanniksi ilmaistaan :

- Rivitalo
- Kerrostalo

- Terraced house
- Appartment house tai block of flats

Ole hyvä.

Edit: olinpas hidas. Englanti on siitä hauska kieli, että asiat voi ilmaista noin miljoonalla eri tavalla.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Vesa kirjoitti:
Kuinka englanniksi ilmaistaan :

- Rivitalo
- Kerrostalo

Rivitalo (ns. suomalainen) = row house
Kerrostalo = apartment (building), flat (kerrotaloasunto)

... ja pastetus sanakirjasta eli:

rivitalo (1) s, terrace(d) house (br), row house / rowhouse (am, am); (kapea kaupunki)rivitalo (2) town house

kerrostalo s, 1. block of flats (br), block (br), apartment house (am), apartment building (am), 2. tornitalo high-rise

... näin natiivina suosittelisin tuon row housen käyttöä.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Todella tuli. Kiitos vaan vaivautuneille.
Onneksi en ole enään koulussa ollut vuosikymmeneen,joten voin omaan sähköpostiviestiini valita suht vapaasti jonkun noista :)
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Siivu-Leevi kirjoitti:
Osaako joku kertoa mikä on vihreän värin merkitys ja tausta afrikan maiden lipuissa?

Vihreän ohella myös punainen ja keltainen ovat Afrikan lipuissa yleisiä värejä. Väriyhdistelmä punainen-vihreä-keltainen symboloi Afrikan yhtenäisyyttä eli panafrikkalaisuutta.

Syy väriyhdistelmään on Etiopian lipun värit - Etiopia kun on ainoa Afrikan valtio, joka ei koskaan joutunut siirtomaaksi.

EDIT: Niin joo, kuten Lawless tuolla sanoikin, nimenomaan Libyan tapauksessa on lipun väriin syynä uskonto. Mutta Saharan eteläpuolisessa Afrikassa kuvailemastani syystä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mistä helvatasta saisin sellaisen kelta-mustan Lucky Striken prätkärotsin, kun Leatherheavenilta on poistunut valikoimista.
Myykää nyt joku.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Bonarit tuli.

Voi onnenpäivää. Eilen tuli postin mukana lappo, jossa firman tj kiitti kaikkia alaisiaan hyvästä työstä, loistavasta asiakaspalautteen tuloksesta ja ihan uudesta ja tärkeästä sopimuksesta, jonka saaminen oli meidän tiimin ahkeran ja huolellisen työn ansiota.
Ruusuisia tulevaisuuden kuvia ja menestystä maalailtiin moneen otteesen. Firman tuloskin taas näyttää paranevan mukavasti ja siitä kiitoksena me saimme tänään vuosineljänneksen bonukset. Nyt on ongelmana se, että tuo bonus pitäsisi sijoittaa johonkin järkevään ja tuottoisaan.

Täytyy toivoa että johtoportaassa eivät joudu painimaan samanlaisten huolien kanssa. Tämä on kerrassaan sietämätön paine, kun rahaa tuli kerralla näin paljon

Minä kun en koskaan näin suuria rahoja ole nähnyt, olen täysin ymmälläni. Minne ihmeeseen sijoittaisin kahdeksankymmentäneljä euroa?

K
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaiser Soze kirjoitti:
Minä kun en koskaan näin suuria rahoja ole nähnyt, olen täysin ymmälläni. Minne ihmeeseen sijoittaisin kahdeksankymmentäneljä euroa?

K

Tyhmyyteen, juoppouteen, laiskuuteen ja riettauteen sijoittaminen kannattaa aina..
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mr. Smith kirjoitti:
Siis 22-vuotias Scheweleff pelaa vieläkin alle 21-vuotiaiden maajoukkueessa? Ja näyttää olevan ainakin 6.9.05 pelattavan Makedonia ottelun miehistössäkin. Kuinka vanhaksi voi oikein pelata alle 21-vuotiaiden maajoukkueessa? Maalaisjärki sanoisi että 20 vuotta ja nuoremmat pelaa siellä mutta ei ilmeisesti. Onko kellään tietoa?
Käsittääkseni pelaaja saa pelata meneillään olevat arvokisakarsinnat loppuun asti, vaikka tuo ikäraja umpeutuisi pelaajan kohdalla kesken karsintojen. Tästä syystä U-21- joukkueessa hilluu noita yli-ikäisiä aina karsintojen loppua kohden.

Mitään tällaista ehdoteltua "kolme yli-ikäistä per joukkue"- sääntöä ei käsittääkseni ole kuin Olympialaisissa, ei siis tavallisissa U-21- maaotteluissa.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Kaiser Soze kirjoitti:
Täytyy toivoa että johtoportaassa eivät joudu painimaan samanlaisten huolien kanssa. Tämä on kerrassaan sietämätön paine, kun rahaa tuli kerralla näin paljon

Minä kun en koskaan näin suuria rahoja ole nähnyt, olen täysin ymmälläni. Minne ihmeeseen sijoittaisin kahdeksankymmentäneljä euroa?

Meitin pomot ovatkin olleet kaukaa viisaita, jotta työntekijöille ei tulisi tällaisia paineita työpäivää häiritsemään. Jos tulee hyvä tulos, poijjaat saavat viiniä laatikollisen...

Että silleen...
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sipulin kuorintaa.

Sipulin ystävänä olen pohtinut tapaa jolla tiukassa olevat sipulinkuoret saa parhaiten (lue nopeiten) irti. Nyt kysynkin mikä olisi nopea tapa päästä sipulin kuorista eroon? Välillä tuntuu että homma on kunnon nyhräämistä. Yritimpä sitten veitsen tylsällä puolen tai sormin, puukkoa apuna käyttäen. Hyviä ideoita?

Ps. Kun tarpeeksi käsittelee raakoja sipuleita tulee jotenkin immuuniksi silmien vuotamiselle, ainakaan minua ei liiemmin k.o. haittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Sipulista kanta ja varren tyvi irti, sitten sipuli halki ja sitten on helppo vetää kuori pois. Itse vedän tosin koko uloimman kerroksen pois, se on monesti aika huonolaatuinen jokatapauksessa.

Tämä siis ei toimi jos meinaa tehdä sipulirenkaita... Mutta muuten kyllä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Miksi yrittää kuoria sipulia kokonaisena? Itse käsittelen sipulin aina tähän tapaan: Ensin molemmista päistä vajaan puolen sentin siivut roskikseen, sitten koko sipuli keskeltä pituussunnassa halki ja johan lähtee pintakerros kuorineen melkein itsestään irti. Heitän siis pois kuorien lisäksi sen ylimmän sipulikerroksen, koska se ei muutenkaan ole ihan sitä sipulin parasta osaa.
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sipulista vol 1.1

Hum, unohdimpa toki mainita että kuorinnan toki aloitan leikkaamalla molemmat päät pois silleen että jää pieni suikale josta on helppo vetää osa kuoresta pois. Tuota voisikin testata että sipuli sen jälkeen puoliks ja sitten kuorimaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tuosta sipulin kuorimisesta tulikin mieleeni toinen samantapainen ongelma:

- MITEN TE KÄSITTELETTE MUNAA? Siis nyt on kyseessä keitetyn kananmunan kuoriminen. Olen nimittäin ihmetellyt sitä, että miksi ihmeessä aina välillä sen munan kuoriminen on niin työlästä? Suurin harmin aiheuttaja on munan kuoren ja valkuaisen väliin jäävä omituisen kemainen ja sitkeä kalvo. Se tarttuu kiinni sekä kuoreen että valkuaiseen ja silloin on hommasta vitsit vähissä - silloin munaa joutuu näpräämään kauan ja hartaasti, ja se kuoriutuu vain pieninä kuoren murusina, tai sitten isojen kuoripalsten mukana irtoaa isoja lohkoja valkuaista ja sitä valkuaista ei MILLÄÄN saa sitten kuoresta irti.
Ja tämä EI voi johtua munan keittotavasta - keitän munani aina samalla tavalla. Laitan siis keitinveteen hieman merisuolaa, munat kylmään veteen heti ja sitten kun vesi alkaa kiehua, niin keitän munia tasan 5 minuuttia. Sitten kaadan kiehuneen veden pois ja lasken kattilan täyteen kylmää vettä.
Kylmässä vedessä munat ovat tasan 5 minuuttia ja siten rupean niitä kuorimaan. Keitän siis AINA täysin samalla tavalla, mutta lopputulos ei todellakaan ole aina samanlainen.

Mites just sinä hoidat ongelmat munien suhteen?
 

Rocco

Jäsen
Paitselo kirjoitti:
Laitan siis keitinveteen hieman merisuolaa
Saako ihan uteliaisuutta kysyä, että miksi laitat suolaa kananmunien keittoveteen? Et kai syö kananmunan kuorta?

Itse annan kananmunan palautua jäähdytyksen jälkeen huoneenlämpöön niin kuori irtoaa helpommin kuin kylmästä kananmunasta. Ja kylmä vesi meikäläisellä on juoksevaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
Mites just sinä hoidat ongelmat munien suhteen?

Olen tutustunut samaiseen ongelmaan, mielenkiiintoista tässä asiassa on se, että samalla kerralla keitetyistä munissa voi löytyä niitä joiden kuori lähtee hyvin irti siis laajoina kappaleina melkeinpä puolesta munasta kerrallaan ja sitten niitä joita saa nyppiä ja nyprätä oikein kunnolla.

Nykyään olenkin tullut vanhaksi ja laiskaksi, en enää jaksa nyhertää munien kanssa turhaan, jos kuoret eivät lähde hyvin pois niin saatan jopa heittää munan biojätteisiin tai yleisimmin kaivan munasta sisälmyksen pois lusikalla ja jätän kuoret sitten sikseen, näin toimimalla "kallista" aikaa ei tuhraannu turhaan munien kuorimiseen mutta saa kuitenkin jotain syötävää keittämistään munista.

vlad.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
(Meri)suola keitinvedessä ehkäisee munien halkeamisen keittämisen aikana. Kuoret taas saa helposti irti kunnolla säikäyttämällä. Eli kun munia on keitetty haluttu aika kaadetaan kuuma vesi pois ja kattila juoksevan kylmän veden alle tarpeeksi pitkäksi aikaa. Eli väh. 5 min.
Näin meillä. Pro osaa :)
 

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Keitinveden kaatamisen jälkeen kannattaa odottaa tovi ja munien kuorien kuivhataa. Tällöin huokoisen kuoren ja munan väliin pääsee ilmaa ja kuori irtoaa ongelmitta.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Rixa kirjoitti:
Ps. Kun tarpeeksi käsittelee raakoja sipuleita tulee jotenkin immuuniksi silmien vuotamiselle, ainakaan minua ei liiemmin k.o. haittaa.

Hyvä keino estää silmien vuotaminen on kuoria sipuli veden alla. Tosin Ruotsissa hukkui pirusti ihmisiä sen jälkeen, kun tämä niksi pääsi julkisuuteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös